Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door FlyingEagle »

Ik beluisterde deze week de podcast 'De verborgen geschiedenis van de Bijbel' waarin Prof. Dr. Karel van der Toorn gevraagd wordt naar de verschillende bijbelboeken van het Oude Testament. Het is geen aanrader... bijna alles wordt in twijfel getrokken.
Hij zij dat de 150 psalmen aan David worden toegeschreven waar hij niet in geloofde. Nou, ik ook niet, er zijn ook nog psalmen van andere dichters, maar dat bedoelde hij niet...

Over de kleine profeten zei hij dat de Joodse traditie er 12 wilde hebben want 12 is het getal van de volheid dus hebben ze de er een 12e gecreeerd door de laatste hoofdstukken van Zacharia te nemen en die aan Maleachi toe te schrijven, en zei hij, Maleachi betekend 'mijn bode' dus ze hebben een gewoon woord tot een eigennaam gemaakt om een 12e profeet te krijgen. Zijn er forummers die deze uitleg kennen?
Ik vond dit het wonderlijkste wat ik in die podcast tegen kwam.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Susanna »

FlyingEagle schreef:Ik beluisterde deze week de podcast 'De verborgen geschiedenis van de Bijbel' waarin Prof. Dr. Karel van der Toorn gevraagd wordt naar de verschillende bijbelboeken van het Oude Testament. Het is geen aanrader... bijna alles wordt in twijfel getrokken.
Hij zij dat de 150 psalmen aan David worden toegeschreven waar hij niet in geloofde. Nou, ik ook niet, er zijn ook nog psalmen van andere dichters, maar dat bedoelde hij niet...

Over de kleine profeten zei hij dat de Joodse traditie er 12 wilde hebben want 12 is het getal van de volheid dus hebben ze de er een 12e gecreeerd door de laatste hoofdstukken van Zacharia te nemen en die aan Maleachi toe te schrijven, en zei hij, Maleachi betekend 'mijn bode' dus ze hebben een gewoon woord tot een eigennaam gemaakt om een 12e profeet te krijgen. Zijn er forummers die deze uitleg kennen?
Ik vond dit het wonderlijkste wat ik in die podcast tegen kwam.
Ik zou wat afstand nemen.
Voordat je gaat twijfelen aan van alles en nog wat.

1. De traditionele opvatting was dat de naam van de auteur was: Maleachi 1:1
2. Sommigen hebben begrepen dat Maleachi een titel voor het werk is en niet de naam van de profeet; deze identificeren Maleachi als anoniem (samen met Zacharia 9--14) vanwege de vergelijkbare koppen in Zacharia 9:1en 12:1; maar de overeenkomsten tussen de kopjes zijn niet substantieel. Aan de andere kant is de titel van Maleachi vergelijkbaar met alle andere kleine profeten, wat het idee zou ondersteunen dat Maleachi een naam is, geen titel.
3. Hoewel sommigen de eenheid van het boek in twijfel hebben getrokken (vooral met betrekking tot de laatste drie verzen (4:4-6) waarvan sommigen denken dat ze een bijlage bij het boek zijn of de kleine profeten als geheel), er is een nauwe relatie tussen 4:4-6 en de rest van Maleachi 6

Ik zou meer op de DOEL van het boekje letten (dan wat mensen allemaal zeggen)
A. het is om de mensen eraan te herinneren dat de HEERE alles zal doen wat Hij kan om Zijn volk te helpen
B. het is om de mensen eraan te herinneren dat de HEERE hen verantwoordelijk zal houden voor hun kwaad wanneer Hij als rechter komt
C. het is om de mensen eraan te herinneren dat HEERE hen zal eren voor hun trouw wanneer Hij als rechter komt
D. het is om de mensen aan te sporen zich te bekeren van hun kwaad om de verbondszegeningen te laten vervullen
Bron: Bible.org
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door FlyingEagle »

Dank! Ik zal niet snel daardoor aan het twijfelen gebracht worden hoor, wees niet bang.
Ben gewoon benieuwd hoe ze daarbij komen en hoe wij er als bijbel getrouwe christenen mee omgaan.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bertiel »

Over het verbond Gods wordt veel gesproken maar weinig beseft welke geweldige verantwoordelijkheid het oplegt aan degenen die eronder leven, over wie de naam des Heeren is aangeroepen. De vloekbedreiging voor den verwerper des heils moge als met vlammend schrift voor ons staan, opdat wij bedenken wat tot onzen vrede dient.
Aan de eene zijde wordt met het verbond gespeeld en wordt het gemaakt tot een oorkussen van vleeschelijke gerustheid. Zelfonderzoek is niet noodig; men moet gelooven bondeling te zijn, aannemen dat de Middelaar des verbonds voor ons is gestorven al kent men van het werk des Geestes niets; weet niet van ware zielsverbrijzeling, noch van het recht Gods. Daarom zullen velen zoeken in te gaan maar zullen niet kunnen. Welk een bittere ontgoocheling zal dit zijn!
Aan de andere zijde echter moeten wij er wel op bedacht zijn. dat het verbond niet alleen Gods uitverkorenen geldt. Er is niet alleen de vraag van verbond en verkiezing, maar ook van verbond en het Woord en zijne bediening in het midden der Kerk. Wie daarvoor geen oog heeft verwaarloost een deel van Gods Woord tot groote schade der zielen en tot oneere des Heeren. Dan versteent de gemeente en het volgende geslacht verzinkt in de wereld. Der zulken onverschilligheid gaat die der brute wereld weldra te boven. Een Kerkformatie kan niet alleen te gronde gaan door verbondsafgoderij, maar ook door verbondsverzaking.
Verbond en verkiezing wordt tot begrippenspel gemaakt, de eisch der bekeering wordt verwaarloosd, de aanbieding des heils, men kan er geen plaats voor vinden, verstrikt in verstandsbeschouwingen, die niet opkomen uit het levend geloof.
Er is toch een tweeërlei behooren tot het verbond, zooals wij ook hier zien bij den grooten Verzoendag. Er kan toch van geen uitroeien uit het volk des Heeren sprake zijn als wij er niet op een of andere wijze toe gerekend worden en behooren. Vergeten wij dit niet.
Ds. I Kievit - Gereformeerd Weekblad 27/07/1940
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ambtenaar »

FlyingEagle schreef:Dank! Ik zal niet snel daardoor aan het twijfelen gebracht worden hoor, wees niet bang.
Ben gewoon benieuwd hoe ze daarbij komen en hoe wij er als bijbel getrouwe christenen mee omgaan.
Je kunt zijn boek `Wie schreef de Bijbel?' kunnen lezen. Dat is een populair wetenschappelijk boek. De vraag hoe je als christen moet omgaan met wetenschappelijke inzichten, lijkt me een meer generieke vraag. Het is natuurlijk lastig om enerzijds uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek te omarmen en anderzijds die af te wijzen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door pierre27 »

Bertiel schreef:
Over het verbond Gods wordt veel gesproken maar weinig beseft welke geweldige verantwoordelijkheid het oplegt aan degenen die eronder leven, over wie de naam des Heeren is aangeroepen. De vloekbedreiging voor den verwerper des heils moge als met vlammend schrift voor ons staan, opdat wij bedenken wat tot onzen vrede dient.
Aan de eene zijde wordt met het verbond gespeeld en wordt het gemaakt tot een oorkussen van vleeschelijke gerustheid. Zelfonderzoek is niet noodig; men moet gelooven bondeling te zijn, aannemen dat de Middelaar des verbonds voor ons is gestorven al kent men van het werk des Geestes niets; weet niet van ware zielsverbrijzeling, noch van het recht Gods. Daarom zullen velen zoeken in te gaan maar zullen niet kunnen. Welk een bittere ontgoocheling zal dit zijn!
Aan de andere zijde echter moeten wij er wel op bedacht zijn. dat het verbond niet alleen Gods uitverkorenen geldt. Er is niet alleen de vraag van verbond en verkiezing, maar ook van verbond en het Woord en zijne bediening in het midden der Kerk. Wie daarvoor geen oog heeft verwaarloost een deel van Gods Woord tot groote schade der zielen en tot oneere des Heeren. Dan versteent de gemeente en het volgende geslacht verzinkt in de wereld. Der zulken onverschilligheid gaat die der brute wereld weldra te boven. Een Kerkformatie kan niet alleen te gronde gaan door verbondsafgoderij, maar ook door verbondsverzaking.
Verbond en verkiezing wordt tot begrippenspel gemaakt, de eisch der bekeering wordt verwaarloosd, de aanbieding des heils, men kan er geen plaats voor vinden, verstrikt in verstandsbeschouwingen, die niet opkomen uit het levend geloof.
Er is toch een tweeërlei behooren tot het verbond, zooals wij ook hier zien bij den grooten Verzoendag. Er kan toch van geen uitroeien uit het volk des Heeren sprake zijn als wij er niet op een of andere wijze toe gerekend worden en behooren. Vergeten wij dit niet.
Ds. I Kievit - Gereformeerd Weekblad 27/07/1940
Dank voor het plaatsen, dit was en is actueel.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Susanna »

Bertiel schreef:
Over het verbond Gods wordt veel gesproken maar weinig beseft welke geweldige verantwoordelijkheid het oplegt aan degenen die eronder leven, over wie de naam des Heeren is aangeroepen. De vloekbedreiging voor den verwerper des heils moge als met vlammend schrift voor ons staan, opdat wij bedenken wat tot onzen vrede dient.
Aan de eene zijde wordt met het verbond gespeeld en wordt het gemaakt tot een oorkussen van vleeschelijke gerustheid. Zelfonderzoek is niet noodig; men moet gelooven bondeling te zijn, aannemen dat de Middelaar des verbonds voor ons is gestorven al kent men van het werk des Geestes niets; weet niet van ware zielsverbrijzeling, noch van het recht Gods. Daarom zullen velen zoeken in te gaan maar zullen niet kunnen. Welk een bittere ontgoocheling zal dit zijn!
Aan de andere zijde echter moeten wij er wel op bedacht zijn. dat het verbond niet alleen Gods uitverkorenen geldt. Er is niet alleen de vraag van verbond en verkiezing, maar ook van verbond en het Woord en zijne bediening in het midden der Kerk. Wie daarvoor geen oog heeft verwaarloost een deel van Gods Woord tot groote schade der zielen en tot oneere des Heeren. Dan versteent de gemeente en het volgende geslacht verzinkt in de wereld. Der zulken onverschilligheid gaat die der brute wereld weldra te boven. Een Kerkformatie kan niet alleen te gronde gaan door verbondsafgoderij, maar ook door verbondsverzaking.
Verbond en verkiezing wordt tot begrippenspel gemaakt, de eisch der bekeering wordt verwaarloosd, de aanbieding des heils, men kan er geen plaats voor vinden, verstrikt in verstandsbeschouwingen, die niet opkomen uit het levend geloof.
Er is toch een tweeërlei behooren tot het verbond, zooals wij ook hier zien bij den grooten Verzoendag. Er kan toch van geen uitroeien uit het volk des Heeren sprake zijn als wij er niet op een of andere wijze toe gerekend worden en behooren. Vergeten wij dit niet.
Ds. I Kievit - Gereformeerd Weekblad 27/07/1940

Hoezo tweeërlei toebehoren? Kan iemand me het linkje uitleggen naar de grote Verzoendag?
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bertiel »

stond in een artikel over grote verzoendag
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... c0fdda09b7

Ds. I. Kievit staat in lijn met Calvijn, die de reikwijdte van het verbond breder maken dan enkel de verkorenen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Susanna »

Bertiel schreef:stond in een artikel over grote verzoendag
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... c0fdda09b7

Ds. I. Kievit staat in lijn met Calvijn, die de reikwijdte van het verbond breder maken dan enkel de verkorenen
Ik ben een "smalstroomdenker": het verbond is opgericht met Christus (in Hem met de verkorenen). Je bent pas wezenlijk in het verbond als de Heilige Geest dat bewerkt heeft, doo wedergeboorte en geloof in Jezus Christus; door het Woord (welmenende prediking van de genade met ruim aanbod).

Daarom snapte ik het niet denk ik. Bedankt voor de link.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door John Galt »

Een mooi interview met de onlangs overleden Professor Van 't Spijker uit december 1996: https://wapenveldonline.nl/artikel/779/ ... theologie/
Who is John Galt? :quoi
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef:stond in een artikel over grote verzoendag
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... c0fdda09b7

Ds. I. Kievit staat in lijn met Calvijn, die de reikwijdte van het verbond breder maken dan enkel de verkorenen
Ik heb dit stuk ook gelezen. Voor mij was het meer uitleg, meer historische beschrijving van de zaken, zo u wilt. Niet verkeerd hoor! Ik lees zelf heel graag stukjes uit het Gereformeerd Weekblad, en vooral de wat oudere jaargangen. Ik heb een plan om verschillende artikelen (ik denk zelf aan ds. Kievit) te bundelen en er een boek voor eigen gebruik van te maken. Wel zou ik de taal wat herzien en de verouderde spelling eruit te halen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Terri »

-DIA- schreef:
Bertiel schreef:stond in een artikel over grote verzoendag
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... c0fdda09b7

Ds. I. Kievit staat in lijn met Calvijn, die de reikwijdte van het verbond breder maken dan enkel de verkorenen
Ik heb dit stuk ook gelezen. Voor mij was het meer uitleg, meer historische beschrijving van de zaken, zo u wilt. Niet verkeerd hoor! Ik lees zelf heel graag stukjes uit het Gereformeerd Weekblad, en vooral de wat oudere jaargangen. Ik heb een plan om verschillende artikelen (ik denk zelf aan ds. Kievit) te bundelen en er een boek voor eigen gebruik van te maken. Wel zou ik de taal wat herzien en de verouderde spelling eruit te halen.
Ik vind dat je een mooie hobby hebt (mag ik het zo noemen?) ik lees vaak dat je verzamelt, uittypt enz
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

Terri schreef:
-DIA- schreef:
Bertiel schreef:stond in een artikel over grote verzoendag
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... c0fdda09b7

Ds. I. Kievit staat in lijn met Calvijn, die de reikwijdte van het verbond breder maken dan enkel de verkorenen
Ik heb dit stuk ook gelezen. Voor mij was het meer uitleg, meer historische beschrijving van de zaken, zo u wilt. Niet verkeerd hoor! Ik lees zelf heel graag stukjes uit het Gereformeerd Weekblad, en vooral de wat oudere jaargangen. Ik heb een plan om verschillende artikelen (ik denk zelf aan ds. Kievit) te bundelen en er een boek voor eigen gebruik van te maken. Wel zou ik de taal wat herzien en de verouderde spelling eruit te halen.
Ik vind dat je een mooie hobby hebt (mag ik het zo noemen?) ik lees vaak dat je verzamelt, uittypt enz
Ik vindt het daarbenevens ook leerzaam. Je hoort soms wel eens meer in een preek die je uittypt, wat je in het horen als het ware voorbijging.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GGotK »

https://www.rd.nl/artikel/938839-loegan ... remistisch

De regering van de zelfverklaarde Volksrepubliek Loegansk –officieel Oekraïens grondgebied– heeft vier christelijke boeken bestempeld als extremistisch.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Maanenschijn »

GGotK schreef:https://www.rd.nl/artikel/938839-loegan ... remistisch

De regering van de zelfverklaarde Volksrepubliek Loegansk –officieel Oekraïens grondgebied– heeft vier christelijke boeken bestempeld als extremistisch.
Ernstig. Al jaren lees ik mijn kinderen op vakantie voor uit één van die boeken, Jezus onze bestemming, van W. Busch.

Daarnaast lijkt die regio zich te voegen in het rijtje van oa Kazachstan en Wit-Rusland. Ik ben wat voorzichtig op openbare fora (daarom wil ik ook een beetje anoniem blijven), maar ben persoonlijk bekend met de zwarte lijst en het desondanks brengen van deze boeken naar oa de genoemde landen. Dit soort berichten raken me daarom altijd een beetje.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie