Gelezen, gedacht, gehoord...

DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Hoe kun je daar nu mensen in bedriegen? Mensen proberen hooguit zichzelf te bedriegen. Zo'n uitspraak gaat schijnbaar uit van het idee dat een dominee over andermans hart zou kunnen oordelen. Maar dat is helemaal niet het geval. Alleen valse predikers kunnen die indruk wekken. Een dominee heeft niets te oordelen, alleen maar het Evangelie te prediken met de opdracht om te geloven en je te bekeren.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 910
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Adagio »

Bookreader schreef:Het ene uiterste is dat van het verbondsautomatisme, waarin het niet meer gaat over het ware geloof en de kenmerken daarvan.
Bedoel je met een kenmerken-prediking: "Zalig zijn de armen van geest, want hunner is het koninkrijk der hemelen", "Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid; want zij zullen verzadigd worden", etc.?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

"Als de zonde u nu aanvechten en het geweten u bedroeven wil, dat gij dit of dat hebt gedaan, en als gij in het geloof maar zwak zijt, zo houdt u hierbij en zegt: het is waar, ik ben een zondaar, ik ben zwak in het geloof; dit kan ik niet ontkennen, maar daarmede troost ik mij te weten, dat Christus mijn schuld op Zich genomen en gedragen heeft.

En op de eerste Paasdag is Hij zó opgestaan, dat alle zonde en zondestraf vernietigd is. Zeg mij nu eens, gij zonde, gij dood, gij duivel, wat heeft die Man u gedaan, dat gij Hem voor Pilatus aangeklaagd en aan het kruis gebracht hebt? Hebt gij daaraan wél gedaan? Dan zullen zonde, dood en duivel moeten bekennen dat zij onrecht hebben gedaan. Dan kunt gij tot zonde, dood en duivel zeggen: Zo maakt u weg en laat mij met vrede!

Ja! zegt het hart, waarom wilt gij dit maar zo aannemen? Gij zijt toch een zondaar? En leert gij het dan om zo te spreken: Een zondaar ben ik, dat is zo. Maar daarom wil ik niet vertwijfelen, want Christus is geen zondaar. Daarin wil ik mij dan verblijden, daar Hij ook voor mij gestorven is en opgestaan. Wilt gij echter daarmede niet tevreden zijn, vraag Hem dan hoe Hij het er met uw zonden heeft afgebracht, of Hij ze niet heeft kunnen dragen en wegnemen, maar weder op u heeft moeten leggen.

Die alzo de duivel kan afwijzen en verwijzen naar de Heere Christus, aan Wie hij zich de kop heeft verpletterd, is genezen. Dat is de rechte leer van het geloof, waarvan iedereen meent te weten, dat hij haar zeer goed kent. Maar waarlijk! klein is het getal van hen, die haar recht kennen; want zij laat zich maar niet aanpraten, de Heilige Geest moet haar onderwijzen."

Dr. Martinus Luther
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door huisman »

DDD schreef:Hoe kun je daar nu mensen in bedriegen? Mensen proberen hooguit zichzelf te bedriegen. Zo'n uitspraak gaat schijnbaar uit van het idee dat een dominee over andermans hart zou kunnen oordelen. Maar dat is helemaal niet het geval. Alleen valse predikers kunnen die indruk wekken. Een dominee heeft niets te oordelen, alleen maar het Evangelie te prediken met de opdracht om te geloven en je te bekeren.
Toch Zondag 31(met tekstverwijzingen) maar weer eens lezen DDD

ZONDAG 31
Vr.83. Wat zijn de sleutelen des hemelrijks?
Antw. De verkondiging des heiligen Evangelies en de Christelijke ban of uitsluiting uit de Christelijke gemeente, door welke twee stukken het hemelrijk den gelovigen opengedaan en den ongelovigen toegesloten wordt.
Vr.84. Hoe wordt het hemelrijk door de prediking des heiligen Evangelies ontsloten en toegesloten?
Antw. Alzo, als, volgens het bevel van Christus, aan de gelovigen, allen en een iegelijk, verkondigd en openlijk betuigd wordt dat hun, zo dikwijls als zij de beloftenis des Evangelies met een waar geloof aannemen, waarachtelijk al hun zonden van God, om der verdiensten van Christus wil, vergeven zijn; daarentegen allen ongelovigen, en die zich niet van harte bekeren, verkondigd en betuigd wordt dat de toorn Gods en de eeuwige verdoemenis op hen ligt, zolang als zij zich niet bekeren a; naar welk getuigenis des Evangelies God zal oordelen, beide in dit en in het toekomende leven.

a Joh 20:21-23 Mt 16:19

Vr.85. Hoe wordt het hemelrijk toegesloten en ontsloten door den Christelijken ban?
Antw. Alzo, als, volgens het bevel van Christus, degenen, die onder den Christelijken naam onchristelijke leer of leven voeren, nadat zij, ettelijke malen broederlijk vermaand zijnde, van hun dwalingen of hun schandelijk leven niet willen aflaten, der gemeente, of dengenen die van de gemeente daartoe verordineerd zijn, aangebracht worden; en, zo zij aan de vermaning zich niet storen, van henlieden door het verbieden der Sacramenten uit de Christelijke gemeente, en van God Zelven uit het Rijk van Christus gesloten worden; en wederom als lidmaten van Christus en Zijn gemeente aangenomen, zo wanneer zij waarachtige betering beloven en bewijzen a.

a Mt 18:15-17 1Co 5:4,5,11 2Co 2:6-8
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Je draait de zaken weer geheel om.

Er staat helemaal niets over oordelen over harten bij de prediking van de sleutels van het hemelrijk.

Het ging hier overigens helemaal niet om mensen die tuchtwaardig leven. Dan is het een ander verhaal. Maar dat is evenmin een oordeel over het hart, voor alle duidelijkheid.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door huisman »

DDD schreef:Je draait de zaken weer geheel om.

Er staat helemaal niets over oordelen over harten bij de prediking van de sleutels van het hemelrijk.

Het ging hier overigens helemaal niet om mensen die tuchtwaardig leven. Dan is het een ander verhaal. Maar dat is evenmin een oordeel over het hart, voor alle duidelijkheid.
Jij zegt:Een dominee heeft niets te oordelen,

Toen ging het mij vooral om dit citaat en dat moet ook het werk zijn van een predikant: daarentegen allen ongelovigen, en die zich niet van harte bekeren, verkondigd en betuigd wordt dat de toorn Gods en de eeuwige verdoemenis op hen ligt, zolang als zij zich niet bekeren a; naar welk getuigenis des Evangelies God zal oordelen, beide in dit en in het toekomende leven.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Roos2017 »

Niet gelezen, maar wel gehoord en gedacht, gezien de discussies op RF van deze laatste weken, en wat mij erg bezwaard en wat mijn persoonlijke worsteling is,

nadat mijn ouders enkele decennia geleden - als vervolgde koptische christenen uit Egypte - door Gods voorzienigheid in Nederland terechtgekomen zijn,
werden zij door een reformatorische school gevraagd om een lezing te houden wat het is om tot de vervolgde kerk te behoren.
Die school had wellicht - en oprecht - gedacht dat zo´n lezing binnen het kader van hun persoonlijke comfort zone gehouden kon worden, maar niets was minder waar.
Mijn ouders kozen ervoor om dit met de leerlingen in een dierentuin te doen.

Je vraagt je misschien af, waarom daar?
Eenmaal bij de leeuwen aangekomen vroeg mijn moeder aan die leerlingen, als je nu moest kiezen tussen de Heere Jezus, of alles wat buiten de Heere Jezus is, wat zou je dan doen?
Als je belager je vraagt, als je je Heere Jezus niet wil verloochenen, ga dan de leeuwen tegemoet, of zo niet, dan mag je weer vrij je leven oppakken.
Dat was heel confronterend, maar ... geen enkele leerling was bereid om de leeuwen tegemoet te gaan ...

Mijn ernstig en oprecht gemeende vraag aan mijn mede RF´ers inclusief mijzelf is : we discussiëren zo oeverloos over van alles en nog wat, en branden elkaar om het minste en geringste af op dit forum.
Maar als je nou onverwacht voor die leeuwenkooi die cruciale keuze zou moeten maken, naar binnen gaan, of buiten blijven ... links, rechts, zwaar, licht ... wat is dan je staat voor de eeuwigheid?
Geef je antwoord maar aan de Heere.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 910
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Adagio »

Roos2017 schreef:Niet gelezen, maar wel gehoord en gedacht, gezien de discussies op RF van deze laatste weken, en wat mij erg bezwaard en wat mijn persoonlijke worsteling is,

nadat mijn ouders enkele decennia geleden - als vervolgde koptische christenen uit Egypte - door Gods voorzienigheid in Nederland terechtgekomen zijn,
werden zij door een reformatorische school gevraagd om een lezing te houden wat het is om tot de vervolgde kerk te behoren.
Die school had wellicht - en oprecht - gedacht dat zo´n lezing binnen het kader van hun persoonlijke comfort zone gehouden kon worden, maar niets was minder waar.
Mijn ouders kozen ervoor om dit met de leerlingen in een dierentuin te doen.

Je vraagt je misschien af, waarom daar?
Eenmaal bij de leeuwen aangekomen vroeg mijn moeder aan die leerlingen, als je nu moest kiezen tussen de Heere Jezus, of alles wat buiten de Heere Jezus is, wat zou je dan doen?
Als je belager je vraagt, als je je Heere Jezus niet wil verloochenen, ga dan de leeuwen tegemoet, of zo niet, dan mag je weer vrij je leven oppakken.
Dat was heel confronterend, maar ... geen enkele leerling was bereid om de leeuwen tegemoet te gaan ...

Mijn ernstig en oprecht gemeende vraag aan mijn mede RF´ers inclusief mijzelf is : we discussiëren zo oeverloos over van alles en nog wat, en branden elkaar om het minste en geringste af op dit forum.
Maar als je nou onverwacht voor die leeuwenkooi die cruciale keuze zou moeten maken, naar binnen gaan, of buiten blijven ... links, rechts, zwaar, licht ... wat is dan je staat voor de eeuwigheid?
Geef je antwoord maar aan de Heere.
Dank je Roos2017, ik kan het maar niet laten. Goede reis!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mara »

Een voorbeeld hoe kinderen soms nadenken over gebeurtenissen die in de Bijbel beschreven staan:

Het dochtertje van Jaïrus was gestorven, maar de Heere Jezus heeft haar levend gemaakt. Is ze dan teruggekomen uit de hemel of uit de hel? Is ze daarna toen ze nog een keer stierf daar weer naar terug gegaan? En Lazarus was wel drie dagen gestorven, waar was zijn ziel dan gebleven?
Wat mooi dat je een vraag stelt! Het is goed om over dingen uit de Bijbel na te denken. En zeker over dingen die te maken hebben met het leven en het sterven. Deze dingen zijn eigenlijk erg moeilijk te begrijpen, en toch ook eigenlijk erg belangrijk. Want je weet het ook wel hoe belangrijk het voor ieder mens is, hoe het gaat met de ziel. Wij vinden het fijn om te weten hoe het met iemand gaat die een gebroken been had, maar het is nóg belangrijker om te weten hoe het met iemand gaat die gestorven is. En zo vraag jij, hoe het gegaan is met de ziel van het dochtertje van Jaïrus en met die van Lazarus. Alleen….daarover staat niets precies in de Bijbel.

Dan zou je je kunnen afvragen hoe een dominee iets kan weten wat er niet staat….? Hij mag niet zomaar iets bedenken. Hoe het echt gegaan is, dat weet de Heere alleen. Toch kunnen we er wel iets over zeggen vanuit andere Bijbelgedeelten. Paulus schrijft ergens (Rom. 8 : 38-39): ‘Want ik ben verzekerd, dat dood noch leven mij zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus onze Heere’.
Begrijp je deze woorden? Hij zegt dus, dat hij nooit gescheiden zal worden van de liefde van God, zelfs niet door de dood. De Heere bewaart de ziel van al Zijn kinderen. Als een kind van God sterft, dan zal die nooit ‘kwijtraken’. Nee, dan mag die juist altijd bij Hem zijn. En bij de Heere zijn – dat is het mooiste uit de hemel.

Het gaat er nu dus om, of die mensen over wie jij het hebt een kind van de Heere waren. Van het dochtertje van Jaïrus weten we dat niet. Van Lazarus wel. Hij was echt een vriend van de Heere Jezus. Dus we weten zeker: toen Lazarus stierf was zijn ziel bij de Heere. Zijn ziel heeft toen natuurlijk niet zomaar ergens ‘gezworven’. En het kan al helemaal niet zo zijn, dat hij in de hel geweest is. Geen seconde heeft bij de Heere Jezus weg gehoeven. Maar nu komt er een moeilijk stukje. Was hij toen in de hemel? Dat zou je bijna denken. Alleen….als hij toen al in de hemel was geweest, zou hij dan ooit nog terug willen naar de aarde? Je zou denken van niet hè?
Ik weet natuurlijk niet precies hoe het geweest is (dat weet de Heere alleen). Maar we kunnen misschien zeggen dat de Heere hem in die tijd ‘bewaard’ heeft. Hij wist toch al van tevoren, dat Lazarus weer zou opstaan! Ook toen was Lazarus echt ‘veilig in Jezus’ armen, veilig aan Jezus’ hart.

Hoe was het bij die anderen die uit de dood zijn opgestaan? We weten niet of zij de Heere hebben liefgehad. Maar als dat niet zo was…denk je dat we zouden kunnen zeggen dat ze al naar de hel gegaan zijn? Dan zouden ze als het ware een ‘tweede kans’ krijgen. Dat past niet, want de hel is de plaats waar iedere vijand van God voor eeuwig moet blijven. De Heere zal ook hen zolang ‘bewaard’ hebben, denk ik. Daarna hebben deze mensen weer een poosje geleefd. Daarna moesten ze weer sterven. Gingen ze toen naar de hemel of naar de hel? Dat hangt er van af, net als bij iedereen, of ze de Heere Jezus lief hebben gehad. Je zou zeggen: dat móét haast wel, als Hij zó’n groot wonder bij hen gedaan heeft! Toch….het kan helaas gebeuren dat de Heere iets héél wonderlijks bij ons doet en dat wij Hem daarna toch vergeten. Er moet in ons leven echt het állergrootste wonder gebeuren. Niet ons lichaam moet weer levend worden, maar onze ziel moet levend worden. Dat is de wedergeboorte. Dán zullen we daarna naar de Heere gaan, vast en zeker.

Hopelijk is dit ook bij het dochtertje van Jaïrus gebeurd, en bij de jongeling van Naïn. Dat staat niet in de Bijbel. Maar ook nu weten we het bij Lazarus wel. Voor zijn opstanding had hij de Heere Jezus lief, en dan zeker na zijn opstanding ook. Dan mocht hij, toen hij voor de tweede keer stierf, voor altijd naar de Heere toe. Ik denk niet dat hij nog terug gewild heeft, denk je wel? Hij was nu voor altijd bij zijn lieve Zaligmaker. Nee, niet met zijn lichaam. Dat lichaam ligt nog steeds, verteerd, op de aarde. Straks zal ook dat lichaam opstaan en bij de Heere komen. Maar nu is zijn ziel er al, om altijd de Heere lief te hebben en te loven. Weet je wat het állerheerlijkste is? Als wij mogen weten dat dit bij ons ook gebeurt. Als we heel jong sterven of als we oud mogen worden: het heerlijkste is het om voor altijd bij de Heere te mogen zijn.

ds. M. van Reenen, Oldebroek
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:Je draait de zaken weer geheel om.

Er staat helemaal niets over oordelen over harten bij de prediking van de sleutels van het hemelrijk.

Het ging hier overigens helemaal niet om mensen die tuchtwaardig leven. Dan is het een ander verhaal. Maar dat is evenmin een oordeel over het hart, voor alle duidelijkheid.
Jij zegt:Een dominee heeft niets te oordelen,

Toen ging het mij vooral om dit citaat en dat moet ook het werk zijn van een predikant: daarentegen allen ongelovigen, en die zich niet van harte bekeren, verkondigd en betuigd wordt dat de toorn Gods en de eeuwige verdoemenis op hen ligt, zolang als zij zich niet bekeren a; naar welk getuigenis des Evangelies God zal oordelen, beide in dit en in het toekomende leven.
Maar verkondigen en betuigen is geen oordelen! Dat is precies het punt. De dominee moet wet en evangelie verkondigen, zegen en vloek. Maar niet oordelen. Een belangrijk kernpunt van de reformatie was nu juist dat de sleutels van het hemelrijk onbewust openen en sluiten. De dominee doet niet voor iemand de deur open of dicht, althans, niet als een bewuste handeling tegenover een persoon. Een dominee die dat wel doet, moet geschorst worden. Hij gaat zijn boekje zeer ver te buiten.

Dat is nu precies waar het in deze catechismusafdeling heel uitdrukkelijk over gaat. Priesters geven de absolutie. De reformatie heeft gezegd: de absolutie komt in de verkondiging aan de orde, en ieder moet zichzelf onderzoeken.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Roos2017 »

-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

Ik vond het wel interessant om te lezen. Zijn dochter is getrouwd met ds. S.W. Janse van Rijssen-Zuid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Laag »

1 Heer, ik hoor van rijke zegen,
die Gij uitstort keer op keer;
laat ook van die milde regen
dropp’len vallen op mij neer.
Ook op mij, ook op mij,
dropp’len vallen ook op mij.

2 Ga mij niet voorbij, o Vader,
zie hoe mij mijn zonde smart.
Trek mij met Uw koorden nader,
stort Uw liefd’ ook in mijn hart.
Ook in mij, ook in mij,
stort Uw liefde ook in mij.

3 Heil’ge Geest, wil niet voorbij gaan:
Gij geeft blinden d’ ogen weer!
Wil, o wil nu bij mij stilstaan.
Werk in mij met kracht, o Heer!
Ook in mij, ook in mij,
werk ook door Uw kracht in mij!

4 Wil m’ o Heiland, niet voorbij gaan.
Doe mij leven U nabij;
zie mij zuchtend aan uw zij staan;
roept Gij and’ren, roep ook mij.
Ja, ook mij, ja ook mij;
roept Gij and’ren, roep ook mij.

5 Liefde Gods, zo rein, zo krachtig,
bloed van Jezus, rijk en vrij,
Gods genade, sterk en machtig,
o, verheerlijk U in mij.
Ook in mij, ook in mij,
o, verheerlijk U in mij.

6 Ga mij niet voorbij, o Herder!
Maak mij gans van zonden vrij.
Vloeit de stroom van zegen verder,
zegen and’ren, maar ook mij.
Ja, ook mij, ja ook mij,
zegen and’ren, maar ook mij.
Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mannetje »

Vooraf: ik heb getwijfeld of ik onderstaande zou plaatsen, gezien het feit dat de schrijver van het stukje als persoon ook nog wel eens reactie oproept. Dat wil ik absoluut niet! Het gaat mij om de inhoud van het antwoord.

Op refoweb las ik deze vraag en antwoord:
Vraag
Over Genesis 1:26 en 31:
“En God zei: Laten Wij mensen maken naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en laten zij heersen over de vissen van de zee, over de vogels in de lucht, over het vee, over heel de aarde en over al de kruipende dieren die over de aarde kruipen!” ... “En God zag al wat Hij gemaakt had, en zie,  het was zeer goed. Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de zesde dag.”
Als ik deze tekst lees, dan lijkt het erop dat God het menselijke lichaam in perfecte staat heeft geschapen. Ik heb hier een vraagje over. Tegenwoordig is het mogelijk om donor te worden, bijvoorbeeld nierdonor. Een mens heeft bij de schepping twee nieren gekregen, met een functie. Toch is het mogelijk om op één nier te leven. Met welke bedoeling zou God de mens dan met twee nieren geschapen hebben? Een mens kan ook zonder blindedarm/milt. Zou dat bij de schepping anders geweest zijn? Misschien een stukje evolutie door de jaren heen?

Antwoord
Beste vragensteller,
 
Dank voor je vraag; ik geloof niet dat God het menselijke lichaam in perfecte staat geschapen heeft. Het lichaam was gemaakt voor de proefperiode; daarvoor was het geschikt, adequaat. De onsterfelijkheid, heerlijkheid en kracht van het toekomstige lichaam (1 Kor. 15:42-43) was er nog niet in de situatie voor de zondeval.
Ook nu nog, in het leven na de zondeval, is ons lichaam grotendeels adequaat. Dat is wat anders dan perfect. We kunnen niet alles met ons lichaam; er zit een grens aan onze spierkracht, gehoor, gezichtsvermogen etcetera. Er zijn dieren die ons daarin verre overtreffen, maar het is voor ons adequaat. Bij die adequaatheid behoort, om zo te zeggen, een bepaalde reservecapaciteit. Je kunt ook nog zien met één oog, ook nog horen met één oor, ook leven met één nier, je ook nog wel redden met één arm. Maar adequaat functioneren is er dan niet meer bij. Ik zie geen aanleiding, kortom, om hier te denken aan voortgaande evolutie.
 
Met hartelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink

Met name het vetgedrukte gedeelte vind ik opvallend. Hoe moeten dan de woorden "en ziet het was zeer goed" uitgelegd worden?
Dat de huidige staat van het lichaam en de mogelijkheid om te leven niet het gevolg is van evolutie, daar stem ik dan weer van harte mee in.
-
Plaats reactie