Gelezen, gedacht, gehoord...

Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Nathanaël »

samanthi schreef:
huisman schreef:
samanthi schreef:@huisman
Ik zal je een beetje helpen:
1 Kor. 1:23 Doch wij prediken Christus den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid,
de ergenis ( bij de Joden) zit niet in het voorhouden van de wet! nee dat deden ze zelf en ze noemde de mensen verachtelijk: de schare die de wet niet kent, (lees bijvoorbeeld:Markus 8 vanaf vers 37)
1 Kor. 2:2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.

Ik heb echt geen idee wie en wat jij aan het bestrijden bent maar het lijkt aardig op Don Quichot en zijn strijd tegen de windmolens.
Helaas is het geen windmolen, maar een wind van leer.
Ik zit echt met stijgende verbazing te lezen. Volgens mij ben jij echt de enige die weet waar je het over hebt, Samanthi. Ik snap in ieder geval echt niet of je nou tekeer gaat tegen ds. Zippro, ds. Roos, ds. Van der Groe of allemaal of nog iemand anders.
Je hebt de indruk dat jij de enige bent die het artikeltje goed leest, maar ik krijg sterk de indruk dat het andersom is.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Valcke »

Nathanaël schreef:Ik zit echt met stijgende verbazing te lezen. Volgens mij ben jij echt de enige die weet waar je het over hebt, Samanthi. Ik snap in ieder geval echt niet of je nou tekeer gaat tegen ds. Zippro, ds. Roos, ds. Van der Groe of allemaal of nog iemand anders.
Je hebt de indruk dat jij de enige bent die het artikeltje goed leest, maar ik krijg sterk de indruk dat het andersom is.
Ze bestrijdt het stukje van Van der Groe, maar ik vermoed dat ze dacht dat het de woorden waren vsn ds. Zippro.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jeremiah »

In de kerk van zijn dagen, die een uitgesproken gereformeerd karakter wil dragen, neemt Ralph Erskine bepaalde eenzijdige tendenzen waar. Door menig predikant wordt sterk de nadruk gelegd op de mens en zijn hoedanigheden. Vereisten zijn nodig om tot Christus te mogen gaan. Een bepaalde mate van berouw en verbrokenheid van het hart is onmisbaar. Soms wordt in de prediking ernstig gewaarschuwd, zonder dat de weg van de verlossing duidelijk wordt voorgesteld. Het resultaat is dat veel serieuze leden van de gemeente in twijfel hun weg gaan. De onzekerheid wordt nog gevoed door een eenzijdig spreken over de uitverkiezing. Ralph Erskine behoort tot een kleine groep van predikanten die hierin een vorm van wetticisme ziet. Door de omgang met de Bijbel en de bestudering van bepaalde geschriften komen zij tot een helderder zicht op het Evangelie. Nodig is een scherp onderscheid tussen de wet en het Evangelie. We kunnen ook zeggen: tussen het werkverbond en genadeverbond. In het eerste vraagt God alles van ons. In het tweede, dat al in de eeuwigheid is opgericht, komt God tot ons als een ontfermend en gevend God.

https://www.digibron.nl/search/detail/a ... ph-erskine
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

„Niet anders moeten wij ook doen, omtrent de arme blinde zondaren: wij moeten hun toeroepen, dat, zo zij verlegen zijn over hun geestelijke blindheid en belast met hun zonden, zij dan goede moed moeten scheppen uit de genade van de Heere Jezus, en opstaan uit hun ongelovigheid en zich toch eens geheel tot Hem wenden, met een oprecht geloof, want dat Hij hen in de beloften van het heilig Evangelie tot Zich roept, zeggende: Komt allen tot Mij... enz.,
Het is een reactie op dit
„Velen zeggen volgens ds. (W.) Roos tegenwoordig dat je de toevlucht tot Christus mag nemen als God je ontdekt aan jezelf. „Dat klinkt mooi, maar er klopt niets van...”.”
Dus zie ik dan iets over het hoofd? het laatste is 100 procent waar! Iedereen is welkom bij de Heere, Hij roept nodigt, Hij lokt, dat door liefelijke tonen dan door zware klanken, maar Hij nodigt, ook die alleen dorst naar de wereld hebben od vermoeid zijn door het leven... er is geen enkele reden om te denken dat je niet welkom zou zijn.

Ik weet het heus wel Wie het allemaal in je hart werkt, maar daar gaat deze discussie niet over.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

Valcke schreef:
Nathanaël schreef:Ik zit echt met stijgende verbazing te lezen. Volgens mij ben jij echt de enige die weet waar je het over hebt, Samanthi. Ik snap in ieder geval echt niet of je nou tekeer gaat tegen ds. Zippro, ds. Roos, ds. Van der Groe of allemaal of nog iemand anders.
Je hebt de indruk dat jij de enige bent die het artikeltje goed leest, maar ik krijg sterk de indruk dat het andersom is.
Ze bestrijdt het stukje van Van der Groe, maar ik vermoed dat ze dacht dat het de woorden waren vsn ds. Zippro.
Jullie denken echt dat ik uit een ei komt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Nathanaël »

samanthi schreef:
„Niet anders moeten wij ook doen, omtrent de arme blinde zondaren: wij moeten hun toeroepen, dat, zo zij verlegen zijn over hun geestelijke blindheid en belast met hun zonden, zij dan goede moed moeten scheppen uit de genade van de Heere Jezus, en opstaan uit hun ongelovigheid en zich toch eens geheel tot Hem wenden, met een oprecht geloof, want dat Hij hen in de beloften van het heilig Evangelie tot Zich roept, zeggende: Komt allen tot Mij... enz.,
Het is een reactie op dit
„Velen zeggen volgens ds. (W.) Roos tegenwoordig dat je de toevlucht tot Christus mag nemen als God je ontdekt aan jezelf. „Dat klinkt mooi, maar er klopt niets van...”.”
Dus zie ik dan iets over het hoofd? het laatste is 100 procent waar! Iedereen is welkom bij de Heere, Hij roept nodigt, Hij lokt, dat door liefelijke tonen dan door zware klanken, maar Hij nodigt, ook die alleen dorst naar de wereld hebben od vermoeid zijn door het leven... er is geen enkele reden om te denken dat je niet welkom zou zijn.

Ik weet het heus wel Wie het allemaal in je hart werkt, maar daar gaat deze discussie niet over.
Ik ben het op zich wel met je eens, maar ik snap gewoon niet waar je nu tegenin gaat. Dat je het met het aan ds. Roos toegeschreven citaat niet eens bent, prima. Maar wat voegt dat nog toe aan de reactie van ds. Zippro? Die zegt toch hetzelfde als wat jij wilt zeggen?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

Nathanaël schreef:
samanthi schreef:
„Niet anders moeten wij ook doen, omtrent de arme blinde zondaren: wij moeten hun toeroepen, dat, zo zij verlegen zijn over hun geestelijke blindheid en belast met hun zonden, zij dan goede moed moeten scheppen uit de genade van de Heere Jezus, en opstaan uit hun ongelovigheid en zich toch eens geheel tot Hem wenden, met een oprecht geloof, want dat Hij hen in de beloften van het heilig Evangelie tot Zich roept, zeggende: Komt allen tot Mij... enz.,
Het is een reactie op dit
„Velen zeggen volgens ds. (W.) Roos tegenwoordig dat je de toevlucht tot Christus mag nemen als God je ontdekt aan jezelf. „Dat klinkt mooi, maar er klopt niets van...”.”
Dus zie ik dan iets over het hoofd? het laatste is 100 procent waar! Iedereen is welkom bij de Heere, Hij roept nodigt, Hij lokt, dat door liefelijke tonen dan door zware klanken, maar Hij nodigt, ook die alleen dorst naar de wereld hebben od vermoeid zijn door het leven... er is geen enkele reden om te denken dat je niet welkom zou zijn.

Ik weet het heus wel Wie het allemaal in je hart werkt, maar daar gaat deze discussie niet over.
Ik ben het op zich wel met je eens, maar ik snap gewoon niet waar je nu tegenin gaat. Dat je het met het aan ds. Roos toegeschreven citaat niet eens bent, prima. Maar wat voegt dat nog toe aan de reactie van ds. Zippro? Die zegt toch hetzelfde als wat jij wilt zeggen?
Ik denk dat jullie het niet snappen, dit is wat ds Roos zegt: dat staat tussen aanhalingstekens: „Velen zeggen volgens ds. (W.) Roos tegenwoordig dat je de toevlucht tot Christus mag nemen als God je ontdekt aan jezelf. „Dat klinkt mooi, maar er klopt niets van...”.” dus ik ben het er mee eens dat ds Roos zegt dat het niet waar is dat je je toevlucht tot Jezus mag nemen als je ontdenkt bent.
en dit is waar dominee Zippro op ingaat. anders is het verkeerd opgeschreven.
Laatst gewijzigd door samanthi op 24 sep 2019, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Begrijpen er hier ook nog mensen waarom ik dit stukje plaatste als reactie op de woorden van @DIA?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Valcke »

samanthi schreef:
Valcke schreef:
Nathanaël schreef:Ik zit echt met stijgende verbazing te lezen. Volgens mij ben jij echt de enige die weet waar je het over hebt, Samanthi. Ik snap in ieder geval echt niet of je nou tekeer gaat tegen ds. Zippro, ds. Roos, ds. Van der Groe of allemaal of nog iemand anders.
Je hebt de indruk dat jij de enige bent die het artikeltje goed leest, maar ik krijg sterk de indruk dat het andersom is.
Ze bestrijdt het stukje van Van der Groe, maar ik vermoed dat ze dacht dat het de woorden waren vsn ds. Zippro.
Jullie denken echt dat ik uit een ei komt.
Je maakte woorden van Van der Groe vet en je meende dat die woorden in strijd waren met het Evangelie van Paulus...
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17334
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door huisman »

@samanthi lees het hele verslag in het RD van 19 september en je zult zien dat jij het oneens bent met wat ds W. Roos daar zegt en dat je veel dichter bij ds Zippro staat. Alleen heeft ds Zippro oog voor de Bijbelse nuance en die ontdek ik bij jou (nog) niet.

Zie link https://www.rd.nl/kerk-religie/ontmoeti ... -1.1595361
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Terri »

Nou meld mij dan ook maar aan voor een cursus 'begrijpend lezen' want ik vind het ook onduidelijk.
Ds. W. Roos. Ds. Zippro. ds. v.d. Groe, wie zegt nou wat en bestrijd weer datgene wat gezegd/geschreven werd..... :jongle
gelet op aanhalingstekens enz. is het echt rommelig....
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

Valcke schreef:
samanthi schreef:
Valcke schreef:
Nathanaël schreef:Ik zit echt met stijgende verbazing te lezen. Volgens mij ben jij echt de enige die weet waar je het over hebt, Samanthi. Ik snap in ieder geval echt niet of je nou tekeer gaat tegen ds. Zippro, ds. Roos, ds. Van der Groe of allemaal of nog iemand anders.
Je hebt de indruk dat jij de enige bent die het artikeltje goed leest, maar ik krijg sterk de indruk dat het andersom is.
Ze bestrijdt het stukje van Van der Groe, maar ik vermoed dat ze dacht dat het de woorden waren vsn ds. Zippro.
Jullie denken echt dat ik uit een ei komt.
Je maakte woorden van Van der Groe vet en je meende dat die woorden in strijd waren met het Evangelie van Paulus...
ds Zippro gebruikt dit stukje van ds van der Groe om te bewijzen dat niet alleen tegenwoordig, maar ook vroeger, gezegd werd dat je eerst ontdekt aan je zonden moet zijn en dan pas tot de Heere Jezus mag gaan, als dit niet zo is, begrijp ik niet waarom hij het heeft geschreven, is hij het dan niet eens met ds van der Groe of niet met ds Roos, anders zie ik het nut niet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

Terri schreef:Nou meld mij dan ook maar aan voor een cursus 'begrijpend lezen' want ik vind het ook onduidelijk.
Ds. W. Roos. Ds. Zippro. ds. v.d. Groe, wie zegt nou wat en bestrijd weer datgene wat gezegd/geschreven werd..... :jongle
gelet op aanhalingstekens enz. is het echt rommelig....
Wij behoren tot de dommen, maar ik geloof echt dat er een gedeelte is geciteert en dat alleen de mensen die het hele stuk kunnen lezen begrijpen waar het over gaat.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

huisman schreef:@samanthi lees het hele verslag in het RD van 19 september en je zult zien dat jij het oneens bent met wat ds W. Roos daar zegt en dat je veel dichter bij ds Zippro staat. Alleen heeft ds Zippro oog voor de Bijbelse nuance en die ontdek ik bij jou (nog) niet.

Zie link https://www.rd.nl/kerk-religie/ontmoeti ... -1.1595361
ik kan het niet lezen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28678
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Valcke schreef:Dat zegt hij toch? Hij zegt dat hij niet weet wat ds Roos precies gezegd heeft, maar hij neemt afstand van het citaat ‘er klopt niets van’.
Kennelijk is dat niet voor iedereen duidelijk. Dat kan gebeuren. Overigens knipt de redactie in brieven, dus dat hoeft niet aan de dominee te liggen.
Plaats reactie