Gelezen, gedacht, gehoord...

ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door ejvl »

Maanenschijn schreef:
J.C. Philpot schreef:Zekerheid – Ds. J.P. Paauwe

‘Die op zijn hart vertrouwt is een zot, maar die in wijsheid wandelt zal ontkomen’ Spr. 28:26

U moet niet denken, dat het veiliger is om voor alle dingen zekerheid van binnen te zoeken; ook niet denken: als ik het van binnen nu maar wist. Vraagt men hun, die zo denken, hoe zij het dan in hun binnenste te weten zullen komen, dan geven zij geen antwoord. Zij kunnen hierop ook geen goed antwoord geven.

Wij moeten geen zekerheid van binnen hebben, maar in het Woord. Wij moeten met de dichter van Psalm 19 zeggen: “De getuigenis des HEEREN is gewis, de eenvoudige wijsheid gevende”. Welnu, waar zou de Heere meer door worden verheerlijkt, door te zeggen: daar staat geschreven en daar bouw ik op, want het is het Woord van God. Of doordat gij meent zekerheid te hebben in eigen hart?

Het antwoord kan niet twijfelachtig zijn. Er is voor God veel meer aan gelegen, dat gij zegt, dat Zijn Woord waarheid is, dan dat gij zegt: nu geloof ik, dat ik ook zekerheid heb. Ook dit is een verborgenheid, die de mensen maar niet kunnen verstaan. Doch niemand kan deze verborgenheid verstaan, tenzij het hem gegeven is.

Er is tweeërlei zekerheid. Een zekerheid, die met het geloof gepaard gaat, en een zekerheid die op het geloof volgt. De laatste zoudt ge kunnen missen, maar de eerste kunt ge niet missen. De zekerheid die met het geloof gepaard gaat is deze: dat de mens erkent dat hij verloren is en dat al het zijne verloren is, en dat er in het zichtbare en tastbare nergens uitkomst is. Maar dat hij ook voor zeker houdt, dat God in Jezus Christus hem de uitkomst aanwijst en de zaligheid aanbiedt. Deze zekerheid gaat met het geloof gepaard (denk hier aan Psalm 27:8) en wordt in het hart van alle begenadigden gevonden.

De zekerheid die op het geloof volgt kán de Heere verlenen, maar Hij kan ze ook onthouden; want uw heil bestaat niet daarin, dat gij gevoelt dat ge zalig zijt, maar dat ge gelooft, dat aan een verdoemelijk schepsel, zoals gij zijt, God in Jezus Christus Zijn eeuwige zaligheid aanbiedt. Als gij in dat geloof staat, dan zijt ge gelukzalig. Wie zulk een geloof heeft, zal er God hartelijk voor danken.

Bron: een nieuwsbrief
Dank, een eenvoudige en heldere waarheid.
Misschien begrijp ik het niet maar volgens mij schrijft zondag 7 over "ook geschonken is". Een zeker weten. Niet alleen aangeboden, maar ook geschonken is.
Volgens mij schrijft ds Paauwe iets heel anders?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4085
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Maanenschijn »

ejvl schreef:
Maanenschijn schreef:
J.C. Philpot schreef:Zekerheid – Ds. J.P. Paauwe

‘Die op zijn hart vertrouwt is een zot, maar die in wijsheid wandelt zal ontkomen’ Spr. 28:26

U moet niet denken, dat het veiliger is om voor alle dingen zekerheid van binnen te zoeken; ook niet denken: als ik het van binnen nu maar wist. Vraagt men hun, die zo denken, hoe zij het dan in hun binnenste te weten zullen komen, dan geven zij geen antwoord. Zij kunnen hierop ook geen goed antwoord geven.

Wij moeten geen zekerheid van binnen hebben, maar in het Woord. Wij moeten met de dichter van Psalm 19 zeggen: “De getuigenis des HEEREN is gewis, de eenvoudige wijsheid gevende”. Welnu, waar zou de Heere meer door worden verheerlijkt, door te zeggen: daar staat geschreven en daar bouw ik op, want het is het Woord van God. Of doordat gij meent zekerheid te hebben in eigen hart?

Het antwoord kan niet twijfelachtig zijn. Er is voor God veel meer aan gelegen, dat gij zegt, dat Zijn Woord waarheid is, dan dat gij zegt: nu geloof ik, dat ik ook zekerheid heb. Ook dit is een verborgenheid, die de mensen maar niet kunnen verstaan. Doch niemand kan deze verborgenheid verstaan, tenzij het hem gegeven is.

Er is tweeërlei zekerheid. Een zekerheid, die met het geloof gepaard gaat, en een zekerheid die op het geloof volgt. De laatste zoudt ge kunnen missen, maar de eerste kunt ge niet missen. De zekerheid die met het geloof gepaard gaat is deze: dat de mens erkent dat hij verloren is en dat al het zijne verloren is, en dat er in het zichtbare en tastbare nergens uitkomst is. Maar dat hij ook voor zeker houdt, dat God in Jezus Christus hem de uitkomst aanwijst en de zaligheid aanbiedt. Deze zekerheid gaat met het geloof gepaard (denk hier aan Psalm 27:8) en wordt in het hart van alle begenadigden gevonden.

De zekerheid die op het geloof volgt kán de Heere verlenen, maar Hij kan ze ook onthouden; want uw heil bestaat niet daarin, dat gij gevoelt dat ge zalig zijt, maar dat ge gelooft, dat aan een verdoemelijk schepsel, zoals gij zijt, God in Jezus Christus Zijn eeuwige zaligheid aanbiedt. Als gij in dat geloof staat, dan zijt ge gelukzalig. Wie zulk een geloof heeft, zal er God hartelijk voor danken.

Bron: een nieuwsbrief
Dank, een eenvoudige en heldere waarheid.
Misschien begrijp ik het niet maar volgens mij schrijft zondag 7 over "ook geschonken is". Een zeker weten. Niet alleen aangeboden, maar ook geschonken is.
Volgens mij schrijft ds Paauwe iets heel anders?
Ik zie geen verschil. Dat wat in vraag 21 wordt aangegeven als geschonken, betreffen de vergeving van zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid. Het vaste vertrouwen daarin wordt door de Heilig Geest in het gewerkt. En geheel in lijn met wat Pauwe schrijft komt dat vertrouwen op uit het Evangelie.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8966
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

ejvl schreef:Misschien begrijp ik het niet maar volgens mij schrijft zondag 7 over "ook geschonken is". Een zeker weten. Niet alleen aangeboden, maar ook geschonken is.
Volgens mij schrijft ds Paauwe iets heel anders?
Wat voor mij de belangrijkste strekking uit het artikel is, dat is dat het ware geloof de zekerheid buiten zichzelf in de schrift, en in de Christus der schriften vind. Daar hoeft dan geen andere bijzondere openbaring bij, want de bovengenoemde geloofszekerheid is al door openbaring geschonken.

De mate van de daarop volgende zekerheid in het gevoel kan er ook zijn, maar is niet essentieel en niet hetzelfde bij elk van Gods kinderen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

J.C. Philpot schreef:Is het misschien een idee om de schoolidentiteit-gedachtenwisseling naar een apart topic te verplaatsen?
Dat lijkt mij een uitstekend idee!

@Tiberius: :quoi
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Marck »

Zag dat de Saambinder dit jaar mee gaat lezen in het boek Leren op de school van Christus. Van Ralp Venning. Ben nieuwsgierig. Zie op Jezus was ook erg leerzaam vorig jaar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:
J.C. Philpot schreef:Is het misschien een idee om de schoolidentiteit-gedachtenwisseling naar een apart topic te verplaatsen?
Dat lijkt mij een uitstekend idee!

@Tiberius: :quoi
:garde
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:
Jantje schreef:
J.C. Philpot schreef:Is het misschien een idee om de schoolidentiteit-gedachtenwisseling naar een apart topic te verplaatsen?
Dat lijkt mij een uitstekend idee!

@Tiberius: :quoi
:garde
:super
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4085
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Maanenschijn »

Hoofdzaak of bijzaak.

Zie de link:
https://wp.me/pa0JuU-Gz
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8966
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Maanenschijn schreef:Hoofdzaak of bijzaak.

Zie de link:
https://wp.me/pa0JuU-Gz
Een zeer wijs en begaafd man, ds de Vries.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Het is een mooi artikel, maar ik vind het niet getuigen van een onderscheid tussen hoofd- en bijzaken om een verschil van inzicht over homoseksualiteit te beschouwen als een kwestie die de eeuwige zaligheid raakt.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Het is een mooi artikel, maar ik vind het niet getuigen van een onderscheid tussen hoofd- en bijzaken om een verschil van inzicht over homoseksualiteit te beschouwen als een kwestie die de eeuwige zaligheid raakt.
 
Het feit dat ook veel westerse christenen dit niet meer zo zien wil niet zeggen dat het niet zo is. Al veranderen mensen van zienswijze, God is onveranderlijk.
Hij verwoordt het heel helder. En Bijbels. Ik ben blij met dit geluid. En voor mij ook ontdekkend was bij het lezen dat een helder zicht op hoofd- en bijzaken zich verhoudt met het recht verstaan van het Evangelie.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door pierre27 »

Maanenschijn schreef:Hoofdzaak of bijzaak.

Zie de link:
https://wp.me/pa0JuU-Gz
Dank voor het plaatsen.

Treffend dit te lezen, ik ben juist in gesprekken met mensen die de noodzaak van wedergeboorte miniem achten:
''Laten wij ons toch houden aan wat de Bijbel zelf zegt en dan citeer ik de tekst die wel de Bijbel in het klein wordt genoemd: ‘Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.’ (Joh. 3:16). Wij hebben een opwekking en weerkeer tot God nodig. Dat begint voor iedereen persoonlijk met het besef dat hij onder Gods oordeel ligt en de toekomende toorn heeft verdiend (Rom. 3:20). Alleen tegen die achtergrond kan het Evangelie dat Christus redt van de toekomende toorn betekenis krijgen. Alleen als wij beseffen dat Gods wil in Zijn wet is geopenbaard, kan er bij ons de vraag ontstaan of God ons bereid wil maken naar Zijn geboden te leven.''
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Ik vind het een mooi artikel. Maar ik ben het niet met alles eens. Het gaat onder andere om het respect voor de zwakgelovige in bepaalde zaken die hij als bijzaak specificeert.

Ik hoop daar later nog op terug te komen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Hollander »

Maanenschijn schreef:Hoofdzaak of bijzaak.

Zie de link:
https://wp.me/pa0JuU-Gz
Wat een prachtig artikel l. Een veelheid aan onderwerpen Bijbels en kernachtig in een goede context geplaatst. Dank voor het delen!
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:Ik vind het een mooi artikel. Maar ik ben het niet met alles eens. Het gaat onder andere om het respect voor de zwakgelovige in bepaalde zaken die hij als bijzaak specificeert.

Ik hoop daar later nog op terug te komen.
Ik denk te begrijpen waar je op doelt. Alleen, vast zitten in een traditie vanuit gevoelsargumenten moet je nooit verwarren met een zwak geloof. Een zwak geloof zal juist uitzien naar de hoofdzaak en bijzaken als ondergeschikt beschouwen.

Daarom worden zwakgelovigen ruimschoots bemoedigd in Gods Woord. Want in het geloof is zwak zijn vol van kracht. Daarmee spring je over een muur.
Plaats reactie