Gelezen, gedacht, gehoord...

Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Marco »

Naar aanleiding van het topic 'beloften':
https://www.digibron.nl/search/detail/8 ... e-erskines
Waauw.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Marck »

Marco schreef:Naar aanleiding van het topic 'beloften':
https://www.digibron.nl/search/detail/8 ... e-erskines
Waauw.
Sluit misschien bij bovenstaande aan:
https://www.digibron.nl/search/detail/6 ... t-traill/2
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Maanenschijn »

Een aardige column om eens over door te denken.


https://www.rd.nl/opinie/column-wat-doe ... -1.1630358
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Arja »

Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft. ROMEINEN 8:37

Ben je hulpeloos? Ben je hopeloos? Dit is de dag waarop God zal komen om je te verlossen. Heb je kracht nodig om de ketenen van de gewoonte te doorbreken? Heb je zelfs kracht nodig om je te bekeren? Heb je hulp nodig om je hulpbehoevendheid te voelen? Heb je alles nodig? Ik ken mensen die Christus vertrouwen voor de vergeving van hun zonden, maar hun grootste zorg is hoe ze kunnen groeien in heiligheid. Ik verheug mij over zoekers in wie dit de belangrijkste gedachte is; niet zozeer om aan de straf te ontkomen als wel om toekomstige zonde te vermijden. Welnu, als je vecht tegen het kwaad in de naam van Jezus Christus, laat je dan niet ontmoedigen; het zal je lukken, want het is de dag van de verlossing want er staat geschreven: “en gij zult Zijn naam heten JEZUS; want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden.” Spreek ik een dronkaard aan? Heeft de bedwelmende beker een vreemde fascinatie voor je en ben je weer gaan drinken nadat je jezelf er vaak voor verafschuwd had? Je hoeft er niet langer een slaaf van te zijn, want dit is de dag van verlossing van die zonde: door geloof in Christus zul je uit die dodelijke valstrik verlost worden. Of ben je verzocht tot een andere grove onrechtvaardigheid die je betoverd houdt? Richt een bepaalde ondeugd zijn basilisk ogen op je en betovert het je zodat je jezelf niet meer kunt bedwingen? Verheug je dan, want dit is de dag van de redding van die zonde. Noch de heilige noch de zondaar hoeft gebukt te gaan onder de macht van welke zonde dan ook, want in Christus Jezus’ naam kunnen we de macht van het kwaad overwinnen.
C.H. Spurgeon
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Maanenschijn schreef:Een aardige column om eens over door te denken.


https://www.rd.nl/opinie/column-wat-doe ... -1.1630358
Inderdaad.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Maanenschijn schreef:Een aardige column om eens over door te denken.


https://www.rd.nl/opinie/column-wat-doe ... -1.1630358
Inderdaad.
Nou en of! Volgens mij geeft dit een vrijbrief om in ieder geval het ritmisch zingen niet in te voeren! ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door FlyingEagle »

Jantje schreef:
DDD schreef:
Maanenschijn schreef:Een aardige column om eens over door te denken.


https://www.rd.nl/opinie/column-wat-doe ... -1.1630358
Inderdaad.
Nou en of! Volgens mij geeft dit een vrijbrief om in ieder geval het ritmisch zingen niet in te voeren! ;)
Ik moest even gniffelen, @Posthoorn, is deze zin juist? Kun je een vrijbrief geven om iets niet te doen? Sorry Jantje
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Posthoorn »

FlyingEagle schreef:Ik moest even gniffelen, @Posthoorn, is deze zin juist? Kun je een vrijbrief geven om iets niet te doen? Sorry Jantje
Waarom niet? Het is misschien niet zo gebruikelijk, maar in principe kan het m.i. wel. Vooral als het iets 'niet doen' nogal beladen is... :)
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 08 feb 2020, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Ik zie ook niet wat er mis is met die zin. Bovendien vond ik de column een uitstekende kapstok om dit aan op te hangen. ;) Maar het woord 'beladen' is wel wat overdreven hoor. Ik houd zelf niet van ritmisch zingen, maar ik zou er niet direct een probleem van maken als het in mijn gemeente werd ingevoerd.

@Dodo heeft ook veel kennis van de Nederlandse taal. Kan zij hier nog uitsluitsel over geven?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Natuurlijk kun je vrijgesteld worden van een verplichting.

Je kunt bijvoorbeeld een belastingvrijstelling krijgen omdat je koning bent.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

https://www.rd.nl/kerk-religie/subscrip ... =1.1630263
Modds:
Ik het mogelijk dat er hier een poll gemaakt wordt over wie er wat bespeeld?
of is dat er al eens geweest?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

C.H. Spurgeon schreef: Leven door vergeving uit vrije genade

Bijbels Dagboek, C.H. Spurgeon
“Voor Iedere Morgen”

Toen Ik voorbij u kwam, zei Ik tegen u in uw bloed: Leef! Ezechiël 16 vers 6

Overdenk deze boodschap van genade met dankbaarheid. Zie hier de majesteit van God in. In onze tekst zien we een zondaar die alleen zonden in zich heeft; hij heeft alleen de toorn van God te verwachten. De eeuwige God gaat in Zijn heerlijkheid voorbij; Hij staat stil, en spreekt een Koninklijk woord: ‘Leef!’ Zo kan alleen God spreken. Wie anders dan Hij zou zo met het leven om kunnen gaan, en het door middel van één enkel woord kunnen uitreiken? Deze uitspraak is ook veelzijdig. In het woord ‘Leef’ zijn heel veel dingen begrepen. Het is een woord dat rechtvaardig maakt. De zondaar staat op het punt om veroordeeld te worden, maar de Almachtige zegt: ‘Leef!’ en hij staat op, vergeven en gereinigd. Dit leven is een geestelijk leven. Wij kenden Jezus niet, onze ogen konden Christus niet zien, en onze oren konden Zijn stem niet horen. Jehova zei: ‘Leef!’, en wij die dood waren door de overtredingen en de zonden, werden levend gemaakt.
Maar het gaat nog verder. Als God dit woord uitspreekt, wordt hiermee ook het eeuwige leven in heerlijkheid bedoeld, dat volgt op het geestelijke leven hier op aarde. Het is de volmaking van dit geestelijke leven. Het woord ‘Leef!’ klinkt alle eeuwen door, tot de dood komt, en te midden van de schaduwen van de dood wordt de stem van de Heere nog gehoord: ‘Leef!’ Op de Opstandingsmorgen wordt dezelfde stem herhaald door de aartsengel: ‘Leef!’ Als de geesten van de heiligen naar de hemel gaan om voor altijd in de heerlijkheid van hun God te zijn, is het door de kracht van dit woord. Let er ook op dat het een onweerstaanbare uitspraak is. Saulus van Tarsen is op weg naar Damascus om de dienaren van de levende God te vervolgen. Hij hoort een stem uit de hemel, en ziet een licht, nog feller dan het licht van de zon. Hij roept het uit: ‘Heere, wat wilt U dat ik doen zal?’ Deze uitspraak is bovendien een uitspraak van vrije genade. Als zondaars behouden worden, dan is het enkel en alleen omdat God het wil. Hij doet dit om Zijn vrije, ongezochte en onbetaalbare genade te verheerlijken. Alle christenen zijn schuldig aan Gods genade; toon je dankbaarheid daarom door een ernstig Christelijk leven, en zie er op toe dat je ernstig leeft, omdat God je geroepen heeft tot het leven!
Bron: https://charlesspurgeon.nl/leven-vergev ... je-genade/

Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven.

Maar die door de deur ingaat, is een herder der schapen. Dezen doet de deurwachter open, en de schapen horen zijn stem; en hij roept zijn schapen bij name, en leidt ze uit. En wanneer hij zijn schapen uitgedreven heeft, zo gaat hij voor hen heen; en de schapen volgen hem, overmits zij zijn stem kennen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

Petrus Immens:

Wat doet die ziel dan? Ze loopt en vliedt uit zichzelf, ze ziet af van alle eigen
gerechtigheid, ze wil het leven in haar eigen hand niet meer zoeken en zij neemt dadelijk toevlucht tot de Heere Jezus en Zijn algenoegzame verdiensten, betuigende, dat zij wenst in Hem gevonden te worden.
En om deze geloofsdaad uit te drukken, gebruikt Gods Woord verscheiden spreekwijzen, die ons de rechte gestalte leren van zo'n toevluchtnemende ziel.
- Dan wordt het eens genoemd: de Heere te zoeken, Psalm 69 : 33: "Gij die God zoekt, ulieder hart zal leven." En dan wordt de ziel aangemerkt als één, die zich verloren ziet, maar wetende dat er nog een middel is om behouden te worden, dat met alle naarstigheid naspeurt door het gebruik van alle middelen.
- Dan wordt het eens uitgedrukt door naar Christus te vragen, Jesaja 11 : 10: "Zij zullen naar de wortel van Isaï vragen." En dan drukt het uit die verlegen, radeloze gestalte der ziel, waardoor ze het bij zichzelf opgeeft, maar gelooft dat het evenwel niet buiten hoop is, en daarom vraagt welke de goede weg is, om daarin te wandelen.
- Dan eens door horen, Psalm 45 : 11: "Hoor, o dochter, en zie en neig uw oor." En dat zegt dan op het voorstel van het Evangelie acht te geven, te horen met aandacht en opmerking wat God daarin laat voorstellen. Ja de oren neigen, evenals een zieke, die wanneer de medicijnmeesters spreken, of er nog een middel tot herstel is, het hoofd van het bed neigt en met begeerte tot zijn herstel gretig hoort wat er van hem gezegd wordt.
- Ook wel door Christus aan te grijpen, Jesaja 27 : 5: "Hij moest Mijn sterkte aangrijpen." Evenals iemand, die in gevaar is van verdrinken of verbranden, die het aangeboden middel tot behoudenis gretig aanneemt om uit dat gevaar gered te worden. Zo ziet een ziel zich in het alleruiterste gevaar van een eeuwig verderf; maar tegelijk ziende de Heere Jezus, als het enige Middel tot behoud haar aangeboden, strekt ze de hand des geloofs uit, zij grijpt Hem aan en waagt zich op Hem.
- Ook door willen: "Gij wilt tot Mij niet komen" (dat is: in Mij geloven), Joh. 5 : 40. En dan drukt het uit die overgebogen, volvaardige gemoedsgestalte, waardoor de ziel met verlating van de dienst der zonden, het voorstel Gods van harte goedkeurt, om gezaligd te worden zoals Hij wil.
- Ook door komen, Jesaja 55 : 3: "Komt tot Mij." Dan zegt het hoe de Heere Jezus Zichzelf met al Zijn volheid aanbiedt, en de ziel, dat horende, tot Hem komt, gaande uit zichzelf en uit alle eigen gerechtigheid, om het leven bij Hem te zoeken.
- Ook door toevlucht nemen, Psalm 2 : 12: "Welgelukzalig zijn allen, die tot Hem toevlucht nemen." Evenals een doodslager, die, door de bloedwreker gejaagd, met alle haast heenvlucht tot een vrijstad van behoudenis; of als één, die door vijanden achtervolgd wordt, ziende een sterkte, daarheen loopt. Zo is de Naam des Heeren een sterke toren, waarheen de rechtvaardige loopt en in een hoog vertrek gesteld wordt.
- Ook door: op Christus te zien, Hem aan te zien, Joh. 6 : 40. En dan is die spreekwijze ontleend aan de kopere slang, die de kinderen Israëls, wanneer ze door de vurige slangen gebeten waren, moesten aanzien, al was het maar met een gebroken oog - dat is zo'n oog, dat het medelijden van de aanschouwer verwekt - om behouden te worden. En dan geeft het te kennen die daad van het zwakste geloof, waardoor een zieltogende en doodbrakende ziel evenwel het oog op Jezus vestigt, of Hij Zich over haar nog ontfermde.
15
- Ook een kiezen van de Heere, Jozua 24 : 15: "Kiest u heden wie u dienen zult."
Dat is die daad der ziel, waardoor ze na bedaard overleg en overrekening van de kosten tot een besluit komt om zich voor de Heere en Zijn dienst te verklaren, zonder meer te willen hinken op twee gedachten.
- Dan heet het eens de Zoon te kussen, Psalm 2 : 12: "Kust de Zoon." Een kus, zoals onderdanen doen aan hun koning, waardoor ze hem voor koning erkennen, zich aan zijn heerschappij onderwerpen en zijn geboden gehoorzamen. Zo wil de ziel ook de Heere Jezus tot Koning over zich uitroepen. Zijn heerschappij is haar de allerzaligste en lieflijkste, en het doen van Zijn geboden is haar lust en blijdschap.
- Vooral komt deze geloofsdaad voor onder de benaming van hongeren en dorsten, Matth. 5 : 6: "Zalig zijn ze, die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid"; omdat dit de alleroprechtste, sterkste, aanhoudende en werkzame gemoedsgestalte uitdrukt, dat de ziel niet rust voordat ze Christus mag genieten, en daartoe alle middelen in het werk stelt.
- Eindelijk wordt het uitgedrukt door aannemen, omhelzen en als in de armen drukken, Joh. 1 : 12: "Zo velen Hem aangenomen hebben", om het heilig genoegen, de innige liefde en blijdschap der ziel uit te drukken, wanneer zij deel aan Jezus heeft.
Al deze spreekwijzen, die Gods Woord gebruikt, drukken wel dezelfde wezenlijke daad des geloofs uit, maar ze leren ons tevens de bijzondere gestalten van de ziel, hoe het geoefend wordt.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Marck »

Zeeuw. Uit welk boek is dit citaat?
Plaats reactie