Gelezen, gedacht, gehoord...

Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Panny »

Weet iemand meer over de vertaalprincipes van de Psalmen in de Willibrord vertaling?
Ze zijn poëtisch soms erg mooi.

Paar voorbeelden:

Psalm 3:6
Neerleggen mag ik mij, slapen,
weer ontwaken - de Heer is mijn rust

Psalm 22:14
en dreigend, met wijd open muil,
verscheurende, brullende leeuwen.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door John Galt »

DIA schreef:Is het niet de moeite waard? En is het ook niet actueel? Dingen van meer dan 100 jaar kunnen zo heel actueel zijn. Zo hoorde ik dat dhr. Van der Staaij terugkeek op de Spaanse Griep. Wie de historie vergeet, ook de meest recente, is gedoemd die over te doen. Laten we lessen leren uit het (recente en verre) verleden. Vergeetachtigheid is in dezen kan veel kwaad doen.
PS: U hebt wellicht wat te haastig getypt. Ik heb daarom uw typfouten ook meteen gecorrigeerd. Hopelijk neemt u mij dat niet kwalijk
Ach, het is niet zo mijn stijl. En de reden waarom ik het vroeg, is dat ik dacht dat je een concrete aanleiding had. Dat er nu weer een raar tv-programma was en dat je daarom terugverwees naar een artikel uit het verleden. Zo deed Van der Staaij dat ook. Die begon niet ineens vanuit het niets over de Spaanse griep, hij vergeleek de huidige pandemie met eentje uit het verleden.

Maar bedankt voor het corrigeren van mijn typfouten. Ik denk sneller dan ik kan typen en dat wreekt zich soms. Wees maar blij dat ik niet met de hand schrijf hier. Ik had zondag in de kerk aantekeningen gemaakt, maar ik moest de preek opnieuw luisteren omdat ik mijn eigen krabbels niet terug kon lezen...
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door John Galt »

Panny schreef:Weet iemand meer over de vertaalprincipes van de Psalmen in de Willibrord vertaling?
Ze zijn poëtisch soms erg mooi.

Paar voorbeelden:

Psalm 3:6
Neerleggen mag ik mij, slapen,
weer ontwaken - de Heer is mijn rust

Psalm 22:14
en dreigend, met wijd open muil,
verscheurende, brullende leeuwen.
Ik denk dat hun vertaalprincipes redelijk overeenkomen met de NBV. Vaak maken ze dezelfde keuzes. De Psalmen zijn inderdaad heel mooi vertaald. Ik las vanmorgen Psalm 73 in de Willibrordvertaling en ook daar staan pareltjes in.
Who is John Galt? :quoi
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

John Galt schreef:
DIA schreef:Is het niet de moeite waard? En is het ook niet actueel? Dingen van meer dan 100 jaar kunnen zo heel actueel zijn. Zo hoorde ik dat dhr. Van der Staaij terugkeek op de Spaanse Griep. Wie de historie vergeet, ook de meest recente, is gedoemd die over te doen. Laten we lessen leren uit het (recente en verre) verleden. Vergeetachtigheid is in dezen kan veel kwaad doen.
PS: U hebt wellicht wat te haastig getypt. Ik heb daarom uw typfouten ook meteen gecorrigeerd. Hopelijk neemt u mij dat niet kwalijk
Ach, het is niet zo mijn stijl. En de reden waarom ik het vroeg, is dat ik dacht dat je een concrete aanleiding had. Dat er nu weer een raar tv-programma was en dat je daarom terugverwees naar een artikel uit het verleden. Zo deed Van der Staaij dat ook. Die begon niet ineens vanuit het niets over de Spaanse griep, hij vergeleek de huidige pandemie met eentje uit het verleden.

Maar bedankt voor het corrigeren van mijn typfouten. Ik denk sneller dan ik kan typen en dat wreekt zich soms. Wees maar blij dat ik niet met de hand schrijf hier. Ik had zondag in de kerk aantekeningen gemaakt, maar ik moest de preek opnieuw luisteren omdat ik mijn eigen krabbels niet terug kon lezen...
In dat laatste kan ik u de hand geven. Sinds het bestaan van de tekstverwerker is mijn handschrift er ook aanzienlijk op achteruit gegaan. Verder dank voor uw wat kritische reactie. Ik bedoelde evenwel serieus om het verleden niet te vergeten. Dat is ook een Bijbelse gedachte. Daarom lijkt het me goed voortdurend terug te kijken in onze historie. Wie daar moeite mee heeft moet dat voor zichzelf weten, maar ik acht het niet snugger om verleden, ook het recente verleden, te vergeten en daar geen lessen uit te trekken. Wie me een beetje volgt op dit forum kan weten dat ik veel terugkijk, en naar zaken van eerder wijs, zoals bv. vernieuwingen doorvoeren in de kerken. Vaak heb ik verwezen naar de niet meer bestaande Gereformeerde Kerken. We zagen niet het baken van het gestrande schip, en gingen door. Evenals de zo hoog van de toren blazende broeders van de Vrijmaking. Ook hun schip liep te pletter op het gestrande schip van de kerken waar men uit voort kwam.
We zullen geduldig op de kritieken wachten, en wil me bij voorbaat excuseren als er mogelijk toch geen kritiek op komt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: We zullen geduldig op de kritieken wachten, en wil me bij voorbaat excuseren als er mogelijk toch geen kritiek op komt.
Moet het niet zijn "wil ons bij voorbaat excuseren" als jullie mogelijk toch geen kritiek krijgen? :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: We zullen geduldig op de kritieken wachten, en wil me bij voorbaat excuseren als er mogelijk toch geen kritiek op komt.
Moet het niet zijn "wil ons bij voorbaat excuseren" als jullie mogelijk toch geen kritiek krijgen? :huhu
Ik denk dat we beter boven deze kritiek kunnen staan, want ja, eronder gaan staan zal ook niet baten. Sterkte!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door John Galt »

-DIA- schreef: ...de zo hoog van de toren blazende broeders...
Ik denk dat daar het grootste probleem zit in de kerkgeschiedenis. Waar zijn groot denkt van zichzelf en meent de waarheid in pacht te hebben, moet het wel mis gaan. Ik moet tot mijn schande belijden dat ik dit ook steeds moet leren. "Ik zei wel in mijn zorgeloze rust:
Ik zal voor eeuwig niet wankelen." En noet heb je dat gedachtt, of je ligt al onderuit. En godsdienstige hoogmoed heeft meerdere gewaden: dat van de Farizeeër en dat van de Sadduceeër.
Who is John Galt? :quoi
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

John Galt schreef:
-DIA- schreef: ...de zo hoog van de toren blazende broeders...
Ik denk dat daar het grootste probleem zit in de kerkgeschiedenis. Waar zijn groot denkt van zichzelf en meent de waarheid in pacht te hebben, moet het wel mis gaan. Ik moet tot mijn schande belijden dat ik dit ook steeds moet leren. "Ik zei wel in mijn zorgeloze rust:
Ik zal voor eeuwig niet wankelen." En noet heb je dat gedachtt, of je ligt al onderuit. En godsdienstige hoogmoed heeft meerdere gewaden: dat van de Farizeeër en dat van de Sadduceeër.
Ik geloof dat ik het nu eens met u eens ben. Alleen dat 'noet heb je dat gedachtt' komt wat vreemd over.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door John Galt »

noet = niet. Dus: je hebt het nog niet gedacht, of...

Maar ik beloof mijn leven te beteren qua typfouten. :banghead
Who is John Galt? :quoi
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Een mooi interview uit de GG Den Helder. Misschien kunnen een paar mensen uit Kesteren daar gaan wonen.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door FlyingEagle »

DDD schreef:Een mooi interview uit de GG Den Helder. Misschien kunnen een paar mensen uit Kesteren daar gaan wonen.
Waar las je dat? We komen in de zomer er altijd. Kleine gemeente die door verhuizingen de laatste jaren nog kleiner is geworden.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Op de website van het RD. Ben de laatste weken zo druk dat ik geen idee heb wanneer het in de krant stond.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Panny »

DDD schreef:Op de website van het RD. Ben de laatste weken zo druk dat ik geen idee heb wanneer het in de krant stond.
Stond vandaag in de krant dus zo lang geleden heb je het nog niet gelezen ;)
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door FlyingEagle »

Panny schreef:
DDD schreef:Op de website van het RD. Ben de laatste weken zo druk dat ik geen idee heb wanneer het in de krant stond.
Stond vandaag in de krant dus zo lang geleden heb je het nog niet gelezen ;)
Ah, heb de krant nog niet gelezen. Dank
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door FlyingEagle »

DDD schreef:Een mooi interview uit de GG Den Helder. Misschien kunnen een paar mensen uit Kesteren daar gaan wonen.
Prachtig inderdaad, precies zoals ik de gemeente ken.
Plaats reactie