Gelezen, gedacht, gehoord...

DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

@refo:
Ik snap wat je zegt, maar ik denk dat ik het prima begrijp, maar dat mensen hun eigen gedachten hierover veel te veel verabsoluteren. Ik lees nergens in de Bijbel dat dat een vrucht is van Gods Geest, dus dat zal vast voortkomen uit de mensen zelf.

Al is het mensen eigen om te menen dat God en zij het samen altijd eens zijn, niet altijd voldoende ziende dat wij allemaal de neiging hebben om ons een God te maken naar ons eigen beeld, die op ons lijkt.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mara »

Arja schreef:SPREEK MET GOD

Ik zou graag aan alle mensen die christen beweren te zijn willen vragen wat de engelen hen zien doen? U hebt misschien een bed, een kleine kamer, of een andere ruimte dat u gebruikt voor gebed. Ik zou graag willen weten hoe u zichzelf daar gedraagt. Het is voor een mens die nooit oprecht bidt niet moeilijk om zich voornaam voor te doen in de godsdienst. Toch is het niet genoeg voor u om alleen te knielen. Hebt u ooit echt contact gehad met God? Hebt u echte gemeenschap met Christus? Praat u met Hem zoals een man zou praten tegen zijn vriend? Stort u uw hart voor Hem uit? Oh, de onderzoekende God weet hoeveel rechtvaardige bomen er zijn zonder dat zij binnenin verrot zijn, hoeveel er zijn die slechts witgepleisterde graven blijken te zijn. Dreun daarom uw gebed niet zomaar op, maar spreek vandaag nog in waarheid tot Hem. Hij wacht op u!

C.H. Spurgeon
Een mooie zinvolle onderbreking in dit topic, wat verder een heel vervelende toon heeft gekregen.
Dank je wel!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Wet en Evangelie »

Zojuist gelezen in een dankdagpredicatie van Ds. W. Verhoeks (GGiN), gehouden te Terneuzen op11 maart 1993:
Gemeente, zo gaan wij het zomerseizoen tegemoet en wat zal er gaan gebeuren? Geloof het, alles is bezwangerd van de oordelen van de Almachtige! Maar mocht de Heere ons verwaardigen om aan het begin van dit nieuwe jaarseizoen ons eens met Asaf in de breuk te zetten. Ons een ootmoedig hart schenken van verootmoediging en vernedering onder God, opdat wij Hem nog eens kregen aan te lopen.
(…..) Gods volk moet meestentijds donker over de wereld gaan. Zij moeten meestentijds voor de vorm maar bid-of dankdag houden. (…..) en nu zegt Asaf: En doe verzoening over onze zonden. Kijk, daar hebt u nu een schuldige bidder. Hij kan van God niet afblijven en gaat vragen om verzoening. Mijne geliefden, hebt u al eens een biddag mogen beleven waarop God u kwam te arresteren en te bekeren? Want Gods volk krijgt daar kennis aan hoor!
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Citaatje uit een interview in de Gezinsgids, 2015:

Ds. A. Verschuure:
"De verantwoordelijkheid voor de zielen weegt me zwaar. Alles wat je doet staat in eeuwigheidslicht! We gaan altijd om met mensen die op reis zijn naar de eeuwigheid. Het wijken van het beslag van Gods Woord kan me neerdrukken. De verdeeldheid in de rechterflank van de gereformeerde gezindte, maar ook binnen de Gereformeerde Gemeenten zelf, kan me ook zó tot verdriet zijn. Waren we toch één! De wereldgelijkvormigheid en het feit dat we elkaar soms niet lijken te verstaan als we het hebben over de weg ten leven… Het lijkt soms zo of de Heere Zijn voetstappen inhoudt. Onze jongeren horen zo weinig hoe de Heere werkt. Ik zie het dan als een taak van de dominee om daar in mijn preken nu juist wél iets van te vertellen. Niet om de christen te preken, maar op welke wijze Christus gestalte krijgt in het leven van een doodschuldige zondaar. Het is de vraag wat meer drukt: de werkdruk of deze dingen. Aan de andere kant is het wel zo: de Heere werkt zo lang de zon en de maan er zullen zijn. Daar hoeven Gods knechten niet voor te zorgen."

Dit is wat ik ook wel voel. Als je dit dan zo leest, dan weet je weer dat je hier toch nog niet alleen in staat.
Als dat, niet de christen, maar de Christus, centraal staat in een preek dan zal de Kerk elkaar altijd herkennen.
Maar de mens verstaat toch de bevindelijke gangen van de Kerk niet. Die moeten ook gepredikt worden, de praktijk van de leer, zeg maar. Hoe zullen we die praktijk kennen zo ons die niet gepredikt wordt? Het gehoor is immers uit het Woord, en dat Woord moet verklaard worden en bevindelijk worden toegepast. Wat dat betreft is Nederland echt een zendingsland geworden. Zonder die persoonlijke toepassing is de Bijbel voor ons maar een boek met letters, en wat kan een letter op zich doen? Niets toch?
Dat klopt DIA. Maar dat moet wel bij Christus beginnen. Ik hoor(de) vaak ook preken die begonnen met ‘heeft u dit al gedaan en daaraan geen behoefte meer etc’. Goede werken zijn een vrucht van, niet een voorwaarde tot genade. Ik weet zeker dat we het daar samen over eens zijn. In je eerste zin geef je het al aan. Pas na ontvangen genade, zullen we die gangen gaan leren (her)kennen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16745
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Hendrikus »

Wet en Evangelie schreef:Zojuist gelezen in een dankdagpredicatie van Ds. W. Verhoeks (GGiN), gehouden te Terneuzen op11 maart 1993:
Zal vast Biddag zijn geweest, niet Dankdag, gezien de datum
~~Soli Deo Gloria~~
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Wet en Evangelie »

Hendrikus schreef:
Wet en Evangelie schreef:Zojuist gelezen in een dankdagpredicatie van Ds. W. Verhoeks (GGiN), gehouden te Terneuzen op11 maart 1993:
Zal vast Biddag zijn geweest, niet Dankdag, gezien de datum
Sorry, inderdaad biddag!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Orchidee »

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

Ik wil uw ijver om tot volle verzekering van uw aandeel aan Christus te komen beslist niet de kop indrukken. Echter, omwille van de zwakken in de genade wil ik opmerken dat deze niet noodzakelijk is voor uw zaligheid. Evenmin is het een volmacht die u nodig hebt om tot Jezus te mogen gaan. U kunt Christus' eigendom zijn en in eenvoudig geloof uit Zijn volheid leven, maar toch de verzegeling van de Geest missen. Daarmee bedoel ik die duidelijkere, vollere openbaring van Hem aan uw ziel, die een sterkere verzekering werkt. Maar omdat deze hogere mate van kennis bereikbaar is, en omdat dit zal bijdragen aan uw geestelijke vreugde en persoonlijke heiligheid, wil ik u toch dringend aansporen deze na te jagen.
Ook al is verzekering niet noodzakelijk voor uw zaligheid, ze is wel onmisbaar voor een gelukkige, heilige levenswandel. Het vertrouwen dat in de woorden van de grote apostel doorklinkt, is bereikbaar voor het zwakste kind van God: 'Ik weet Wie ik geloofd heb, en ik ben verzekerd dat Hij machtig is mijn pand, bij Hem weggelegd, te bewaren tot die dag'. (2 Tim 1:12). En wat is verzekering? Niets meer of minder dan geloof in de Heere Jezus Christus. De mate van onze zekerheid staat in evenredige verhouding tot ons geloof in de Zoon van God. Ook bij de kleinste mate van geloof is de kiem van verzekering al aanwezig. Deze verzekering ontwikkelt en verdiept zich, wordt sterker en helderder, naarmate het geloof in Christus geworteld en gegrondvest wordt. De arme man in het Evangelie kon slechts onder tranen zeggen: 'Ik geloof, Heere, kom mijn ongelovigheid te hulp' (Mark. 9:24). Maar in zijn hart lag dezelfde kiem van verzekering als bij Paulus, die zo stellig zeggen kon: 'Ik weet Wie ik geloofd heb.'

Uit: De volheid van Christus, Octavius Winslow, preek 2.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Mooi! Dank je.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

Zefanja 3




1 WEE de ijselijke en de bevlekte, de verdrukkende stad!
2 Zij hoort naar de stem niet, zij neemt de tucht niet aan; zij vertrouwt niet op den HEERE; tot haar God nadert zij niet.

3 Haar vorsten zijn brullende leeuwen in het midden van haar; haar rechters zijn avondwolven, die de beenderen niet breken tot aan den morgen.
4 Haar profeten zijn lichtvaardig, gans trouweloze mannen; haar priesters verontreinigen het heilige, zij doen de wet geweld aan.
5 De rechtvaardige HEERE is in het midden van haar, Hij doet geen onrecht; allen morgen geeft Hij Zijn recht in het licht, er ontbreekt niet; doch de verkeerde weet van geen schaamte.
6 Ik heb de heidenen uitgeroeid, hun hoeken zijn verwoest, Ik heb hun straten eenzaam gemaakt, dat niemand daar doorgaat; hun steden zijn verstoord, zodat er niemand is, dat er geen inwoner is.
7 Ik zeide: Immers zult gij Mij vrezen, gij zult de tucht aannemen, opdat haar woning niet uitgeroeid zou worden; al wat Ik haar bezocht heb, waarlijk, zij hebben zich vroeg opgemaakt, zij hebben al hun handelingen verdorven.
8 Daarom, verwacht Mij, spreekt de HEERE, ten dage als Ik Mij opmaak tot den roof; want Mijn oordeel is, de heidenen te verzamelen, de koninkrijken te vergaderen, om over hen Mijn gramschap, de ganse hittigheid Mijns toorns uit te storten, want dit ganse land zal door het vuur van Mijn ijver verteerd worden.
9 Gewisselijk, dan zal Ik tot de volken een reine spraak wenden; opdat zij allen den Naam des HEEREN aanroepen, opdat zij Hem dienen met een eenparigen schouder.

10 Van de zijde der rivieren der Moren zullen Mijn ernstige aanbidders, met de dochter Mijner verstrooiden, Mijn offerande brengen.
11 Te dien dage zult gij niet beschaamd wezen vanwege al uw handelingen waarmede gij tegen Mij overtreden hebt; want alsdan zal Ik uit het midden van u wegnemen die van vreugde opspringen over uw hovaardij, en gij zult u voortaan niet meer verheffen om Mijns heiligen bergs wil.
12 Maar Ik zal in het midden van u doen overblijven een ellendig en arm volk; die zullen op den Naam des HEEREN betrouwen.
13 De overgeblevenen van Israël zullen geen onrecht doen, noch leugen spreken, en in hun mond zal geen bedrieglijke tong gevonden worden; maar zij zullen weiden en nederliggen, en niemand zal hen verschrikken.
14 Zing vrolijk, gij dochter Sions, juicht, Israël; wees blijde en spring op van vreugde van ganser harte, gij dochter Jeruzalems.
15 De HEERE heeft uw oordelen weggenomen, Hij heeft uw vijand weggevaagd; de Koning Israëls, de HEERE, is in het midden van u, gij zult geen kwaad meer zien.
16 Te dien dage zal tot Jeruzalem gezegd worden: Vrees niet; o Sion, laat uw handen niet slap worden.
17 De HEERE uw God is in het midden van u, een Held Die verlossen zal; Hij zal over u vrolijk zijn met blijdschap, Hij zal zwijgen in Zijn liefde, Hij zal Zich over u verheugen met gejuich.
18 De bedroefden om der bijeenkomst wil zal Ik verzamelen, zij zijn uit u; de schimping is een last op haar.
19 Zie, Ik zal te dien tijde al uw verdrukkers verdoen; en Ik zal de hinkenden behoeden en de uitgestotenen verzamelen, en Ik zal hen stellen tot een lof en tot een naam in het ganse land waar zij beschaamd zijn geweest.
20 Te dien tijde zal Ik ulieden herwaarts brengen, ten tijde namelijk als Ik u verzamelen zal; zekerlijk, Ik zal ulieden zetten tot een naam en tot een lof onder alle volken der aarde, als Ik uw gevangenissen voor uw ogen wenden zal, zegt de HEERE.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mara »

- 'Hij geeft de moeden kracht':

Dit is een woord voor hen die te moe zijn om verder
te gaan.
Die vermoeidheid tot hun dagelijkse deel ontvangen.
Misschien bent u vandaag te vermoeid
om de dag te beginnen of die te voltooien.
Er wordt zoveel van u geëist naar geest en lichaam.
Dan roepen hart en zenuwen het soms uit van
vermoeidheid en zegt u: 'Ik kan er niet meer tegenop'.

Het gezin wordt te zwaar, de last van het leven,
van de levensstrijd, de geestelijke strijd vooral.
Dan is dit woord als een beker koud water.
Het kan het hart verkwikken.
Het geeft nieuwe kracht in de ziel,
als de Heere erin meekomt.
Zo vaak is de ondervinding: 'Het kan niet meer'.
En dan kan het toch weer!

Uit Hem, Die vermoeid neerzat aan de Jakobsbron
en Die aan een hart dat vermoeid was tot zondigen,
het water des levens gaf.
Hij is de roem en de kracht van een krachteloos volk.
Uit Hem kan het toch weer verder.
Zo daalt Zijn kracht op u in zwakheid neer.
Wacht dan, ja wacht, verlaat u op de HEER'

(ds. J.T. Doornenbal)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Isala »

Kan een zeeman werk'loos blijven,
wetend dat een mens verdrinkt?
Kan een dokter rustig zitten,
als de dood een mens bespringt?
Kan de brandweer zonder helpen zien,
hoe 'n mens ten onder gaat?
Kunt u kalm in Sion toeven,
Als de aarde verloren gaat?
Hora est!
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

Bizar, een woord van de nieuwssite dat het hanteert, maar zie hoe er gereageerd wordt op de brief. Men begrijpt het niet...

https://www.regioonline.nl/binnenland/b ... erlanders/
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie