Gelezen, gedacht, gehoord...

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Merkwaardig verhaal van Jantje.

Zeist is anders dan Nunspeet een gemeente gematigd rechts van het midden, van oorsprong. Misschien nu iets links van het huidige midden, omdat veel mensen van de gematigde kant vertrokken zijn en dus het kerkverband opschuift. In Zeist zijn trouwens ook al veel gematigde leden verhuisd naar de PKN.

Maar om daar wat extremere gemeenten naast te zetten als hét voorbeeld van een normale GG, dat is mijns inziens belachelijk.
Ik had van jouw helaas niet echt een andere reactie verwacht; al had ik dat wel gehoopt. Ik zie niet in waarom dat belachelijk zou zijn; alleen het idee al. Maar goed; verder wil ik het voorlopig hier maar bij laten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Merkwaardig verhaal van Jantje.

Zeist is anders dan Nunspeet een gemeente gematigd rechts van het midden, van oorsprong. Misschien nu iets links van het huidige midden, omdat veel mensen van de gematigde kant vertrokken zijn en dus het kerkverband opschuift. In Zeist zijn trouwens ook al veel gematigde leden verhuisd naar de PKN.

Maar om daar wat extremere gemeenten naast te zetten als hét voorbeeld van een normale GG, dat is mijns inziens belachelijk.
Extremere??
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door ejvl »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Op 1. geef je absoluut geen antwoord. Ik vind dat zo jammer. Waarom doe je dat niet? Welke concrete criteria gebruik jij om een ligging van een gemeente duiden? Je mag gerust een algemeen antwoord geven als je liever niet over Zeist spreekt. Maar wees wel duidelijk, Jantje!
Als ik in het algemeen spreek, ligt dat voornamelijk aan de cultuur binnen een gemeente. Bovendien, en daar is de gemeente van Zeist (evenals Waardenburg) een goed voorbeeld van, als er een predikant (in deze gemeenten) meer dan 40 jaar onafgebroken gediend heeft, is die gemeente vooral sterk ontwikkelt door diens prediking en pastoraat. En dat zorgt ervoor dat beide gemeenten geen doorsnee zijn van de gehele GG, mijns inziens.

Verder speelt het uitnodigingsbeleid van predikanten ook mee. Maar dat is vooral in het algemeen iets en zou ik niet zozeer op één gemeente willen projecteren.
Dit is nog niet inhoudelijk of concreet, alleen iets algemeens over cultuur en ontwikkeling.
Maar niet wat je nu bedoeld met cultuur en ontwikkeling.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

ejvl schreef:
Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Op 1. geef je absoluut geen antwoord. Ik vind dat zo jammer. Waarom doe je dat niet? Welke concrete criteria gebruik jij om een ligging van een gemeente duiden? Je mag gerust een algemeen antwoord geven als je liever niet over Zeist spreekt. Maar wees wel duidelijk, Jantje!
Als ik in het algemeen spreek, ligt dat voornamelijk aan de cultuur binnen een gemeente. Bovendien, en daar is de gemeente van Zeist (evenals Waardenburg) een goed voorbeeld van, als er een predikant (in deze gemeenten) meer dan 40 jaar onafgebroken gediend heeft, is die gemeente vooral sterk ontwikkelt door diens prediking en pastoraat. En dat zorgt ervoor dat beide gemeenten geen doorsnee zijn van de gehele GG, mijns inziens.

Verder speelt het uitnodigingsbeleid van predikanten ook mee. Maar dat is vooral in het algemeen iets en zou ik niet zozeer op één gemeente willen projecteren.
Dit is nog niet inhoudelijk of concreet, alleen iets algemeens over cultuur en ontwikkeling.
Maar niet wat je nu bedoeld met cultuur en ontwikkeling.
Ik geef het op. :)

Elke gemeente heeft zijn eigen historie. Dus er is geen doorsnee gemeente. Waarom Zeist de GG niet representeert ontgaat me nog steeds. Jantje mág me dat nog eens uitleggen.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Amstelodamense »

Jantje heeft een stelling gedaan die hij niet kan onderbouwen. Dat is lastig nu er zo expliciet om wordt gevraagd.

Daarom Jantje: geef toe dat je de plank missloeg. Dat is handiger dan het blijven volharden in je standpunt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Geenszins. Ik heb genoeg zaken genoemd en zelfs @DDD heeft dit nog bevestigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Amstelodamense »

Ben je wel eens in de GG van Zeist geweest? Zo ja, hoe lang geleden?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door ejvl »

Jantje schreef:Geenszins. Ik heb genoeg zaken genoemd en zelfs @DDD heeft dit nog bevestigd.
Je hebt nagenoeg niets concreets gezegd, alleen iets algemeens over cultuur en ontwikkeling maar dat is niet inhoudelijk.
Inhoudelijk zou zijn als je beschreef wat die cultuur inhoudt.
Bijvoorbeeld veel avondmaalsgangers of gekleurde kleding of korte preken of het missen van een van de drie stukken in de prediking.
Cultuur kan zoveel inhouden dat het een vaag begrip is. Niet concreet en inhoudelijk.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jongere »

Herman Paul in RefDag schreef:„Ook kerkgangers gedragen zich niet zelden als consumenten, op zoek naar producten die passen bij hun religieuze voorkeuren. Christenen ruilen al shoppend de ene kerk voor de andere in of stemmen met hun voeten als de preek, de sfeer of de liedkeuze hun niet aanstaat. Maar vooral: de consument in ons is het gewend om op zijn wenken bediend te worden."
https://www.rd.nl/kerk-religie/juist-al ... -1.1624631

Ik bewel benieuwd naar zijn nieuwe boek. Hij weet scherp te observeren. Vond zijn vorige publicatie erg leerzaam.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Isala »

"Stel jezelf nooit tevreden met de naam "christen" zonder dat je het beeld van Christus in je hart en leven draagt.
Ieder die de Naam van Christus draagt, moet zich afkeren van alle ongerechtigheid. Dat is zo noodzakelijk, dat je anders op aarde Zijn discipel niet kan zijn, en hiernamaals niet met Hem verheerlijkt kunt worden. Overdenk dus, geliefden, wat een grote zaak het is om een ware christen te zijn."

Citaat Anne Dutton
Hora est!
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Hollander »

Isala schreef:"Stel jezelf nooit tevreden met de naam "christen" zonder dat je het beeld van Christus in je hart en leven draagt.
Ieder die de Naam van Christus draagt, moet zich afkeren van alle ongerechtigheid. Dat is zo noodzakelijk, dat je anders op aarde Zijn discipel niet kan zijn, en hiernamaals niet met Hem verheerlijkt kunt worden. Overdenk dus, geliefden, wat een grote zaak het is om een ware christen te zijn."

Citaat Anne Dutton
Prachtig citaat. De HEERE is het zo waard! Tegelijkertijd is de praktijk van alle dag weerbarstig, inclusief ons eigen hart.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door helma »

Dat vond ik ook een mooi artikel!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

helma schreef:
Dat vond ik ook een mooi artikel!
Vond ik ook. Ik heb een tijd geleden Reset gelezen. Een aanrader voor hen die gebukt gaan onder het stressvolle bestaan. Volgens mij is het tegenwoordig ook in het Nederlands verkrijgbaar.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bertiel »

Ik zou heden morgen wel graag mijn ziel aan Christus willen toevertrouwen, maar ik voel mij niet in een geschikte gemoedstoestand om op Christus te vertrouwen. Ik heb die bewustheid niet van zonde, welke ik geloof een geschikte voorbereiding te zijn om tot Christus te komen.” Ach mijn hoorder, dit is een verontschuldiging, die er heel fraai uitziet, maar toch is ze niet waar. Er wordt geen geschiktheid vereist, eer u op Christus mag vertrouwen.

Wat uw tegenwoordige toestand ook is, als u aan Jezus Christus uw ziel toevertrouwt, dan bent u terstond verlost en behouden; uw zonden zijn u vergeven; u bent een kind van God geworden; u bent aangenomen in de Geliefde. Waar leest u in de Schrift van geschiktheid voor Christus?
C.H Spurgeon - Gelijkenissen van de Heiland
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie