Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Stof »

DDD schreef:
Stof schreef:https://visie.eo.nl/2020/01/ik-houd-van ... -er-werkt/.

Opzich is dit artikel positief getoonzet, de grondhouding van de auteur en de geinterviewde zijn volgens mij positief. Al worden er wel ferme tikken uitgedeeld richting de prediking die ik niet voor mijn rekening zou kunnen nemen. Ik kan me er niet in vinden qua eigen ervaringen maar blijf daar verder vanaf. Wat me wel enórm stoort is dat ik bij diverse reacties op social media op dit artikel schouderklopjes zie uitgedeeld worden aan deze jongeman in de trant van: "Wat knap dat jij nog in de Gereformeerde Gemeenten blijft! Respect hoor!"

Ik ben dat gergemgebash zó zat.

En het is ook zó intens oneerlijk.

Wat is daar oneerlijk aan dan? Dat is toch ook best ingewikkeld? Het overgrote deel van de serieuze jongeren vertrekt helaas.
Dat vind ik bepaald geen bewijs van hun (en zijn) gelijk.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Stof »

Jantje schreef:Bij hoge uitzondering, omdat hierover (en dan doel ik vooral op de volgordelijke eis van het zielsbevindelijk beleven van de feestdagen, die in de Gereformeerde Gemeenten geleerd zou worden) op het forum ook geregeld over gesproken is, wil ik hier een stukje plaatsen uit de Saambinder. Ik vond het zo aansprekend, dat ik het volledig heb uitgetypt. Het volgt hieronder:
Prachtig, pastoraal en bewogen!
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Hollander »

Stof schreef:(...)
Ik ben dat gergemgebash zó zat.
En het is ook zó intens oneerlijk.
Welke lessen zouden uit dat gebash getrokken kunnen worden? ;)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Stof schreef:(...)
Ik ben dat gergemgebash zó zat.
En het is ook zó intens oneerlijk.
Welke lessen zouden uit dat gebash getrokken kunnen worden? ;)
Dat er meer respect bijgebracht moet worden tot de kerk waarin God je een plaats gaf.

Helaas is dat een antwoord wat jij niet bedoelt, veronderstel ik. ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:
Jantje schreef:[

Jammer dat de EO niet een jongeman die zich aan de GG verbonden voelt, uit bijvoorbeeld Nunspeet heeft geïnterviewd.

Het ging om een interview over drie generaties in de Gereformeerde Gemeente.
Ik las ergens dat er weinig bereidwilligheid was om mee te werken.
De familie Dolenweerd wilde wel mee doen.
Ik ben anders niet gebeld. En ik had best mee willen doen. Ik ben van dezelfde generatie als deze meneer van Doleweerd. Dus dat zou het probleem niet moeten zijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:
Hollander schreef:
Stof schreef:(...)
Ik ben dat gergemgebash zó zat.
En het is ook zó intens oneerlijk.
Welke lessen zouden uit dat gebash getrokken kunnen worden? ;)
Dat er meer respect bijgebracht moet worden tot de kerk waarin God je een plaats gaf. (...)
Daar ben ik het op zich mee eens. Zonder uit te sluiten dat er redenen van kerkoverstap kunnen zijn.

Heb je nog andere lessen die getrokken kunnen worden, waarom het gebash wel of niet terecht zou kunnen zijn?

(Je veronderstelling klopt van geen kant, Janneman. Daarom heb ik 'm weggelaten.)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

@Bezorgd,

Waarschijnlijk hebben ze toch niet goed geadverteerd in de juiste doelgroepen. Ik had graag ook meegedaan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Stof »

Hollander schreef:
Stof schreef:(...)
Ik ben dat gergemgebash zó zat.
En het is ook zó intens oneerlijk.
Welke lessen zouden uit dat gebash getrokken kunnen worden? ;)
Ik ga hem niet retorisch beantwoorden. De les die getrokken zou kunnen worden zou ook weleens deze kunnen zijn:

Dat er steeds minder plaats komt in Nederland voor kerken waarbij niet alleen Christus verkondigd wordt, maar waarbij dat dientengevolge ook inhoudt dat er van een mens (ook een godsdienstig mens) geen spaan heel blijft. Dat denk ik.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Jantje schreef:
Hollander schreef:
Stof schreef:(...)
Ik ben dat gergemgebash zó zat.
En het is ook zó intens oneerlijk.
Welke lessen zouden uit dat gebash getrokken kunnen worden? ;)
Dat er meer respect bijgebracht moet worden tot de kerk waarin God je een plaats gaf. (...)
Daar ben ik het op zich mee eens. Zonder uit te sluiten dat er redenen van kerkoverstap kunnen zijn.

Heb je nog andere lessen die getrokken kunnen worden, waarom het gebash wel of niet terecht zou kunnen zijn?

(Je veronderstelling klopt van geen kant, Janneman. Daarom heb ik 'm weggelaten.)
Die laatste zin van je eerste alinea stuit mij nou weer buitengewoon tegen de borst. Alsof dat zou helpen. Het gras bij de buren is altijd groener.

Ik vind dat het gebash vooral heel onterecht is. Er wordt heel vaak van de GG-prediking en van de cultuur binnen de verschillende gemeenten afzonderlijk een karikatuur gemaakt. Of dat nou is van een GG van Vlissingen, zoals hier op het forum eens gebeurde en waardoor we zelfs nieuwe forummers ontvingen, of een karikatuur van een leer die is volgens de volgordelijke eis van de feestdagen in de zielsbevindelijkheid die de GG zou kenmerken in de prediking, beide uitersten van karikaturen bestrijd ik en verafschuw ik ten stelligste.

Karikaturen worden aangenomen als waarheden en vervolgens verspreid onder bezorgde leden. Terwijl het allemaal een gegeneraliseer is van hier tot in Tokio en weer terug. Dat is een dieptrieste ontwikkeling die ik absoluut veroordeel.

Verder sluit ik me van ganser harte aan bij de korte opmerking van mijn voorgangster.

En helaas, ook dit antwoord is misschien niet naar tevredenheid. Maar dat zij dan maar zo. Retoriek is niet aan mij besteed in deze casus. Dan wordt ik nogal emotioneel.
Laatst gewijzigd door Jantje op 16 jan 2020, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Hollander »

Stof schreef:
Hollander schreef:
Stof schreef:(...)
Ik ben dat gergemgebash zó zat.
En het is ook zó intens oneerlijk.
Welke lessen zouden uit dat gebash getrokken kunnen worden? ;)
Ik ga hem niet retorisch beantwoorden. De les die getrokken zou kunnen worden zou ook weleens deze kunnen zijn:

Dat er steeds minder plaats komt in Nederland voor kerken waarbij niet alleen Christus verkondigd wordt, maar waarbij dat dientengevolge ook inhoudt dat er van een mens (ook een godsdienstig mens) geen spaan heel blijft. Dat denk ik.
Hoewel ik het antwoord wat negatief ingestoken vind, ben ik het er wel mee eens. De toekomst van de kerk, menselijkerwijs gesproken, staat altijd onder druk en de verwachting is dat dit niet minder gaat worden.

Het enige dat ik met de vraag wil benadrukken is dat de buitenwereld én de criticasters soms een verdraaid goede spiegel kunnen zijn voor de traditionele kerk. Je hoeft het niet eens te zijn met kritiek of gebash of wat dan ook. Maar verwerp niet direct de hele inhoud. Want doorgaans zit over een (gedeeltelijke) waarheid achter. Je bent als kerk ook in de wereld, dat betekent dat er een doorgaand proces van contextualisatie plaats moet vinden. Je staat dus niet alleen in verbinding met de wereld, maar ook in spanning. Leer daarvan. Sta er open voor. Spreek met critici. Zoek naar oorzaken. Ga eens stukje mee om de gedachtegang. Onderscheid hoofd- en bijzaken. Dan hoef je niet per se te veranderen. En het allerbelangrijkste: houd het heilzame Woord van God vast.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bezorgd »

Stof schreef:(...)
Ik ben dat gergemgebash zó zat.
En het is ook zó intens oneerlijk.

Voor de helderheid van de discussie is het misschien eerst goed om te weten waar dit over gaat.
Ik heb zowel op Instagram, Facebook als Twitter geen lelijke reacties gelezen.

Of staan er reacties op de site van EO zelf?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Die laatste zin van je eerste alinea stuit mij nou weer buitengewoon tegen de borst. Alsof dat zou helpen. Het gras bij de buren is altijd groener.
Dat is een reactie op deze zin: Helaas is dat een antwoord wat jij niet bedoelt, veronderstel ik.

Ik had van jou namelijk prima deze reactie verwacht. En dat is ook helemaal niet erg.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Jantje schreef:Die laatste zin van je eerste alinea stuit mij nou weer buitengewoon tegen de borst. Alsof dat zou helpen. Het gras bij de buren is altijd groener.
Dat is een reactie op deze zin: Helaas is dat een antwoord wat jij niet bedoelt, veronderstel ik.

Ik had van jou namelijk prima deze reactie verwacht. En dat is ook helemaal niet erg.
Nee. Goed lezen. Ik schrijf: de laatste zin van je eerste alinea.
Dat is dus in de onderstaande reactie de dikgedrukte zin:
Hollander schreef:
Jantje schreef:
Hollander schreef:
Stof schreef:(...)
Ik ben dat gergemgebash zó zat.
En het is ook zó intens oneerlijk.
Welke lessen zouden uit dat gebash getrokken kunnen worden? ;)
Dat er meer respect bijgebracht moet worden tot de kerk waarin God je een plaats gaf. (...)
Daar ben ik het op zich mee eens. Zonder uit te sluiten dat er redenen van kerkoverstap kunnen zijn.

Heb je nog andere lessen die getrokken kunnen worden, waarom het gebash wel of niet terecht zou kunnen zijn?

(Je veronderstelling klopt van geen kant, Janneman. Daarom heb ik 'm weggelaten.)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Stof »

Bezorgd schreef:
Stof schreef:(...)
Ik ben dat gergemgebash zó zat.
En het is ook zó intens oneerlijk.

Voor de helderheid van de discussie is het misschien eerst goed om te weten waar dit over gaat.
Ik heb zowel op Instagram, Facebook als Twitter geen lelijke reacties gelezen.

Of staan er reacties op de site van EO zelf?
Het waren ook juist heel positieve reacties. Mensen die deze jongeman bejubelden. Ik heb zelf dingen gelezen op FB en twitter.
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door crossmountain »

Ik heb ook al zitten zoeken naar reacties en heb er 2 gevonden op de facebookpagina van de Visie:

Reactie 1
Mooi en ....eerlijk geschreven Ik ga naar een pkn Kerk als ik ga maar weetje maakt niet uit waar je gaat kerken omdat ,,, we Allemaal tot die zelfde God bidden en in Geloven . ! grts

Reactie 2
Mooi en eerlijk verhaal.

Dus graag wil ik bewijs zien van het gergemgebash!

P.S. Pas zag ik in de Visie zelfs een link naar een preek van Ds. C. Harinck. Erg mooie preek en zonder de Visie had ik hem niet beluisterd.
Dat deze predikant nog zo helder is en tot zegen mag zijn:
https://marnixkerk.nl/afgelopen-dienste ... erkiezing/
Een loflied op de uitverkiezing
1. De tijd van de verkiezing
2. Het fundament van de verkiezing
3. Het doel van de verkiezing
Plaats reactie