Gelezen, gedacht, gehoord...

Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:Ik spreek zeker over de GG, maar daarover niet alleen.

Ik wil niet concreet namen en personen noemen. Maar de remonstrantse leer neemt in rap tempo toe. Enerzijds de mensen die menen dat ze het allemaal zelf wel kunnen doen en anderzijds de mensen die menen dat ze zich nooit kunnen bekeren vanwege hun onmacht. Maar daar gaat het mij nu niet om, als is dat ook zeker een grote zorg.

Ik hoorde het pas ook in de prediking (niet in mijn eigen GG) en het gebeurt ook in allerlei (jongeren)bijeenkomsten en soorten (jongeren)bewegingen waar over zonde en genade niet wordt gesproken en waar het godsdienstactivisme, met als oorzaak het eenzijdig wijzen op de verantwoordelijkheid van de mens, een eigen leven gaat leiden, met levensgevaarlijke dwalingen als gevolg, wat de komende jaren steeds meer en meer onze kerken binnen zal dringen, ook binnen onze gereformeerde gezindte, want de jeugd van nu is toch immers de toekomst van de kerk op aarde?

Concreter kan ik niet worden, maar dat lijkt me ook niet nodig. Want men kan mij per pb altijd bevragen op mijn postings.
Je blijft de GG fors beschuldigen zonder concreet te worden. Dat heet laster.
Ik vind het woord laster wat gedevalueerd inmiddels op het forum. Jantje zegt dit over een preek, niet over de algemene prediking. Dus dat hij dé GG beschuldigd is simpelweg niet waar.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8966
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Een hardhandige doopbediening:
https://www.rd.nl/kerk-religie/priester ... -1.1587646

Ik vind het overigens wel mooi dat de Orthodoxe kerk zuigelingen doopt door onderdompeling (zichtbaar in het fimpje bij dit artikel). Hierin komt de bijbelse symboliek en het grondwoord voor dopen beter tot uiting.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Wat mij betreft is dit een heilige handeling en daarom niet gepast om te gaan zitten bekijken als vermaak.

De laatste twee woorden zijn overigens strikt voor mijzelf persoonlijk, maar dat is toch de categorie waar dit filmpje in lijkt te vallen.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door JCRyle »

Herman schreef:Wat mij betreft is dit een heilige handeling en daarom niet gepast om te gaan zitten bekijken als vermaak.
Oei, Herman. Gij zijt toch niet met het Roomse besmet geworden?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

JCRyle schreef:
Herman schreef:Wat mij betreft is dit een heilige handeling en daarom niet gepast om te gaan zitten bekijken als vermaak.
Oei, Herman. Gij zijt toch niet met het Roomse besmet geworden?
Neen, ik ben van Ursinus uit Heidelberg die dit 'heilige zichtbare waartekenen en zegelen' noemt.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:. Ik hoorde het pas ook in de prediking (niet in mijn eigen GG) en het gebeurt ook in allerlei (jongeren)bijeenkomsten en soorten (jongeren)bewegingen waar over zonde en genade niet wordt gesproken en waar het godsdienstactivisme, met als oorzaak het eenzijdig wijzen op de verantwoordelijkheid van de mens, een eigen leven gaat leiden, met levensgevaarlijke dwalingen als gevolg, wat de komende jaren steeds meer en meer onze kerken binnen zal dringen, ook binnen onze gereformeerde gezindte, want de jeugd van nu is toch immers de toekomst van de kerk op aarde?
En die invloeden in preken en jongerenbijeenkomsten zijn dan een list van de duivel. Bedoel je dat?
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door JCRyle »

Herman schreef:
JCRyle schreef:
Herman schreef:Wat mij betreft is dit een heilige handeling en daarom niet gepast om te gaan zitten bekijken als vermaak.
Oei, Herman. Gij zijt toch niet met het Roomse besmet geworden?
Neen, ik ben van Ursinus uit Heidelberg die dit 'heilige zichtbare waartekenen en zegelen' noemt.
:super
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:. Ik hoorde het pas ook in de prediking (niet in mijn eigen GG) en het gebeurt ook in allerlei (jongeren)bijeenkomsten en soorten (jongeren)bewegingen waar over zonde en genade niet wordt gesproken en waar het godsdienstactivisme, met als oorzaak het eenzijdig wijzen op de verantwoordelijkheid van de mens, een eigen leven gaat leiden, met levensgevaarlijke dwalingen als gevolg, wat de komende jaren steeds meer en meer onze kerken binnen zal dringen, ook binnen onze gereformeerde gezindte, want de jeugd van nu is toch immers de toekomst van de kerk op aarde?
En die invloeden in preken en jongerenbijeenkomsten zijn dan een list van de duivel. Bedoel je dat?
Exact. (Zie voor nadere uitleg de reactie hierna.)
Laatst gewijzigd door Jantje op 15 aug 2019, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zita »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:
Jantje schreef:. Ik hoorde het pas ook in de prediking (niet in mijn eigen GG) en het gebeurt ook in allerlei (jongeren)bijeenkomsten en soorten (jongeren)bewegingen waar over zonde en genade niet wordt gesproken en waar het godsdienstactivisme, met als oorzaak het eenzijdig wijzen op de verantwoordelijkheid van de mens, een eigen leven gaat leiden, met levensgevaarlijke dwalingen als gevolg, wat de komende jaren steeds meer en meer onze kerken binnen zal dringen, ook binnen onze gereformeerde gezindte, want de jeugd van nu is toch immers de toekomst van de kerk op aarde?
En die invloeden in preken en jongerenbijeenkomsten zijn dan een list van de duivel. Bedoel je dat?
Exact.
Wees toch voorzichtig met prediking een duivelswerk noemen. Echt, ik snap niet hoe je dit zomaar uit je toetsenbord krijgt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Ik zie een bepaalde tendens die in onze kringen ingang vindt, waar de mens zelf nog iets moet toedoen tot zijn eigen zaligheid. Er wordt letterlijk in een preek gezegd: 'Je moet Jezus aannemen, want Zijn bloed is op Golgotha gestort.' Dat is niet Bijbels. Zo leert Gods Woord het niet. En ja, ik ben er ook huiverig van om dit zomaar als list van de satan te zien, maar toch, alles wat niet is naar Gods Woord zal geen dageraad hebben.

En ik schrijf niet dat het over de preken zélf gaat. Ik heb het over bepaalde invloeden in de prediking en op jongerenbijeenkomsten et cetera. We moeten niet vergeten dat er zoveel verschillende geluiden op onze jongeren afkomen (tijdens jongerenbijeenkomsten, op school, in de kerk), de één zegt dit, de volgende zegt dat en een derde zegt weet wat anders. Vervolgens horen ze zondags in de kerk voor een vierde keer iets anders en weten ze helemaal niet meer wie ze nou moeten geloven. Die verwarring is mijns inziens een list van de satan. Hij zoekt wie hij kan verslinden.
Laatst gewijzigd door Jantje op 15 aug 2019, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:Ik zie een bepaalde tendens die in onze kringen ingang vindt, waar de mens zelf nog iets moet toedoen tot zijn eigen zaligheid. Er wordt letterlijk in een preek gezegd: 'Je moet Jezus aannemen, want Zijn bloed is op Golgotha gestort.' Dat is niet Bijbels. Zo leert Gods Woord het niet. En ja, ik ben er ook huiverig van om dit zomaar als list van de satan te zien, maar toch, alles wat niet is naar Gods Woord zal geen dageraad hebben.

En ik schrijf niet dat het over de preken zélf gaat. Ik heb het over bepaalde invloeden in de prediking.
Marcus 4

20 En dezen zijn, die in de goede aarde bezaaid zijn, welke het Woord horen en aannemen, en dragen vruchten, het ene dertig-, en het andere zestig-, en het andere honderdvoud.

Johannes 5

43 Ik ben gekomen in den Naam Mijns Vaders, en gij neemt Mij niet aan; zo een ander komt in zijn eigen naam, dien zult gij aannemen.

Johannes 1

11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.

Johannes 1

12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;

Johannes 3

33 Die Zijn getuigenis aangenomen heeft, die heeft verzegeld, dat God waarachtig is.

Kolossenzen 2

6 Gelijk gij dan Christus Jezus, den Heere, hebt aangenomen, wandelt alzo in Hem;

Zomaar wat teksten over het aannemen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

Er wordt in een preek letterlijk gezegd...
Ik zie tendensen...

Een list van de satan, duivelswerk.

Je zegt nogal wat hè. Zonder een voorbeeld. Pas inderdaad toch op...
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:Ik zie een bepaalde tendens die in onze kringen ingang vindt, waar de mens zelf nog iets moet toedoen tot zijn eigen zaligheid. Er wordt letterlijk in een preek gezegd: 'Je moet Jezus aannemen, want Zijn bloed is op Golgotha gestort.' Dat is niet Bijbels. Zo leert Gods Woord het niet. En ja, ik ben er ook huiverig van om dit zomaar als list van de satan te zien, maar toch, alles wat niet is naar Gods Woord zal geen dageraad hebben.
Is dat aannemen iets toedoen van de mens zelf?
Zie de teksten die @Samanthi al heeft gedeeld. Blijkbaar is aannemen Bijbelser dan jij nu verwoord. Hoe kun je iets ontvangen, maar je neemt het niet aan? Iedere zondag, iedere dag als Gods Woord tot je komt wordt je iets aangeboden, als je dat niet aanneemt dan zal het nooit jou bezit worden. Dat dat de werking van Gods Geest is, is niet altijd even duidelijk zichtbaar. Maar uiteindelijk zal het toch het werk van die Geest zijn.

Ik zou maar voorzichtig zijn met kwalificaties als duivelswerk en list van satan. Je weet wat de woorden van Jezus daar over zijn.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
HersteldHervormd
Berichten: 6112
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door HersteldHervormd »

Het ligt eraan hoe het gezegd word. De predikanten moeten dit goed uitleggen. Je kán echt tot Christus komen, je kan echt Christus aannemen, maar... Door het geloof, dus er moet eerst iets ingepland zijn. De Heere is ten alle tijde de eerste. We weten allemaal dat er inderdaad best wel wat staat in de Bijbel over aannemen. Alleen dit is géén mensendaad. Maar door het geloof. Het is Gods eis dat we het doen, maar we kunnen en willen het niet. Tenzij Hij het ons geeft! Erom bidden mag en moet wel!

Alles in Hem, door Hem en tot Hem!
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

HersteldHervormd schreef:Het ligt eraan hoe het gezegd word. De predikanten moeten dit goed uitleggen. Je kán echt tot Christus komen, je kan echt Christus aannemen, maar... Door het geloof, dus er moet eerst iets ingepland zijn. De Heere is ten alle tijde de eerste. We weten allemaal dat er inderdaad best wel wat staat in de Bijbel over aannemen. Alleen dit is géén mensendaad. Maar door het geloof. Het is Gods eis dat we het doen, maar we kunnen en willen het niet. Tenzij Hij het ons geeft! Erom bidden mag en moet wel!

Alles in Hem, door Hem en tot Hem!
Calvijn zegt ergens met de hand des geloofs, geloof is gewerkt, zoals alles gewerkt is, maar een predikant mag nee MOET oproepen tot geloof en bekerr, door de dwaasheid der prediking...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie