Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Stof »

Hollander schreef:
Stof schreef:
Hollander schreef:
Stof schreef:(...)
Ik ben dat gergemgebash zó zat.
En het is ook zó intens oneerlijk.
Welke lessen zouden uit dat gebash getrokken kunnen worden? ;)
Ik ga hem niet retorisch beantwoorden. De les die getrokken zou kunnen worden zou ook weleens deze kunnen zijn:

Dat er steeds minder plaats komt in Nederland voor kerken waarbij niet alleen Christus verkondigd wordt, maar waarbij dat dientengevolge ook inhoudt dat er van een mens (ook een godsdienstig mens) geen spaan heel blijft. Dat denk ik.
Hoewel ik het antwoord wat negatief ingestoken vind, ben ik het er wel mee eens. De toekomst van de kerk, menselijkerwijs gesproken, staat altijd onder druk en de verwachting is dat dit niet minder gaat worden.

Het enige dat ik met de vraag wil benadrukken is dat de buitenwereld én de criticasters soms een verdraaid goede spiegel kunnen zijn voor de traditionele kerk. Je hoeft het niet eens te zijn met kritiek of gebash of wat dan ook. Maar verwerp niet direct de hele inhoud. Want doorgaans zit over een (gedeeltelijke) waarheid achter. Je bent als kerk ook in de wereld, dat betekent dat er een doorgaand proces van contextualisatie plaats moet vinden. Je staat dus niet alleen in verbinding met de wereld, maar ook in spanning. Leer daarvan. Sta er open voor. Spreek met critici. Zoek naar oorzaken. Ga eens stukje mee om de gedachtegang. Onderscheid hoofd- en bijzaken. Dan hoef je niet per se te veranderen. En het allerbelangrijkste: houd het heilzame Woord van God vast.
Eens Hollander. Luisteren en praten zijn altijd een eerste vereiste. Elkaar ook proberen te begrijpen over generaties en taalkloven heen.

Maar zodra gedaan wordt of mensen te prijzen zijn die in de gergem blijven omdat het zo moeilijk is daar, dan gaan mijn nekharen recht overeind. Dat was mijn punt.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Stof »

crossmountain schreef:Ik heb ook al zitten zoeken naar reacties en heb er 2 gevonden op de facebookpagina van de Visie:

Reactie 1
Mooi en ....eerlijk geschreven Ik ga naar een pkn Kerk als ik ga maar weetje maakt niet uit waar je gaat kerken omdat ,,, we Allemaal tot die zelfde God bidden en in Geloven . ! grts

Reactie 2
Mooi en eerlijk verhaal.

Dus graag wil ik bewijs zien van het gergemgebash!

P.S. Pas zag ik in de Visie zelfs een link naar een preek van Ds. C. Harinck. Erg mooie preek en zonder de Visie had ik hem niet beluisterd.
Dat deze predikant nog zo helder is en tot zegen mag zijn:
https://marnixkerk.nl/afgelopen-dienste ... erkiezing/
Een loflied op de uitverkiezing
1. De tijd van de verkiezing
2. Het fundament van de verkiezing
3. Het doel van de verkiezing
Nogmaals: dit gebash kwam in een positief jasje: lof voor deze jongeman, dat hij nog in de gergem zit. Dat! Tip: zoek bij mensen die het bericht gedeeld hebben.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

crossmountain schreef:Dat deze predikant nog zo helder is en tot zegen mag zijn
O, maar daar ben ik het helemaal mee eens hoor. Volgende week is er een preek aan de beurt in de Preekluisterkring die hij anderhalve week geleden in onze gemeente hield. Ik heb die aangedragen. Dus je mag ook meedoen dan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Stof schreef: Nogmaals: dit gebash kwam in een positief jasje: lof voor deze jongeman, dat hij nog in de gergem zit. Dat! Tip: zoek bij mensen die het bericht gedeeld hebben.
Dat is voor een hoop mensen ook een hele opgave. Dus zo'n compliment is mijns inziens volkomen terecht.
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door crossmountain »

Stof schreef:
crossmountain schreef:Ik heb ook al zitten zoeken naar reacties en heb er 2 gevonden op de facebookpagina van de Visie:

Reactie 1
Mooi en ....eerlijk geschreven Ik ga naar een pkn Kerk als ik ga maar weetje maakt niet uit waar je gaat kerken omdat ,,, we Allemaal tot die zelfde God bidden en in Geloven . ! grts

Reactie 2
Mooi en eerlijk verhaal.

Dus graag wil ik bewijs zien van het gergemgebash!

P.S. Pas zag ik in de Visie zelfs een link naar een preek van Ds. C. Harinck. Erg mooie preek en zonder de Visie had ik hem niet beluisterd.
Dat deze predikant nog zo helder is en tot zegen mag zijn:
https://marnixkerk.nl/afgelopen-dienste ... erkiezing/
Een loflied op de uitverkiezing
1. De tijd van de verkiezing
2. Het fundament van de verkiezing
3. Het doel van de verkiezing
Nogmaals: dit gebash kwam in een positief jasje: lof voor deze jongeman, dat hij nog in de gergem zit. Dat! Tip: zoek bij mensen die het bericht gedeeld hebben.
Ik zie helemaal geen mensen die het bericht gedeeld hebben. Stuur de facebook link maar.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Stof schreef: Nogmaals: dit gebash kwam in een positief jasje: lof voor deze jongeman, dat hij nog in de gergem zit. Dat! Tip: zoek bij mensen die het bericht gedeeld hebben.
Dat is voor een hoop mensen ook een hele opgave. Dus zo'n compliment is mijns inziens volkomen terecht.
Dat jij uit ervaring spreekt, betekent niet dat dat voor anderen ook automatisch zo geldt. Dat is wel heel erg gemakkelijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:
Stof schreef: Nogmaals: dit gebash kwam in een positief jasje: lof voor deze jongeman, dat hij nog in de gergem zit. Dat! Tip: zoek bij mensen die het bericht gedeeld hebben.
Dat is voor een hoop mensen ook een hele opgave. Dus zo'n compliment is mijns inziens volkomen terecht.
Dat jij uit ervaring spreekt, betekent niet dat dat voor anderen ook automatisch zo geldt. Dat is wel heel erg gemakkelijk.
Dat zeg ik ook niet. Wel dat het voor een grote groep geldt. Er is niet voor niets een grote uitloop uit de GG.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:
Stof schreef: Nogmaals: dit gebash kwam in een positief jasje: lof voor deze jongeman, dat hij nog in de gergem zit. Dat! Tip: zoek bij mensen die het bericht gedeeld hebben.
Dat is voor een hoop mensen ook een hele opgave. Dus zo'n compliment is mijns inziens volkomen terecht.
Dat jij uit ervaring spreekt, betekent niet dat dat voor anderen ook automatisch zo geldt. Dat is wel heel erg gemakkelijk.
Dat zeg ik ook niet. Wel dat het voor een grote groep geldt. Er is niet voor niets een grote uitloop uit de GG.
Er is ook een grote uitloop uit de PKN. Dus dat zegt nog steeds niets.

Maar goed, die rotonde hebben wij al vaker tot op de binnenbocht nauwkeurig rondgereden, en ik heb geen zin om dat wederom te doen, neem me niet kwalijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Stof »

crossmountain schreef:
Stof schreef:
crossmountain schreef:Ik heb ook al zitten zoeken naar reacties en heb er 2 gevonden op de facebookpagina van de Visie:

Reactie 1
Mooi en ....eerlijk geschreven Ik ga naar een pkn Kerk als ik ga maar weetje maakt niet uit waar je gaat kerken omdat ,,, we Allemaal tot die zelfde God bidden en in Geloven . ! grts

Reactie 2
Mooi en eerlijk verhaal.

Dus graag wil ik bewijs zien van het gergemgebash!

P.S. Pas zag ik in de Visie zelfs een link naar een preek van Ds. C. Harinck. Erg mooie preek en zonder de Visie had ik hem niet beluisterd.
Dat deze predikant nog zo helder is en tot zegen mag zijn:
https://marnixkerk.nl/afgelopen-dienste ... erkiezing/
Een loflied op de uitverkiezing
1. De tijd van de verkiezing
2. Het fundament van de verkiezing
3. Het doel van de verkiezing
Nogmaals: dit gebash kwam in een positief jasje: lof voor deze jongeman, dat hij nog in de gergem zit. Dat! Tip: zoek bij mensen die het bericht gedeeld hebben.
Ik zie helemaal geen mensen die het bericht gedeeld hebben. Stuur de facebook link maar.
Ik ga het morgen even via de pc proberen want op mn telefoon lukt t me op de één of andere manier niet. Het gaat in dit geval om iemand die het artikel vanaf de site vd EO gedeeld heeft, dus niet gedeeld vanaf de facebookpagina vd EO.

Overigens zou ik op je post bijna zeggen: WAF! Beetje apart hoor.
Ben je een vreemdeling in kerkelijk Jeruzalem dat je niet kunt geloven dat er niet positief wordt gedacht over de Geref. Gemeenten? :bobo Lees hier wat oude en nieuwere topics door en je zakt depressief in je stoel.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Nee. Goed lezen. Ik schrijf: de laatste zin van je eerste alinea.
Ah, helder. Haastig foutje van mijn kant.

Alleen het hoeft toch geen uitgebreid betoog dat ik het met je eens ben, maar dat ik ook niet wil uitsluiten dat er (gegronde) redenen kunnen zijn voor overstap?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Hollander »

Stof schreef:Eens Hollander. Luisteren en praten zijn altijd een eerste vereiste. Elkaar ook proberen te begrijpen over generaties en taalkloven heen.

Maar zodra gedaan wordt of mensen te prijzen zijn die in de gergem blijven omdat het zo moeilijk is daar, dan gaan mijn nekharen recht overeind. Dat was mijn punt.
Ja, ik begrijp dat wel. Als iemand over mijn eigen gemeente, zo zou spreken voel ik dat ook. Omdat het iets persoonlijk is, je hebt een bepaalde emotionele binding met je kerk/gemeente. Dat is mooi, maar ook kwetsbaar.

Tegelijkertijd is dat gebash echt niet alleen richting jouw kerkverband, de GG. Over andere kerkverbanden/-genootschappen worden ook heel kritische dingen gesproken.
Lees het topic eens door van ontwikkelingen in de GB: hoe zou een GB'er zich kunnen voelen?
Lees het topic over de synode van de CGK: hoe zouden CGK'ers zich kunnen voelen?
Etc.

Gevoeligheid ligt heel dicht tegen persoonlijke binding aan. Zeker op geloofsgebied als de Heere op een bepaalde plaats tot grote persoonlijke zegen is geweest. Dan voelt kritiek cq. spot cq. gebash een rechtstreekse aanval op jezelf. Je ziet het aan sommige anderen op dit forum, direct in de hoogste boom bij het minste of geringste. Ik kan het nog begrijpen ook. Maar ik zou zeggen, laat het rusten. Blijf bij je eigen leest. Luister naar de ander en doe er indien nodig iets mee. En houd vooral vast aan de Bijbelse waarheid, want 'de wereld' prikt heel snel door luchtballonnen heen. En soms is het goed om (opnieuw) te beseffen wat in Joh. 16:33 geschreven staat.
Laatst gewijzigd door Hollander op 17 jan 2020, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:
Stof schreef: Nogmaals: dit gebash kwam in een positief jasje: lof voor deze jongeman, dat hij nog in de gergem zit. Dat! Tip: zoek bij mensen die het bericht gedeeld hebben.
Dat is voor een hoop mensen ook een hele opgave. Dus zo'n compliment is mijns inziens volkomen terecht.
Dat jij uit ervaring spreekt, betekent niet dat dat voor anderen ook automatisch zo geldt. Dat is wel heel erg gemakkelijk.
Dat zeg ik ook niet. Wel dat het voor een grote groep geldt. Er is niet voor niets een grote uitloop uit de GG.
Is dat zo?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door CvdW »

Is dat zo

In 2017 verlieten 2299 mensen de GG en kwamen er 896 anderen over tot de GG. Beide getallen zijn licht hoger dan in voorgaande jaren. Van degenen die vertrokken sloten er zich 415 voor zover bekend niet aan bij een ander kerkgenootschap. Het aantal buitenkerkelijken dat lid werd van de GG lag een stuk lager: dat waren er 14 in 2017.

Gegevens 2018 heb ik niet, maar in 2017 gaat het over 2299 mensen die de GG verlieten.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Amstelodamense »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:
Bezorgd schreef:
Jantje schreef:[

Jammer dat de EO niet een jongeman die zich aan de GG verbonden voelt, uit bijvoorbeeld Nunspeet heeft geïnterviewd.

Het ging om een interview over drie generaties in de Gereformeerde Gemeente.
Ik las ergens dat er weinig bereidwilligheid was om mee te werken.
De familie Dolenweerd wilde wel mee doen.
Ik ben anders niet gebeld. En ik had best mee willen doen. Ik ben van dezelfde generatie als deze meneer van Doleweerd. Dus dat zou het probleem niet moeten zijn.
Afbeelding
Ontzettend flauw om de familie van Doleweerd te bekritiseren. Zij hebben in ieder geval het lef om mee te doen, compliment. Waarom dat iemand uit Nunspeet zou moeten zijn, is mij een raadsel.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Welnee. Lees nog eens wat @Stof en ik schreven. En ook wat ik schreef richting @Bezorgd.

En je begrijpt ook heus wel waarom ik Nunspeet noem. Dat is gemiddeld genomen een echte doorsnee GG.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie