Gelezen, gedacht, gehoord...

DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Nee. Zo zit het zeker niet.

Het kan allebei waar zijn, afhankelijk van wat je ermee bedoelt. In de prediking is de oproep tot geloof in Christus Jezus. Op die manier worden mensen zalig.

Ondertussen is het net zo goed waar dat zonder het werk van de heilige Geest mensen niet tot geloof in Christus komen. En welk deel van de hele route daarheen voorbereidende stappen zijn of juist de eerste stapjes in het geestelijk leven, is helemaal niet zo van belang. Mensen kunnen zich jaren druk maken of gelovigen bij wijze van spreken bij stap 2, 3, of 4 wedergeboren zijn. Maar ze vergeten daarbij dat het niet de bedoeling is om bij stap 2,3 of 4 te blijven, maar dat ze door moeten naar stap 10.

Iedereen die God vroeg zoekt, zal hem vinden. Er zijn geen hectometerpaaltjes langs de weg ten leven. Dat is maar goed ook, want er zijn mensen die er een behagen in scheppen om de reis van een Christen naar de eeuwigheid tot in detail voor te schrijven en te preken.

Die mensen hebben mijns inziens zowel te weinig zelfkennis als een gebrek aan Godskennis. Maar goed, omgekeerd zullen ze hetzelfde vinden.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6498
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Ondertussen is het net zo goed waar dat zonder het werk van de heilige Geest mensen niet tot geloof in Christus komen. En welk deel van de hele route daarheen voorbereidende stappen zijn of juist de eerste stapjes in het geestelijk leven, is helemaal niet zo van belang. Mensen kunnen zich jaren druk maken of gelovigen bij wijze van spreken bij stap 2, 3, of 4 wedergeboren zijn. Maar ze vergeten daarbij dat het niet de bedoeling is om bij stap 2,3 of 4 te blijven, maar dat ze door moeten naar stap 10.
Zoals gezegd, het is waar of het is niet waar. Dat mensen er misbruik van kunnen maken, kan geen reden zijn om de waarheid 'onder de tafel' te houden. Er zijn ook mensen die heel goed beseffen dat de ze bij stap 10 moeten komen, maar die weleens een hart onder de riem bij stap 2 kunnen gebruiken!

Edit> Ik citeer jouw eigen woorden (in een ander verband weliswaar):
DDD schreef:Men is bang om te liegen (iemand ten onrechte de hemel in te praten) en daarom liegt men maar door een halve waarheid te vertellen.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Nee. Het is niet waar of niet waar.

Wij hoeven God niet na te rekenen. Als mensen aan Jezus hier iets over hadden gevraagd, dan had hij vast gezegd: strijd om in te gaan. En geen antwoord gegeven.

Wij hoeven niet te vragen of er veel of weinig mensen zalig worden. En ook niet in welk stapje van de weg tot Christus de heilige Geest definitief in ons hart komt wonen. Wij hoeven alleen maar te weten dat alleen Jezus de echte weg naar het leven is. Dat is voldoende, precies genoeg om te weten, en met minder kan het ook niet.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6498
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Nee. Het is niet waar of niet waar.

Wij hoeven God niet na te rekenen. Als mensen aan Jezus hier iets over hadden gevraagd, dan had hij vast gezegd: strijd om in te gaan. En geen antwoord gegeven.

Wij hoeven niet te vragen of er veel of weinig mensen zalig worden. En ook niet in welk stapje van de weg tot Christus de heilige Geest definitief in ons hart komt wonen. Wij hoeven alleen maar te weten dat alleen Jezus de echte weg naar het leven is. Dat is voldoende, precies genoeg om te weten, en met minder kan het ook niet.
Je bent nogal stellig: je weet precies wat Jezus gezegd zou hebben en wat wij mensen wel of niet hoeven te vragen. Ik vind dat eerlijk gezegd een ontwijken van de waarheidsvraag, die hier wel degelijk voorligt. Ik verwijs naar je eigen woorden: omdat je 'bang' bent voor het een of andere gevolg, houd je de waarheid onder tafel. Dat kan soms verstandig zijn, maar dat kun je niet eindeloos volhouden. De Heere Jezus zegt elders wél: "Velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren."
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Ik formuleer duidelijk, wat niet perse altijd stellig is. Ik zeg nu overigens dat Jezus dat vast had gezegd. Ik weet dat uiteraard niet zeker. Maar dat neemt niet weg, dat ik meen dat mijn lijn een duidelijke grondslag heeft in de bijbel, en die van jou niet. Je maakt je op dit punt herhaaldelijk druk om dingen die wij niet nieuwsgierig behoeven te onderzoeken.

Dat velen geroepen zijn, maar weinigen uitverkoren, gaat over een totaal ander onderwerp. Maar goed.

Verder heb ik niet het idee dat ik dingen niet zou benoemen vanwege angst voor de gevolgen. Dat zou ik eerder wat vaker dan wat minder vaak moeten doen, mijns inziens.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6498
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Ik formuleer duidelijk, wat niet perse altijd stellig is. Ik zeg nu overigens dat Jezus dat vast had gezegd. Ik weet dat uiteraard niet zeker. Maar dat neemt niet weg, dat ik meen dat mijn lijn een duidelijke grondslag heeft in de bijbel, en die van jou niet. Je maakt je op dit punt herhaaldelijk druk om dingen die wij niet nieuwsgierig behoeven te onderzoeken.
De lijn die jij wilt volgen, gaat voorbij aan de waarheidsvraag. Of de Bijbel ons hierin voorgaat, is voor míj weer de vraag. Ik ben in de kerkgeschiedenis beslist niet de enige die zich druk maakt om deze dingen! Het gaat hier om een aangelegen kwestie.
Dat velen geroepen zijn, maar weinigen uitverkoren, gaat over een totaal ander onderwerp. Maar goed.
Natuurlijk. Maar jij legde zelf een link naar de vraag die ooit gesteld werd: zijn er ook weinigen die zalig worden? Daarop geeft de Heere Jezus op dat moment geen rechtstreeks antwoord. Maar Hij ging die vraag niet altíjd uit de weg. Dat is wat ik wil zeggen. En zo kun je ook niet altijd alle vragen 'diplomatiek' ontwijken.
Verder heb ik niet het idee dat ik dingen niet zou benoemen vanwege angst voor de gevolgen. Dat zou ik eerder wat vaker dan wat minder vaak moeten doen, mijns inziens.
Met je eerdere antwoord wek je wel die indruk:
DDD schreef: Ondertussen is het net zo goed waar dat zonder het werk van de heilige Geest mensen niet tot geloof in Christus komen. En welk deel van de hele route daarheen voorbereidende stappen zijn of juist de eerste stapjes in het geestelijk leven, is helemaal niet zo van belang. Mensen kunnen zich jaren druk maken of gelovigen bij wijze van spreken bij stap 2, 3, of 4 wedergeboren zijn. Maar ze vergeten daarbij dat het niet de bedoeling is om bij stap 2,3 of 4 te blijven, maar dat ze door moeten naar stap 10.
Iedereen die God vroeg zoekt, zal hem vinden. Er zijn geen hectometerpaaltjes langs de weg ten leven. Dat is maar goed ook, want er zijn mensen die er een behagen in scheppen om de reis van een Christen naar de eeuwigheid tot in detail voor te schrijven en te preken.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Thea »

Deze keer ben ik het wel met @DDD eens ;-). Ik vind de vraag van @Posthoorn te 'simpel' om er een wel of niet waarheidsvraag van te maken. Dan vind ik DDD wat genuanceerder in zijn antwoord.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6498
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Posthoorn »

Thea schreef:Deze keer ben ik het wel met @DDD eens ;-). Ik vind de vraag van @Posthoorn te 'simpel' om er een wel of niet waarheidsvraag van te maken. Dan vind ik DDD wat genuanceerder in zijn antwoord.
Een vraag openlaten is sowieso genuanceerder dan welk antwoord ook. Daar schieten we dus niet veel mee op.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Thea »

M.i is het voelen van de noodzaak van redding niet gelijk te stellen met het begin van het geloof. Ik vind geloof en gevoel twee verschillende elementen. Dus m.i. is jouw stelling niet waar.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Susanna »

Posthoorn schreef:Ik kwam pasgeleden op Twitter deze uitspraak tegen:

Het begin van geloof is het voelen van de behoefte aan redding: dit is de manier om ons voor te bereiden op een ontmoeting met Jezus.

Het stemde mij wel tot nadenken. Kun je dat zo zeggen?
Niet.

De werkzaamheid van het geloof wordt in Bijbel omschreven als een aangrijpen, een aannemen van Christus, van Zijn gerechtigheid en van de vergeving van zonden. Het begin van geloof is daarom het uitgaan tot Christus en Hem aangrijpen (al zou het met een bevende hand zijn).

Ook mensen die een ander geloof hebben kunnen een behoefte voelen om gered te worden.
HersteldHervormd
Berichten: 6065
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door HersteldHervormd »

Thea schreef:Deze keer ben ik het wel met @DDD eens ;-). Ik vind de vraag van @Posthoorn te 'simpel' om er een wel of niet waarheidsvraag van te maken. Dan vind ik DDD wat genuanceerder in zijn antwoord.
Best grappig om te lezen dat sommige forummers het deze keer wel eens zijn met de een of ander.
Alsof tegenpolen toch af en toe naar elkaar toe trekken, leuk om te zien.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Johannes S »

Mooi stukje uit een kerkbode ter overdenking:

Ter overweging
Bij J.C.Ryle trof ik naar aanleiding van Joh.3:15,16 het volgende aan: Hoe eenvoudiger onze opvattingen over het geloof, hoe beter. 'Geloven' is niets meer en niets minder dan 'kijken met het hart'. Wie naar de koperen slang keek, werd genezen, al was hij nog zo ziek. Net zo is het met iemand die door het geloof op Jezus ziet: hij heeft vergeving, hoe groot zijn zonden zijn geweest en hoe zwak zijn geloof is.
Kéék de Israeliet? Dat was de enige vraag toen het erom ging of iemand werd genezen van de beet van de slang. Gelóóft een zondaar? Dat is de enige vraag als het erover gaat of iemand gerechtvaardigd wordt en vergiffenis ontvangt. Hij zou de de gebeten Israeliet niet genezen hebben als deze naar Mozes had gekeken, naar de tabernakel, naar de staak waarop de slang was bevestigd, of naar iets anders dan de koperen slang zelf. Net zo is het als de zondaar op iets anders ziet dan alleen op Jezus Christus en Die gekruisigd-hij kan niet behouden worden.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ukkie »

Johannes S schreef:Mooi stukje uit een kerkbode ter overdenking:

Ter overweging
Bij J.C.Ryle trof ik naar aanleiding van Joh.3:15,16 het volgende aan: Hoe eenvoudiger onze opvattingen over het geloof, hoe beter. 'Geloven' is niets meer en niets minder dan 'kijken met het hart'. Wie naar de koperen slang keek, werd genezen, al was hij nog zo ziek. Net zo is het met iemand die door het geloof op Jezus ziet: hij heeft vergeving, hoe groot zijn zonden zijn geweest en hoe zwak zijn geloof is.
Kéék de Israeliet? Dat was de enige vraag toen het erom ging of iemand werd genezen van de beet van de slang. Gelóóft een zondaar? Dat is de enige vraag als het erover gaat of iemand gerechtvaardigd wordt en vergiffenis ontvangt. Hij zou de de gebeten Israeliet niet genezen hebben als deze naar Mozes had gekeken, naar de tabernakel, naar de staak waarop de slang was bevestigd, of naar iets anders dan de koperen slang zelf. Net zo is het als de zondaar op iets anders ziet dan alleen op Jezus Christus en Die gekruisigd-hij kan niet behouden worden.
Prachtig! Duidelijk onderwijs.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Forummer »

Mooi!

Heb zelf een dagboek van Spurgeon. Van Ryle ook eens een boek gelezen.

Valt mij op dat ze zo ruim zijn. Daar zijn we een eind bij vandaan tegenwoordig.
Misschien was het vroeger toch beter in bepaalde opzichten...
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door pierre27 »

Forummer schreef:Mooi!

Heb zelf een dagboek van Spurgeon. Van Ryle ook eens een boek gelezen.

Valt mij op dat ze zo ruim zijn. Daar zijn we een eind bij vandaan tegenwoordig.
Misschien was het vroeger toch beter in bepaalde opzichten...
Je bent toch ruim zat:)..
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie