Gelezen, gedacht, gehoord...

Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bertiel »

Ik wordt juist heel blij van een antwoord als dit! Ellendekennis heeft meerdere vormen dan enkel zondekennis.
Het was voor mij een beker water!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Inderdaad!

Hopelijk leest iedereen goed de krant vanavond.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Erasmiaan »

Of de Bijbel. Daar lezen we bijvoorbeeld dit: Alleen ken uw ongerechtigheid, dat gij tegen den HEERE uw God hebt overtreden, en uw wegen verstrooid hebt tot de vreemden, onder allen groenen boom, maar zijt Mijner stem niet gehoorzaam geweest, spreekt de HEERE.

Ik zeg niet dat het antwoord fout is of zoiets. Maar dit soort vragen komen allemaal voort uit ongeloof. Als we God kwijt zijn en de schuld drukt, gaan we niet vragen of we wel genoeg ellendekennis hebben. En als dat niet zo is zitten we in de strikken van het ongeloof.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bertiel »

Ik vraag me af of je nu aan de hele bijbel recht doet.
Daarnaast gelijk maar de vraag, of dhr Post ongelijk heeft door te stellen dat ellendekennis ook andere vormen kan hebben dan (enkel) zondekennis
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jeremiah »

Bertiel schreef:wat een schitterend antwoord van Steef Post achterop de krant:
Als je bij de Heere Jezus mag komen zoals je bent, waarom moet je dan bidden of je mag zien hoe zondig je bent? Of hoeft dat helemaal niet?

De duivel werpt graag hindernissen op om tot Jezus te komen. Een van die hindernissen is dat hij er gedoopte mensen van overtuigt dat je eerst een oprecht en diep besef van zonden moet hebben voor je naar Jezus mag gaan.
Bijzondere uitspraak. Jezus is gekomen tot hen die hun ellende gevoelen. Niet als voorwaarde, maar wel als de weg tot de Zaligmaker.

Mattheus 11:28 "Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven."
Mattheus 9:12 "Maar Jezus, zulks horende, zeide tot hen: Die gezond zijn hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn."
Jesaja 55:1 "O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!"
Openbaring 22:17 "En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet."

En wij gaan van nature naar de duivel, niet naar Jezus, tenzij de Geest ons levend maakt en de Zaligmaker aan onze ziel wordt geopenbaard. Dat is een werk van boven naar beneden, niet andersom. Daar moeten we scherp in zijn.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bertiel »

Recent een duidelijke preek over gehoord.
Maar het voelen staat er echt niet bij. Als een ds het je aanzegt en je voelt er niks van, dan is nog het bevel om naar Christus te gaan.

2 pagina's geleden wat van MacCheyne aangehaald uit een preek van Joh 6

Als we mensen op hun gevoel gaan werpen dan wordt het nooit wat!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Jeremiah schreef:Bijzondere uitspraak.
Dit is toch gewoon een serieuze behandeling van een mens die steunt op vrome voorwendselen en dat inbrengt om de nood van zijn leven (ook al gevoelt hij die niet) niet bij de Heere te brengen.

Volgens mij behandelen oudvaders dat punt ook als zodanig.
pieter zandbak
Verbannen
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 feb 2020, 23:05

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door pieter zandbak »

De oudvaders hebben altijd geleerd dat Christus in Zijn profetische bediening plaatsmaakt voor Zijn hogepriesterlijke werk, maar dat Hij daarbij schuilgaat achter de Wet.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bertiel »

Jeremiah schreef:Het is mij altijd geleerd dat God eerst met Zijn eisend recht komt. Toen ik meer ben gaan lezen (oa in de Christinnenreis) en in oudvaders begreep ik pas dat er veel meer wegen zijn hoe God de Zijnen leidt. Bij ons word daar echter nooit aandacht aan geschonken, toch wel jammer.

Bekeringswegen

Heeft ieder die de droefheid naar God kent evenveel smart? Nee, er is diepe smart en minder diepe smart. Bij de wedergeboorte kent iedereen pijn, maar sommigen hebben erger pijn dan anderen.

Denk aan mensen die van nature onbuigzamer en hoogmoediger van aard zijn dan anderen. Zij vernederen zich niet zo gemakkelijk. Deze mensen moeten dieper verootmoedigd worden. Sommige mensen zijn groter overtreders geweest dan anderen. Hun droefheid zal groter zijn en in overeenstemming met de zonden die zij gedaan hebben.

In het dagelijks leven moet bij sommige mensen de pus verwijderd worden met een naald, bij anderen moet dat gebeuren met een lancet. Zeer verdorven zondaren moeten zelfs verwond worden met de hamer van de wet.

De Heere heeft sommige zondaren bestemd voor een hogere dienst. Daartoe worden zij ook bekwaam gemaakt. Om uitnemende dienstknechten van God te worden, moeten ze ook diep verootmoedìgd worden. Het is Gods gewone weg om degenen die Hij bestemt om pilaren in Zijn Kerk te worden meer te louteren dan anderen. Paulus, de prins der apostelen, kende drie dagen dat hij niet at en dronk. Hij moest als vaandeldrager Gods Naam dragen voor de heidenen. Daarom werd hij dieper doorboord met berouw.

-Thomas Watson

Leer toch onderscheiden acht geven op de wegen Gods. God leidt al Zijn kinderen niet op dezelfde wijze. De één wordt door een bitter Mara, en de ander door een lieflijk Elim naar Kanaän geleid. Ja, soms zal God wel zulken, die het meest buitensporig in de zonden geweest zijn, op het lieflijkst lokken en nodigen tot Zijn gemeenschap, en hun niet meer gezicht van hun zonden en overtuiging geven, dan zij nodig hebben om hen tot Jezus te brengen; ja van het begin hunner overtuiging af het oog op Jezus en Zijn algenoegzaamheid doen vestigen, waardoor alle naarheid wordt weggenomen. En anderen, die burgerlijk hebben geleefd, ja godsdienstigen zedig waren, worden wel eens door zo'n nare weg geleid, dat ze als het ware de spranken van de hel in hun consciëntie gevoelen. Waardoor de Heere hun wil leren, dat het steunen op eigen gerechtigheid even verfoeilijk voor Hem is als openbaar in de zonde te leven. Leert dan tot uw bemoediging de verscheidene wegen Gods kennen.

-Petrus Immens

Meent ge, dat elk een op een en dezelfde wijze uit de natuurstaat in de genadestaat komt? Neen, dat geschiedt op verscheidene wijzen. Met de één gaat het bard toe, en het is een barre noorden wind die er waait; met de ander gaat het zacht toe, 't is als het suizen van een zachte stilte, een liefelijke zuidenwind die hen bewaait; de een wordt als voorbij en door de hel gesleept, de ander wordt als voorbij en door de hemel geleid; de een geschiedt het met vele verschrikkingen en vervaarnissen, de ander met veel vrijmoedigheid en blijdschap. De Heere is vrij in Zijn doen".

-Bernardus Smytegelt

A: Sommigen worden schielijk, in korte tijd overgebracht. B: Sommigen worden overgebracht door en met grote verschrikkingen en ontsteltenissen der wet, des doods en der verdoemenis. C: Sommigen op evangelische wijze. De zaligheden en de volheid van den Middelaar Jezus Christus overstelpen de ziel, en de zoetigheden van de evangelische goederen vervullen zo hun zielen, dat ze geen tijd hebben om aan hun zonden en verschrikking te denken. Maar zij worden als verslonden door het evangelie, en zij ontvangen Jezus met blijdschap. D: sommigen brengt de Heere over in vele bedaardheid, door het gezicht van waarheden: in bedaardheid zien zij hun zondige en ellendige staat buiten Christus. (...) Zij hebben niet vele smartelijke droefheid, ook geene verrukkende blijdschap, maar een genoegen in, een zoete goedkeuring van waarheden, zo ten opzichte van hun ellende, als ten opzichte van de zaligheid in Christus (...). E: sommigen worden bekeerd met vele wisselingen van droefheid, blijdschap enz. (...).

Hij onderscheidt een groep mensen die op radicale wijze tot bekering komen, zonder eerst een hele weg van bestrijding en onzekerheid te zijn gegaan. Als voorbeeld noemt hij Zacheüs, de moordenaar aan het kruis en de stokbewaarder te Filippi.

Dan noemt hij mensen die op wettische wijze tot bekering komen, met veel verschrikkingen en angsten omtrent de dood en de verdoemenis. Hier geeft hij ook de stokbewaarder als voorbeeld, alsook de drieduizend mannen op de eerste Pinksterdag, die verslagen in het hart uitroepen: ‘Wat zullen we doen, mannenbroeders?’

Er zijner die niet met grote verschrikkingen maar op evangelische wijze getrokken zijn, zoals Zacheüs. Levi en Lydia had hij ook kunnen noemen. Brakel verwoordt dit prachtig: ‘De zaligheden en de volheid van de Middelaar Jezus Christus overstelpen de ziel en de zoetigheden van de Evangelische goederen vervullen zo hun zielen dat ze geen tijd hebben om aan hun zonden met verschrikking te denken. Maar ze worden verslonden door het Evangelie en zij ontvangen Jezus met blijdschap.’

Degenen bij wie alles er nogal bedaard aan toegaat. Noch de bediening van de wet, noch de prediking van het evangelie gaat gepaard met grote schokkende ervaringen, maar het voortdurend overdenken ervan wekt het vertrouwen op de Zaligmaker. Ik citeer uit de twaalfde druk van 1733: ‘Sy hebben niet veel smertelijke droefheyt/ ook geen verrukkende blijdtschap: maer een genoegen in/ en soete approbatie (=toestemming) van de Waerheden/ soo ten opsichte van haer elende/ als Saligheyt in Christus/ ende hare aennemige van/ ende verlaten op Christus. Dit zijn doorgaens de bestendigste ende vaste Christenen.’ Volgens de woorden van Hellenbroek tijdens Brakels rouwdienst is Brakel zelf een man die net als Obadja de Heere van jongs af vreest. Blijkbaar schetst hij in de vierde soort van wedergeborenen zijn eigen weg.

Ten slotte beschrijft hij mensen die bekeerd worden met afwisselend droefheid en blijdschap, geloof en ongeloof, strijd en overwinning, vallen en opstaan. Brakel meent dat dit de meest voorkomende soort van gelovigen is.

-Wilhelmus à Brakel
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Erskinees »

Jeremiah schreef: Bijzondere uitspraak. Jezus is gekomen tot hen die hun ellende gevoelen. Niet als voorwaarde, maar wel als de weg tot de Zaligmaker.
Als je goed leest wordt dat in dit stuk ook helemaal niet ontkent.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Susan »

Jeremiah schreef:
Bertiel schreef:wat een schitterend antwoord van Steef Post achterop de krant:
Als je bij de Heere Jezus mag komen zoals je bent, waarom moet je dan bidden of je mag zien hoe zondig je bent? Of hoeft dat helemaal niet?

De duivel werpt graag hindernissen op om tot Jezus te komen. Een van die hindernissen is dat hij er gedoopte mensen van overtuigt dat je eerst een oprecht en diep besef van zonden moet hebben voor je naar Jezus mag gaan.
Bijzondere uitspraak. Jezus is gekomen tot hen die hun ellende gevoelen. Niet als voorwaarde, maar wel als de weg tot de Zaligmaker.

Mattheus 11:28 "Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven."
Mattheus 9:12 "Maar Jezus, zulks horende, zeide tot hen: Die gezond zijn hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn."
Jesaja 55:1 "O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!"
Openbaring 22:17 "En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet."

En wij gaan van nature naar de duivel, niet naar Jezus, tenzij de Geest ons levend maakt en de Zaligmaker aan onze ziel wordt geopenbaard. Dat is een werk van boven naar beneden, niet andersom. Daar moeten we scherp in zijn.
Maar werpt de duivel die hindernis op, zoals de overtuiging dat je eerst een diep besef van zonden moet hebben? Ik dacht meer dat het door de kerk komt. Of is het een mix? Ik hoor nooit over deze twijfel in mijn kerk, behalve dan bij mensen die uit een ander kerkgenootschap komen. Zomaar een vraag.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

De duivel heeft ook veel invloed binnen de kerk. Sommige kerken zijn daar vatbaarder voor dan andere. Over het algemeen gesproken kun je zeggen dat naarmate de mens meer zelf op de troon zit in de prediking, de invloed van de gevallen mens het grootst is.

Daarbij maakt het niet zoveel uit of het nu ter (vrijzinnige) linkerzijde is, waar de mens bepaalt wat God wel en niet tot de gemeente mag zeggen (als God al iets mag zeggen), of dat het nu ter rechterzijde is (zeer bevindelijk), waar de ervaringen van de predikant, de gedachten van de predikant of gewoon de laatste geestelijke mode bepalen wat de hoofdinhoud van de prediking is, en feitelijk ook meer de mens dan de Heere zelf aan het woord is. En de gevallen mens is het vehikel waardoor de duivel werkt.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Johannes S »

Jeremiah schreef:
Bertiel schreef:wat een schitterend antwoord van Steef Post achterop de krant:
Als je bij de Heere Jezus mag komen zoals je bent, waarom moet je dan bidden of je mag zien hoe zondig je bent? Of hoeft dat helemaal niet?

De duivel werpt graag hindernissen op om tot Jezus te komen. Een van die hindernissen is dat hij er gedoopte mensen van overtuigt dat je eerst een oprecht en diep besef van zonden moet hebben voor je naar Jezus mag gaan.
Bijzondere uitspraak. Jezus is gekomen tot hen die hun ellende gevoelen. Niet als voorwaarde, maar wel als de weg tot de Zaligmaker.

Mattheus 11:28 "Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven."
Mattheus 9:12 "Maar Jezus, zulks horende, zeide tot hen: Die gezond zijn hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn."
Jesaja 55:1 "O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!"
Openbaring 22:17 "En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet."

En wij gaan van nature naar de duivel, niet naar Jezus, tenzij de Geest ons levend maakt en de Zaligmaker aan onze ziel wordt geopenbaard. Dat is een werk van boven naar beneden, niet andersom. Daar moeten we scherp in zijn.
Ik vind het geen heel aparte uitspraak. Ik begrijp het wel. Ik heb zeer sterk de indruk dat in kerken met een on-Bijbelse verbondvisie de duisternis vaak groot is w.b.t. het echte Evangelie en men zit vaak verstrikt in de leer.

En ik denk dat jij nu ook hindernissen opwerpt. Je haalt een aantal losse teksten uit de Bijbel uit zijn verband.

In Jesaja 55 is het Woord in eerste instantie gericht aan Joodse ballingen die naar andere dingen dorsten dan naar de HEERE en Zijn gerechtigheid en die zeer waarschijnlijk ook helemaal geen last hebben van hun zonden. Blijkt dat niet uit het vervolg? En wie komt er eerst? God met Zijn Woord. Maar dan moeten mensen Zijn Woord niet verdraaien.
2 Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen geen brood is, en uw arbeid voor hetgeen niet verzadigen kan? Hoort aandachtiglijk naar Mij, en eet het goede, en laat uw ziel in vettigheid zich verlustigen.
3 Neigt uw oor, en komt tot Mij, hoort en uw ziel zal leven; want Ik zal met u een eeuwig verbond maken, en u geven de gewisse weldadigheden van David.
4 Ziet, Ik heb hem tot een getuige der volken gegeven, een vorst en gebieder der volken.
5 Ziet, gij zult een volk roepen, dat gij niet kendet, en het volk, dat u niet kende, zal tot u lopen, om des HEEREN uws Gods wil, en om des Heiligen Israëls wil, want Hij heeft u verheerlijkt.
6 Zoekt den HEERE, terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan, terwijl Hij nabij is.
7 De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot den HEERE, zo zal Hij Zich Zijner ontfermen, en tot onzen God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk.


In Mattheus 11:28 heeft Jezus het ook niet specifiek over dezulken. Nee, degene die zuchten onder de last van de wet (te zwaar om te dragen) en zoeken hun eigengerechtigheid op te richten door (de) wet worden hier ook genodigd.
28 Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.
29 Neemt Mijn juk op u, en leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen.
30 Want Mijn juk is zacht, en Mijn last is licht.


In Mattheus 9 staat er ook helemaal niet bij dat de tollenaren en zondaren hun zonde(n) voelden voordat Jezus kwam. Nee, de Farizeeën namen het Jezus kwalijk dat Hij met dezulken at en toen gaf Hij de in eigen ogen rechtvaardige Farizeeën een lesje. Toch? En zit dat niet in ieders hart zulke gedachten? Er is geen onderscheid, lees ik in Romeinen 3. En als ik op de Farizeeën neerkijk doe ik ook hetzelfde.
10 En het geschiedde, als Hij in het huis van Mattheüs aanzat, ziet, vele tollenaars en zondaars kwamen en zaten mede aan, met Jezus en Zijn discipelen.
11 En de Farizeën, dat ziende, zeiden tot Zijn discipelen: Waarom eet uw Meester met de tollenaren en de zondaren?
12 Maar Jezus, zulks horende, zeide tot hen: Die gezond zijn hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.
13 Doch gaat heen en leert, wat het zij: Ik wil barmhartigheid, en niet offerande; want Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.


En Jezus komt Zelf om de zonde aan te wijzen. Zie Johannes 4 de Samaritaanse vrouw.
En de in eigen ogen rechtvaardige Joden die tot Jezus zeiden: 'we hebben Abraham tot een vader', en die steunden op hun besnijdenis en uitwendige godsdienst, daar had het Woord van Jezus geen plaats. Johannes 8. Op de plaats van Abraham kun je denk ik ook bijvoorbeeld je eigen uitwendige godsdienst/religie/leer etc. invullen als je daar op steunt (in zijn algemeen gesproken).
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Johannes S »

Zie trouwens ook Jesaja 45:21,22 (wordt Jesaja ook niet soms de evangelist van het oude testament genoemd?).
Johannes S schreef:
En Jezus komt Zelf om de zonde aan te wijzen. Zie Johannes 4 de Samaritaanse vrouw.
Als voorbeeld noemde ik Johannes 4, maar er zijn veel meer voorbeelden.
Marcus 7:
6 Maar Hij antwoordde en zeide tot hen: Wel heeft Jesaja, van u, geveinsden, geprofeteerd, gelijk geschreven is: Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich verre van Mij.
7 Doch tevergeefs eren zij Mij, lerende leringen, die geboden zijn der mensen;


14 En tot Zich de ganse schare geroepen hebbende, zeide Hij tot hen: Hoort Mij allen en verstaat.
15 Er is niets van buiten den mens in hem ingaande, hetwelk hem kan ontreinigen; maar de dingen, die van hem uitgaan, die zijn het, welke den mens ontreinigen.
16 Zo iemand oren heeft om te horen, die hore.

17 En toen Hij van de schare in huis gekomen was, vraagden Hem Zijn discipelen van de gelijkenis.
18 En Hij zeide tot hen: Zijt ook gij alzo onwetende? Verstaat gij niet, dat al wat van buiten in den mens ingaat, hem niet kan ontreinigen?
19 Want het gaat niet in zijn hart, maar in den buik, en gaat in de heimelijkheid uit, reinigende al de spijzen.
20 En Hij zeide: Hetgeen uitgaat uit den mens, dat ontreinigt den mens.
21 Want van binnen uit het hart der mensen komen voort kwade gedachten, overspelen, hoererijen, doodslagen,
22 Dieverijen, gierigheden, boosheden, bedrog, ontuchtigheid, een boos oog, lastering, hovaardij, onverstand.
23 Al deze boze dingen komen voort van binnen, en ontreinigen den mens.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Kom dan, zondaar! U, die tot op de dag van heden noch aan Jezus hebt gedacht, noch over Jezus hebt gesproken, noch naar Zijn gemeenschap hebt verlangd of werken ten opzichte van Jezus hebt voortgebracht, kom naderbij.
Hij zal u nog één keer woorden van genade en vrede verkondigen: bereid dus uw hart om ze te ontvangen. Verneder u, omdat God u roept en opdat Zijn liefde, die op uw ziel neervalt als de dauw op een verwelkte bloem, uw hart mag verlevendigen en doen verheffen tot de hemelen!

"Ik heb geen lust in de dood des zondaars," zegt Hij, "maar daarin dat hij zich bekere en leve. Waarom dat zoudt gij sterven, door u verre te houden van de bron van de wateren des levens? Keert weder tot God en Hij zal Zich uwer ontfermen; en tot den HEERE en Hij zal u genezen. Ja, bekeer u, en gij zult het onderscheid zien tussen de rechtvaardige en de goddeloze, tussen hem die de HEERE vreest en dien, die Hem niet heeft gekend. Neen, wend uw hart niet af, om niet te horen. Want hij , die zijn hart verhardt, zal in het verderf storten. Geloof dan, geloof in de eniggeboren Zoon des Vaders, opdat gij niet omkomt. O, gelukzalig zult gij zijn, als gij u aan Hem toevertrouwt."

Zo getuigt Gods genade.

César Malan, in een preek over 1 Kor. 16:22
Plaats reactie