Ik heb een aantal personeelsleden inderdaad, zowel voor werk als privé, wat niet wil zeggen dat ik rijk ben, omdat ik niet in een winstgevende sector werk. Zij zijn nodig zodat ik tijd heb om geld te verdienen. Dat zegt dus helemaal niets over het feit of en hoeveel ik aan inkomen heb, want daarbij zijn ook andere keuzes van belang, bijvoorbeeld hoeveel vrijwilligerswerk je doet. Maar dat geheel terzijde, toch voor de beeldvorming.
Dan over negatieve eenzaamheid. We hebben daar eerder over gesproken. Ik denk inderdaad dat wederkerigheid een probleem kan zijn. Toch heb ik wel vrienden die niets dan liefde en dankbaarheid kunnen betekenen, en voor veel mensen is dat ook een vorm van bevredigende wederkerigheid. Dat neemt niet weg, dat ik begrijp wat je zegt en dat je ongetwijfeld ook gelijk hebt.
Ik vraag me dan altijd af: hoe zijn deze mensen geweest toen zij een schat op de aarde konden opbouwen. Hebben ze toen geïnvesteerd in mensen? Het is iets waar ik als alleenstaande veel over nadenk. Sommige mensen lijken te denken dat zij het eeuwige leven hebben, ook in de keuze van vrienden, soms allemaal rond dezelfde leeftijd. Ik ben er in ieder geval van overtuigd dat er wel degelijk ook een eigen verantwoordelijkheid is in dit opzicht. Maar dit artikel gaat niet zozeer over negatieve eenzaamheid, maar over het nut van positieve eenzaamheid.
@JCRyle:
Hier zou je een hele preek over kunnen houden inderdaad. Zomaar wat gedachten over het laatste deel van de zin. Nabijheid kan in overdosis beklemmend zijn. Claimgedrag is daarvan een voorbeeld. Of sociale controle in de negatieve zin van het woord. Mensen kunnen zo nadrukkelijk aanwezig zijn dat de persoonlijke ruimte die de ander ervaart onacceptabel ver wordt ingeperkt, zodat hun aanwezigheid meer kwaad dan goed doet. Nabijheid kan ook in andere opzichten gevaarlijk zijn. Gelovigen met zeer kleine verschillen van mening kunnen elkaar de tent uitvechten over een detail, terwijl zij in de wereldkerk allerlei mensen als ware gelovigen kunnen herkennen, die bij het grote punt van discussie slechts glazig kunnen kijken. In zo'n geval heb je onvoldoende distantie, hoewel de nabijheid op zich heel goed is.Zonder luisteren kan ons spreken niet langer helen,
zonder distantie kan onze nabijheid niet heilzaam zijn.
Ook afstand nemen van jezelf en van je eigen perspectief kan heilzaam zijn. Distantie van onze woorden en primaire gevoelens is nodig om zelf geheeld te kunnen leven. Dat noemen we ook wel zelfreflectie. Dat is feitelijk niet zoveel anders dan met het perspectief van een ander naar jezelf proberen te kijken. Dat vind ik ook een vorm van heilzame distantie in de meest intieme nabijheid van het eigen hart of de eigen man/vrouw of beste vriend/vriendin.
Er is echter ook de andere kant, de kant van onszelf. Zonder distantie kunnen wij in andermans problemen of teleurstelling verdrinken. Dat is niet alleen niet heilzaam voor de ander, maar ook schadelijk voor onszelf.
Zomaar enkele gedachten. De kern ervan is, dat vriendschap heilzaam is als deze de ander de ander laat, en je de ander niet overvleugelt. En dat andersom onze nabijheid van een ander zonder de juiste distantie voor onszelf een gevaar is.
@Samanthi:
Veel sterkte. Misschien is het goed voor mevrouw om haar te straffen in liefde. Dus sancties te verbinden aan negatief gedrag, zoals bij een klein kind, maar er dan na afloop weer overheen te stappen. Wellicht leert ze dan iets. Sommige mensen worden in alle opzichten kinderlijk. Het is maar een suggestie, om te voorkomen dat de relatie niet meer heilzaam is, maar jou kwaad doet.