Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door samanthi »

Vervolgde schreef:
-DIA- schreef:
samanthi schreef:De wet blijft belangrijk, maar maar volgen de Romeinen brief is de zaligheid niet uit de wet, maar uit het geloof in de Heere Jezus.

Romeinen 3

29 Is God een God der Joden alleen? en is Hij het niet ook der heidenen? Ja, ook der heidenen; 27 Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs. 28 Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.
Het kardinale punt is wel de vraag: Wat is geloof. Wat is door het geloof gerechtvaardigd? Ik denk dat hier hele grote verschillen zijn bij de forummers. Dat verstaan lijkt me het allerbelangrijkste om de gehele Bijbel te kunnen lezen. Verstaan doen we het van nature niet, want ik geloof dat we Gods Woord alleen kunnen verstaan, niet door ons verstand enkel, maar door het Licht dat God erover geeft. Dan vallen alle aardse en menselijke gedachten wel weg. Ik wil hier niet verder over in discussie. Toch zou ik wel aan Vervolgde willen vragen of dit on-Bijbels is? Ik heb zoveel meegemaakt waarvan ik ooit gedacht heb dat het Bijbels was, maar door nader onderwijzen bleek het dan toch anders te zijn. Maar ik laat het natuurlijk vrij om er niet op in te gaan. Ik ga niet mee met on-Bijbelse gedachten. Het moet wel gegrond zijn op dit ene fundament: Het onveranderlijke Woord van God.
De reactie van Dia is ingegeven door een verwoording waarbij geloof hoger wordt gewaardeerd dan de wet van God. Hij trekt een aantal lijnen en legt dan de vraag voor, of de door hem weergegeven lijnen Bijbels zijn. Omdat het niet gaat om het voeren van discussie, heeft hij kennelijk een ander doel, meer persoonlijk doel op het oog. Ik waardeer deze open opstelling. Evenwel is het gevraagde niet eenvoudig te beantwoorden, zodat ook ik volsta met het trekken van een aantal lijnen.

1 Wat is geloof?
Geloof is er in velerlei soorten en maten. In de wereld heeft geloof op dit moment ook weer volop aandacht. Woorden als complotdenkers en fundamentalisten komen dagelijks voorbij. Toch kun je deze mensen ook beschrijven als gelovigen. Dat het met geloof erg mis kan gaan weet de wereld ook. Vandaar alle aandacht voor ‘fake-news’. Het geloven is dus iets dat behoort tot ons mens-zijn.
Echter dit inhoud van het geloof kan heel verschillend zijn, waarbij bedacht moet worden dat elk mens handelt vanuit zijn of haar geloof. Ik schreef daar eerder dit over.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 66#p904166

Nu wil ik niet verder gaan over de inhoud van het geloof, over haar kracht, over de ontaarding in het geloof. Ik volsta door vast te stellen dat Dia gelijk heeft dat het hier gaat om een kardinaal punt.

2 Wat doet geloof?
Het geloof doet de mens werkzaam zijn. Het geloof uit zich in leven. Het geloof geeft een geestelijk leven. Daarmee is geloof ook getypeerd als een zeer persoonlijke zaak. Zo kan worden gesproken voor de ontwikkeling en de groei in dit geestelijk leven. Maar ook over uitwassen in het geestelijk leven. Dat zijn allemaal tere en persoonlijke zaken. Een belangrijke vraag is of een mens met dit geestelijke leven wordt geboren of niet?
En hier doet zich het eerste grote verschil in denken voor. Een seculier persoon zal zeggen: ja, daar wordt een mens mee geboren. Een christen geeft op grond van Gods woord het tegenover gestelde antwoord. De christen belijdt dood te zijn in zonden en in misdaden. Hierin ligt de belijdenis dat het natuurlijk verstand tekortschiet om de dingen des Geestes te kunnen verstaan. Een christen belijdt daarom dat zijn geloof een gave Gods is dat hij ontvangt door de Geest. Ook belijdt hij dat de Geest hem in alle waarheid inleidt.

Nu wil ik niet verder ingaan op dit geestelijk leven, maar volstaan met de constatering dat Dia ook op dit punt de Bijbel aan zijn zijde heeft.

3 Hoe uit het geestelijk geloofsleven zich?
Je hoort nogal eens de oproep om te gaan getuigen. Deze mensen missen het geestelijk leven, want er staat geschreven dat een christen getuige is; gij zijt mijn getuigen. Het gezonde christelijke leven, in doen, laten en spreken, is het hele getuigenis. Zo komt het geestelijk leven in daden tot uiting ten gunste van het welzijn van zijn naaste. Het geestelijke leven zoekt ook contact. Daarvoor heeft het haar taal, want zonder taal is er geen communicatie. Die taal wordt genoemd: de tale Kanaäns. Ik schreef daar eerder dit over:
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 58#p911958

Spreekt men deze taal, dan begrijpt en verstaat men elkaar. Ook hierin heeft Dia dus gelijk als hij schrijft: Dan vallen alle aardse en menselijke gedachten wel weg.

Er is een veelheid om te schrijven, toch hoop ik dat dit voor Dia voldoende is ter beantwoording van de vraag. Verder onderstreep ik nogmaals het persoonlijke en tere van deze zaken, die zich niet altijd lenen voor een openbaar gesprek. Contact per PB is dan meer aangewezen.
Wil je het nu ook Bijbels onderbouwen ipv iemand citeren?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
Vervolgde schreef:
-DIA- schreef:
samanthi schreef:De wet blijft belangrijk, maar maar volgen de Romeinen brief is de zaligheid niet uit de wet, maar uit het geloof in de Heere Jezus.

Romeinen 3

29 Is God een God der Joden alleen? en is Hij het niet ook der heidenen? Ja, ook der heidenen; 27 Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs. 28 Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.
Het kardinale punt is wel de vraag: Wat is geloof. Wat is door het geloof gerechtvaardigd? Ik denk dat hier hele grote verschillen zijn bij de forummers. Dat verstaan lijkt me het allerbelangrijkste om de gehele Bijbel te kunnen lezen. Verstaan doen we het van nature niet, want ik geloof dat we Gods Woord alleen kunnen verstaan, niet door ons verstand enkel, maar door het Licht dat God erover geeft. Dan vallen alle aardse en menselijke gedachten wel weg. Ik wil hier niet verder over in discussie. Toch zou ik wel aan Vervolgde willen vragen of dit on-Bijbels is? Ik heb zoveel meegemaakt waarvan ik ooit gedacht heb dat het Bijbels was, maar door nader onderwijzen bleek het dan toch anders te zijn. Maar ik laat het natuurlijk vrij om er niet op in te gaan. Ik ga niet mee met on-Bijbelse gedachten. Het moet wel gegrond zijn op dit ene fundament: Het onveranderlijke Woord van God.
De reactie van Dia is ingegeven door een verwoording waarbij geloof hoger wordt gewaardeerd dan de wet van God. Hij trekt een aantal lijnen en legt dan de vraag voor, of de door hem weergegeven lijnen Bijbels zijn. Omdat het niet gaat om het voeren van discussie, heeft hij kennelijk een ander doel, meer persoonlijk doel op het oog. Ik waardeer deze open opstelling. Evenwel is het gevraagde niet eenvoudig te beantwoorden, zodat ook ik volsta met het trekken van een aantal lijnen.

1 Wat is geloof?
Geloof is er in velerlei soorten en maten. In de wereld heeft geloof op dit moment ook weer volop aandacht. Woorden als complotdenkers en fundamentalisten komen dagelijks voorbij. Toch kun je deze mensen ook beschrijven als gelovigen. Dat het met geloof erg mis kan gaan weet de wereld ook. Vandaar alle aandacht voor ‘fake-news’. Het geloven is dus iets dat behoort tot ons mens-zijn.
Echter dit inhoud van het geloof kan heel verschillend zijn, waarbij bedacht moet worden dat elk mens handelt vanuit zijn of haar geloof. Ik schreef daar eerder dit over.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 66#p904166

Nu wil ik niet verder gaan over de inhoud van het geloof, over haar kracht, over de ontaarding in het geloof. Ik volsta door vast te stellen dat Dia gelijk heeft dat het hier gaat om een kardinaal punt.

2 Wat doet geloof?
Het geloof doet de mens werkzaam zijn. Het geloof uit zich in leven. Het geloof geeft een geestelijk leven. Daarmee is geloof ook getypeerd als een zeer persoonlijke zaak. Zo kan worden gesproken voor de ontwikkeling en de groei in dit geestelijk leven. Maar ook over uitwassen in het geestelijk leven. Dat zijn allemaal tere en persoonlijke zaken. Een belangrijke vraag is of een mens met dit geestelijke leven wordt geboren of niet?
En hier doet zich het eerste grote verschil in denken voor. Een seculier persoon zal zeggen: ja, daar wordt een mens mee geboren. Een christen geeft op grond van Gods woord het tegenover gestelde antwoord. De christen belijdt dood te zijn in zonden en in misdaden. Hierin ligt de belijdenis dat het natuurlijk verstand tekortschiet om de dingen des Geestes te kunnen verstaan. Een christen belijdt daarom dat zijn geloof een gave Gods is dat hij ontvangt door de Geest. Ook belijdt hij dat de Geest hem in alle waarheid inleidt.

Nu wil ik niet verder ingaan op dit geestelijk leven, maar volstaan met de constatering dat Dia ook op dit punt de Bijbel aan zijn zijde heeft.

3 Hoe uit het geestelijk geloofsleven zich?
Je hoort nogal eens de oproep om te gaan getuigen. Deze mensen missen het geestelijk leven, want er staat geschreven dat een christen getuige is; gij zijt mijn getuigen. Het gezonde christelijke leven, in doen, laten en spreken, is het hele getuigenis. Zo komt het geestelijk leven in daden tot uiting ten gunste van het welzijn van zijn naaste. Het geestelijke leven zoekt ook contact. Daarvoor heeft het haar taal, want zonder taal is er geen communicatie. Die taal wordt genoemd: de tale Kanaäns. Ik schreef daar eerder dit over:
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 58#p911958

Spreekt men deze taal, dan begrijpt en verstaat men elkaar. Ook hierin heeft Dia dus gelijk als hij schrijft: Dan vallen alle aardse en menselijke gedachten wel weg.

Er is een veelheid om te schrijven, toch hoop ik dat dit voor Dia voldoende is ter beantwoording van de vraag. Verder onderstreep ik nogmaals het persoonlijke en tere van deze zaken, die zich niet altijd lenen voor een openbaar gesprek. Contact per PB is dan meer aangewezen.
Wil je het nu ook Bijbels onderbouwen ipv iemand citeren?
Dat lukt mij niet. ik weet ook dat u hier geheel anders tegenaan kijkt.
Ik zou voor de leer kunnen verwijzen naar wat ik bij boeken heb gesplaatst.
Deze preken geven een duidelijke uiteenzetting van de bevindelijke leer.
Preken van ds. J. van der Vlies, (CGK) predikant en van ds. I. Kievt (NHK)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Vervolgde »

samanthi schreef:
Vervolgde schreef:
-DIA- schreef:
samanthi schreef:De wet blijft belangrijk, maar maar volgen de Romeinen brief is de zaligheid niet uit de wet, maar uit het geloof in de Heere Jezus.

Romeinen 3

29 Is God een God der Joden alleen? en is Hij het niet ook der heidenen? Ja, ook der heidenen; 27 Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs. 28 Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.
Het kardinale punt is wel de vraag: Wat is geloof. Wat is door het geloof gerechtvaardigd? Ik denk dat hier hele grote verschillen zijn bij de forummers. Dat verstaan lijkt me het allerbelangrijkste om de gehele Bijbel te kunnen lezen. Verstaan doen we het van nature niet, want ik geloof dat we Gods Woord alleen kunnen verstaan, niet door ons verstand enkel, maar door het Licht dat God erover geeft. Dan vallen alle aardse en menselijke gedachten wel weg. Ik wil hier niet verder over in discussie. Toch zou ik wel aan Vervolgde willen vragen of dit on-Bijbels is? Ik heb zoveel meegemaakt waarvan ik ooit gedacht heb dat het Bijbels was, maar door nader onderwijzen bleek het dan toch anders te zijn. Maar ik laat het natuurlijk vrij om er niet op in te gaan. Ik ga niet mee met on-Bijbelse gedachten. Het moet wel gegrond zijn op dit ene fundament: Het onveranderlijke Woord van God.
De reactie van Dia is ingegeven door een verwoording waarbij geloof hoger wordt gewaardeerd dan de wet van God. Hij trekt een aantal lijnen en legt dan de vraag voor, of de door hem weergegeven lijnen Bijbels zijn. Omdat het niet gaat om het voeren van discussie, heeft hij kennelijk een ander doel, meer persoonlijk doel op het oog. Ik waardeer deze open opstelling. Evenwel is het gevraagde niet eenvoudig te beantwoorden, zodat ook ik volsta met het trekken van een aantal lijnen.

1 Wat is geloof?
Geloof is er in velerlei soorten en maten. In de wereld heeft geloof op dit moment ook weer volop aandacht. Woorden als complotdenkers en fundamentalisten komen dagelijks voorbij. Toch kun je deze mensen ook beschrijven als gelovigen. Dat het met geloof erg mis kan gaan weet de wereld ook. Vandaar alle aandacht voor ‘fake-news’. Het geloven is dus iets dat behoort tot ons mens-zijn.
Echter dit inhoud van het geloof kan heel verschillend zijn, waarbij bedacht moet worden dat elk mens handelt vanuit zijn of haar geloof. Ik schreef daar eerder dit over.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 66#p904166

Nu wil ik niet verder gaan over de inhoud van het geloof, over haar kracht, over de ontaarding in het geloof. Ik volsta door vast te stellen dat Dia gelijk heeft dat het hier gaat om een kardinaal punt.

2 Wat doet geloof?
Het geloof doet de mens werkzaam zijn. Het geloof uit zich in leven. Het geloof geeft een geestelijk leven. Daarmee is geloof ook getypeerd als een zeer persoonlijke zaak. Zo kan worden gesproken voor de ontwikkeling en de groei in dit geestelijk leven. Maar ook over uitwassen in het geestelijk leven. Dat zijn allemaal tere en persoonlijke zaken. Een belangrijke vraag is of een mens met dit geestelijke leven wordt geboren of niet?
En hier doet zich het eerste grote verschil in denken voor. Een seculier persoon zal zeggen: ja, daar wordt een mens mee geboren. Een christen geeft op grond van Gods woord het tegenover gestelde antwoord. De christen belijdt dood te zijn in zonden en in misdaden. Hierin ligt de belijdenis dat het natuurlijk verstand tekortschiet om de dingen des Geestes te kunnen verstaan. Een christen belijdt daarom dat zijn geloof een gave Gods is dat hij ontvangt door de Geest. Ook belijdt hij dat de Geest hem in alle waarheid inleidt.

Nu wil ik niet verder ingaan op dit geestelijk leven, maar volstaan met de constatering dat Dia ook op dit punt de Bijbel aan zijn zijde heeft.

3 Hoe uit het geestelijk geloofsleven zich?
Je hoort nogal eens de oproep om te gaan getuigen. Deze mensen missen het geestelijk leven, want er staat geschreven dat een christen getuige is; gij zijt mijn getuigen. Het gezonde christelijke leven, in doen, laten en spreken, is het hele getuigenis. Zo komt het geestelijk leven in daden tot uiting ten gunste van het welzijn van zijn naaste. Het geestelijke leven zoekt ook contact. Daarvoor heeft het haar taal, want zonder taal is er geen communicatie. Die taal wordt genoemd: de tale Kanaäns. Ik schreef daar eerder dit over:
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 58#p911958

Spreekt men deze taal, dan begrijpt en verstaat men elkaar. Ook hierin heeft Dia dus gelijk als hij schrijft: Dan vallen alle aardse en menselijke gedachten wel weg.

Er is een veelheid om te schrijven, toch hoop ik dat dit voor Dia voldoende is ter beantwoording van de vraag. Verder onderstreep ik nogmaals het persoonlijke en tere van deze zaken, die zich niet altijd lenen voor een openbaar gesprek. Contact per PB is dan meer aangewezen.
Wil je het nu ook Bijbels onderbouwen ipv iemand citeren?
Aangezien het bijbels onderbouwd is, ga ik ook geen verder gevolg geven aan dergelijke verzoeken.
Ik poog iets tot nut en stichting van Dia te schrijven. Aan biblicisme en dat soort spelletjes heb ik geen behoefte.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door samanthi »

@DIA
Ik had de vraag aan vervolgde gesteld, maar wil je wel antwoorden, alleen Gods Woord geeft antwoorden, het gaat er niet om wat jij of ik of wie dan ook erover denken, het gaat erom wat er in de Bijbel staat of dat het gegrond is op Gods Woord.
Zonder kan het niet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door samanthi »

Vervolgde schreef:Aangezien het bijbels onderbouwd is, ga ik ook geen verder gevolg geven aan dergelijke verzoeken.
Ik poog iets tot nut en stichting van Dia te schrijven. Aan biblicisme en dat soort spelletjes heb ik geen behoefte.
Bij de reformatie gingen we terug naar de Schrift, het zijn geen spelletjes als je om Bijbelse onderbouwing vraagt, kijk eens naar de drie formulieren, die staan bol van onderbouwing vanuit de Schrift. Is dat biblicisme? Is dat een spelletje? Kijk eens naar de mensen uit Berea die zochten naar Bijbelse onderbouwing.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Thea »

@Dia, je zegt dat alleen Gods Woord jouw onwankelbare fundament is. Vervolgens ga je allerlei dominees aanhalen, die volgens jouw het fundament juist weergeven. Dat vind ik dan wel weer wat subjectief. Dan kun je toch geen serieuze discussie aangaan?
@Vervolgde, ik denk dat je twee dingen tegenover elkaar zet, die m.i. onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn, nl de Heere Jezus en het geloof. De Heere Jezus kan alleen jouw Fundament zijn, als je Hem door het geloof omhelst.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Erskinees »

Vervolgde schreef: Je hoort nogal eens de oproep om te gaan getuigen. Deze mensen missen het geestelijk leven, want er staat geschreven dat een christen getuige is; gij zijt mijn getuigen.
Eens met je post. Deze zin is echter een onjuiste, overhaaste, veroordelende en onchristelijke conclusie. Personen die iets verkeerd begrepen hebben missen niet automatisch geestelijk leven. In een andere post van jou zag ik ook zo'n zwart-wit conclusie, lijkt me niet de juiste denkwijze.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

Erskinees schreef:
Vervolgde schreef: Je hoort nogal eens de oproep om te gaan getuigen. Deze mensen missen het geestelijk leven, want er staat geschreven dat een christen getuige is; gij zijt mijn getuigen.
Eens met je post. Deze zin is echter een onjuiste, overhaaste, veroordelende en onchristelijke conclusie. Personen die iets verkeerd begrepen hebben missen niet automatisch geestelijk leven. In een andere post van jou zag ik ook zo'n zwart-wit conclusie, lijkt me niet de juiste denkwijze.
Mijns inziens is dit geen denkwijze, maar een realiteit.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Adagio »

Bij de reformatie gingen we terug naar de Schrift, het zijn geen spelletjes als je om Bijbelse onderbouwing vraagt, kijk eens naar de drie formulieren, die staan bol van onderbouwing vanuit de Schrift. Is dat biblicisme? Is dat een spelletje? Kijk eens naar de mensen uit Berea die zochten naar Bijbelse onderbouwing.
Eens, Luther heeft het inderdaad ondervonden en kernachtig uitgedrukt. De rechtvaardiging van de goddeloze. In Rom. 4 "Doch dengene die niet werkt, maar gelooft in Hem Die den goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot rechtvaardigheid." In deze tekst is sprake van een goddeloze die gerechtvaardigd wordt. Van nature zoekt een mens naar een reine Adam, in plaats van naar een levendmakende Jezus; hij is wel warm te krijgen voor heiligmaking, maar de term rechtvaardigmaking is bestemd voor goddelozen.

Het kan lijken, dat men gevolg wil geven aan Judas vers 20: "Maar geliefden, bouwt gij uzelven op uw allerheiligst geloof, biddende in den Heiligen Geest". Maar als ik gehoorzaam om mijzelf ervan te verzekeren dat ik een kind van God ben, dan gehoorzaam ik niet als kind, maar als slaaf. Als ik de geboden van Jezus bewaar, om die elk ogenblik in mij te behouden zodat ik behouden blijf, dan heeft die getrouwheid niet als beginsel de zekerheid dat ik de Zijne ben, dat ik door het geloof Hem toebehoorde. Het is slechts loon vragen op onze arbeid. Het is een door de wet voorgeschreven dwang, door de wet die het verzuim straft.
Deze bekering, die 'geloof' genoemd wordt maar die ik door mijn getrouwheid zoek, is een subtiel mysticisme, een reeks van werken, pogingen, indrukken, vleselijke ondervindingen, waarvan mijn verbeelding weliswaar veronderstelt dat zij van de Heilige Geest voortkomen, maar waarin alleen mijn eigen hart behagen schept.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door samanthi »

Adagio schreef:
Bij de reformatie gingen we terug naar de Schrift, het zijn geen spelletjes als je om Bijbelse onderbouwing vraagt, kijk eens naar de drie formulieren, die staan bol van onderbouwing vanuit de Schrift. Is dat biblicisme? Is dat een spelletje? Kijk eens naar de mensen uit Berea die zochten naar Bijbelse onderbouwing.
Eens, Luther heeft het inderdaad ondervonden en kernachtig uitgedrukt. De rechtvaardiging van de goddeloze. In Rom. 4 "Doch dengene die niet werkt, maar gelooft in Hem Die den goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot rechtvaardigheid." In deze tekst is sprake van een goddeloze die gerechtvaardigd wordt. Van nature zoekt een mens naar een reine Adam, in plaats van naar een levendmakende Jezus; hij is wel warm te krijgen voor heiligmaking, maar de term rechtvaardigmaking is bestemd voor goddelozen.

Het kan lijken, dat men gevolg wil geven aan Judas vers 20: "Maar geliefden, bouwt gij uzelven op uw allerheiligst geloof, biddende in den Heiligen Geest". Maar als ik gehoorzaam om mijzelf ervan te verzekeren dat ik een kind van God ben, dan gehoorzaam ik niet als kind, maar als slaaf. Als ik de geboden van Jezus bewaar, om die elk ogenblik in mij te behouden zodat ik behouden blijf, dan heeft die getrouwheid niet als beginsel de zekerheid dat ik de Zijne ben, dat ik door het geloof Hem toebehoorde. Het is slechts loon vragen op onze arbeid. Het is een door de wet voorgeschreven dwang, door de wet die het verzuim straft.
Deze bekering, die 'geloof' genoemd wordt maar die ik door mijn getrouwheid zoek, is een subtiel mysticisme, een reeks van werken, pogingen, indrukken, vleselijke ondervindingen, waarvan mijn verbeelding weliswaar veronderstelt dat zij van de Heilige Geest voortkomen, maar waarin alleen mijn eigen hart behagen schept.
Ja gehoorzamen uit liefde, als je ziet wat het de Heere Jezus gekost heeft, Hij zweette bloed en tranen, Hij kroop over de grond als een worm, als je daar aan denkt, wil je niet meer zondigen, maar je doet het wel en dat is zo verschrikkelijk, dat je dat Hem aandoet, en Ook God de Vader, Die zo Zijn Zoon opofferde voor mensen zoals ik en de Heilige Geest Die steeds weer overtuigd.

Ik begrijp Paulus zo goed: ik ellendig mens...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8974
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

"Die Bibel ist nicht antik, sie ist auch nicht modern, sie ist ewig." (Martin Luther)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8974
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Schatgraven - Gereformeerde Gemeente Terneuzen schreef:
HET VUUR DAT NIET GEBLUST KAN WORDEN

De Christenreis van Bunyan. Christen komt in het huis van Uitlegger waar hem verschillende beelden worden getoond. In het onderstaand citaat zien we hoe Uitlegger Christen brengt in een vertrek waar een groot vuur brandt.

Ik zag daarna, dat UITLEGGER CHRISTEN bij de hand nam en hem leidde naar een plaats, waar een vuur tegen de muur brandde; hierbij stond een man, die gedurig water in het vuur goot om het te blussen, doch het brandde al hoger en heter.

"Wat wil dit zeggen?" vroeg CHRISTEN en UITLEGGER antwoordde: Dit vuur is het werk der genade in het hart; die er water in giet, om het te temperen en ten enenmale te blussen, is de duivel; maar u merkt dat het vuur des te hoger en heter brand. De oorzaak hiervan zal ik u eens laten zien, " vervolgde UITLEGGER en bracht CHRISTEN aan de achterzijde van de muur, waarbij hij iemand zag met een vat in de hand, waaruit hij gedurig en heimelijk olie in het vuur goot.

"Wat betekent dit?" vroeg CHRISTEN en UITLEGGER antwoordde: "Dit is Christus, die het werk, dat Hij in het hart begonnen is, met de olie van zijn genade steeds onderhoudt (2 Kor. 12:9), waardoor de zielen van Zijn volk zich als begenadigd blijven vertonen, ondanks alle pogingen, die de duivel daartegen aanwendt.

Dat hij juist achter de muur stond, om het vuur aan te houden, leert u, dat het een bestreden ziel zeer bezwaarlijk valt te zien, hoe het werk der genade in haar wordt onderhouden."

Hier gaat het over de onderhouding van het werk der genade. Dat werk vergelijkt Bunyan bij een vuur. Het is ook een Bijbels beeld: ‘Vele wateren zullen die liefde niet kunnen uitblussen’. Het werk der genade, dat vuur, heeft de Heere aangestoken. Gelukkig als er in ons leven zo’n vuur ontstoken is. U moet over de dienst van de Heere maar spreken als over een liefdedienst. Het is die liefde, door God in ons binnenste geplant, die ons naar de Heere doet uitgaan. Die hartelijke betrekking op God en Zijn zalige gemeenschap. Die innerlijke liefde die naar de Heere hijgt. Hebt u wel eens een innige betrekking gehad op de Heere, dat het u om God Zelf te doen was en dat u de zonde in uw leven beweend hebt? Omdat u zo tegen die goeddoende God gezondigd hebt? Zodat er iets was van die hartelijke keuze, dat heimwee?

O zeker, zegt u misschien, dat is wel eens geweest, maar nu is dat alles niet meer zo levendig. Er zijn wel eens tijden geweest dat er een brandend vuur was. Er zijn wel eens nachten geweest dat ik niet kon aflaten mijn hand en mijn oog, op te heffen naar omhoog. Daar zijn wel eens dagen geweest dat ik met vreugde in de dingen Gods bezig mocht zijn. Dat ik met verwondering in Gods huis mocht zitten, als ik mocht horen hoe God in zo’n ziel werkt. Misschien zegt u dat het zo is afgezakt, dat er zoveel tegenop komt.

Maar wat lezen we hier? Wat zag Christen? Een vuur dat brandt en er stond iemand bij om het te blussen. Wie is dat? Wie probeert dat vuur uit te blussen? Wel, de vorst der duisternis, die niet anders doet dan allerlei tegenwerpingen oproepen. De wereld, die ons van God zoekt af te trekken. Hartstocht, dat zondebestaan wat we omdragen. Die verbinden zich samen om dat werk tegen te staan. Dan kan het schijnen dat het vuurtje helemaal uitgaat. Er wordt maar water over gegoten: tegenspraken, bestrijdingen. Reken erop dat waar Gods werk is, de bestrijders er ook zijn. Dan zegt u: Heere, zoals ik U eerder zocht, zo doe ik het nu niet. Ach, nu trekt de wereld me weer. Toch kan, ondanks alles, dat vuur niet teniet gedaan worden.

Hoe komt dat? Er staat een man achter de muur. Wie is die man? Dat is Christus, Die een kruik olie in Zijn hand heeft. Er staat dat Hij voortdurend, maar heimelijk, olie in het vuur giet. Heimelijk! Dat zijn nu die verborgen ondersteuningen. Die zijn soms niet zichtbaar, maar Christus houdt dat werk in stand. Hij laat niet varen wat Hij begonnen is. Telkens giet de Heere er weer olie op. Soms door de prediking, of door een woord dat zomaar in uw gedachten komt, of door het lezen van Gods Woord. Soms door omstandigheden waarvan de Heere Zich bedient en waartoe Hij van de olie van de Heilige Geest op dat vuur werpt, zo, dat het de kracht van het water teniet doet.

Christus is met de olie Zijner genade voortdurend bezig om het werk, dat in het hart begonnen is, te onderhouden. Hij, Die het goede werk begonnen is, zal het voleindigen. Veracht daarom de dag der kleine dingen niet. Want Hij zal Zijn hand tot de kleinen wenden. Als u of ik het moesten volhouden, dan kwam er nooit wat van terecht. Maar Hij, Die de eerste was, Die zal ook de laatste zijn. Het begin van de Heere, dat zal door de Heere voortgezet en eenmaal heerlijk voleindigd worden. Hij verlaat niet wat Zijn hand begon. Hij is die Levensbron, Die bijstand zal zenden.


Auteur: ds. A. Vergunst (1926-1981)
Titel: De Geestelijke Pelgrim, meditaties, pg. 86-89
Uitg.: Den Hertog
ISBN: 9033104822
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:
Schatgraven - Gereformeerde Gemeente Terneuzen schreef:
HET VUUR DAT NIET GEBLUST KAN WORDEN

De Christenreis van Bunyan. Christen komt in het huis van Uitlegger waar hem verschillende beelden worden getoond. In het onderstaand citaat zien we hoe Uitlegger Christen brengt in een vertrek waar een groot vuur brandt.

Ik zag daarna, dat UITLEGGER CHRISTEN bij de hand nam en hem leidde naar een plaats, waar een vuur tegen de muur brandde; hierbij stond een man, die gedurig water in het vuur goot om het te blussen, doch het brandde al hoger en heter.

"Wat wil dit zeggen?" vroeg CHRISTEN en UITLEGGER antwoordde: Dit vuur is het werk der genade in het hart; die er water in giet, om het te temperen en ten enenmale te blussen, is de duivel; maar u merkt dat het vuur des te hoger en heter brand. De oorzaak hiervan zal ik u eens laten zien, " vervolgde UITLEGGER en bracht CHRISTEN aan de achterzijde van de muur, waarbij hij iemand zag met een vat in de hand, waaruit hij gedurig en heimelijk olie in het vuur goot.

"Wat betekent dit?" vroeg CHRISTEN en UITLEGGER antwoordde: "Dit is Christus, die het werk, dat Hij in het hart begonnen is, met de olie van zijn genade steeds onderhoudt (2 Kor. 12:9), waardoor de zielen van Zijn volk zich als begenadigd blijven vertonen, ondanks alle pogingen, die de duivel daartegen aanwendt.

Dat hij juist achter de muur stond, om het vuur aan te houden, leert u, dat het een bestreden ziel zeer bezwaarlijk valt te zien, hoe het werk der genade in haar wordt onderhouden."

Hier gaat het over de onderhouding van het werk der genade. Dat werk vergelijkt Bunyan bij een vuur. Het is ook een Bijbels beeld: ‘Vele wateren zullen die liefde niet kunnen uitblussen’. Het werk der genade, dat vuur, heeft de Heere aangestoken. Gelukkig als er in ons leven zo’n vuur ontstoken is. U moet over de dienst van de Heere maar spreken als over een liefdedienst. Het is die liefde, door God in ons binnenste geplant, die ons naar de Heere doet uitgaan. Die hartelijke betrekking op God en Zijn zalige gemeenschap. Die innerlijke liefde die naar de Heere hijgt. Hebt u wel eens een innige betrekking gehad op de Heere, dat het u om God Zelf te doen was en dat u de zonde in uw leven beweend hebt? Omdat u zo tegen die goeddoende God gezondigd hebt? Zodat er iets was van die hartelijke keuze, dat heimwee?

O zeker, zegt u misschien, dat is wel eens geweest, maar nu is dat alles niet meer zo levendig. Er zijn wel eens tijden geweest dat er een brandend vuur was. Er zijn wel eens nachten geweest dat ik niet kon aflaten mijn hand en mijn oog, op te heffen naar omhoog. Daar zijn wel eens dagen geweest dat ik met vreugde in de dingen Gods bezig mocht zijn. Dat ik met verwondering in Gods huis mocht zitten, als ik mocht horen hoe God in zo’n ziel werkt. Misschien zegt u dat het zo is afgezakt, dat er zoveel tegenop komt.

Maar wat lezen we hier? Wat zag Christen? Een vuur dat brandt en er stond iemand bij om het te blussen. Wie is dat? Wie probeert dat vuur uit te blussen? Wel, de vorst der duisternis, die niet anders doet dan allerlei tegenwerpingen oproepen. De wereld, die ons van God zoekt af te trekken. Hartstocht, dat zondebestaan wat we omdragen. Die verbinden zich samen om dat werk tegen te staan. Dan kan het schijnen dat het vuurtje helemaal uitgaat. Er wordt maar water over gegoten: tegenspraken, bestrijdingen. Reken erop dat waar Gods werk is, de bestrijders er ook zijn. Dan zegt u: Heere, zoals ik U eerder zocht, zo doe ik het nu niet. Ach, nu trekt de wereld me weer. Toch kan, ondanks alles, dat vuur niet teniet gedaan worden.

Hoe komt dat? Er staat een man achter de muur. Wie is die man? Dat is Christus, Die een kruik olie in Zijn hand heeft. Er staat dat Hij voortdurend, maar heimelijk, olie in het vuur giet. Heimelijk! Dat zijn nu die verborgen ondersteuningen. Die zijn soms niet zichtbaar, maar Christus houdt dat werk in stand. Hij laat niet varen wat Hij begonnen is. Telkens giet de Heere er weer olie op. Soms door de prediking, of door een woord dat zomaar in uw gedachten komt, of door het lezen van Gods Woord. Soms door omstandigheden waarvan de Heere Zich bedient en waartoe Hij van de olie van de Heilige Geest op dat vuur werpt, zo, dat het de kracht van het water teniet doet.


Christus is met de olie Zijner genade voortdurend bezig om het werk, dat in het hart begonnen is, te onderhouden. Hij, Die het goede werk begonnen is, zal het voleindigen. Veracht daarom de dag der kleine dingen niet. Want Hij zal Zijn hand tot de kleinen wenden. Als u of ik het moesten volhouden, dan kwam er nooit wat van terecht. Maar Hij, Die de eerste was, Die zal ook de laatste zijn. Het begin van de Heere, dat zal door de Heere voortgezet en eenmaal heerlijk voleindigd worden. Hij verlaat niet wat Zijn hand begon. Hij is die Levensbron, Die bijstand zal zenden.


Auteur: ds. A. Vergunst (1926-1981)
Titel: De Geestelijke Pelgrim, meditaties, pg. 86-89
Uitg.: Den Hertog
ISBN: 9033104822
Dank weer voor het delen Philpot!
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Posthoorn »

Zeeuw schreef:Dank weer voor het delen Philpot!
Dat kan toch wel zonder de hele tekst te quoten? ;)
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Zeeuw »

Posthoorn schreef:
Zeeuw schreef:Dank weer voor het delen Philpot!
Dat kan toch wel zonder de hele tekst te quoten? ;)
Ja, eigenlijk wel ja. Maar nu kon je er zeker niet meer overheen lezen :D
Plaats reactie