Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jeremiah »

Johannes S schreef:
Jeremiah schreef:
Bertiel schreef:wat een schitterend antwoord van Steef Post achterop de krant:
Als je bij de Heere Jezus mag komen zoals je bent, waarom moet je dan bidden of je mag zien hoe zondig je bent? Of hoeft dat helemaal niet?

De duivel werpt graag hindernissen op om tot Jezus te komen. Een van die hindernissen is dat hij er gedoopte mensen van overtuigt dat je eerst een oprecht en diep besef van zonden moet hebben voor je naar Jezus mag gaan.
Bijzondere uitspraak. Jezus is gekomen tot hen die hun ellende gevoelen. Niet als voorwaarde, maar wel als de weg tot de Zaligmaker.

Mattheus 11:28 "Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven."
Mattheus 9:12 "Maar Jezus, zulks horende, zeide tot hen: Die gezond zijn hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn."
Jesaja 55:1 "O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!"
Openbaring 22:17 "En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet."

En wij gaan van nature naar de duivel, niet naar Jezus, tenzij de Geest ons levend maakt en de Zaligmaker aan onze ziel wordt geopenbaard. Dat is een werk van boven naar beneden, niet andersom. Daar moeten we scherp in zijn.
Ik vind het geen heel aparte uitspraak. Ik begrijp het wel. Ik heb zeer sterk de indruk dat in kerken met een on-Bijbelse verbondvisie de duisternis vaak groot is w.b.t. het echte Evangelie en men zit vaak verstrikt in de leer.

En ik denk dat jij nu ook hindernissen opwerpt. Je haalt een aantal losse teksten uit de Bijbel uit zijn verband.

In Jesaja 55 is het Woord in eerste instantie gericht aan Joodse ballingen die naar andere dingen dorsten dan naar de HEERE en Zijn gerechtigheid en die zeer waarschijnlijk ook helemaal geen last hebben van hun zonden. Blijkt dat niet uit het vervolg? En wie komt er eerst? God met Zijn Woord. Maar dan moeten mensen Zijn Woord niet verdraaien.
2 Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen geen brood is, en uw arbeid voor hetgeen niet verzadigen kan? Hoort aandachtiglijk naar Mij, en eet het goede, en laat uw ziel in vettigheid zich verlustigen.
3 Neigt uw oor, en komt tot Mij, hoort en uw ziel zal leven; want Ik zal met u een eeuwig verbond maken, en u geven de gewisse weldadigheden van David.
4 Ziet, Ik heb hem tot een getuige der volken gegeven, een vorst en gebieder der volken.
5 Ziet, gij zult een volk roepen, dat gij niet kendet, en het volk, dat u niet kende, zal tot u lopen, om des HEEREN uws Gods wil, en om des Heiligen Israëls wil, want Hij heeft u verheerlijkt.
6 Zoekt den HEERE, terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan, terwijl Hij nabij is.
7 De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot den HEERE, zo zal Hij Zich Zijner ontfermen, en tot onzen God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk.


In Mattheus 11:28 heeft Jezus het ook niet specifiek over dezulken. Nee, degene die zuchten onder de last van de wet (te zwaar om te dragen) en zoeken hun eigengerechtigheid op te richten door (de) wet worden hier ook genodigd.
28 Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.
29 Neemt Mijn juk op u, en leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen.
30 Want Mijn juk is zacht, en Mijn last is licht.


In Mattheus 9 staat er ook helemaal niet bij dat de tollenaren en zondaren hun zonde(n) voelden voordat Jezus kwam. Nee, de Farizeeën namen het Jezus kwalijk dat Hij met dezulken at en toen gaf Hij de in eigen ogen rechtvaardige Farizeeën een lesje. Toch? En zit dat niet in ieders hart zulke gedachten? Er is geen onderscheid, lees ik in Romeinen 3. En als ik op de Farizeeën neerkijk doe ik ook hetzelfde.
10 En het geschiedde, als Hij in het huis van Mattheüs aanzat, ziet, vele tollenaars en zondaars kwamen en zaten mede aan, met Jezus en Zijn discipelen.
11 En de Farizeën, dat ziende, zeiden tot Zijn discipelen: Waarom eet uw Meester met de tollenaren en de zondaren?
12 Maar Jezus, zulks horende, zeide tot hen: Die gezond zijn hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.
13 Doch gaat heen en leert, wat het zij: Ik wil barmhartigheid, en niet offerande; want Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.


En Jezus komt Zelf om de zonde aan te wijzen. Zie Johannes 4 de Samaritaanse vrouw.
En de in eigen ogen rechtvaardige Joden die tot Jezus zeiden: 'we hebben Abraham tot een vader', en die steunden op hun besnijdenis en uitwendige godsdienst, daar had het Woord van Jezus geen plaats. Johannes 8. Op de plaats van Abraham kun je denk ik ook bijvoorbeeld je eigen uitwendige godsdienst/religie/leer etc. invullen als je daar op steunt (in zijn algemeen gesproken).


Wanneer de Heere Jezus in Jesaja 61 het grote doel van Zijn zending wil aantonen, is het zeer opmerkelijk dat Hij daarvan zegt: Ik ben gezonden 'om te verbinden de gebrokenen van hart ( ... ) en om alle treurigen te troosten'. Het is zo dat de Heere Jezus een Zaligmaker van zondaren is, maar alleen van gebroken en beschaamde zondaren, die onder het zien en gevoelen van hun zonden treurig en gebogen zijn. Daarom was Zijn Woord: 'Die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering' (Mattheüs 9:12-13). Dat wil zeggen, zulke zondaren die in eigen oog geen rechtvaardigen zijn, maar die zichzelf als zondaren en geestelijk zieken hebben leren kennen. Daardoor lopen ze gewond en gevoelig naar Hem toe als de Medicijnmeester. Hierom wordt er gezegd in Lukas 19: 'Hij is gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren was.' Niet maar verloren in zichzelf, maar ze zien en betreuren hun verloren staat. Het zijn zondaren die onder de last van hun zonden en onder de druk van hun ellende moedeloos schijnen te zullen bezwijken. Zie de waarheid van wat ik zeg in onze tekst. Hoe begint de Heere Jezus hier Zijn hemelse opdracht? Tot wie richt Hij Zich? Tot vermoeiden en belasten, die Hij tot Zijn gemeenschap roept: 'Komt herwaarts tot Mij allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.' In de aan onze tekst voorafgaande verzen wordt ons de hardnekkigheid van de meeste en vooral van de aanzienlijken onder de Joden aangetoond als een rechtvaardig oordeel dat voortvloeide uit het soevereine welbehagen van God. Dit bestek was ook aan de Zoon gegeven. Om echter de kleinen, die in waarheid tot Hem zouden komen daardoor niet moedeloos te maken, toont Hij nu in de tekstwoorden aan dat Zijn vredesboodschap tot hen gericht is. Hij zegt tot hen: 'Komt herwaarts tot Mij allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.' Deze nodiging is zo lieflijk dat ik geen aanprijzing nodig heb om er uw aandacht op te vestigen. Een der meest aantrekkelijke woorden die ooit van de genade lippen van Jezus gevloeid zijn.

Abraham Hellenbroek
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

Nederlanders voelen zich steeds minder onveilig

Nederlanders voelen zich steeds veiliger. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag op basis van de Veiligheidsmonitor 2019. In 2012 zei 37 procent van de mensen zich wel eens onveilig te voelen. Vorig jaar was dat 32 procent.

In 2019 voelde 14 procent van de Nederlanders zich wel eens onveilig in de eigen buurt. Dat percentage lag in 2012 nog op 18 procent, tegen 16 procent in 2017. Het aandeel Nederlanders van 15 jaar en ouder die in 2019 aangaf zich wel eens onveilig te voelen, is kleiner dan voorgaande jaren.

Gevoelens van onveiligheid in de eigen woonplaats zijn het grootst op plekken waar jongeren rondhangen. Vorig jaar gaf 36 procent van de ondervraagden aan zich daar wel eens niet op het gemak te voelen. De meesten voelen zich het veiligst in eigen huis.


Bron: nieuws.nl
https://nieuws.nl/algemeen/20200302/ned ... -onveilig/
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Oswald Chambers schreef: En zij genezen de breuk van de dochter Mijns volks op het lichtste, zeggende: Vrede, vrede! doch daar is geen vrede. Jeremia 8:11

Dit is iets van alle tijden; de optredende pijn wegnemen door een schijngenezing, terwijl er voor een werkelijke genezing een operatie nodig is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Adagio »

Andrew Gray in “Wakende aan Zijn Poorten”, over 1 Petr. 5:5 “Zijt met de ootmoedigheid bekleed”.
Hoe weinigen worden er gevonden, die in het afkeuren van zichzelf spreken gelijk zij denken. En indien zij werkelijk geen hoge gedachten van zichzelf kunnen hebben, hoe afkerig zijn zij er van, dat anderen ook zo over hen denken. Welk een tegenstrijdigheid is er tussen onze woorden en onze gedachten, tussen het doel, dat in de woorden schijnt te liggen en het doel van de spreker! Onze woorden schijnen dikwijls aan te sturen op onze vernedering, terwijl ons doel is verhoogd te worden. Welk een afschuwelijke, lelijke geveinsdheid schuilt er dikwijls onder, wanneer wij op onszelf afgeven. Ja, dikwijls in het buigen van onze knieën tot God! Wij kunnen klagen over onze gebreken, tegen iemand, terwijl wij niet gaarne zouden willen, dat hij geloofde, dat zulke dingen werkelijk in ons wonen. Nu, dit is zeker de grootste stap tot hoogmoed. Wij vrezen, dat, indien zulk een geest in u is, gij niet kunt bidden met heilige verontwaardiging over uzelf. Het is een krachtige openbaring van Godloochening, dat gij er zozeer op uit zijt, uw gebreken voor de wereld te verbergen en dat gij ongeneigd zijt ze aan anderen te vertellen, opdat zij ze geloven zullen. Terwijl gij niet beschaamd of verlegen zijt, ze bij God bekend te maken! Welk een liegen tegen den Heiligen Geest is het, dingen aan God te vertellen welke gij niet wilt, dat anderen zullen geloven!
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Isala »

"Wij staan geen bevindelijke prediking voor die de bevinding van Gods volk centraal stelt, maar wij staan een Schriftuurlijk-bevindelijke prediking voor, die de bevinding van Gods volk fundeert, voedt en toetst uit Gods onfeilbaar Woord. Onze bevindingen kunnen ons misleiden, daarom is het altijd nodig om datgene wat je ervaart, te laten leiden door het Woord van God en niet andersom!"

Citaat J. P. van den Brink
Hora est!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Maarten Luther schreef:'Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verderft, maar het eeuwige leven heeft.' Johannes 3:16

Wie dit gelooft, wordt zalig. Want dit Geschenk is immers zo groot dat het dood, zonde en alle ongeluk wegneemt, zoals een druppeltje water verdwijnt als je het in een grote vuuroven laat vallen. Zo spoedig als de zondaar Christus aanraakt – en Christus door het geloof aangegrepen wordt – zijn de zonden weg en verdwenen, zoals een strohalmpje in een groot vuur verbrandt of een zandkorreltje verdwijnt in de diepte van de zee. Zo lief heeft God de wereld gehad…, zijn levende woorden die in goud geschreven staan. O God, geef toch dat wij ze ook echt met ons hart verstaan mogen! Want wie ze gehoord heeft, die zal door geen duivel, zonde of dood meer verschrikt worden, maar met een vast vertrouwen zeggen: ‘Ik ben onbevreesd, want ik heb de Zoon van God, Die God mij uit liefde geschonken heeft. Dat moet waar zijn, want het staat in Gods Woord, in het heilig Evangelie. Uw Woord, o Heere, en Uw Zoon Jezus zullen mij niet bedriegen. Hierop wil ik steunen en vertrouwen. O God, als mijn geloof zwak is, geef mij genade, dat ik Uw Woord vaster geloven mag, want anders kan ik met dit grote Geschenk en deze grote Liefde niets doen.’
Bron: Maarten Luther, Uit de diepten roep ik tot U. Dagboek bij de Bijbel (uitg. Den Hertog, Houten)
Op te abonneren via http://www.checkluther.com
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Samuel Zwemer schreef: Dat dit waar is, blijkt uit de plaats die de dood van Christus inneemt in de Schrift, in de apostolische boodschap, in de liturgie van de twee sacramenten zoals die door alle geledingen van de Kerk worden onderhouden, en in de vroegste, maar ook in de meest recente christelijke gezangen. Het bewijs is overvloedig en overweldigend. Het kruis is niet alleen het universele symbool van het christendom, het is zijn universele en onmiskenbare boodschap. Het is het hart van het evangelie - het levende en krachtige woord, scherper dan een tweesnijdend zwaard; want niets veroordeelt de zonde zoals het kruis dat doet. Daar zien we "onze geheime zonden in het licht van zijn aangezicht" wiens ogen als een vuurvlam zijn.

Het kruis van Christus is het zoeklicht van God. Het openbaart Gods liefde en de zonde van de mens; Gods kracht en de hulpeloosheid van de mens, Gods heiligheid en de verontreiniging van de mens. Zoals het altaar en de genoegdoening in het Oude Testament de centele plaats innemen, zo zijn het kruis en de verzoening centaal in het Nieuwe Testament. Er is een rechte lijn van elk punt in de omtrek van een cirkel naar het centrum. Op dezelde manier is het met het Oude Testament en het Nieuwe Testament als het gaat over de leer van de verlossing. In zijn wijde omtrek en met alles wat het inhoudt, van een nieuw hart en een vernieuwde samenleving, en een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, alles leidt terug in een rechte lijn naar het centrum - het Lam dat van voor de grondlegging van de wereld werd geslacht.
(...)
Als Jezus van Nazareth slechts mens was en niet, zoals Hij is, de Zoon van God en onze Verlosser, zou zijn tragische dood nog steeds de grootste gebeurtenis in de menselijke geschiedenis zijn. De rijkdom aan details in de hedendaagse verslagen over zijn lijden en zijn kruisiging; de vreselijke begeleidende tekenen in het rijk der natuur; de zeven kruiswoorden; het effect op hen die het zagen en op alle leeftijden en alle naties; dit alles wijst duidelijk op de universele en kosmische betekenis ervan. We moeten de nadruk niet verleggen. De voornaamste gebeurtenis in het leven van Jezus, en voor Jezus zelf, was zijn dood aan het kruis voor de zonde. De woorden van Jakobus Denney zijn niet al te sterk: "Als de verzoening, afgezien van precieze definities ervan, ook slechts iets is voor ons begrip, dan is het alles. Het is de diepste van alle waarheden en de meest indrukwekkende. Het bepaalt meer dan wat dan ook onze opvatting over God, over de mens, over de geschiedenis en zelfs over de natuur. Het bepaalt alles, want we moeten alles op een bepaalde manier in overeenstemming met het kruis brengen. Het is de inspiratie van alle gedachten, de sleutel en toevlucht in al het lijden. De verzoening is zo'n realiteit dat ze geen compromissen kan sluiten. Voor de moderne geest is de aantrekkingskracht en de afstoting van het christendom dus op hetzelfde punt geconcentreerd. Het kruis van Christus is de enige heerlijkheid van de mens of het is zijn ultieme struikelblok".
Bron: Samuel Marinus Zwemer, The Glory of the Cross
Meer over Samuel Zwemer: https://en.wikipedia.org/wiki/Samuel_Marinus_Zwemer
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Over het kruis van Christus, waar de Nederlandse Geloofsbelijdenis zegt: Daarom zeggen wij wel terecht met Paulus, dat wij niet anders weten dan Christus en Dien gekruisigd; wij achten alle dingen voor drek, om de uitnemendheid der kennis van onzen Heere Jezus Christus; wij vinden allerlei vertroosting in Zijn wonden, en hebben niet van node enig ander middel te zoeken, of te versieren om ons met God te verzoenen, dan alleen deze enige offerande, eenmaal geschied, door welke de gelovigen in eeuwigheid volmaakt worden.

Da Costa heeft hierover gedicht:

In het kruis zal ’k eeuwig roemen!
En geen wat zal mij verdoemen;
Christus droeg den vloek voor mij!
Christus is voor mij gestorven,
heeft genâ voor mij verworven!
’k ben van dood en zonde vrij!

Samuel Zwemer schreef:Overdenk de plaats die de boodschap van de kruisiging inneemt in het Nieuwe Testament. Het wordt genoemd in elk boek, behalve in drie korte brieven, Philemon en de Tweede en Derde brief van Johannes. De synoptische evangeliën wijden er verhoudingsgewijs meer ruimte aan dan aan enig ander aspect van het leven of de leer van Christus. Matteüs (om nog maar te zwijgen van de vele passages waarin de dood van Christus wordt voorspeld) vertelt de tragedie in twee lange hoofdstukken van eenenveertig verzen. Marcus wijdt honderd en negentien verzen aan de geschiedenis; twee hoofdstukken, en ze zijn het langste van de zestien. Lucas wijdt ook twee lange hoofdstukken aan de beschrijving van de arrestatie en de kruisiging. Bijna de helft van Johannes' Evangelie gaat over de lijdensweek.

In het Boek der Handelingen staan in alle prediking centraal de dood en opstanding van onze Heere. Dit is het "Goede Nieuws". "Hij heeft Zichzelf, nadat Hij geleden had, ook levend aan hen vertoond". De climax van Petrus' preek met Pinksteren was Jezus, "overeenkomstig het vastgestelde raadsbesluit en de voorkennis van God overgegeven", gekruisigd en gedood "door de hand van onrechtvaardigen". "dat God Hem tot een Heere en Christus gemaakt heeft, namelijk deze Jezus, Die u gekruisigd hebt" (ii. 36). Nogmaals, in de tempel heeft Petrus dezelfde boodschap: U hebt "gevraagd dat u een moordenaar geschonken zou worden, maar de Vorst van het leven hebt u gedood" "Al Zijn profeten," stelt Petrus, kondigden aan "namelijk dat de Christus lijden zou"," maar "God, Die Zijn Kind Jezus heeft doen opstaan, heeft Hem eerst naar u gezonden om u hierin te zegenen dat Hij ieder van u zou afbrengen van zijn slechte daden" (iii. 18, 26). De volgende dag kwam hij terug op het thema "Jezus Christus, de Nazarener, Die u gekruisigd hebt" (iv. 10). In het eerste ritueel gebed van de vroege Kerk (iv.27) wordt opnieuw verwezen naar de passie en de dood van "Uw heilig Kind Jezus". Het resultaat van zo'n boodschap wordt uitgedrukt in woorden die geen twijfel laten bestaan over de inhoud ervan: "u hebt met deze leer van u Jeruzalem vervuld en u wilt het bloed van deze Mens over ons brengen" (v. 28). Maar de apostelen antwoordden: "Die u omgebracht hebt door Hem aan een kruishout te hangen heeft God door Zijn rechterhand verhoogd tot een Vorst en Zaligmaker". Stephanus' verdediging had als afsluiting de dood van Jezus; hierop volgde spoedig zijn eigen martelaarschap (vii. 51-54). Philippus opende zijn mond en vanuit Jesaja liii predikte hij de dood van Christus aan de Ethiopische eunuch als de goede tijding (viii. 35). Cornelius ontving dezelfde boodschap over Een die zei "hebben gedood door Hem aan een hout te hangen", en welke God heeft "opgewekt op de derde dag" (x. 40). Paulus in Antiochië sprak over Jezus "die onder Pontius Pilatus leed, gekruisigd, dood en begraven werd en op de derde dag weer uit de dood opstond" (Handelingen xiii. 28, 29). In Thessaloniki toonde Paulus op drie sabbatten aan uit de Schrift van het Oude Testament "dat de Christus moest lijden en opstaan uit de doden" (xvii. 3). In Athene predikte hij de dood en opstanding van Christus (xvii. 31); in Korinthe nam hij zich voor "niets anders onder u te weten dan Jezus Christus, en Die gekruisigd". Hij gebruikt als synoniemen voor het evangelie, "het woord van het kruis" (1Kor. i. 18) of "het woord van de verzoening" (2Kor. v. 19). Festus beschrijft de boodschap van Paulus als zijnde geschilpunten over "een zekere Jezus, die gestorven was, maar van wie Paulus beweerde dat Hij leeft" (Handelingen xxv. 19). In zijn verdediging voor Festus zegt Paulus dat hij geen andere boodschap heeft, aan "klein en groot, en zeg ik niets anders dan wat de Profeten en Mozes gezegd hebben dat er gebeuren zou, namelijk dat de Christus moest lijden en dat Hij, als Eerste uit de opstanding van de doden, een licht zou aankondigen aan dit volk en de heidenen." (xxvi. 22, 23).

In de brieven van Paulus worden we beschaamd door de rijkdom aan bewijzen en de overvloed aan redenen dat zijn enige boodschap het kruis en de verzoening was. Hij had dit goede nieuws al vijftien jaar gepredikt voordat een van zijn nieuwtestamentische brieven werd geschreven. We kunnen in dit opzicht geen enkele accentverschuiving ontdekken tussen de vroegste en de laatste brieven. Het is de kern van zijn boodschap aan de Romeinen en aan de Tessalonicenzen. Aan Galaten vermeldt hij in zijn proloog dat Jezus Christus "Zichzelf gegeven heeft voor onze zonden" en (na enkele zinnen) barst hij uit van verontwaardiging: Als iemand u een evangelie verkondigt anders dan wat u ontvangen hebt, die zij vervloekt" Dat Golgotha en niet Betlehem de kern van het evangelie van Paulus is, blijkt uit al zijn brieven. De incarnatie was bedoeld om een verzoening mogelijk te maken. Het kruis is oppermachtig en cruciaal voor God, voor de mens en voor het universum. "Christus is voor ons gestorven toen wij nog zondaars waren" "Wie is het die verdoemt? Christus is het Die gestorven is." "Wij echter prediken Christus, de Gekruisigde. Want het dwaze van God is wijzer dan de mensen en het zwakke van God is sterker dan de mensen." "De gemeente van God (...) heeft Hij verkregen door Zijn eigen bloed" Alle christenen die de beker des Heeren drinken, verkondigen de dood van de Heere tot Hij komt. "Maar ik zal mij volstrekt niet beroemen op iets anders dan op het kruis van onze Heere Jezus Christus, door Wie de wereld voor mij gekruisigd is, en ik voor de wereld." Christus is de geliefde, en "in Hem hebben wij de verlossing, door Zijn bloed" Dit is het geheimenis der eeuwen, de veelvuldige wijsheid van God, en geopenbaard aan krachten en machten door de gemeente. Zij die "de vijanden van het kruis van Christus" zijn, vertelt Paulus ons met tranen, hun eer is in hun schaamte en hun einde is de verdoemenis. In alle dingen moet Christus de eerste zijn, want Hij is onze verlossing en de vergeving van onze zonden (Kol. i. 18) door het bloed van Zijn kruis. Het kruis is het centrum van het universum en van de geschiedenis. Het getuigd "vrede te maken door het bloed van Zijn kruis, ja door Hem, zowel de dingen die op de aarde zijn als de dingen die in de hemelen zijn." (Kol. i. 20).

In de Brief aan de Hebreeën is de dood van Christus (die zelf de priester, het slachtoffer en het altaar is) zo prominent aanwezig dat we geen enkele verwijzing hoeven te geven. Hij is de grote hogepriester, "bij de voleinding van de eeuwen eenmaal geopenbaard om de zonde teniet te doen door het offer van Zichzelf". Het bloed van Jezus is het bloed van het verbond. Jezus is de auteur en de voleinder van ons geloof omdat Hij het kruis heeft verdragen. Zijn bloed der besprenging spreekt beter dan dat van Abel - het is het bloed van een eeuwig verbond, vergoten door de grote herder van de schapen.

De brieven van Petrus herhalen zijn vroegste prediking en staan vol met verwijzingen naar het lijden van Christus "Die Zelf onze zonden in Zijn lichaam gedragen heeft op het hout, opdat wij, voor de zonden dood, voor de gerechtigheid zouden leven. Door Zijn striemen bent u genezen." (1 Petrus ii. 24). Tenslotte is in de brief van Johannes en in de Openbaring het kruis nog steeds oppermachtig. Jezus Christus word daarin beschreven als "een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden van de hele wereld". "Hieraan leerden wij de liefde kennen, dat Hij voor ons Zijn leven heeft gegeven. Ook wij moeten voor de broeders het leven geven". Hem Die ons heeft liefgehad en ons van onze zonden gewassen heeft (...) Hem zij de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid. Amen." "Zie, Hij komt met de wolken, en elk oog zal Hem zien, ook zij die Hem doorstoken hebben."
Bron: https://study-islam.org/glory-cross/1-f ... hrist-died
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

11 Zie, de HEERE 42heeft doen horen tot aan het einde der aarde: Zegt 43der dochter Sions: Zie, 44uw heil komt; zie, 45Zijn loon is met Hem en 46Zijn arbeidsloon is voor Zijn aangezicht.

42 Te weten door de predicatie van het Heilig Evangelie. Zie Rom. 10:18. En Hij heeft doen horen, te weten hetgeen dat hier volgt: Zegt, enz. verwijsteksten
43 Dat is, den volke Sions, dat is, der kerke Gods, als Zach. 9:9. Matth. 21:5. Joh. 12:15. verwijsteksten
44 Dat is, uw zaligheid en verlossing; of uw Heiland en Zaligmaker, te weten Jezus, Die Zijn volk verlost van hun zonden, Matth. 1:21. Luk. 2:30. verwijsteksten
45 Dat Hij geven zal aan al degenen die Hem trouwelijk dienen, Jes. 40:10. Openb. 22:12. Zie Ps. 127 op vers 3. verwijsteksten
46 Hebr. Zijn werk, dat is, Zijn arbeidsloon. Zie Lev. 19:13. Jes. 40 op vers 10. verwijsteksten

Een bemoediging na een ingewikkelde zondag.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Maarten Luther schreef:Hier begint pas de strijd met de ellendige duivel, die overal waar hij kan Christus tegenwerkt en erop uit is dat nergens het Evangelie gehoord, geloofd of ernaar geleefd zal worden. Hij hindert en belemmert ook het gebed, zodat je zelfs geen zin hebt om te bidden en te lezen en alleen met grote moeite ertoe komt. De duivel weet heel goed wat voor macht en invloed de gebeden van de christenen hebben en dat de christenen toch niet tegen hem op kunnen. Ik zeg dit niet van hen die geen christenen zijn, want die kunnen helemaal niet bidden, behalve dan dat ze een Psalm lezen en een gebedje kwebbelen en snateren zoals ganzen die in het haverstro tekeer gaan. Maar voor de christenen en gelovigen – zeg ik – is het bovenmate moeilijk om te bidden. Verschillende kerkvaders hebben dan ook gezegd dat op de hele wereld geen werk zo zwaar is als een waar gebed doen voor God.
Bron: Maarten Luther, Uit de diepten roep ik tot U. Dagboek bij de Bijbel (uitg. Den Hertog, Houten)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Afscheidsbrief Christopher Love aan zijn vrouw, voor zijn terechtstelling.
Christopher Love schreef:Mijn dierbare geliefde,
Ik ga nu van een gevangenis naar een paleis. Ik heb mijn werk gedaan, ik ga nu mijn loon ontvangen. Ik ga nu naar de hemel waar twee van mijn kinderen zijn. Ik laat je achter op de aarde waar drie van mijn kleine kinderen zijn. Die twee daarboven hebben mijn zorg niet nodig, maar de drie beneden hebben jouw zorg nodig. Het troost mij te bedenken dat twee van mijn kinderen zich bevinden in Abrahams schoot en dat drie van hen in de armen zullen zijn van zo’n teergevoelige en godvrezende moeder. Ik weet dat je een vrouw bent die bezwaard is van geest, maar wees getroost. Al zal je smart groot zijn dat je man uit de wereld weggaat, toch zullen je smarten in het ter wereld brengen van je kind minder zijn. Je zult een blijde moeder zijn, al ben je een bedroefde weduwe. God heeft veel genade voor je weggelegd. De gebeden van een stervende echtgenoot zullen niet verloren zijn. Tot mijn schande moet ik zeggen dat ik nooit zoveel voor je gebeden heb toen ik in vrijheid was, als ik gedaan heb in de gevangenis. Ik kan niet veel schrijven, maar wil je nog een paar praktische raadgevingen nalaten:

1. Blijf je begeven onder een zuivere, rechtzinnige en zielsontdekkende bediening. O, er zijn vele bedriegers uitgegaan in de wereld, maar de schapen van Christus kennen Zijn stem en een vreemde zullen ze geenszins volgen. Blijf bij die prediking die de weg Gods in waarheid leert en volg de raadgeving van Sálomo op: ‘Laat af, horende de tucht, af te dwalen van de redenen der wetenschap.’
2. Voed je kinderen op in de lering en vermaning des Heeren. De moeder behoort de onderwijzeres te zijn als de vader afwezig is. Sálomo luisterde naar de woorden waarmee zijn moeder hem onderwees. Timótheüs werd onderwezen door zijn grootmoeder Loïs en zijn moeder Euníce.
3. Bid dagelijks met je gezin, opdat je mag vertoeven onder die families die de Naam des Heeren aanroepen.
4. Tracht naar een zachtmoedige en stille geest, die kostelijk is voor God.
5. Staar niet op vertroostingen die je mist, maar op de genade die je hebt.
6. Zie liever op het doel dat God met je verdrukkingen heeft dan op de trap en mate van je verdrukkingen.
7. Probeer duidelijke bewijzen te krijgen dat je op weg bent naar de hemel, wanneer God de aardse genoegens van je afneemt, opdat, terwijl je ontberingen zeer talrijk zijn, je vertroostingen in Christus nog groter in aantal zijn.
8. Hoewel het goed is om voortdurend zeer waakzaam te zijn voor de bedrieglijkheid van je hart, toch is het verkeerd als je vrees en twijfel koestert over de oprechtheid van je genade. Als ik ooit enig vertrouwen heb gehad in de genade van een ander, dan is het wel in de genade die jij bezit. Ik kan van je zeggen, zoals Petrus van Silvánus zei: ‘Ik betuig, dat dit de waarachtige genade Gods is, in welke gij staat’ (1 Petrus 5:12). O, mijn lieve vrouw, hoe durf je twijfelen, terwijl je hart oprecht is geweest en je wandel heilig! Ik zou mijn ziel durven stellen in plaats van jouw ziel. Zo’n vertrouwen heb ik in je.
9. Wanneer je bemerkt dat je hart zorgeloos is, verwaand en trots, let dan meer op je verdorvenheid dan op je genade. Als je echter bemerkt dat er twijfel en ongeloof is in je hart, zie dan naar je genade en niet naar je gebreken.
10. Bestudeer het verbond der genade en de verdiensten van Christus en wees daarna bezorgd, als je dat nog kunt zijn. Je bent opgenomen in zo’n verbond dat het willen aanneemt voor het volbrengen, de begeerte voor de daad, oprechtheid voor volmaaktheid, de gerechtigheid van een Ander, namelijk die van Jezus Christus, alsof het onze gerechtigheid was. O mijn liefste, rust dan in de liefde van God, in de schoot van Christus.
11. Onderwerp jouw wil aan de wil van God. Het is een bittere beker die wij moeten drinken, maar het is de beker die onze Vader in onze handen heeft gegeven. Toen Paulus naar Jeruzalem moest gaan om daar te lijden, konden de christenen zeggen: ‘De wil des Heeren geschiede.’ O, zeg dan ook, als ik naar Tower Hill ga: ‘De wil des Heeren geschiede.’
12. Verblijd je in mijn blijdschap! Als je buitensporig over mij zou treuren, dan zou het erop wijzen dat je mij mijn geluk niet gunt, of twijfelt aan mijn geluk. De vreugde des Heeren is mijn sterkte. O laat het ook jouw sterkte zijn.

Lieve vrouw, vaarwel! Ik zal je niet meer als mijn vrouw aanspreken. Ik zal je aangezicht niet meer zien. Toch ben ik niet erg verontrust, want nu ga ik mijn Bruidegom ontmoeten, de Heere Jezus Christus, met Wie ik voor eeuwig gehuwd zal zijn!

Je stervende, maar toch zeer toegenegen vriend tot aan de dood, Christopher Love.
Bron: een nieuwsbrief
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Hollander »

"Verzekering van ons zijn in Christus zal ons tot lof en dankzegging aanzetten. Geloof mij, dit is naar mijn gedachte een van de nauwkeurigste blijken van verzekering. Sommige Christenen zullen onder overtuiging lopen, dat zij het gebed te veel verzuimen die nooit overtuigd werden van hun verzuim van dankzegging. Bidden is, om zo te zeggen, een eigenlievende genade, maar loven en danken is een zelfverloochenende genade. Het gebed zoekt iets, maar de dankzegging geeft wat."

Bron: 'De verzekering van het geloof', Andrew Gray
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Pioenroosje »

Ik las vannacht Jesaja 26. Hoe aansprekend in deze tijd!

Hier een paar verzen:
8 Ook in de weg van Uw oordelen, HEERE, hebben wij U verwacht;
naar Uw Naam en naar Uw gedachtenis gaat het verlangen van onze ziel uit.
9 Met heel mijn ziel verlang ik naar U in de nacht, ja, met mijn geest diep in mij zoek ik U ernstig.
Want wanneer Uw oordelen over de aarde komen, leren de bewoners van de wereld wat gerechtigheid is.
10 Al wordt de goddeloze genade bewezen, hij leert niet wat gerechtigheid is:
in een land van recht bedrijft hij onrecht en de hoogheid van de HEERE ziet hij niet.
11 HEERE, Uw hand is opgeheven, maar zij zien het niet.
Neem en lees!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Maarten Luther schreef:Lieve Heere Jezus! Deze dag komen wij tot U met onze beden, hoewel ons hart nog koud, onze gedachten verward, en wij met lichaam en ziel - ach God - nog meer van de tijdelijke dingen houden dan dat wij naar Uw hemelse schatten en gaven zouden verlangen, of ook maar op een goede manier U daarvoor zouden kunnen bidden of aanroepen. Wilt U vandaag - o goede Heere Jezus - vanwege onze zwakheid onze Voorbidder zijn? Wilt U de Vader voor ons bidden, dat wij de Heilige Geest ontvangen, Die ons hart vernieuwt, door Uw liefde ontvlamt en in de kennis van de Zoon en de Vader leidt?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Arja »

Pioenroosje schreef:Ik las vannacht Jesaja 26. Hoe aansprekend in deze tijd!

Hier een paar verzen:
8 Ook in de weg van Uw oordelen, HEERE, hebben wij U verwacht;
naar Uw Naam en naar Uw gedachtenis gaat het verlangen van onze ziel uit.
9 Met heel mijn ziel verlang ik naar U in de nacht, ja, met mijn geest diep in mij zoek ik U ernstig.
Want wanneer Uw oordelen over de aarde komen, leren de bewoners van de wereld wat gerechtigheid is.
10 Al wordt de goddeloze genade bewezen, hij leert niet wat gerechtigheid is:
in een land van recht bedrijft hij onrecht en de hoogheid van de HEERE ziet hij niet.
11 HEERE, Uw hand is opgeheven, maar zij zien het niet.
Neem en lees!
Jesaja 26 is een loflied. Wat is de profeet positief over het herstel van Juda. Binnen de context van Jesaja 24 en 25 verwijst dit naar de dag van de uiteindelijke overwinning van de Messias, de dag waarop de Hij regeert over Israël en over de hele wereld. Ook bijzonder dat er in v. 13 tot uitdrukking komt dat Israel ondanks ballingschap tussen afgodendienaars, trouw bleef aan God trouw. "HEERE, onze God! andere heren, behalve Gij, hebben over ons geheerst; doch door U alleen gedenken wij Uws Naams." En dan vers 26
Uw doden zullen leven, ook mijn dood lichaam, zij zullen opstaan; waakt op en juicht, gij, die in het stof woont! want uw dauw zal zijn als een dauw der moeskruiden, en het land zal de overledenen uitwerpen.

Een zekere verwachting van opstanding. Ook toen al.
Wat voor les leer jij er uit @Pioenroosje?
Plaats reactie