Gelezen, gedacht, gehoord...

DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Ik kan mij geheel vinden in ds. Doornenbal. Dit stuk verscheen twee jaar geleden (ongeveer) (nogmaals) in de Veluwse kerkbode en ik ben het nooit vergeten.

Het kwalijkste is theologische twisten over de leiding in het geloofsleven. Daar kan niets goeds van komen.

En wellicht zou het inderdaad goed zijn geweest als ds. Doornenbal wat van ds. Paauwe gelezen had voordat hij er iets over schreef. Hoewel ik dat betwijfel, want dat is geen lectuur voor gevoelige zielen. Dat laatste geldt ook voor de bijdragen van JC Ryle.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

JCRyle schreef:@GKVerontrust: Helaas kan ik het niet met je eens zijn. Zie ook mijn aanvulling.

@Framboos: Als het om de waarheid van Gods Woord gaat, dan schuw ik nee-knikken niet. In deze dingen moet er helder en duidelijk leiding gegeven worden in de prediking. Wat door velen wel zo ervaren wordt, maar geenszins het geval is.
Het is verleidelijk om het inderdaad zó te zeggen. Pal staan voor de waarheid enzo. Ik weet echter niet of je daarmee iedereen wel recht doet.
Maar ik benieuwd wat je van de bijdrage van @GJdeBruijn vindt. Daar ben ik het namelijk wel mee eens: bevindelijk zeker herkenning, theologisch niet (al vind ik dan 'geen herkenning' wel zwaar klinken).
En ook zegt hij dat de vierschaarbeleving wel degelijk een ervaring kan zijn, die ook profijtelijk is, maar dat daar nogal eens een verkeerd stempel op gedrukt wordt, alsof dan pas echt de schuld vergeven wordt. Ik hoop dat ik zijn mening hier goed samenvat op dat punt.

Overigens herhaal ik mijn opmerking dat er zeker gevaren kleven aan deze leer. Maar echt niet altijd zijn die gevaren inherent aan deze prediking.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

Wat ds. Pieters zegt klopt niet. Helaas.
Niet de zondaar komt tot de Middelaar, maar de Middelaar openbaart Zich Zelf aan de zondaar.
Daar doet ook in dat gericht niets van de mens mee. Ook niet het komen, want hij ligt daar onder het rechtvaardig en door het toegevallen recht. Hier wordt een drie-enig God ontmoet en gekend in de onderscheiden Personen.
De Rechter kan niet anders dan het recht voltrekken, en daar stemt de zondaar mee in.
Hij aanvaardt het vonnis van God, de eerste Persoon. En dat aanvaard hebbende zinkt hij in de waarneming in het verderf.
Maar daar, en zo hoorde ik het altijd: Daar juist voor de poort van het eeuwig verderf openbaart zich de Middelaar, de tweede Persoon in het Goddelijk Wezen, en spreekt de zondaar vrij: Ik wil niet dat deze in het verderf nederdale.
Anders heb ik het nooit gehoord van het volk. En zeker niet dat daar de zondaar al bevende tot Jezus komt! Hier is de Borg verborgen achter het Recht Gods.
We moeten wel zeggen deze grote zaken niet te kennen, maar we hebben het wel van zeer nabij gehoord. Als Gods woord spreekt moet de mens zwijgen. Als God overtuigd geeft dat afdruk en indruk, en dat doet het niet als het om een theorie of zelfs ook meer het 'bevend tot Christus komen' want dat is niet waar. De zondaar komt niet tot Jezus meer Hij openbaart Zichzelf.


Ik wens er verder niet over te discussiëren, dat kan en wil ik niet meer, want hiervoor liggen de zaken veel te teer. Dat heilige duldt geen onheilige discussie.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Bijbels blijven, hoor.
Hosea 3:5m En zij zullen vrezende komen tot den HEERE en tot Zijn goedheid...
Kanttekening: dat is, vrezende aankomen, uit bekentenis hunner onwaardigheid, ontzetting over de onverdiende grote goedheid Gods (...)
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Bijbels blijven, hoor.
Hosea 3:5m En zij zullen vrezende komen tot den HEERE en tot Zijn goedheid...
Kanttekening: dat is, vrezende aankomen, uit bekentenis hunner onwaardigheid, ontzetting over de onverdiende grote goedheid Gods (...)
Dat lijkt me in een ander verband, maar ik hoop het na te kijken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Ds. Doornenbal heeft daar nog een gepast woord over geschreven.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

En nog ter aanvulling: natuurlijk gaat aan het komen tot Christus (dat is echt voluit bijbels, op vele plaatsen gaat het daarover) de openbaring van de Heere Jezus vooraf. Geen enkele twijfel, anders zien we de noodzaak van het komen niet, en ook Zijn ontfermende liefde niet.
Maar de Heere zegt Zelf toch: Komt tot Mij...?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:En nog ter aanvulling: natuurlijk gaat aan het komen tot Christus (dat is echt voluit bijbels, op vele plaatsen gaat het daarover) de openbaring van de Heere Jezus vooraf. Geen enkele twijfel, anders zien we de noodzaak van het komen niet, en ook Zijn ontfermende liefde niet.
Maar de Heere zegt Zelf toch: Komt tot Mij...?
Dat is wel waar, maar dat is niet onder het gericht Gods.
Ds. Fraanje zegt ergens, bij die gerichtsvoltrekking is de Tweede Persoon er niet, of zo Hij er is, dan is Hij voor de ziel verborgen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Ik kan mij geheel vinden in ds. Doornenbal. Dit stuk verscheen twee jaar geleden (ongeveer) (nogmaals) in de Veluwse kerkbode en ik ben het nooit vergeten.

Het kwalijkste is theologische twisten over de leiding in het geloofsleven. Daar kan niets goeds van komen.

En wellicht zou het inderdaad goed zijn geweest als ds. Doornenbal wat van ds. Paauwe gelezen had voordat hij er iets over schreef. Hoewel ik dat betwijfel, want dat is geen lectuur voor gevoelige zielen. Dat laatste geldt ook voor de bijdragen van JC Ryle.
Ben het met je eens. Mooie post!
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bijdrager »

Deze van Jezus horende, kwam onder de schare van achteren, en raakte Zijn kleed aan. Wie kwam er nu?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12038
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

-DIA- schreef:Wat ds. Pieters zegt klopt niet. Helaas.
Niet de zondaar komt tot de Middelaar, maar de Middelaar openbaart Zich Zelf aan de zondaar.
De Dordtse Leerregels zeggen dit: Die dit Evangelie niet geloven, op die blijft de toorn Gods. Maar die het aannemen en den Zaligmaker Jezus met een waarachtig en levend geloof omhelzen, die worden door Hem van den toorn Gods en van het verderf verlost, en met het eeuwige leven begiftigd , Joh. 3:36, Mark. 16:16,.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12038
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

JCRyle schreef:Als we in dit topic aan karikatuur weerlegging doen, dan valt daar zeker ook het stuk van ds. Doornenbal onder. Om het in één woord te zeggen: kortzichtig.
Ik adviseer je het stuk nog eens te lezen. Je veroordeling geeft plaatsvervangende schaamte.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door JCRyle »

Herman schreef:
JCRyle schreef:Als we in dit topic aan karikatuur weerlegging doen, dan valt daar zeker ook het stuk van ds. Doornenbal onder. Om het in één woord te zeggen: kortzichtig.
Ik adviseer je het stuk nog eens te lezen. Je veroordeling geeft plaatsvervangende schaamte.
Ik spreek liever van een beoordeling eerlijk gezegd. Na meerdere keren het stuk gelezen te hebben gisterenavond ben ik tot deze conclusie gekomen. Daarin kunnen we van mening verschillen, maar spreek dan niet van een veroordeling. Dergelijke terminologie vind ik een discussie onwaardig.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:
JCRyle schreef:@GKVerontrust: Helaas kan ik het niet met je eens zijn. Zie ook mijn aanvulling.

@Framboos: Als het om de waarheid van Gods Woord gaat, dan schuw ik nee-knikken niet. In deze dingen moet er helder en duidelijk leiding gegeven worden in de prediking. Wat door velen wel zo ervaren wordt, maar geenszins het geval is.
Het is verleidelijk om het inderdaad zó te zeggen. Pal staan voor de waarheid enzo. Ik weet echter niet of je daarmee iedereen wel recht doet.
Maar ik benieuwd wat je van de bijdrage van @GJdeBruijn vindt. Daar ben ik het namelijk wel mee eens: bevindelijk zeker herkenning, theologisch niet (al vind ik dan 'geen herkenning' wel zwaar klinken).
En ook zegt hij dat de vierschaarbeleving wel degelijk een ervaring kan zijn, die ook profijtelijk is, maar dat daar nogal eens een verkeerd stempel op gedrukt wordt, alsof dan pas echt de schuld vergeven wordt. Ik hoop dat ik zijn mening hier goed samenvat op dat punt.

Overigens herhaal ik mijn opmerking dat er zeker gevaren kleven aan deze leer. Maar echt niet altijd zijn die gevaren inherent aan deze prediking.
Je zou het ook van de andere kant kunnen belichten. In het stuk lees ik een eenzijdige benadrukking, waarbij de andere zijde van de discussie geen recht gedaan wordt. Daarom heb ik het kortzichtig genoemd.
Wat deBruijn aandraagt is inderdaad een punt wat mijn instemming krijgt. In mijn ogen worden geloofsbevindingen ook tot normering gesteld, waarbij je het Woord echt tegen hebt. Over het stuk van Ds. Verschuure heb ik gezegd dat er zaken in verwoord worden, die in het geestelijk leven zeker een plaats hebben. Ik kan alleen zijn (die van Verschuure) chronologische benadering niet overnemen. Alleen deze zaken tot leerstellingen maken, zonder heldere en duidelijke Schriftbewijzen, dan haak ik af. Men is door het geloof in Christus rechtvaardig voor God. Als we daarin een nuance gaan maken vanuit de gelovige, dan kom je eerder uit bij ongeloof dan versterking van het geloof.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Nasrani »

-DIA- schreef:Wat ds. Pieters zegt klopt niet. Helaas.
Niet de zondaar komt tot de Middelaar, maar de Middelaar openbaart Zich Zelf aan de zondaar.
Daar doet ook in dat gericht niets van de mens mee. Ook niet het komen, want hij ligt daar onder het rechtvaardig en door het toegevallen recht. Hier wordt een drie-enig God ontmoet en gekend in de onderscheiden Personen.
De Rechter kan niet anders dan het recht voltrekken, en daar stemt de zondaar mee in.
Hij aanvaardt het vonnis van God, de eerste Persoon. En dat aanvaard hebbende zinkt hij in de waarneming in het verderf.
Maar daar, en zo hoorde ik het altijd: Daar juist voor de poort van het eeuwig verderf openbaart zich de Middelaar, de tweede Persoon in het Goddelijk Wezen, en spreekt de zondaar vrij: Ik wil niet dat deze in het verderf nederdale.
Anders heb ik het nooit gehoord van het volk. En zeker niet dat daar de zondaar al bevende tot Jezus komt! Hier is de Borg verborgen achter het Recht Gods.
We moeten wel zeggen deze grote zaken niet te kennen, maar we hebben het wel van zeer nabij gehoord. Als Gods woord spreekt moet de mens zwijgen. Als God overtuigd geeft dat afdruk en indruk, en dat doet het niet als het om een theorie of zelfs ook meer het 'bevend tot Christus komen' want dat is niet waar. De zondaar komt niet tot Jezus meer Hij openbaart Zichzelf.


Ik wens er verder niet over te discussiëren, dat kan en wil ik niet meer, want hiervoor liggen de zaken veel te teer. Dat heilige duldt geen onheilige discussie.
Sorry DIA maar je gaat nu beweren dat wat ds Pieters zegt niet klopt door je eigen visie hier neer te zetten, zonder Bijbelse onderbouwing. Die zou ik graag willen zien. Wil je die eens geven?
Verder vindt ik je posting behoorlijk schokkend, dat je zo even neerzet dat je deze zaken niet zelf kent. Dat datgene wat je schrijft van horen zeggen is...... Beste man iedere dag komt de Heere Jezus tot je door Zijn Woord en preken die je luistert/leest. Wat heb je nog meer nodig? Hij kwam zelfs in de doop al tot je toen je nog geen besef had.
Laatst gewijzigd door Nasrani op 10 mar 2018, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Plaats reactie