Gelezen, gedacht, gehoord...

Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Amstelodamense »

Jantje schreef:Welnee. Lees nog eens wat @Stof en ik schreven. En ook wat ik schreef richting @Bezorgd.

En je begrijpt ook heus wel waarom ik Nunspeet noem. Dat is gemiddeld genomen een echte doorsnee GG.
Dat is Zeist ook, dus in die zin een niet relevante opmerking.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Stof »

Hollander schreef:
Stof schreef:Eens Hollander. Luisteren en praten zijn altijd een eerste vereiste. Elkaar ook proberen te begrijpen over generaties en taalkloven heen.

Maar zodra gedaan wordt of mensen te prijzen zijn die in de gergem blijven omdat het zo moeilijk is daar, dan gaan mijn nekharen recht overeind. Dat was mijn punt.
Ja, ik begrijp dat wel. Als iemand over mijn eigen gemeente, zo zou spreken voel ik dat ook. Omdat het iets persoonlijk is, je hebt een bepaalde emotionele binding met je kerk/gemeente. Dat is mooi, maar ook kwetsbaar.

Tegelijkertijd is dat gebash echt niet alleen richting jouw kerkverband, de GG. Over andere kerkverbanden/-genootschappen worden ook heel kritische dingen gesproken.
Lees het topic eens door van ontwikkelingen in de GB: hoe zou een GB'er zich kunnen voelen?
Lees het topic over de synode van de CGK: hoe zouden CGK'ers zich kunnen voelen?
Etc.

Gevoeligheid ligt heel dicht tegen persoonlijke binding aan. Zeker op geloofsgebied als de Heere op een bepaalde plaats tot grote persoonlijke zegen is geweest. Dan voelt kritiek cq. spot cq. gebash een rechtstreekse aanval op jezelf. Je ziet het aan sommige anderen op dit forum, direct in de hoogste boom bij het minste of geringste. Ik kan het nog begrijpen ook. Maar ik zou zeggen, laat het rusten. Blijf bij je eigen leest. Luister naar de ander en doe er indien nodig iets mee. En houd vooral vast aan de Bijbelse waarheid, want 'de wereld' prikt heel snel door luchtballonnen heen. En soms is het goed om (opnieuw) te beseffen wat ik Joh. 16:33 geschreven staan.
Dank voor je invoelende post.

Het is waar dat er nauwelijks een kerkverband aan spot ontkomt. Ik vind echt dat we nooit iemands kerkverband neerbuigend mogen bekritiseren. Dat ligt zeer teer, zoals jij al schrijft. Het is je moeder.

Toch durf ik de stelling aan dat de Gereformeerde Gemeenten constant onder een kritisch vergrootglas liggen, misschien meer dan andere kerkverbanden. De bewijzen daarvoor zijn er alleen al overvloedig op dit forum.

Terecht dat @Jantje er hierboven aan herinnert dat uitstroom geen 100% dekkend argument is. Wat er in 15 jaar vanuit de Geref. Gemeenten is vertrokken vertrekt er jaarlijks uit de PKN. Over andere kerkverbanden zijn ook statistieken op internet te vinden.

Ik lees het artikeltje met de grootste welwillendheid. Maar voel ook grote vervreemding.

O, en @crossmountain: de fb-bijdrage die ik wil delen, het lukt maar niet. Ik denk dat ik het nu snap: het gaat om een besloten account, en een niet openbare bijdrage. Ik hoop dat je me het vertrouwen wilt geven. Verder heb ik een link voor je naar twitter. Ik zal 'm je pb' en.
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

Stof schreef:
Toch durf ik de stelling aan dat de Gereformeerde Gemeenten constant onder een kritisch vergrootglas liggen, misschien meer dan andere kerkverbanden. De bewijzen daarvoor zijn er alleen al overvloedig op dit forum.

Terecht dat @Jantje er hierboven aan herinnert dat uitstroom geen 100% dekkend argument is. Wat er in 15 jaar vanuit de Geref. Gemeenten is vertrokken vertrekt er jaarlijks uit de PKN. Over andere kerkverbanden zijn ook statistieken op internet te vinden.

Ik lees het artikeltje met de grootste welwillendheid. Maar voel ook grote vervreemding.
Deze ontwikkeling is hier ter plaatse ook heel goed waar te nemen. Kijk alleen een reeks jaargangen van kerkbladen na van de PKN (Hervormd) en de GG. Dan zie je een groot verloop van GG-->PKN GB-->PKN geref. Maar daar blijft het niet bij want er zullen er wellicht meer zijn die zich niet meer bij een kerkverband aansluiten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Amstelodamense schreef:
Jantje schreef:Welnee. Lees nog eens wat @Stof en ik schreven. En ook wat ik schreef richting @Bezorgd.

En je begrijpt ook heus wel waarom ik Nunspeet noem. Dat is gemiddeld genomen een echte doorsnee GG.
Dat is Zeist ook, dus in die zin een niet relevante opmerking.
Inmiddels ben ik die mening niet meer toegedaan. Dus helaas; ik vind het wel degelijk relevant.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Stof »

Jantje schreef:
Amstelodamense schreef:
Jantje schreef:Welnee. Lees nog eens wat @Stof en ik schreven. En ook wat ik schreef richting @Bezorgd.

En je begrijpt ook heus wel waarom ik Nunspeet noem. Dat is gemiddeld genomen een echte doorsnee GG.
Dat is Zeist ook, dus in die zin een niet relevante opmerking.
Inmiddels ben ik die mening niet meer toegedaan. Dus helaas; ik vind het wel degelijk relevant.
Die mening heb je wellicht na het lezen vh artikeltje van Visie?

Zelf vind ik het ook erg vervreemdend wat ik lees, maar één opinie hoeft natuurlijk niet de gehele ligging van deze gemeente weer te geven.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Neen. Die mening was ik al eerder toegedaan. Dat heeft met dit artikel niet zo zeer te maken; al is dit wel een bevestiging van wat ik al had waargenomen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bezorgd »

Op basis van welke kenmerken is een gemeente geen standaard GG meer?
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Stof »

Bezorgd schreef:Op basis van welke kenmerken is een gemeente geen standaard GG meer?
Poeh, daar is geen criterium voor denk ik.
Ik zou zeggen: wanneer het overgrote deel (75%+) van de gemeente zich niet meer kan vinden in de gewoon gangbare Geref. Gemeenten-prediking.

Ds. Van Eckeveld kun je bijv bepaald niet eenzijdig noemen. Terwijl hij toch vele, vele jaren Zeist gediend heeft.

Als je daar al bezwaren tegen hebt dan ben echt ver van de Bijbelse werkelijkheid los aan het slaan.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:Neen. Die mening was ik al eerder toegedaan. Dat heeft met dit artikel niet zo zeer te maken; al is dit wel een bevestiging van wat ik al had waargenomen.
Zou je deze mening feitelijk kunnen onderbouwen?
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Erskinees »

@Stof: volgens mij geeft de jongere in het artikel niet echt bezwaren aan met de GG-prediking, of dat hij zich er niet in kan vinden.

Aangegeven wordt dat hij soms het evenwicht wat zoek is (nouja, dat mag hij vinden) en dat het praktische christen leven in de prediking mist (dat hoor ik vaker om me heen, hoor dat in BHP en HHK preken ook veel meer terugkomen). Vind je dat bezwaren? Lijken me meer wensen of verbeterpunten.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Stof »

Erskinees schreef:@Stof: volgens mij geeft de jongere in het artikel niet echt bezwaren aan met de GG-prediking, of dat hij zich er niet in kan vinden.

Aangegeven wordt dat hij soms het evenwicht wat zoek is (nouja, dat mag hij vinden) en dat het praktische christen leven in de prediking mist (dat hoor ik vaker om me heen, hoor dat in BHP en HHK preken ook veel meer terugkomen). Vind je dat bezwaren? Lijken me meer wensen of verbeterpunten.
Vandaar ook dat ik in mijn eerste bijdrage hierover stelde de grondtoon vh artikel positief te vinden.

Ik ging verder niet in op deze Arco, maar wat het criterium zou zijn om te zeggen dat de GerGem van Zeist niet doorsnee zou zijn. Ik denk dat als mensen zich daar niet kunnen vinden in de prediking (van ds. Van Eckeveld in dit geval) je dan idd kunt zeggen dat het geen doorsnee GerGem meer is. Maar ik vind dat je met die kwalificatie erg moet oppassen. Want wie kent echt een héle gemeente?
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Amstelodamense »

Jantje schreef:Neen. Die mening was ik al eerder toegedaan. Dat heeft met dit artikel niet zo zeer te maken; al is dit wel een bevestiging van wat ik al had waargenomen.
Houd toch je mond man. Je hebt geen flauw idee en raaskalt maar wat. Jij die zo graag verbindt? Jij die niet houdt niet van polariseren? Op deze manier ben je daar wel mee bezig.
Laatst gewijzigd door Amstelodamense op 17 jan 2020, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Amstelodamense »

Erskinees schreef:@Stof: volgens mij geeft de jongere in het artikel niet echt bezwaren aan met de GG-prediking, of dat hij zich er niet in kan vinden.

Aangegeven wordt dat hij soms het evenwicht wat zoek is (nouja, dat mag hij vinden) en dat het praktische christen leven in de prediking mist (dat hoor ik vaker om me heen, hoor dat in BHP en HHK preken ook veel meer terugkomen). Vind je dat bezwaren? Lijken me meer wensen of verbeterpunten.
Exact. Je doet Arco geen recht als je hem beticht van ongefundeerde kritiek. Hij is open en eerlijk. Teken aan de wand dat we daar niet mee om kunnen gaan.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Erskinees »

Stof schreef:Maar ik vind dat je met die kwalificatie erg moet oppassen. Want wie kent echt een héle gemeente?
Jantje in ieder geval niet. Ik zou hem willen oproepen om zulke hokjes-vakjes hersenspinsels niet op dit forum te zetten. Je doet mensen er pijn mee (zie reacties Amstelodamense) en het is onjuist en afgeleid van preekroosters.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:
Stof schreef:Maar ik vind dat je met die kwalificatie erg moet oppassen. Want wie kent echt een héle gemeente?
Jantje in ieder geval niet. Ik zou hem willen oproepen om zulke hokjes-vakjes hersenspinsels niet op dit forum te zetten. Je doet mensen er pijn mee (zie reacties Amstelodamense) en het is onjuist en afgeleid van preekroosters.
Ik heb voorkennis; dat had ik misschien moeten vermelden. Maar goed, als ik mensen kwets, dan wil ik daar mijn excuses voor aanbieden. Ik polariseer niet; ik vind het alleen frappant dat zulke interviews altijd gevraagd worden aan wat gematigde GG-ers en dat echte hardliners (zoals ik) niet willen óf (als ze wel willen; die zijn er gelukkig ook, al lijkt dat niet zo) niet gevraagd worden. Dat was meer mijn punt. Dat heeft verder met preekroosters niets te maken; ik zou wensen dat iedereen zo breed uitnodigde als Zeist dat deed.
Laatst gewijzigd door Jantje op 17 jan 2020, 10:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie