Met kort door de bocht bedoel ik dat ik niet geloof dat het een algemene conclusie is. Het ligt m.i. aan welke app je leest, wie er leest, lees je aandachtig de tekst, of ben je ook bezig met andere zaken op die ipad enz. Ik heb nl geen enkele moeite de tekst op mijn ipad te onthouden ivm de papieren versie.Lilian1975 schreef:Zeeuw schreef:Beetje kort door de bocht lijkt mij. Als ik de studiebijbelapp met diverse uitleggingen lees, heb ik zeker niet minder begrepen.Lilian1975 schreef:In het RD van gisteravond
Bijbelapp, meer lezen, minder begrijpen.
Het blijkt uit een Amerikaans onderzoek dat er wel meer gelezen wordt. Maar dat mensen minder begrijpen wat ze gelezen hebben in vergelijking met hen die de Bijbel van papier lezen.
Is het alleen daarom al een minder gelukkige tendens om de Bijbel te lezen vanaf een app ook in de kerkdiensten?
https://www.rd.nl/kerk-religie/bijbelap ... -1.1596624
Toch herken ik het wel. Of het nu gewoon een digitale tekst is of een Bijbelapp. Als ik iets gelezen heb via het scherm moet ik het vaker overlezen dan tekst op papier. Voordat het echt in mijn hoofd zit wat ik nu eigenlijk gelezen heb.
En dat haalt dat onderzoek aan met een voorbeeld van mensen die een bepasld fragment hadden gelezen via de app en nensen die de papieren versie lazen. Wat daar kort door de bocht aan is, begrijp ik niet.
Gelezen, gedacht, gehoord...
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Toen ik tiener was, kende ik geen een jongere die meer in de Bijbel las dan tijdens de gezette tijden, Bijbelkennis was echt weinig, was op de JV te merken, nu ken ik meerdere (jonge)mensen die met de Bijbel bezig zijn, met de app of papier, ook zie ik (jonge)mensen die op hun telefoon van alles nazoeken en onderzoeken.Lilian1975 schreef:Zeeuw schreef:Beetje kort door de bocht lijkt mij. Als ik de studiebijbelapp met diverse uitleggingen lees, heb ik zeker niet minder begrepen.Lilian1975 schreef:In het RD van gisteravond
Bijbelapp, meer lezen, minder begrijpen.
Het blijkt uit een Amerikaans onderzoek dat er wel meer gelezen wordt. Maar dat mensen minder begrijpen wat ze gelezen hebben in vergelijking met hen die de Bijbel van papier lezen.
Is het alleen daarom al een minder gelukkige tendens om de Bijbel te lezen vanaf een app ook in de kerkdiensten?
https://www.rd.nl/kerk-religie/bijbelap ... -1.1596624
Toch herken ik het wel. Of het nu gewoon een digitale tekst is of een Bijbelapp. Als ik iets gelezen heb via het scherm moet ik het vaker overlezen dan tekst op papier. Voordat het echt in mijn hoofd zit wat ik nu eigenlijk gelezen heb.
En dat haalt dat onderzoek aan met een voorbeeld van mensen die een bepasld fragment hadden gelezen via de app en nensen die de papieren versie lazen. Wat daar kort door de bocht aan is, begrijp ik niet.
Ik vind zo'n artikel jammer, waar zou het op gestoeld zijn, ik weet, vanuit mijn studie, dat een onderzoek veel mensen vergt, van alle lagen in de bevolking, leetijd, gebied, alles speelt mee, wil je een beetje zuiver resulyaat hebben, ik neem het met een korrel zout.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Op basis van eigen waarneming een onderzoek van een promovendus, waarover gepubliceerd is in een wetenschappelijk tijdschrift, afschrijven vind ik niet sterk, eerlijk gezegd.samanthi schreef:Toen ik tiener was, kende ik geen een jongere die meer in de Bijbel las dan tijdens de gezette tijden, Bijbelkennis was echt weinig, was op de JV te merken, nu ken ik meerdere (jonge)mensen die met de Bijbel bezig zijn, met de app of papier, ook zie ik (jonge)mensen die op hun telefoon van alles nazoeken en onderzoeken.
Ik vind zo'n artikel jammer, waar zou het op gestoeld zijn, ik weet, vanuit mijn studie, dat een onderzoek veel mensen vergt, van alle lagen in de bevolking, leetijd, gebied, alles speelt mee, wil je een beetje zuiver resulyaat hebben, ik neem het met een korrel zout.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Dat mageilander schreef:Op basis van eigen waarneming een onderzoek van een promovendus, waarover gepubliceerd is in een wetenschappelijk tijdschrift, afschrijven vind ik niet sterk, eerlijk gezegd.samanthi schreef:Toen ik tiener was, kende ik geen een jongere die meer in de Bijbel las dan tijdens de gezette tijden, Bijbelkennis was echt weinig, was op de JV te merken, nu ken ik meerdere (jonge)mensen die met de Bijbel bezig zijn, met de app of papier, ook zie ik (jonge)mensen die op hun telefoon van alles nazoeken en onderzoeken.
Ik vind zo'n artikel jammer, waar zou het op gestoeld zijn, ik weet, vanuit mijn studie, dat een onderzoek veel mensen vergt, van alle lagen in de bevolking, leetijd, gebied, alles speelt mee, wil je een beetje zuiver resulyaat hebben, ik neem het met een korrel zout.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Laten we serieus met elkaar blijven praten. We zitten niet in een schoolklas waar het laatste of het hoogste woord belangrijker is dan een goede discussie met inhoudelijke argumenten.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
The data also suggest readers have lower comprehension when reading the Bible on screens compared to print. Readers using mobile devices are more likely to engage scripture daily than those using printed Bibles, and these effects are more pronounced in male readers than female readers.eilander schreef:Op basis van eigen waarneming een onderzoek van een promovendus, waarover gepubliceerd is in een wetenschappelijk tijdschrift, afschrijven vind ik niet sterk, eerlijk gezegd.samanthi schreef:Toen ik tiener was, kende ik geen een jongere die meer in de Bijbel las dan tijdens de gezette tijden, Bijbelkennis was echt weinig, was op de JV te merken, nu ken ik meerdere (jonge)mensen die met de Bijbel bezig zijn, met de app of papier, ook zie ik (jonge)mensen die op hun telefoon van alles nazoeken en onderzoeken.
Ik vind zo'n artikel jammer, waar zou het op gestoeld zijn, ik weet, vanuit mijn studie, dat een onderzoek veel mensen vergt, van alle lagen in de bevolking, leetijd, gebied, alles speelt mee, wil je een beetje zuiver resulyaat hebben, ik neem het met een korrel zout.
Ik vind hier ook geen hele zware conclusies. Overigens, het feit dat mensen vaker dagelijks lezen, kunnen we gerust positief noemen.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Exact, er staat nota bene een link in het artikel naar de studie. In een wetenschappelijk tijdschrift kun je niet publiceren zonder verantwoording af te leggen over onderzoeksmethoden, etc.eilander schreef:Op basis van eigen waarneming een onderzoek van een promovendus, waarover gepubliceerd is in een wetenschappelijk tijdschrift, afschrijven vind ik niet sterk, eerlijk gezegd.samanthi schreef:Toen ik tiener was, kende ik geen een jongere die meer in de Bijbel las dan tijdens de gezette tijden, Bijbelkennis was echt weinig, was op de JV te merken, nu ken ik meerdere (jonge)mensen die met de Bijbel bezig zijn, met de app of papier, ook zie ik (jonge)mensen die op hun telefoon van alles nazoeken en onderzoeken.
Ik vind zo'n artikel jammer, waar zou het op gestoeld zijn, ik weet, vanuit mijn studie, dat een onderzoek veel mensen vergt, van alle lagen in de bevolking, leetijd, gebied, alles speelt mee, wil je een beetje zuiver resulyaat hebben, ik neem het met een korrel zout.
Ik lees in dit artikel gewoon heldere uitkomsten van een onderzoek, die wat mij betreft best boeiend zijn. Laten we maar eens doorspreken over de conclusies van die onderzoeker, namelijk dat we geneigd zijn om een device te pakken dat voorhanden is, zonder ons af te vragen of het medium ook invloed heeft op hoe wij een boodschap ontvangen.
Om dit soort gegevens gewoon maar te negeren omdat de uitkomsten ons niet aanstaan en we liever iets anders concluderen, vind ik niet zo sterk.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Dat laatste schrijft de onderzoeker ook: dit sluit aan bij de behoefte onder evangelicale christenen (dat was zijn onderzoeksgroep) aan dagelijkse Bijbelleesmomenten. In die zin blijkt een app behulpzaam te kunnen zijn.Zeeuw schreef:Ik vind hier ook geen hele zware conclusies. Overigens, het feit dat mensen vaker dagelijks lezen, kunnen we gerust positief noemen.
Echter: twee maal zo vaak -dat zijn echt wel significante cijfers!- gaven app-lezers aan verward te zijn over de inhoud van een Bijbelgedeelte dan lezers die papier gebruikten. Ik vind dat best een opvallend resultaat.
Ik vind het wat opmerkelijk dat hier niet echt over deze cijfers gesproken wordt, maar gelijk een wel-niet-discussie over apps opstart (of zelfs de onderzoeksgegevens in twijfel getrokken worden). Dit soort waarnemingen zijn juist heel feitelijk, dan zouden we daar toch over moeten kunnen spreken?
Het onderzoek levert een genuanceerd beeld op van het gebruik van apps: het leidt tot meer lezen, maar tot minder begrip. En bij die conclusie gaat het (zoals in elk onderzoek) natuurlijk altijd om gemiddelden. Er zullen ook mensen zijn die door een app minder lezen, en er zullen er zijn die erdoor beter gaan begrijpen. Een onderzoek wijst echter hoofdlijnen aan, om algemene conclusies te kunnen trekken en verbanden te kunnen zien.
Het is echter 'cherrypicking' om dan alleen de positieve resultaten mee te nemen.
Voor wie meer over het onderzoek wil lezen, ik kwam dit artikel er ook nog over tegen:
https://www.christianitytoday.com/ct/20 ... -less.html
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Ik lees: data suggests. Is dat Engels voor: bewijst? Nee toch? Toegang tot de hele studie kost best wat geld helaas. Ik ben erg benieuwd wat de veroorzaker van die verwarring exact is. Daarvoor zul je meer moeten weten dan uit de korte samenvatting blijkt.Jongere schreef:Dat laatste schrijft de onderzoeker ook: dit sluit aan bij de behoefte onder evangelicale christenen (dat was zijn onderzoeksgroep) aan dagelijkse Bijbelleesmomenten. In die zin blijkt een app behulpzaam te kunnen zijn.Zeeuw schreef:Ik vind hier ook geen hele zware conclusies. Overigens, het feit dat mensen vaker dagelijks lezen, kunnen we gerust positief noemen.
Echter: twee maal zo vaak -dat zijn echt wel significante cijfers!- gaven app-lezers aan verward te zijn over de inhoud van een Bijbelgedeelte dan lezers die papier gebruikten. Ik vind dat best een opvallend resultaat.
Ik vind het wat opmerkelijk dat hier niet echt over deze cijfers gesproken wordt, maar gelijk een wel-niet-discussie over apps opstart (of zelfs de onderzoeksgegevens in twijfel getrokken worden). Dit soort waarnemingen zijn juist heel feitelijk, dan zouden we daar toch over moeten kunnen spreken?
Het onderzoek levert een genuanceerd beeld op van het gebruik van apps: het leidt tot meer lezen, maar tot minder begrip. En bij die conclusie gaat het (zoals in elk onderzoek) natuurlijk altijd om gemiddelden. Er zullen ook mensen zijn die door een app minder lezen, en er zullen er zijn die erdoor beter gaan begrijpen. Een onderzoek wijst echter hoofdlijnen aan, om algemene conclusies te kunnen trekken en verbanden te kunnen zien.
Het is echter 'cherrypicking' om dan alleen de positieve resultaten mee te nemen.
Voor wie meer over het onderzoek wil lezen, ik kwam dit artikel er ook nog over tegen:
https://www.christianitytoday.com/ct/20 ... -less.html
Misschien zorgen apps wel voor het lezen door personen die de Bijbel daarvoor nog niet kenden. Het is, afhankelijk van de vertaling, geen eenvoudig boek. Maar dit is uiteraard maar een natte vinger mijnerzijds.
Dank voor je link. Ik lees niet echt een definitie van confused. Betekent dit dat ze het echt niet begrepen, of bv graag verder wilden leren. Dat laatste wordt m.i. gesuggereerd door study more.
Digital users were nearly twice as likely to report feeling ‘confused’ with many indicating that they would like to ‘read it again’ or ‘study Jude more,’” he reported.
Ik vind onderstaande erg interessant. Ik herken dit wel. Op telefoon of ipad voelt soms minder 'heilig'. Ik ben benieuwd of een 16jarige dat ook zo voelt.
One female respondent wrote, “When reading on the phone I feel like I was less engaged than when reading a paper Bible. It felt a little more like skimming an email to get it done rather than really studying God’s word. I do like the electronic reminder.”
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Wat is bevindelijk preken?
Als jongen was ik eens onder het gehoor van wijlen ds. I. Kievit te Baarn en mij is altijd bijgebleven
wat hij op een ogenblik over deze dingen zei:
'Velen zijn net als een haas die in zijn poot is geschoten maar op drie poten nog wegvlucht in het kreupelhout,
opdat de jager hem niet zal vinden.
Alleen wat doodgeschoten is, blijft voor de jager liggen'.
Omdat velen aan hun geestelijke verwondingen niet gestorven zijn,
daarom hebben zij weinig behoefte naar de gemeenschap met Christus.
Zij spreken meer 'over' het 'arme volk' dan over de rijke God in Christus van dat ongetwijfeld arme volk.
ds. A. den Hartogh van 1972-1978 predikant in Woudenberg
Als jongen was ik eens onder het gehoor van wijlen ds. I. Kievit te Baarn en mij is altijd bijgebleven
wat hij op een ogenblik over deze dingen zei:
'Velen zijn net als een haas die in zijn poot is geschoten maar op drie poten nog wegvlucht in het kreupelhout,
opdat de jager hem niet zal vinden.
Alleen wat doodgeschoten is, blijft voor de jager liggen'.
Omdat velen aan hun geestelijke verwondingen niet gestorven zijn,
daarom hebben zij weinig behoefte naar de gemeenschap met Christus.
Zij spreken meer 'over' het 'arme volk' dan over de rijke God in Christus van dat ongetwijfeld arme volk.
ds. A. den Hartogh van 1972-1978 predikant in Woudenberg
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Aangezien dit een persoonlijk schrijven is, voel ik me vrij u te zeggen dat ik in mijn diepe en toenemende eenzaamheid nog steeds de liefelijkste troost vind in het prijzen van God voor Zijn wil betreffende mijn geliefde en mezelf. Ik ben zelfs in staat om Hem ervoor te danken dat Hij Zijn lieve knecht heeft weggenomen uit dit zorgvolle land vaan zonde en duisternis tot de gelukzaligheid heerlijkheid van Zijn eeuwige aanwezigheid. Als ik mijn hart richt op de gezegende wetenschap dat wat de Heere doet het beste is, gewoon omdat Hij het doet, dan voel ik hoe vast mijn anker ligt in de diepte van Zijn liefde. Bron: Susannah Spurgeon
mail: atymolenaar@gmail.com
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Maar de Heere doet toch geen half werk? Zo lijkt t net of het Woord niet genoeg kracht heeft.Mara schreef:Wat is bevindelijk preken?
Als jongen was ik eens onder het gehoor van wijlen ds. I. Kievit te Baarn en mij is altijd bijgebleven
wat hij op een ogenblik over deze dingen zei:
'Velen zijn net als een haas die in zijn poot is geschoten maar op drie poten nog wegvlucht in het kreupelhout,
opdat de jager hem niet zal vinden.
Alleen wat doodgeschoten is, blijft voor de jager liggen'.
Omdat velen aan hun geestelijke verwondingen niet gestorven zijn,
daarom hebben zij weinig behoefte naar de gemeenschap met Christus.
Zij spreken meer 'over' het 'arme volk' dan over de rijke God in Christus van dat ongetwijfeld arme volk.
ds. A. den Hartogh van 1972-1978 predikant in Woudenberg
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Doodgeschoten - ja, Paulus zegt in de Romeinenbrief: "... maar als het gebod gekomen is, zo is de zonde weder levend geworden, doch ik ben gestorven. En het gebod, dat ten leven was, hetzelve is mij ten dood bevonden. Want de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft mij verleid en door hetzelve gedood."Mara schreef:'Velen zijn net als een haas die in zijn poot is geschoten maar op drie poten nog wegvlucht in het kreupelhout, opdat de jager hem niet zal vinden.
Alleen wat doodgeschoten is, blijft voor de jager liggen'. - ds. I. Kievit.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Lees de KT er bij en Efeziërs 2Adagio schreef:Doodgeschoten - ja, Paulus zegt in de Romeinenbrief: "... maar als het gebod gekomen is, zo is de zonde weder levend geworden, doch ik ben gestorven. En het gebod, dat ten leven was, hetzelve is mij ten dood bevonden. Want de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft mij verleid en door hetzelve gedood."Mara schreef:'Velen zijn net als een haas die in zijn poot is geschoten maar op drie poten nog wegvlucht in het kreupelhout, opdat de jager hem niet zal vinden.
Alleen wat doodgeschoten is, blijft voor de jager liggen'. - ds. I. Kievit.
1 En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden;
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-
- Berichten: 253
- Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Ook een aangeschoten haas kan door de jager worden gevonden. De jachthond heeft daar een haast feilloze neus voor...