Gelezen, gedacht, gehoord...

Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Alleen zit je met het 'probleem'dat die volkeren niet een weet hebben van de Drie-Eenheid.
Hoe los je dat op.
De tekenen zijn niet zaligmakend dat klopt tekenen wijzen alleen maar heen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Posthoorn schreef:
Herman schreef:Ik vind het echt een onbegrijpelijke uitspraak: 'maar die was alleen maar door het Woord'.

Je mag van mij veel diskwalificeren, maar dat God door een middel werkt, staat toch absoluut niet ter discussie.
Alléén door het Woord, met het verstand dus, en niet door de Geest. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?
Dan moet je dat zo zeggen. Want anders strijd het met bijvoorbeeld passages in Johannes 1 waar Christus en het Woord samenvallen. Of met Hebreeën 4:12 waar aan het Woord Levend en krachtig wordt genoemd.

Uiteraard realiseer ik me dat dit slechts een kort citaat is uit een groter geheel. Maar het leest - denk ik- al als een verschil als je woord en Woord schrijft.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

“I can truly say, that I bear you upon my heart and in my prayers. I have rejoiced to see the beginning of a good and gracious work in you.

And I have confidence in the Lord Jesus, that He will carry it on and complete it and that you will be amongst the number of those who shall sing redeeming love to eternity.

Therefore fear none of the things appointed for you to suffer by the way. But gird up the loins of your mind, and hope to the end. Be not impatient, but wait humbly upon the Lord.

You have one hard lesson to learn, that is, the evil of your own heart. You know something of it, but it is needful that you should know more. For the more we know of ourselves, the more we shall prize and love Jesus and His salvation.

I hope what you find in yourself by daily experience will humble you, but not discourage you: humble you it should, and I believe it does.

Are not you amazed sometimes that you should have so much as a hope, that, poor and needy as you are, the Lord thinketh of you?

But let not all you feel discourage you. For if our Physician is almighty, our disease cannot be desperate and if He casts none out that come to Him, why should you fear?

Our sins are many, but His mercies are more: our sins are great, but His righteousness is greater: we are weak, but He is power. Most of our complaints are owing to unbelief, and the remainder of a legal spirit. And these evils are not removed in a day.

Wait on the Lord, and He will enable you to see more and more of the power and grace of our High Priest.

The more you know Him, the better you will trust Him: the more you trust Him, the better you will love Him; the more you love Him, the better you will serve Him.

This is God’s way: you are not called to buy, but to beg; not to be strong in yourself, but in the grace that is in Christ Jesus. He is teaching you these things, and I trust He will teach you to the end.

Remember, the growth of a believer is not like a mushroom, but like an oak, which increases slowly indeed but surely.

Many suns, showers, and frosts, pass upon it before it comes to perfection. And in winter, when it seems dead, it is gathering strength at the root.

Be humble, watchful, and diligent in the means, and endeavour to look through all, and fix your eye upon Jesus, and all shall be well.

I commend you to the care of the good Shepherd, and remain, for His sake,

Yours,

John Newton
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Beste vraagsteller,

Ik begrijp je verwarring. Het wordt ook verwarrend gemaakt. Ik heb het zelf ook meegemaakt toen ik bij de kerk kwam. Al die uitdrukkingen en standpunten. Nu had ik gelukkig leiding van een dominee, die nogal eens zei: “Heb je Jezus dan heb je alles. Mis je Jezus, dan mis je alles.” Dat was erg vruchtbaar. Het staat zo ook in artikel 22 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Maar dat wist ik toen nog niet.

Er zit in al die uitdrukkingen wel iets van waarheid, maar de waarheid van die uitdrukkingen verstaat en kent men niet meer. Dus hou je alleen degelijke gezegden over. Daar worden preken mee doorspekt en houden dode zondaren en vele ambtsdragers, die niets weten van het bewenen en belijden van de zonde aan Jezus voeten en niets kennen van het woord van vergeving uit Jezus eigen mond, zich er mee op de been. Zo erg is het helaas geworden. Men kent de liefde van Christus niet en dan wordt dat op zo’n manier opgevuld.

Ik merk uit vele reacties dat u niet de enige bent die stuk loopt op al die gezegenden. Veel van die uitdrukkingen kloppen ook niet. Zo is een bedekte schuld juist een vergeven schuld. Zie maar Psalm 32:1: “Welgelukzalig is hij, wiens overtreding vergeven, wiens zonde bedekt is.” Een schuld die niet bedekt is door het bloed van Jezus is een juist onvergeven schuld.

“Onderhandeling is nog geen afhandeling.” Alsof God Zijn werk halverwege opgeeft. Ik weet wat er mee bedoeld wordt: Je bent dan nog niet helemaal onder het recht verloren gegaan. Maar je zou maar eens moeten lezen hoe belangrijk de oudvaders de geloofsonderhandelingen tussen Jezus en een verloren mens vinden. In de echte onderhandeling gebeurt ook echt iets. Daarin raakt de doemschuldige zondaar door schuld belijden, de straf te billijken en Jezus' bloed als enige pleitgrond over te houden, al zijn zonden aan Jezus kwijt en schenkt Jezus hem of haar Zijn volkomen gerechtigheid en gehoorzaamheid. Weet men nog deze onderhandelingen? Lees er Petrus Immens op na in “De godvruchtige avondmaalganger.”

“Zien is nog geen hebben.” J. Owen zegt: “Zien is de sterkste geloofsoefening.” Je moet mensen die in de rimboe van Zuid-Amerika leven en nog nooit een auto hebben gezien maar eens proberen uit te leggen wat een auto is. Maar als je hen een auto kon laten zien, zou dat hen overtuigen. God werkt door geestelijke en verlichte ogen van ons verstand, in ons een kennis van Jezus, die door al die gewichtige beschouwingen nooit verkregen wordt.

Zo zou ik verder kunnen gaan. Het komt er op neer, dat al die gezegden uit vroegere gezelschappen wel waarheid bevatten, maar door velen nu ingepast zijn in een bepaald bekeringsschema. Ze zijn een eigen leven gaan leiden, los van de Bijbel en los van de echte beleving. Dan hou je een karikatuur over. Ik merk dat deze ontwikkeling steeds sterker wordt. Iedere tekst uit de Bijbel wordt gebogen naar een bepaald schema. Alles wat daar van afwijkt wordt veroordeeld. Men leest de Bijbel niet meer onbevangen, maar door de bril van bepaalde opvattingen over de weg van de bekering. Dat wordt dan in iedere tekst gestopt. Wat een armoede! En wat een dwaalweg. God zegt: “Zij hebben Mijn Woord verlaten wat wijsheid zouden zij dan hebben?” (Jeremia 8:9).

Het is eigenlijk aangrijpend wat sommige mensen en predikers met de Bijbel durven doen. Zij vrezen waarschijnlijk de woorden uit Openbaring 22:18, 19 niet. “Indien iemand tot deze dingen toedoet. God zal hen toedoen de plagen die in dit boek geschreven zijn. En indien iemand afdoet aan de woorden des boeks dezer profetie . God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens.”

Ik wil je de raad geven alles wat men je wil verkondigen naast de Bijbel te leggen en te vragen: Waar staat dit?

Verder moet je wat begrip hebben voor, wat ik wil noemen, “onze mensen.” Zij zijn gevormd door bepaalde opvattingen en hoe erg ook, zij kunnen het niet plaatsen dat iemand die door God getrokken is vanuit de volheid van zijn hart spreekt over het wonder dat God zo’n goddeloze genadig is geweest. Vooral niet als je over Jezus spreekt en Hem dierbaar acht. Dat doorbreekt het systeem en kan niet waar zijn. Ik denk dat ze moeite zouden gehad hebben met een vervolger, zoals Saulus van Tarsen, die nadat Ananias hem -in zijn schuldverslagenheid- het Evangelie van Jezus’ lijden en sterven had verteld: terstond Christus predikte, Handelingen 9:20. Zo snel kan en mag het niet gaan. Het hele proces moet eerst doorlopen worden...

Zo heb ik getracht je wat duidelijkheid te geven. Ik hoop dat je blijven mag waar je nu bent. In andere kerken vind je weer wat anders. In je eigen kerk, waarvan je zegt dat de Heere gevonden te hebben, ligt misschien juist een taak voor je. Zwijg niet over wie de Heere voor je wilde zijn. Wacht je voor zelfverheffing en blijf een arme zondaar die roemt in het kruis van onze Heere Jezus Christus.

Ds. C. Harinck

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... -bekering/
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door KGPHP »

Verdrietig nieuws.

https://www.rd.nl/kerk-religie/directeu ... -1.1589890

Wat mij betreft geen discussievoer maar een gebedspunt.
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Arja »

Onze kerken zijn de gouden kandelaren van de Zaligmaker, en omdat zij lichten in de duisternis moeten zijn, hebben zij veel heilige olie nodig. Laten wij voor onszelf, voor onze predikanten en voor onze gemeente bidden, zodat het ons nooit aan olie ontbreekt. Waarheid, heiligheid, blijdschap, kennis en liefde: het zijn allemaal stralen van het heilige licht; maar wij kunnen dit licht niet verspreiden, behalve wanneer wij deze olie in de stilte ontvangen van God de Heilige Geest.

Bron: Olie voor de lamp. https://charlesspurgeon.nl/
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Arja schreef:Onze kerken zijn de gouden kandelaren van de Zaligmaker, en omdat zij lichten in de duisternis moeten zijn, hebben zij veel heilige olie nodig. Laten wij voor onszelf, voor onze predikanten en voor onze gemeente bidden, zodat het ons nooit aan olie ontbreekt. Waarheid, heiligheid, blijdschap, kennis en liefde: het zijn allemaal stralen van het heilige licht; maar wij kunnen dit licht niet verspreiden, behalve wanneer wij deze olie in de stilte ontvangen van God de Heilige Geest.

Bron: Olie voor de lamp. https://charlesspurgeon.nl/
Dank voor de link.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Stof »

"Als u vanavond sterft, wat hebt u dan? Wat heb je dan?


De Kerk heeft een levende Koning!"

_________

"We zijn veel verder weg dan we weten. En wij maar kissebissen in onze gereformeerde gezindte. Met onkerkelijke naasten die wankelen ten dode".


Fragmenten uit een preek van vanavond.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Stof schreef:"Als u vanavond sterft, wat hebt u dan? Wat heb je dan?


De Kerk heeft een levende Koning!"

_________

"We zijn veel verder weg dan we weten. En wij maar kissebissen in onze gereformeerde gezindte. Met onkerkelijke naasten die wankelen ten dode".


Fragmenten uit een preek van vanavond.
Het geeft veel stof tot nadenken. Héél veel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Volontair
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 jan 2018, 14:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Volontair »

Johann Gottfried Walther schreef:Beste vraagsteller,

Ik begrijp je verwarring. Het wordt ook verwarrend gemaakt. Ik heb het zelf ook meegemaakt toen ik bij de kerk kwam. Al die uitdrukkingen en standpunten. Nu had ik gelukkig leiding van een dominee, die nogal eens zei: “Heb je Jezus dan heb je alles. Mis je Jezus, dan mis je alles.” Dat was erg vruchtbaar. Het staat zo ook in artikel 22 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Maar dat wist ik toen nog niet.

Er zit in al die uitdrukkingen wel iets van waarheid, maar de waarheid van die uitdrukkingen verstaat en kent men niet meer. Dus hou je alleen degelijke gezegden over. Daar worden preken mee doorspekt en houden dode zondaren en vele ambtsdragers, die niets weten van het bewenen en belijden van de zonde aan Jezus voeten en niets kennen van het woord van vergeving uit Jezus eigen mond, zich er mee op de been. Zo erg is het helaas geworden. Men kent de liefde van Christus niet en dan wordt dat op zo’n manier opgevuld.

Ik merk uit vele reacties dat u niet de enige bent die stuk loopt op al die gezegenden. Veel van die uitdrukkingen kloppen ook niet. Zo is een bedekte schuld juist een vergeven schuld. Zie maar Psalm 32:1: “Welgelukzalig is hij, wiens overtreding vergeven, wiens zonde bedekt is.” Een schuld die niet bedekt is door het bloed van Jezus is een juist onvergeven schuld.

“Onderhandeling is nog geen afhandeling.” Alsof God Zijn werk halverwege opgeeft. Ik weet wat er mee bedoeld wordt: Je bent dan nog niet helemaal onder het recht verloren gegaan. Maar je zou maar eens moeten lezen hoe belangrijk de oudvaders de geloofsonderhandelingen tussen Jezus en een verloren mens vinden. In de echte onderhandeling gebeurt ook echt iets. Daarin raakt de doemschuldige zondaar door schuld belijden, de straf te billijken en Jezus' bloed als enige pleitgrond over te houden, al zijn zonden aan Jezus kwijt en schenkt Jezus hem of haar Zijn volkomen gerechtigheid en gehoorzaamheid. Weet men nog deze onderhandelingen? Lees er Petrus Immens op na in “De godvruchtige avondmaalganger.”

“Zien is nog geen hebben.” J. Owen zegt: “Zien is de sterkste geloofsoefening.” Je moet mensen die in de rimboe van Zuid-Amerika leven en nog nooit een auto hebben gezien maar eens proberen uit te leggen wat een auto is. Maar als je hen een auto kon laten zien, zou dat hen overtuigen. God werkt door geestelijke en verlichte ogen van ons verstand, in ons een kennis van Jezus, die door al die gewichtige beschouwingen nooit verkregen wordt.

Zo zou ik verder kunnen gaan. Het komt er op neer, dat al die gezegden uit vroegere gezelschappen wel waarheid bevatten, maar door velen nu ingepast zijn in een bepaald bekeringsschema. Ze zijn een eigen leven gaan leiden, los van de Bijbel en los van de echte beleving. Dan hou je een karikatuur over. Ik merk dat deze ontwikkeling steeds sterker wordt. Iedere tekst uit de Bijbel wordt gebogen naar een bepaald schema. Alles wat daar van afwijkt wordt veroordeeld. Men leest de Bijbel niet meer onbevangen, maar door de bril van bepaalde opvattingen over de weg van de bekering. Dat wordt dan in iedere tekst gestopt. Wat een armoede! En wat een dwaalweg. God zegt: “Zij hebben Mijn Woord verlaten wat wijsheid zouden zij dan hebben?” (Jeremia 8:9).

Het is eigenlijk aangrijpend wat sommige mensen en predikers met de Bijbel durven doen. Zij vrezen waarschijnlijk de woorden uit Openbaring 22:18, 19 niet. “Indien iemand tot deze dingen toedoet. God zal hen toedoen de plagen die in dit boek geschreven zijn. En indien iemand afdoet aan de woorden des boeks dezer profetie . God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens.”

Ik wil je de raad geven alles wat men je wil verkondigen naast de Bijbel te leggen en te vragen: Waar staat dit?

Verder moet je wat begrip hebben voor, wat ik wil noemen, “onze mensen.” Zij zijn gevormd door bepaalde opvattingen en hoe erg ook, zij kunnen het niet plaatsen dat iemand die door God getrokken is vanuit de volheid van zijn hart spreekt over het wonder dat God zo’n goddeloze genadig is geweest. Vooral niet als je over Jezus spreekt en Hem dierbaar acht. Dat doorbreekt het systeem en kan niet waar zijn. Ik denk dat ze moeite zouden gehad hebben met een vervolger, zoals Saulus van Tarsen, die nadat Ananias hem -in zijn schuldverslagenheid- het Evangelie van Jezus’ lijden en sterven had verteld: terstond Christus predikte, Handelingen 9:20. Zo snel kan en mag het niet gaan. Het hele proces moet eerst doorlopen worden...

Zo heb ik getracht je wat duidelijkheid te geven. Ik hoop dat je blijven mag waar je nu bent. In andere kerken vind je weer wat anders. In je eigen kerk, waarvan je zegt dat de Heere gevonden te hebben, ligt misschien juist een taak voor je. Zwijg niet over wie de Heere voor je wilde zijn. Wacht je voor zelfverheffing en blijf een arme zondaar die roemt in het kruis van onze Heere Jezus Christus.

Ds. C. Harinck

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... -bekering/
Mag ik zeggen dat dit een zeldzaam geluid is?
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Nee hoor. Vanavond hoorde ik dat geluid ook.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door refo »

Jantje schreef:Nee hoor. Vanavond hoorde ik dat geluid ook.
Dan moet je wel even duidelijk maken waar je dat dan hoorde en van wie. Anders wordt het een beetje te veel welles - nietes.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 907
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Adagio »

Zacharias Ursinus, mede-opsteller van de H.C. in zijn ‘Schatboek’ schreef: Wat het wettig gebruik is van de sacramenten. Dit wettig gebruik omvat de volgende drie dingen:
1. Dat de ceremoniën welke God Zelf ingesteld heeft, uitgevoerd worden zonder vervalsing. Christus' zuivere instelling dient onderhouden te worden. Wat de antichrist erbij gedaan heeft, moet men verwijderen; en wat hij ervan afgenomen heeft, moet men er weer aan toevoegen.
2. Dat alleen zij, voor wie God ze heeft ingesteld, nl. de gelovigen en bekeerden, Christus' huisgenoten, die door geloofsbelijdenis en betoon van boetvaardigheid burgers der Gemeente zijn......, deze ceremoniën (onder) houden, Hand. 8 : 37: ,,Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd"; Matth. 3 : 6: ,,En (zij) werden van hem gedoopt in de Jordaan, belijdende hunne zonden".

Over het doel (staat er) in Hos. 5: 6: ,,Met hun schapen en met hun runderen zullen zij dan gaan om den HEERE te zoeken, maar niet vinden". Want de offers waren niet met die bedoeling ingesteld, dat daardoor de rechtvaardigmaking en zaligheid verdiend zouden worden.

Men dient er bij de sacramenten vooral op te letten: wat, aan wie en hoe God in de sacramenten geeft en meedeelt. Hoewel God ook aan de goddelozen in de sacramenten Zijn weldaden aanbiedt, ontvangen zij - daar zij geen geloof bezitten - alleen de blote tekenen zonder de betekende zaken; en zulks tot verzwaring van hun oordeel en verdoemenis.
1. Christus wordt met Zijn weldaden niet ontvangen dan door het geloof, waardoor Hij in onze harten woont, Ef. 3 : 17. En Hij wordt ontvangen, gelijk Hij in ons woont. Want Hij wordt tot dat einde ontvangen, opdat Hij in ons wone. Maar de goddelozen hebben geen geloof.
2. Buiten het wettig gebruik zijn de sacramenten geen sacramenten, zoals zojuist bewezen werd. En daar de goddelozen de sacramenten onwaardig gebruiken, houden zij het wettig gebruik niet. Daarom zegt Paulus in 1 Kor. 11: 27: ,,Zo dan wie onwaardiglijk dit brood eet of den drinkbeker des Heeren drinkt, die zal schuldig zijn aan het lichaam en bloed des Heeren".
3. Aan wie God in Zijn Woord niets belooft, aan hen verzegelen ook de sacramenten niets. Zomin een zegel, aan een brief gehangen, iets verzegelt, behalve aan degenen aan wie de brief de belofte doet, evenmin verzegelt God Zijn weldaden met zegelen, behalve aan wie Hij in Zijn Woord de belofte doet. Welnu, God belooft aan de goddelozen niets in Zijn Woord, zolang zij in hun ongeloof blijven. Want bij alle beloften is de voorwaarde van geloof en boetvaardigheid gevoegd. Daarom verzegelen noch geven de sacramenten ook maar iets aan de goddelozen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

refo schreef:
Jantje schreef:Nee hoor. Vanavond hoorde ik dat geluid ook.
Dan moet je wel even duidelijk maken waar je dat dan hoorde en van wie. Anders wordt het een beetje te veel welles - nietes.
En bovendien: omdat Jantje het vanavond hoorde, is het niet zeldzaam??
Plaats reactie