Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
Jantje schreef: In het verslag over een ontmoetingsdag in Ede (RD 19-9) las ik: „Velen zeggen volgens ds. (W.) Roos tegenwoordig dat je de toevlucht tot Christus mag nemen als God je ontdekt aan jezelf. „Dat klinkt mooi, maar er klopt niets van...”.”
Mogelijk is dit geen geheel juiste weergave van wat gezegd is of begrijp ik het verkeerd, maar juist diezelfde dag las ik in Theodorus van der Groe’s vijfde preek over de blinde Bartimeüs dit: „Niet anders moeten wij ook doen, omtrent de arme blinde zondaren: wij moeten hun toeroepen, dat, zo zij verlegen zijn over hun geestelijke blindheid en belast met hun zonden, zij dan goede moed moeten scheppen uit de genade van de Heere Jezus, en opstaan uit hun ongelovigheid en zich toch eens geheel tot Hem wenden, met een oprecht geloof, want dat Hij hen in de beloften van het heilig Evangelie tot Zich roept, zeggende: Komt allen tot Mij... enz., Matth. 11:28, en: Ik raad u: zalf uw ogen met ogenzalf, opdat gij zien moogt, Openb. 3:18. Wij moeten toch niet één arm verlegen zondaar van de Heere Jezus terughouden...”
Dit wordt dus kennelijk niet alleen „tegenwoordig” gezegd, maar ook reeds door een (onverdachte) vertegenwoordiger van de Nadere Reformatie in de 18e eeuw. Ik wil zeker erkennen dat er tegenwoordig misbruik gemaakt kan worden van zulke woorden, en ook dat er nadere ontdekkingen zijn in het leven van Gods kinderen, maar ik vind het toch wel erg ver gaan om te zeggen dat deze dingen niet kloppen... Wat zegt Paulus ook alweer? „Wee mij, indien ik het Evangelie niet verkondig” (1 Korinthe 9:16b).

Terneuzen, ds. J.B. Zippro
Ik bedoel het feit dat men zo licht zegt "Geloof in de Heere Jezus", alsof dat kan? Wie van Gods volk is uit zichzelf naar Jezus gegaan? Paulus niet in ieder geval. En als we de Bijbel goed lezen staat er zelfs dat er niemand is die goed doet, tot niet één toe. Wat geloven we nu van de doodstaat des mensen? Kan de mens zich bekeren en Jezus aannemen? En zo ja, is er dan plaats voor Jezus? Is er ontdekking aan de schuld die de mens in der eeuwigheid niet meer kan betalen? En aanvaard hij zijn vonnis? En zeg je dan tegen zo iemand: Geloof in Jezus? Dat zal nog wel gaan denk ik. De duivelen geloven ook. Maar waar krijgt een mens eerst mee van doen? Met Jezus of met God? Daarvandaan mijn opmerking.
Slot gebed doopformulier,
Door Hem, onze Heere Jezus Christus, Uw Zoon, die met U en met de Heilige Geest, één enig God, leeft en regeert in eeuwigheid. Amen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Ik begrijp even niet wat dat er mee te maken heeft.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
-DIA- schreef:Ik bedoel het feit dat men zo licht zegt "Geloof in de Heere Jezus", alsof dat kan? Wie van Gods volk is uit zichzelf naar Jezus gegaan? Paulus niet in ieder geval. En als we de Bijbel goed lezen staat er zelfs dat er niemand is die goed doet, tot niet één toe. Wat geloven we nu van de doodstaat des mensen? Kan de mens zich bekeren en Jezus aannemen? En zo ja, is er dan plaats voor Jezus? Is er ontdekking aan de schuld die de mens in der eeuwigheid niet meer kan betalen? En aanvaard hij zijn vonnis? En zeg je dan tegen zo iemand: Geloof in Jezus? Dat zal nog wel gaan denk ik. De duivelen geloven ook. Maar waar krijgt een mens eerst mee van doen? Met Jezus of met God? Daarvandaan mijn opmerking.
Maar wij moeten toch wel geloven in Jezus Christus? Want met deze verschuilingen kunnen we ons straks niet voor Gods rechterstoel stellen. Of wel?
Dat is waar. Dat is de eis die op ons ligt. Maar door de zondeval is de mens het vermogen verloren.
Hij is een bittere vijand van God geworden. Ik en u, wij allemaal, hoe vroom we ons ook voor kunnen doen. Maar wat er wel staat: Juist vijanden (die zichzelf zo hebben leren kennen), niet vrome en opgeknapte mensen, zullen met God verzoend worden. Daarin werkt de mens alleen maar tegen. Hij kan God niet ontmoeten want daar ligt de schuld tussen. En God is te rein van ogen dan dat Hij het kwade zou kunnen aanschouwen. Daarenboven is er het recht van God dat voldoening eist. Hetzij door mijzelf of door een Ander. De zaligheid ligt voor een verloren volk in Christus, maar daar moet wel plaats voor gemaakt worden want van en uit onszelf zullen we nooit voor God buigen, met al onze vermeende vroomheid. We zullen toch moeten worden wat we zijn: Vijanden, en die door God daaraan ontdekt worden, en die de het oordeel waardig worden, daar is een Evangelie: Er is een mogelijkheid van zalig worden, buiten de mens. Wat bij de mens onmogelijk was is mogelijk bij God. Wat we zo noodzakelijk nodig hebben is ontdekking. En een vroom mens wil zijn (vermeende) gerechtigheid niet kwijt. En hij kan en wil niet verloren gaan, maar probeert God uit handen te blijven. We kennen toch de leer die we in onze gemeenten altijd hebben geleerd, zo niet bevindelijk, dan toch wel verstandelijk?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Roos2018 »

-DIA- schreef:
Jantje schreef:
-DIA- schreef:Ik bedoel het feit dat men zo licht zegt "Geloof in de Heere Jezus", alsof dat kan? Wie van Gods volk is uit zichzelf naar Jezus gegaan? Paulus niet in ieder geval. En als we de Bijbel goed lezen staat er zelfs dat er niemand is die goed doet, tot niet één toe. Wat geloven we nu van de doodstaat des mensen? Kan de mens zich bekeren en Jezus aannemen? En zo ja, is er dan plaats voor Jezus? Is er ontdekking aan de schuld die de mens in der eeuwigheid niet meer kan betalen? En aanvaard hij zijn vonnis? En zeg je dan tegen zo iemand: Geloof in Jezus? Dat zal nog wel gaan denk ik. De duivelen geloven ook. Maar waar krijgt een mens eerst mee van doen? Met Jezus of met God? Daarvandaan mijn opmerking.
Maar wij moeten toch wel geloven in Jezus Christus? Want met deze verschuilingen kunnen we ons straks niet voor Gods rechterstoel stellen. Of wel?
Dat is waar. Dat is de eis die op ons ligt. Maar door de zondeval is de mens het vermogen verloren.
Hij is een bittere vijand van God geworden. Ik en u, wij allemaal, hoe vroom we ons ook voor kunnen doen. Maar wat er wel staat: Juist vijanden (die zichzelf zo hebben leren kennen), niet vrome en opgeknapte mensen, zullen met God verzoend worden. Daarin werkt de mens alleen maar tegen. Hij kan God niet ontmoeten want daar ligt de schuld tussen. En God is te rein van ogen dan dat Hij het kwade zou kunnen aanschouwen. Daarenboven is er het recht van God dat voldoening eist. Hetzij door mijzelf of door een Ander. De zaligheid ligt voor een verloren volk in Christus, maar daar moet wel plaats voor gemaakt worden want van en uit onszelf zullen we nooit voor God buigen, met al onze vermeende vroomheid. We zullen toch moeten worden wat we zijn: Vijanden, en die door God daaraan ontdekt worden, en die de het oordeel waardig worden, daar is een Evangelie: Er is een mogelijkheid van zalig worden, buiten de mens. Wat bij de mens onmogelijk was is mogelijk bij God. Wat we zo noodzakelijk nodig hebben is ontdekking. En een vroom mens wil zijn (vermeende) gerechtigheid niet kwijt. En hij kan en wil niet verloren gaan, maar probeert God uit handen te blijven. We kennen toch de leer die we in onze gemeenten altijd hebben geleerd, zo niet bevindelijk, dan toch wel verstandelijk?
Hier stem ik van harte mee in.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Ik ook.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Iets heel anders: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27 ... -in-preek/

Daar is geen woord Frans bij...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Lilian1975 »

In het RD van gisteravond

Bijbelapp, meer lezen, minder begrijpen.
Het blijkt uit een Amerikaans onderzoek dat er wel meer gelezen wordt. Maar dat mensen minder begrijpen wat ze gelezen hebben in vergelijking met hen die de Bijbel van papier lezen.

Is het alleen daarom al een minder gelukkige tendens om de Bijbel te lezen vanaf een app ook in de kerkdiensten?

https://www.rd.nl/kerk-religie/bijbelap ... -1.1596624
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

Lilian1975 schreef:In het RD van gisteravond

Bijbelapp, meer lezen, minder begrijpen.
Het blijkt uit een Amerikaans onderzoek dat er wel meer gelezen wordt. Maar dat mensen minder begrijpen wat ze gelezen hebben in vergelijking met hen die de Bijbel van papier lezen.

Is het alleen daarom al een minder gelukkige tendens om de Bijbel te lezen vanaf een app ook in de kerkdiensten?

https://www.rd.nl/kerk-religie/bijbelap ... -1.1596624
Beetje kort door de bocht lijkt mij. Als ik de studiebijbelapp met diverse uitleggingen lees, heb ik zeker niet minder begrepen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Kerknieuws Gereformeerde Gezindte schreef:Wat is bevindelijk preken? Als jongen was ik eens onder het gehoor van wijlen ds. I. Kievit te Baarn en mij is altijd bijgebleven wat hij op een ogenblik over deze dingen zei: 'Velen zijn net als een haas die in zijn poot is geschoten maar op drie poten nog wegvlucht in het kreupelhout, opdat de jager hem niet zal vinden. Alleen wat doodgeschoten is, blijft voor de jager liggen'. Omdat velen aan hun geestelijke verwondingen niet gestorven zijn, daarom hebben zij weinig behoefte naar de gemeenschap met Christus. Zij spreken meer 'over' het 'arme volk' dan over de rijke God in Christus van dat ongetwijfeld arme volk (ds. A. den Hartogh van 1972-1978 predikant in Woudenberg)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bezorgd »

J.C. Philpot schreef:
Kerknieuws Gereformeerde Gezindte schreef:Wat is bevindelijk preken? Als jongen was ik eens onder het gehoor van wijlen ds. I. Kievit te Baarn en mij is altijd bijgebleven wat hij op een ogenblik over deze dingen zei: 'Velen zijn net als een haas die in zijn poot is geschoten maar op drie poten nog wegvlucht in het kreupelhout, opdat de jager hem niet zal vinden. Alleen wat doodgeschoten is, blijft voor de jager liggen'. Omdat velen aan hun geestelijke verwondingen niet gestorven zijn, daarom hebben zij weinig behoefte naar de gemeenschap met Christus. Zij spreken meer 'over' het 'arme volk' dan over de rijke God in Christus van dat ongetwijfeld arme volk (ds. A. den Hartogh van 1972-1978 predikant in Woudenberg)


Heel mooi.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef: Ze gelóven gewoon, en niemand neemt het hen af, en een mens door Gods Geest ontdekt is aan zijn schuld wijzen ze meteen naar Jezus! Niet beseffende dat de mens niet uit Jezus maar uit God is gevallen. Men schijnt ook het recht Gods niet te kennen, en men denkt als het ware dat God wel even van Zijn rechterstoel afgaat en op de troon van Zijn genade gaat zitten. Zo denkt men dan, en die mens denk werkelijk dat hij het zo goed meent omdat hij er blind voor is. Ik meen hier een diepe kloof waar te nemen tussen de belijders van de oude reformatorische waarheid en de meer modernere leringen. Deze twee volken botsen gegarandeerd, dat kan niet anders. De Evangelische beweging heeft veel meer invloed gehad op de kerken dan we wellicht door hebben. Ik geloof zeker dat we de invloed van de Evangelische beweging ook onder ons niet moeten onderschatten.
Ik zou willen wijzen naar een stukje van twee belijders van de oude reformatorische waarheid:
Spurgeon schreef: Mijn tegenstanders zullen aanvoeren: “De zondaar moet een ontwaakt geweten hebben voordat hij grond heeft om in Christus te geloven.”
Als ik op Christus steun omdat ik dit of dat gevoel, dan leun ik op mijn gevoelens, en niet op Christus alleen.
Wij zullen dan dus altijd letten op onze gesteldheid. “Is mijn verlangen wel echt? Als dat waar is, kan
Christus mij zalig maken. Als mijn verlangen niet oprecht is, kan Hij dat niet.”
Als ik in Jezus Christus geloof omdat ik een oprecht berouw over mijn zonden gevoel, en daarom een grond voor mijn geloof heb,
merkt u dan niet dat de eerste en ware grond van mijn vertrouwen het feit is dat ik berouw heb over mijn zonden?
Mijn hoop draait dan op mijn bekering.
Het neemt het evangelie voor zondaren weg en biedt in plaats daarvan een evangelie voor heiligen.
Kortom, het is allesbehalve een bediening van vrije genade.
Zie broeders, veronderstel dat de grond om in Christus te geloven in mijn bekommeringen en bevindingen ligt.
Wanneer ik dan vandaag een verbroken hart heb en mijn ziel kan uitstorten voor de Heere, heb ik een grond om in
Christus te geloven.
Maar morgen – en wie kent dit niet – morgen kan mijn hart weer zo hard als een steen zijn, waardoor ik ongevoelig ben en niet kan bidden.
Volgens de theorie van het voorwaardelijk geloven heb ik dan dus geen recht om op Christus te vertrouwen: mijn grond is helemaal weg.
Ik verlang een vaste en onveranderlijke grond voor mijn geloof.
Ik begeer een grond om te geloven waar ik wat aan heb, als mijn boze lusten en verdorvenheid in een
verschrikkelijke slagorde voor mij verschijnen, en mij doen uitroepen “Ik ellendig mens.”
Ik verlang een grond om te geloven die me zal troosten, als ik geen goede gestalten en heilige gedachten heb,
als ik zo dood ben als een steen en mijn ziel aan het stof kleeft.
Zulk een onfeilbare grond om in Jezus te geloven, wordt gevonden in deze kostbare waarheid dat Zijn genadig gebod – en niet mijn veranderlijke
bevinding – mijn recht is om te geloven in Zijn Zoon Jezus Christus.
Zie geliefden, als overtuigingen van de ziel een noodzakelijke voorwaarde vormen,
behoren wij tot op een milligram nauwkeurig te weten hoeveel van deze voorwaarden vereist zijn.
Als u een ellendig zondaar vertelt dat hij toch wel een zekere mate van vernedering en bekommering, van overtuiging en inleving moet kennen,
teneinde een grond te hebben om tot Christus te gaan, eis ik van alle wettische belijders duidelijkheid aangaande de manier en de juiste hoeveelheid voorbereiding die vereist wordt.
U zult geen duidelijk antwoord van hen horen.

Als voor een zondaar de grond om tot Christus te komen in het Evangelie gevonden wordt, is de zaak duidelijk en helder.
Maar wat een omhaal is dat mengsel van wet en evangelie waar ik tegen strijd!
En laat mij u vragen, broeders, of zo’n onbegrijpelijk evangelie genoeg zou kunnen zijn voor een stervende?
Moet ik hem een uur lang gaan uitleggen welke bekommeringen hij moet kennen eer hij tot Christus mag gaan?
Geliefden, dat durf ik niet. Maar ik zeg hem: “Vriend, geloof, hoewel het ter elfder ure is, vertrouw uw ziel aan Jezus toe, en u zult zalig worden.”

Het gebod van het evangelie biedt voldoende grond aan een zondaar om in Jezus Christus te geloven.
In de woorden van onze tekst staat: “Dit is het gebod.” Mijn vrienden, verlangt u een betere grond om iets te doen dan de opdracht van God om dat te doen?
Geliefden, het gebod om in Christus te geloven, moet voor een zondaar de grond vormen als u de aard van onze opdracht in aanmerking neemt.
Hoe luidt die opdracht? “Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle creaturen.”
Volgens de andere theorie zou onze opdracht moeten luiden: “Predikt het evangelie aan iedere wedergeboren mens, aan iedere overtuigde zondaar, aan iedere bekommerde ziel.”
Maar dat staat er niet! Er staat aan alle “creaturen.”

Hoe heeft Hij hen verlost? Heeft Hij hen verlost als heiligen? Nee! Want toen wij nog vijanden waren, heeft Hij ons met God verzoend
door de dood van Zijn Zoon. Christus heeft Zijn bloed nooit vergoten voor het goede
dat in ons is, maar voor de zonde die in ons woont. “Hij heeft Zijn leven gegeven voor onze zonden”, zegt de apostel.
Daar hebt u de boodschap van het evangelie tot een zondaar als zondaar.
“De Heere heeft uw zonde weggenomen. Christus heeft geleden. Hij heeft volmaakte gerechtigheid aangebracht.
Neem Hem, vertrouw op Hem en u zult leven.”

Wat doet dit een mens dicht bij Christus leven! Als ik elke dag als zondaar tot Christus kan gaan - en ik moet dat doen, want het Woord zegt:
“Gelijk gij dan Christus Jezus, den Heere, hebt aangenomen, wandelt alzo in Hem.”
Als ik elke dag als zondaar tot Christus kan gaan, wel, hoe armzalig zijn mijn zaken dan!
Wat werpt dit de grootst mogelijke verachting op al mijn goede deugden, mijn preken, mijn gebeden en alles wat uit mijn vlees voortkomt.

Ik moet dit laatste stuk afsluiten met de toevoeging dat, zondaar, wie u ook bent, God u nu gebiedt in Jezus Christus te geloven.
Dat is Zijn gebod. Hij gebiedt u niet iets te voelen, of iets te wezen om uzelf daar geschikt voor te maken.
U kunt niet zeggen: “Ik heb geen recht.” U hebt een volmaakt recht om te doen wat God u zegt te doen.
Zeg me niet dat u niet geschikt bent: er wordt geen geschiktheid gevraagd.
Het gebod is u gegeven, het is aan u om te gehoorzamen, niet om te redetwisten.
U kunt ook niet zeggen dat de opdracht niet aan u gericht is: dit gebod wordt verkondigd aan alle schepselen die onder de hemel zijn.

...

Maar ik heb niet zoveel berouw als ik zou moeten hebben.” Het is Chrístus' werk om u zo berouwvol te maken als u behoort te zijn, en naar Hem moet u toe gaan om berouw te krijgen. U zegt: “O, maar ik heb geen verbroken hart”. Het is Chrístus die uw hart moet verbreken. Het is niet zo dat u zelf uw hart moet verbreken, om vervolgens naar Christus te kunnen gaan met een voldoende verbroken hart. Kom tot Jezus precies zoals u bent, met uw harde, stenen, ongevoelige hart, en vertrouw dat hart, en al het andere, toe aan Zijn reddende kracht. “Ik schijn zelfs geen sterk verlangen te hebben”, zegt iemand. Christus zélf schenkt elk geestelijk verlangen, door Zijn Heilige Geest. Hij is een Zaligmaker die het alfabet van de genade bij de letter A begint. Hij vraagt niet van u dat u zelf eerst tot de letter B, C of D komt, en dat Hij u dan pas wil ontmoeten. Nee, Hij begint bij het begin."
Boston schreef: Hoewel zondaren niet tot Christus zullen komen, als zij hun behoefte aan Hem niet zien, zal ik toch altijd blijven preken dat allen vanwege de last van de verdoemenis verplicht zijn om tot Hem te komen en zij bij Hem welkom zullen zijn, wat hun geval ook zijn moge.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Lilian1975 »

Zeeuw schreef:
Lilian1975 schreef:In het RD van gisteravond

Bijbelapp, meer lezen, minder begrijpen.
Het blijkt uit een Amerikaans onderzoek dat er wel meer gelezen wordt. Maar dat mensen minder begrijpen wat ze gelezen hebben in vergelijking met hen die de Bijbel van papier lezen.

Is het alleen daarom al een minder gelukkige tendens om de Bijbel te lezen vanaf een app ook in de kerkdiensten?

https://www.rd.nl/kerk-religie/bijbelap ... -1.1596624
Beetje kort door de bocht lijkt mij. Als ik de studiebijbelapp met diverse uitleggingen lees, heb ik zeker niet minder begrepen.


Toch herken ik het wel. Of het nu gewoon een digitale tekst is of een Bijbelapp. Als ik iets gelezen heb via het scherm moet ik het vaker overlezen dan tekst op papier. Voordat het echt in mijn hoofd zit wat ik nu eigenlijk gelezen heb.
En dat haalt dat onderzoek aan met een voorbeeld van mensen die een bepasld fragment hadden gelezen via de app en nensen die de papieren versie lazen. Wat daar kort door de bocht aan is, begrijp ik niet.
Gebruikersavatar
johannes
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2010, 11:48
Locatie: holland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door johannes »

Iets heel anders: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27 ... -in-preek/

Daar is geen woord Frans bij...

Ja Jantje, zou dit nog zo op de theologische school geleerd worden aan de Boezemsingel?
Ik hoop toch eigenlijk de visie van ds . Harink
Weet jij welke ds dit is geweest? Ik hoop dat hij de vraag en antwoord mag lezen en hier onderwijs uit mag krijgen.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Hollander »

Citaat Augustinus uit [i]Sermo 346/B,1[/i] schreef:
Waarom God ons hier op aarde geen ware rust schenkt
God wilde immers niet dat er elders voor ons ware vrede zou zijn, behalve in dat hemelse en heerlijke Vaderland.
Want als Hij ook hier op aarde rust zou geven aan ons, dan zou het niet meer aantrekkelijk zijn om terug te keren.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Posthoorn »

-DIA- schreef:Dat is waar. Dat is de eis die op ons ligt. Maar door de zondeval is de mens het vermogen verloren.
Hij is een bittere vijand van God geworden. Ik en u, wij allemaal, hoe vroom we ons ook voor kunnen doen. Maar wat er wel staat: Juist vijanden (die zichzelf zo hebben leren kennen), niet vrome en opgeknapte mensen, zullen met God verzoend worden. Daarin werkt de mens alleen maar tegen. Hij kan God niet ontmoeten want daar ligt de schuld tussen. En God is te rein van ogen dan dat Hij het kwade zou kunnen aanschouwen. Daarenboven is er het recht van God dat voldoening eist. Hetzij door mijzelf of door een Ander. De zaligheid ligt voor een verloren volk in Christus, maar daar moet wel plaats voor gemaakt worden want van en uit onszelf zullen we nooit voor God buigen, met al onze vermeende vroomheid. We zullen toch moeten worden wat we zijn: Vijanden, en die door God daaraan ontdekt worden, en die de het oordeel waardig worden, daar is een Evangelie: Er is een mogelijkheid van zalig worden, buiten de mens. Wat bij de mens onmogelijk was is mogelijk bij God. Wat we zo noodzakelijk nodig hebben is ontdekking. En een vroom mens wil zijn (vermeende) gerechtigheid niet kwijt. En hij kan en wil niet verloren gaan, maar probeert God uit handen te blijven. We kennen toch de leer die we in onze gemeenten altijd hebben geleerd, zo niet bevindelijk, dan toch wel verstandelijk?
Helemaal mee eens.
Toch laat dit onverlet dat de zondaar tot Christus genodigd moet worden. Als daarmee maar niet een appel gedaan wordt op zijn natuurlijke vermogens, en dit is denk ik waar jij bang voor bent. Ook Paulus zal met zijn oproep tot de stokbewaarder ("Geloof in de Heere Jezus Christus...") geen appel hebben gedaan op zijn natuurlijke vermogens, maar hij sprak met het gezag van de Geest.
Plaats reactie