Gelezen, gedacht, gehoord...

Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Ad Anker schreef:Effectbejag: het overmatig streven naar het maken van indruk.

Je zegt nogal wat. Ik begrijp oprecht niet wat je punt is. De ds. maakt in menselijke woorden iets duidelijk, wat best vanuit de Schrift op te maken is. Vallen op de aarde, droefheid tot de dood toe. Dat heeft hij willen duiden.

Ik vind het vooral lastig dat je zo'n citaat wat me bijzonder aansprak zo wilt fileren. Maar dat is persoonlijk.
Er wordt iets aan de Schrift toegevoegd. Als de ernst daarvan jou ontgaat, dan verbaast mij dat ten zeerste.
Het ware te wensen dat je altijd zo principieel was, en niet alleen in dit geval.

Echter: met het aangezicht op de aarde vallen betekent toch echt dat iemand op de grond ligt (om tot God te bidden). Ik zie niet in waarom dat niet omschreven mag worden met ‘kruipen’.

En de tranen van Christus in Zijn lijden en gebed worden letterlijk in de Bijbel genoemd. Ken uw Bijbel.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Het ware te wensen dat je altijd zo principieel was, en niet alleen in dit geval.

Echter: met het aangezicht op de aarde vallen betekent toch echt dat iemand op de grond ligt (om tot God te bidden). Ik zie niet in waarom dat niet omschreven mag worden met ‘kruipen’.
Tja, in andere topics val jij over alternatieve vertaling van woorden, maar hier maak je opeens geen punt van. Niet bepaald consequent.
En de tranen van Christus in Zijn lijden en gebed worden letterlijk in de Bijbel genoemd. Ken uw Bijbel.
In de drie synoptische evangeliën wordt niet gesproken over tranen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Hebreeën 5, vers 7
In de dagen dat Hij op aarde was, heeft Hij met luid geroep en onder tranen gebeden en smeekbeden geofferd aan Hem Die Hem uit de dood kon verlossen. En Hij is uit de angst verhoord.
Hier de tranen van Christus. Hoewel hier niet expliciet staat dat dit over de worsteling in Gethsemane gaat, is deze interpretatie zeker niet ver gezocht.
Kanttekeningen schreef:De apostel ziet hier wel op de gehele vernedering van Christus, maar voornamelijk op den angst en uiterste benauwdheid van Christus in den hof, als Hij bloedige druppelen heeft gezweet, en op Zijn sterk roepen aan het kruis, wanneer Hij riep: Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Valcke »

J.C. Philpot schreef:
Hebreeën 5, vers 7
In de dagen dat Hij op aarde was, heeft Hij met luid geroep en onder tranen gebeden en smeekbeden geofferd aan Hem Die Hem uit de dood kon verlossen. En Hij is uit de angst verhoord.
Hier de tranen van Christus. Hoewel hier niet expliciet staat dat dit over de worsteling in Gethsemane gaat, is deze interpretatie zeker niet ver gezocht.
Juist, daarop doelde ik.
Overigens luidt de tekst in de SV anders.
‘Sterke roepingen’ betekent niet per se ‘luid’, het drukt ook de intensiteit uit van het gebed.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef: Hier de tranen van Christus. Hoewel hier niet expliciet staat dat dit over de worsteling in Gethsemane gaat, is deze interpretatie zeker niet ver gezocht.
Mijn conclusie is dat aanpassing van de Schrift geoorloofd is, als het in jullie straatje past.

Ik zeg niet dat bepaalde tekst geen betrekking heeft op Gethsemane, maar we weten het niet.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef: Hier de tranen van Christus. Hoewel hier niet expliciet staat dat dit over de worsteling in Gethsemane gaat, is deze interpretatie zeker niet ver gezocht.
Mijn conclusie is dat aanpassing van de Schrift geoorloofd is, als het in jullie straatje past.

Ik zeg niet dat bepaalde tekst geen betrekking heeft op Gethsemane, maar we weten het niet.
Nou, dat weten we echt wel. De apostel spreekt hier over geen andere gebeurtenis dan wat we in de Evangeliën vinden.

Verder: de ds. vertaalt de Bijbel niet, maar hij omschrijft wat we daar vinden in zijn eigen woorden. Is dat ongeoorloofd??
Laatst gewijzigd door Valcke op 20 aug 2019, 08:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef: Hier de tranen van Christus. Hoewel hier niet expliciet staat dat dit over de worsteling in Gethsemane gaat, is deze interpretatie zeker niet ver gezocht.
Mijn conclusie is dat aanpassing van de Schrift geoorloofd is, als het in jullie straatje past.

Ik zeg niet dat bepaalde tekst geen betrekking heeft op Gethsemane, maar we weten het niet.
Wat ik me afvraag: zoek je een stok om de hond te slaan (spreekwoordelijk)?

Want:
Wie een hond wil slaan kan licht een stok vinden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Nou, dat weten we echt wel. De apostel Paulus spreekt hier over geen andere gebeurtenis dan wat we in de Evangeliën vinden.

Verder: de ds. vertaalt de Bijbel niet, maar hij omschrijft wat we daar vinden in zijn eigen woorden. Is dat ongeoorloofd??
Het is louter interpretatie, ook kanttekening f. bij vers 7.

Deze predikant voegt iets toe aan hetgeen in de Bijbel staat. Hij dramatiseert de geschiedenis, om zijn punt extra te benadrukken. Dat vind ik inderdaad ongeoorloofd. Naar eigen inzicht iets toevoegen of weglaten om het eigen verhaal te versterken is wat mij betreft niet de bedoeling.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door pierre27 »

Valcke schreef:
J.C. Philpot schreef:
Hebreeën 5, vers 7
In de dagen dat Hij op aarde was, heeft Hij met luid geroep en onder tranen gebeden en smeekbeden geofferd aan Hem Die Hem uit de dood kon verlossen. En Hij is uit de angst verhoord.
Hier de tranen van Christus. Hoewel hier niet expliciet staat dat dit over de worsteling in Gethsemane gaat, is deze interpretatie zeker niet ver gezocht.
Juist, daarop doelde ik.
Overigens luidt de tekst in de SV anders.
‘Sterke roepingen’ betekent niet per se ‘luid’, het drukt ook de intensiteit uit van het gebed.
Natuurlijk is dit niet ver gezocht. Geheel in de lijn met de Schrift om er zo over te spreken. Ik ben werkelijk benieuwd wat de echte intentie is waarom Ambtenaar zo reageert op de woorden van Ds Stelwagen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef: Wat ik me afvraag: zoek je een stok om de hond te slaan (spreekwoordelijk)?

Want:
Wie een hond wil slaan kan licht een stok vinden.
De makers van de HSV zijn enorm verketterd. @Valcke e.a. hebben hen menig veeg uit de pan gegeven, en hier is niets aan de hand?

Ik vind jullie weinig consequent.
DDD
Berichten: 28659
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Toch vind ik het wel een goede vraag. Het kruipen is denk ik door een gezang in het collectief geheugen van de christenen gekomen.

Los daarvan: in psalm 22 spreekt de dichter over 'een worm en geen man'. En een worm kruipt ook (denk ik).
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Nou, dat weten we echt wel. De apostel Paulus spreekt hier over geen andere gebeurtenis dan wat we in de Evangeliën vinden.

Verder: de ds. vertaalt de Bijbel niet, maar hij omschrijft wat we daar vinden in zijn eigen woorden. Is dat ongeoorloofd??
Het is louter interpretatie, ook kanttekening f. bij vers 7.

Deze predikant voegt iets toe aan hetgeen in de Bijbel staat. Hij dramatiseert de geschiedenis, om zijn punt extra te benadrukken. Dat vind ik inderdaad ongeoorloofd. Naar eigen inzicht iets toevoegen of weglaten om het eigen verhaal te versterken is wat mij betreft niet de bedoeling.
De tranen zijn dus niet toegevoegd, zoals je eerder met grote woorden beweerde. De Bijbel vermeldt dit duidelijk.

Laten we het daar maar bij laten.
Laatst gewijzigd door Valcke op 20 aug 2019, 08:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ambtenaar »

pierre27 schreef:
Natuurlijk is dit niet ver gezocht. Geheel in de lijn met de Schrift om er zo over te spreken. Ik ben werkelijk benieuwd wat de echte intentie is waarom Ambtenaar zo reageert op de woorden van Ds Stelwagen.
Als dat nog niet duidelijk is? Iemand uit onverdachte hoek mag zijn eigen versie van de Bijbelse geschiedenis geven, maar anderen worden worden er om verketterd. Deze inconsequentie is op zijn minst opmerkelijk te noemen.

Ik heb verder niets tegen ds. Stelwagen, mocht die gedachte naar boven komen.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: De tranen zijn dus niet toegevoegd, zoals je eerder met grote woorden beweerde. Laten we het daar maar bij laten.
Tja, als je het daarbij wilt laten is jouw positie ook weer helder.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: De tranen zijn dus niet toegevoegd, zoals je eerder met grote woorden beweerde. Laten we het daar maar bij laten.
Tja, als je het daarbij wilt laten is jouw positie ook weer helder.
Zeker. De ds deed niets anders dan wat de apostel ook deed in Hebr 5:7. Zou ik dat dan gaan belasteren?
Plaats reactie