Gelezen, gedacht, gehoord...

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jongere »

Ik ben onder de indruk van het betoog van deze vrouw:
https://dag6.nl/nieuws/c3601e34-0afc-42 ... uikt-heeft

Al mag je het denk ik niet zonder dit interview lezen:
http://www.christianitytoday.com/ct/201 ... ospel.html
Wat schiet de kerk toch vaak tekort als het gaat om dit soort zeer ingrijpende zaken.
Gebruikersavatar
hage
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 nov 2008, 13:14
Locatie: -><-

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door hage »

Jongere schreef:Ik ben onder de indruk van het betoog van deze vrouw:
https://dag6.nl/nieuws/c3601e34-0afc-42 ... uikt-heeft

Al mag je het denk ik niet zonder dit interview lezen:
http://www.christianitytoday.com/ct/201 ... ospel.html
Wat schiet de kerk toch vaak tekort als het gaat om dit soort zeer ingrijpende zaken.
Erg indrukwekkend. 3 fragmenten uit 't interview die ik als erg treffend ervoer:
- hoopgevend: Where did you find an answer? Going to Scripture directly.
- waarschuwend: But when the gospel of Christ is wielded like a weapon against sexual assault victims, that’s wicked. There’s no other way to say it.
- krachtig: ...God is the God of justice, these things are evil, and it is biblical, right, and godly to pursue justice.

Bedankt voor 't delen.
fidelis sermo (et omni acceptione dignus)
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Nasrani »

huisman schreef:Paulus kwam dat terug willen naar de Joddse feesten en datering ook tegen in de Galaten gemeente.
Die bouwden daar zelfs (een deel) van hun rechtvaardiging op.
Zie Galaten 4:10 met kanttekeningen.(lees ook de kanttekeningen op vers 9)
Gij onderhoudt dagen,en maanden,en tijden,en jaren.

Moet daar bij de postings van Roos2017 steeds aan denken.
Als ik zo vrij mag zijn...
Het gaat nu niet om daar een rechtvaardiging op te bouwen in het vieren van de joodse feesten.

Waar leert de Bijbel ons dat deze feesten niet meer onderhouden moeten worden?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door huisman »

Nasrani schreef:
huisman schreef:Paulus kwam dat terug willen naar de Joddse feesten en datering ook tegen in de Galaten gemeente.
Die bouwden daar zelfs (een deel) van hun rechtvaardiging op.
Zie Galaten 4:10 met kanttekeningen.(lees ook de kanttekeningen op vers 9)
Gij onderhoudt dagen,en maanden,en tijden,en jaren.

Moet daar bij de postings van Roos2017 steeds aan denken.
Als ik zo vrij mag zijn...
Het gaat nu niet om daar een rechtvaardiging op te bouwen in het vieren van de joodse feesten.

Waar leert de Bijbel ons dat deze feesten niet meer onderhouden moeten worden?
O.a de tekst die ik hierboven noemde maar misschien nog duidelijker in Kol 2:16 en 17. Lees daarbij de kanttekeningen 61-67. Vooral 66 is duidelijk genoeg.
Maar ook de gehele Galatenbrief is een waarschuwing van een terugkeer naar de schaduwdienst. Lees bv Galaten 6:15 en 16.
Ook in Handelingen 15:5-21 waar de apostelen duidelijk spraken over verhouding Jood/heiden zie je geen opdracht om de Joods feestdagen te houden. Eerder het tegendeel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Roos2017 »

huisman schreef:Paulus kwam dat terug willen naar de Joddse feesten en datering ook tegen in de Galaten gemeente.
Die bouwden daar zelfs (een deel) van hun rechtvaardiging op.
Zie Galaten 4:10 met kanttekeningen.(lees ook de kanttekeningen op vers 9)
Gij onderhoudt dagen,en maanden,en tijden,en jaren.

Moet daar bij de postings van Roos2017 steeds aan denken.
@huisman, ik neem aan dat jij doelt op joodse feesten zoals Loofhutten, Puriem, Jom Kippur en Chanukah. Dat is niet waar ik op doel: christenen hoeven deze feesten niet te vieren en daar zal Paulus wel op doelen in Galaten 4.

Maar met Rosh haShanah is dat anders. In het oude testament wordt deze herdenkdag Jom Teroe´ah (תְּרוּעָ֖ה ), de dag des geklanks ( Leviticus 23:24) genoemd, dus niet letterlijk ´Nieuwjaar´.
Nieuwjaar ziet vanuit de Bijbel op de Oordeelsdag, oftewel de `jongste dag´.
Zoals de aarde ooit geschapen is, zo zal ooit een einde aan dit aardse tijdperk komen.
En ik geloof niet dat Paulus de gemeente van Galaten oproept om hier niet stil bij te staan.

Verschillende namen voor Rosh haShanah:
Jom Hadien = de Dag van het Oordeel, of: de Dag van de Rechtspraak
Jom Haziekaron = de Dag van de Herinnering; God herinnert zich alles en iedereen; hoe zit het met onze herinnering?
Jom Teroe´ah = de Dag van het Bazuingeschal (Num. 29:1). Dit is de oorspronkelijke Bijbelse naam voor Nieuwjaar.

Rosh haShanah is dus een ernstige dag, en naar onze persoonlijke mening is het huidige Oud en Nieuw in schril contrast met Rosh haShanah. dat door velen met vuurwerk weg geknald wordt, de goeden te na.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Roos2017 »

topkok Jonathan Karpathios van restaurant Mes & Vork heeft in samenwerking met VUA (Vrije Universiteit Amsterdam) een wetenschappenlijke studie ontwikkeld en afgerond m.b.t. het consumeren van vlees in relatie met CO2 uitstoot van slachtdieren (vlees).

Resultaat:
Als heel Nederland een dag minder vlees eet per dag, scheelt dat de CO2 uitstoot van 1 miljoen auto´s per dag.
Uitgaande dat dit waar is ...
M.b.t. ons rentmeesterschap van deze aarde moet ons dat niet alleen aan het denken zetten, maar ook des te meer aan het doen zetten ... toch?
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Wim Anker »

Den arent in een velt vol vogels neer-gevallen
Sprack: susters, ben ick niet de schoonste van u allen?
Sy riepen altemael: ja, ja mijn Heere, jae,
Wat d'eene voren song' dat song' de ander nae.
Een vogeltgen alleen wat stouter inde kaken*
Sey: t'sijn de veeren niet die u soo schone maken,
De claeuwen en den beck die doen het voor gewis
De niemant segen derf** dat het niet waer en is.

*. dapperder in het spreken
**. durft

Revius.

Uit: "Eerst de waarheid, dan de vrede", Enny de Bruijn.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door huisman »

Roos2017 schreef:topkok Jonathan Karpathios van restaurant Mes & Vork heeft in samenwerking met VUA (Vrije Universiteit Amsterdam) een wetenschappenlijke studie ontwikkeld en afgerond m.b.t. het consumeren van vlees in relatie met CO2 uitstoot van slachtdieren (vlees).

Resultaat:
Als heel Nederland een dag minder vlees eet per dag, scheelt dat de CO2 uitstoot van 1 miljoen auto´s per dag.
Uitgaande dat dit waar is ...
M.b.t. ons rentmeesterschap van deze aarde moet ons dat niet alleen aan het denken zetten, maar ook des te meer aan het doen zetten ... toch?
Weer zo’n VU studie waar gewerkt wordt naar de gewenste uitkomst. Ik schaar het onder hype-erige onzin.
Het gemeste kalf mag geslacht en gegeten worden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jongere »

huisman schreef:
Roos2017 schreef:topkok Jonathan Karpathios van restaurant Mes & Vork heeft in samenwerking met VUA (Vrije Universiteit Amsterdam) een wetenschappenlijke studie ontwikkeld en afgerond m.b.t. het consumeren van vlees in relatie met CO2 uitstoot van slachtdieren (vlees).

Resultaat:
Als heel Nederland een dag minder vlees eet per dag, scheelt dat de CO2 uitstoot van 1 miljoen auto´s per dag.
Uitgaande dat dit waar is ...
M.b.t. ons rentmeesterschap van deze aarde moet ons dat niet alleen aan het denken zetten, maar ook des te meer aan het doen zetten ... toch?
Weer zo’n VU studie waar gewerkt wordt naar de gewenste uitkomst. Ik schaar het onder hype-erige onzin.
Het gemeste kalf mag geslacht en gegeten worden.
Hoe kom je tot deze uitspraak, huisman? Bevalt de uitkomst van het onderzoek je niet, of heb je in de onderzoeksgegevens dingen gevonden die erop wijzen dat het onderzoek niet deugdelijk/wetenschappelijk verantwoord is uitgevoerd?

Ik vind het wel grappig dat je het gemeste kalf noemt in dit verband. Dat kalf staat in de gelijkenis juist voor het eten van vlees bij een zeer bijzondere gebeurtenis. Het was geen 'alledaags voorstel' van de vader om dit kalf te slachten; dat deed je alleen bij bijzondere gebeurtenissen. Zo is het eeuwenlang gebleven overigens. Mijn ouders aten in hun jeugd bijv. éénmaal per week (zondag) vlees, en dat was niet vanwege extreme armoede.
Nu zijn we naar een situatie toegegaan in het westen van zeer overdadige vleesconsumptie. We leven op een manier die de aarde uitput en we doen alsof het normaal is. In Israël was er nog het besef van de kwetsbaarheid van de schepping, door God Zelf bovendien in de wetgeving gelegd. Zo moest het land eens in de paar jaren rusten en mocht niet bewerkt worden. Ook dat besef zijn we helemaal kwijtgeraakt. De schepping kent geen rust meer, omdat een relatief klein deel van de wereld op zo ongeveer zeven keer te grote 'voet' leeft.

Het ergste van alles vind ik dat zelfs in de kerk soms het geluid te horen is, dat dit soort gedachten ideeën van de "linkse kerk" zijn. We hebben de heilzame zorg van God voor Zijn schepping laten kapen. En we laten onszelf meeslepen in de wereldse tegenstellingen tussen links en rechts, liberaal en conservatief. Let erop dat het voorstel uit dit onderzoek niet pleit voor massaal vegetarisme, maar voor mindering in onze consumptie. Blijkbaar is dat al voldoende om als 'hype' bestempeld te worden.
Laat de 'duurzaamheidskerk' maar doen alsof wij mensen de wereld moeten redden. Een christen weet beter. De Heere zal instaan voor Zijn schepping, die nu nog zucht als in barensnood. Maar wij worden geroepen als rentmeesters te leven. Daarbij hoort het serieus nemen van wat we zien gebeuren in de schepping, zoals dit onderzoek laat zien. En daarin onze verantwoordelijkheid nemen. Ook als dat soms "pijn" doet en een verandering in levenspatroon vraagt, waardoor ons geliefde kippetje eenmaal per week van het bord verdwijnt.

Wat mij meer verbaast aan dit onderzoek, is dat het blijkbaar nieuws is. In mijn idee is het al jarenlang bekend dat vleesconsumptie (in het huidige systeem) zeer schadelijk is voor het milieu en dat minderen goed zou zijn. Biologisch vlees schijnt wat dit onderwerp betreft overigens nog schadelijker te zijn.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4079
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Maanenschijn »

Ik ben het grotendeels met Jongere eens. De Heere heeft veel nuttige en praktische leefregels gegeven op het sociale vlak, verwerven van bezit (bv. het jubeljaar) en landbouwkundig vlak (sabbatsjaar, nu zouden we zeggen een braakregeling) die erg nuttig zijn te onderzoeken en serieus te nemen. Ook in politiek opzicht. In dat kader heb ik voor mij zelf moeten constateren dat de SGP niet ver van de sociaal democraten zou moeten afstaan. Met de kanttekening dat wel de mens zijn of haar persoonlijke verantwoordelijkheid moet kennen en niet alles over de schutting van de overheid moet gooien.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Wim Anker »

.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 06 feb 2018, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 979
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jo-Ann »

Wim Anker schreef:Den arent in een velt vol vogels neer-gevallen
Sprack: susters, ben ick niet de schoonste van u allen?
Sy riepen altemael: ja, ja mijn Heere, jae,
Wat d'eene voren song' dat song' de ander nae.
Een vogeltgen alleen wat stouter inde kaken*
Sey: t'sijn de veeren niet die u soo schone maken,
De claeuwen en den beck die doen het voor gewis
De niemant segen derf** dat het niet waer en is.

*. dapperder in het spreken
**. durft

Revius.

Uit: "Eerst de waarheid, dan de vrede", Enny de Bruijn.
Mooi!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door huisman »

@Jongere mij zit nog in het geheugen het wetenschappelijk onderzoek dat op het Radboud werd gehouden.

https://www.volkskrant.nl/binnenland/ho ... ~a3045639/

Zulke onderzoeken vaak op aanvraag van klimaatachtige lobbygroepen doen de objectiviteit van de wetenschap schade.

Of nog zo’n raar VU onderzoek......toch niet serieus te nemen.

https://www.nieuweoogst.nu/nieuws/2015/ ... -mannelijk
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door refo »

De één werkt met straaljagers, een ander maakt jaarrekeningen en de ander doet milieuonderzoek, omdat de anderen dat niet doen. Zo doet ieder z'n ding.

"De onderzoekers benadrukken het belang van deze ontwikkelingen, omdat ze kunnen bijdragen aan een lagere vleesconsumptie met zowel voordelen voor de gezondheid van de mens als voor de kwaliteit van natuur en milieu"

Dat eerste onderzoek is een 'Stapeltje'.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9198
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door parsifal »

huisman schreef:@Jongere mij zit nog in het geheugen het wetenschappelijk onderzoek dat op het Radboud werd gehouden.

https://www.volkskrant.nl/binnenland/ho ... ~a3045639/

Zulke onderzoeken vaak op aanvraag van klimaatachtige lobbygroepen doen de objectiviteit van de wetenschap schade.

Of nog zo’n raar VU onderzoek......toch niet serieus te nemen.

https://www.nieuweoogst.nu/nieuws/2015/ ... -mannelijk
Makkelijk om alle wetenschappelijk onderzoek langs dezelfde meetlat te leggen, maar ook volkomen nutteloos. Wetenschappelijk onderzoek waarbij je fysieke metingen kunt doen moet je anders mee omgaan dan ondezoeken die gebaseerd zijn op enquettes waarin antwoorden subjectief zien (hoe mannelijk is het om geen baard te hebben?) en weer anders dan met enquettes met meetbare antwoorden (hoe veel werkdagen ben je afgelopen jaar thuis gebleven?) En de resultaten van dat soort onderzoek moet je weer anders waarderen dan doorrekening van modellen, waarbij je kijkt naar de milieukosten van een stuk vlees, hoeveel minder vlees er wordt geconsumeerd als mensen meer bewust met vlees omgaan of als de prijzen omhoog gaan etc. Op grond van dubieus onderzoek binnen de sociale wetenschappen, onderzoek binnen milieuwetenschappen afwijzen lijkt me niet echt terecht.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie