Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8944
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Amstelodamense schreef: Houd toch je mond man. Je hebt geen flauw idee en raaskalt maar wat. Jij die zo graag verbindt? Jij die niet houdt niet van polariseren? Op deze manier ben je daar wel mee bezig.
Dat doe je zelf ook middels deze posting. Tip: geef het goede voorbeeld ;)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Amstelodamense »

J.C. Philpot schreef:
Amstelodamense schreef: Houd toch je mond man. Je hebt geen flauw idee en raaskalt maar wat. Jij die zo graag verbindt? Jij die niet houdt niet van polariseren? Op deze manier ben je daar wel mee bezig.
Dat doe je zelf ook middels deze posting. Tip: geef het goede voorbeeld ;)
Oneens. Ik zet geen hele gemeentes weg zoals Jantje doet. Jantje moet óf met zinnige opmerkingen komen óf z'n mond houden. Ik pleit voor het laatste omdat ik hem weinig zinnigs hoor zeggen over deze artikelenserie. Hij polariseert, maakt mensen verdacht en spuit met ongefundeerde kritiek.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Amstelodamense schreef:
J.C. Philpot schreef:
Amstelodamense schreef: Houd toch je mond man. Je hebt geen flauw idee en raaskalt maar wat. Jij die zo graag verbindt? Jij die niet houdt niet van polariseren? Op deze manier ben je daar wel mee bezig.
Dat doe je zelf ook middels deze posting. Tip: geef het goede voorbeeld ;)
Oneens. Ik zet geen hele gemeentes weg zoals Jantje doet. Jantje moet óf met zinnige opmerkingen komen óf z'n mond houden. Ik pleit voor het laatste omdat ik hem weinig zinnigs hoor zeggen over deze artikelenserie. Hij polariseert, maakt mensen verdacht en spuit met ongefundeerde kritiek.
Dan heb je toch niet heel goed terug gelezen. Ik ageer juist tégen polarisatie en tégen ongefundeerde kritiek. Lees nog eens even terug wat ik daarover allemaal schreef.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door crossmountain »

Jantje schreef:
Erskinees schreef:
Stof schreef:Maar ik vind dat je met die kwalificatie erg moet oppassen. Want wie kent echt een héle gemeente?
Jantje in ieder geval niet. Ik zou hem willen oproepen om zulke hokjes-vakjes hersenspinsels niet op dit forum te zetten. Je doet mensen er pijn mee (zie reacties Amstelodamense) en het is onjuist en afgeleid van preekroosters.
Ik heb voorkennis; dat had ik misschien moeten vermelden. Maar goed, als ik mensen kwets, dan wil ik daar mijn excuses voor aanbieden. Ik polariseer niet; ik vind het alleen frappant dat zulke interviews altijd gevraagd worden aan wat gematigde GG-ers en dat echte hardliners (zoals ik) niet willen óf (als ze wel willen; die zijn er gelukkig ook, al lijkt dat niet zo) niet gevraagd worden. Dat was meer mijn punt.
@ Jantje Je kwalificeert jezelf als een "hardliner"? Verontrustende term vind ik. Ik heb het niet zo op hardliners en vaak zijn dat "hete hoofden en koude harten" of zoals ik een keer las: "hoe strikter in de leer, hoe verder van de Heer en hoe bedroevender de sfeer".
De Visie zocht 3 generaties. Dus als jij je zo bijzonder geschikt vindt voor het interview moet je ook je vader en opa (of je zoon en kleinzoon, want ik heb geen idee hou oud je bent) bereid vinden om mee te werken.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8944
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Amstelodamense schreef:
J.C. Philpot schreef:
Amstelodamense schreef: Houd toch je mond man. Je hebt geen flauw idee en raaskalt maar wat. Jij die zo graag verbindt? Jij die niet houdt niet van polariseren? Op deze manier ben je daar wel mee bezig.
Dat doe je zelf ook middels deze posting. Tip: geef het goede voorbeeld ;)
Oneens. Ik zet geen hele gemeentes weg zoals Jantje doet. Jantje moet óf met zinnige opmerkingen komen óf z'n mond houden. Ik pleit voor het laatste omdat ik hem weinig zinnigs hoor zeggen over deze artikelenserie. Hij polariseert, maakt mensen verdacht en spuit met ongefundeerde kritiek.
Ik vind het jammer dat je niet op een respectvolle manier met hem van mening kan verschillen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

crossmountain schreef:
Jantje schreef:
Erskinees schreef:
Stof schreef:Maar ik vind dat je met die kwalificatie erg moet oppassen. Want wie kent echt een héle gemeente?
Jantje in ieder geval niet. Ik zou hem willen oproepen om zulke hokjes-vakjes hersenspinsels niet op dit forum te zetten. Je doet mensen er pijn mee (zie reacties Amstelodamense) en het is onjuist en afgeleid van preekroosters.
Ik heb voorkennis; dat had ik misschien moeten vermelden. Maar goed, als ik mensen kwets, dan wil ik daar mijn excuses voor aanbieden. Ik polariseer niet; ik vind het alleen frappant dat zulke interviews altijd gevraagd worden aan wat gematigde GG-ers en dat echte hardliners (zoals ik) niet willen óf (als ze wel willen; die zijn er gelukkig ook, al lijkt dat niet zo) niet gevraagd worden. Dat was meer mijn punt.
@ Jantje Je kwalificeert jezelf als een "hardliner"? Verontrustende term vind ik. Ik heb het niet zo op hardliners en vaak zijn dat "hete hoofden en koude harten" of zoals ik een keer las: "hoe strikter in de leer, hoe verder van de Heer en hoe bedroevender de sfeer".
De Visie zocht 3 generaties. Dus als jij je zo bijzonder geschikt vindt voor het interview moet je ook je vader en opa (of je zoon en kleinzoon, want ik heb geen idee hou oud je bent) bereid vinden om mee te werken.
O, dat laatste zou zo lukken. Dat is geen enkel probleem. Over dat eerste houd ik maar mijn mond. Ik voel me over nagenoeg de gehele breedte van de GG thuis. En dat is helaas wel een unicum in deze tijd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Amstelodamense »

Jantje schreef:
Erskinees schreef:
Stof schreef:Maar ik vind dat je met die kwalificatie erg moet oppassen. Want wie kent echt een héle gemeente?
Jantje in ieder geval niet. Ik zou hem willen oproepen om zulke hokjes-vakjes hersenspinsels niet op dit forum te zetten. Je doet mensen er pijn mee (zie reacties Amstelodamense) en het is onjuist en afgeleid van preekroosters.
Ik heb voorkennis; dat had ik misschien moeten vermelden. Maar goed, als ik mensen kwets, dan wil ik daar mijn excuses voor aanbieden. Ik polariseer niet; ik vind het alleen frappant dat zulke interviews altijd gevraagd worden aan wat gematigde GG-ers en dat echte hardliners (zoals ik) niet willen óf (als ze wel willen; die zijn er gelukkig ook, al lijkt dat niet zo) niet gevraagd worden. Dat was meer mijn punt. Dat heeft verder met preekroosters niets te maken; ik zou wensen dat iedereen zo breed uitnodigde als Zeist dat deed.
Ben je er trots op hardliner te zijn?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bezorgd »

J.C. Philpot schreef:
Amstelodamense schreef:
J.C. Philpot schreef:
Amstelodamense schreef: Houd toch je mond man. Je hebt geen flauw idee en raaskalt maar wat. Jij die zo graag verbindt? Jij die niet houdt niet van polariseren? Op deze manier ben je daar wel mee bezig.
Dat doe je zelf ook middels deze posting. Tip: geef het goede voorbeeld ;)
Oneens. Ik zet geen hele gemeentes weg zoals Jantje doet. Jantje moet óf met zinnige opmerkingen komen óf z'n mond houden. Ik pleit voor het laatste omdat ik hem weinig zinnigs hoor zeggen over deze artikelenserie. Hij polariseert, maakt mensen verdacht en spuit met ongefundeerde kritiek.
Ik vind het jammer dat je niet op een respectvolle manier met hem van mening kan verschillen.
-knip-
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Stof »

Amstelodamense schreef:
Erskinees schreef:@Stof: volgens mij geeft de jongere in het artikel niet echt bezwaren aan met de GG-prediking, of dat hij zich er niet in kan vinden.

Aangegeven wordt dat hij soms het evenwicht wat zoek is (nouja, dat mag hij vinden) en dat het praktische christen leven in de prediking mist (dat hoor ik vaker om me heen, hoor dat in BHP en HHK preken ook veel meer terugkomen). Vind je dat bezwaren? Lijken me meer wensen of verbeterpunten.
Exact. Je doet Arco geen recht als je hem beticht van ongefundeerde kritiek. Hij is open en eerlijk. Teken aan de wand dat we daar niet mee om kunnen gaan.
Ik heb Arco nergens beticht van ongefundeerde kritiek.

Mijn punt was: jammert om reacties te lezen van mensen die deze man prijzen dat hij nog in de GG zit. Alsof dat zo'n opgave zou zijn.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door pierre27 »

J.C. Philpot schreef:
Amstelodamense schreef: Houd toch je mond man. Je hebt geen flauw idee en raaskalt maar wat. Jij die zo graag verbindt? Jij die niet houdt niet van polariseren? Op deze manier ben je daar wel mee bezig.
Dat doe je zelf ook middels deze posting. Tip: geef het goede voorbeeld ;)
Wijze woorden, dat mogen we allemaal wel tot ons nemen, zeker als we Jantje nu verwijten maken terwijl we soms zelf predikanten/stromingen aan het bekritiseren zijn.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

crossmountain schreef:
Jantje schreef:
Erskinees schreef:
Stof schreef:Maar ik vind dat je met die kwalificatie erg moet oppassen. Want wie kent echt een héle gemeente?
Jantje in ieder geval niet. Ik zou hem willen oproepen om zulke hokjes-vakjes hersenspinsels niet op dit forum te zetten. Je doet mensen er pijn mee (zie reacties Amstelodamense) en het is onjuist en afgeleid van preekroosters.
Ik heb voorkennis; dat had ik misschien moeten vermelden. Maar goed, als ik mensen kwets, dan wil ik daar mijn excuses voor aanbieden. Ik polariseer niet; ik vind het alleen frappant dat zulke interviews altijd gevraagd worden aan wat gematigde GG-ers en dat echte hardliners (zoals ik) niet willen óf (als ze wel willen; die zijn er gelukkig ook, al lijkt dat niet zo) niet gevraagd worden. Dat was meer mijn punt.
@ Jantje Je kwalificeert jezelf als een "hardliner"? Verontrustende term vind ik. Ik heb het niet zo op hardliners en vaak zijn dat "hete hoofden en koude harten" of zoals ik een keer las: "hoe strikter in de leer, hoe verder van de Heer en hoe bedroevender de sfeer".
De Visie zocht 3 generaties. Dus als jij je zo bijzonder geschikt vindt voor het interview moet je ook je vader en opa (of je zoon en kleinzoon, want ik heb geen idee hou oud je bent) bereid vinden om mee te werken.
Ik zou andere bewoordingen kiezen. Toch zit er een waarheid in deze zaken. Toen de beruchte film over Rijssen uitgebracht werd, die over de zwartekousenkerken in Rijssen zou gaan, bleek niemand uit de Gereformeerde Gemeenten bereid om daarin wat te zeggen. Terwijl wel de Noorderkerk met de kerkgangers pontificaal in beeld was. De buitenstaanders kregen echter wel het woord en dan krijg je vanzelf een erg, en ik kan haast zeggen en BUWUST vertekend beeld. Want waarom zet je zo'n documentaire door, als niemand uit deze kerken, die ze willen beschrijven wil meewerken? Dan ontstaat er vanzelf een karikatuur. Hetzelfde gebeurde (van dezelfde documentairemaker) in Staphorst. Het positieve beeld wordt bewust in negatieve zin omgebogen.
We moeten beslist niet naïef zijn als het om media gaat die zogenaamd een beeld van onze kerken aan de buitenwereld willen tonen, als de leden van betreffende kerken zelf niets voor de camera willen zeggen. Dat zou een signaal moeten zijn voor de makers van zulke films, artikelen etc. Dan vertelt in feite een buitenstaander hoe de vork in de steel zit, en daar herkent de gemeente die men wil bespreken zich totaal niet in.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Amstelodamense schreef:
Jantje schreef:
Erskinees schreef:
Stof schreef:Maar ik vind dat je met die kwalificatie erg moet oppassen. Want wie kent echt een héle gemeente?
Jantje in ieder geval niet. Ik zou hem willen oproepen om zulke hokjes-vakjes hersenspinsels niet op dit forum te zetten. Je doet mensen er pijn mee (zie reacties Amstelodamense) en het is onjuist en afgeleid van preekroosters.
Ik heb voorkennis; dat had ik misschien moeten vermelden. Maar goed, als ik mensen kwets, dan wil ik daar mijn excuses voor aanbieden. Ik polariseer niet; ik vind het alleen frappant dat zulke interviews altijd gevraagd worden aan wat gematigde GG-ers en dat echte hardliners (zoals ik) niet willen óf (als ze wel willen; die zijn er gelukkig ook, al lijkt dat niet zo) niet gevraagd worden. Dat was meer mijn punt. Dat heeft verder met preekroosters niets te maken; ik zou wensen dat iedereen zo breed uitnodigde als Zeist dat deed.
Ben je er trots op hardliner te zijn?
Nee; maar dat is door de jaren heen zo gegroeid.

Ik bedenk me nu dat, als ik in dat artikel was geïnterviewd, er waarschijnlijk net zo veel over zou worden gediscussieerd als nu. Je moet wel beseffen dat ik in een ongebruikelijke positie verkeer, waar ik zelf ook niet om heb gevraagd. Ik heb een goede plaats in mijn gemeente (gelukkig wel!), maar soms voel ik me ook wel eens eenzaam. Ik denk over een heleboel dingen anders dan anderen in mijn omgeving. En dat is niet altijd zo makkelijk en eenvoudig, kan ik je vertellen. Ik ken ook maar heel weinig mensen die in diezelfde situatie verkeren. Dat maakt het nog moeilijker om hierin te staan en daarmee te leven.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door pierre27 »

Ik vraag me af of dat allemaal zo nuttig is om dat hier te plaatsen @Jantje, ik neem aan dat je niet wil dat mensen je zielig gaan vinden omdat je kerkt waar je kerkt.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

pierre27 schreef:Ik vraag me af of dat allemaal zo nuttig is om dat hier te plaatsen @Jantje, ik neem aan dat je niet wil dat mensen je zielig gaan vinden omdat je kerkt waar je kerkt.
Zeker niet! Maar men moet wel beseffen dat het deels vanuit die achtergrond en vanuit dat referentiekader is dat ik soms nogal scherp reageer. En als ik té scherp reageer, ben ik ook bereid om die woorden terug te nemen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door pierre27 »

Jantje schreef:
pierre27 schreef:Ik vraag me af of dat allemaal zo nuttig is om dat hier te plaatsen @Jantje, ik neem aan dat je niet wil dat mensen je zielig gaan vinden omdat je kerkt waar je kerkt.
Zeker niet! Maar men moet wel beseffen dat het deels vanuit die achtergrond en vanuit dat referentiekader is dat ik soms nogal scherp reageer. En als ik té scherp reageer, ben ik ook bereid om die woorden terug te nemen.
Prima, dan is me helder dat het niet om een vorm van medelijden oproep gaat. Ach wat is te scherp, ik denk eerder dat er soms sprake is van oneigenlijke generalisatie of zoiets. En wellicht is je blikveld wat beperkt door welke reden dan ook. Je reageert in elk geval niet vanuit frustratie naar je (voormalig) kerkverband en dat is in je te prijzen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie