Gelezen, gedacht, gehoord...

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

Even tussendoor:
Af en toe een opmerking van een blauwe hond ertussendoor geeft wel eens wat te denken.
Afbeelding
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bertiel »

-DIA- schreef:Ik geloof niet dat je dit zomaar van ds. Verschuure kunt zeggen. Wie hem vaker hoort zal dit ook kunnen bevestigen. Wel is het vanzelf zo dat elke prediker in feite uniek is.
Ik zeg niks over ds. Verschuure. Ik stel enkel de vraag, of het 1zijdig gebruiken van de preken van Spurgeon, ook niet gedaan wordt bij b.v. de preken van ds Verschuure
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Johannes S »

Ik moet nog op verschillende reacties reageren, daarin loop ik wat achter, ik lees ook lang niet alles, maar ik wil hier toch op reageren.
Eigenlijk moet ik me op 1 of 2 'draadjes' richten.
-DIA- schreef:Het begint bij Paulus met Christus?
Paulus kreeg eerst met God van doen. Hij werd gedagvaard door Jezus, maar niet als Verlosser maar als Rechter. De Verlosser openbaarde Zich ook bij Paulus na het recht. Dat kunnen we niet omdraaien.
God werkt altijd door Christus en Zijn Geest. Ik heb er eerder een stuk over geschreven in dit topic.
Bij Abraham openbaart God Zich door Woord (Christus) en Geest.
We kunnen God niet als drie losse personen zien die afzonderlijk iets doen.
God is zonder de genade in Christus een eeuwige gloed bij wie niemand wonen kan.
Ik hoop werkelijk dat dit eens goed overdacht wordt en nog iets goeds mag uitwerken voor wie dit niet kennen.

Ik maak alleen onderscheid in 'wedergeboorte in N.T.' in Gods heilshistorisch handelen en het werk en lijden en sterven en de opstanding van Jezus op aarde en m.i. terecht. Wedergeboorte heeft met eeuwig leven te maken. De O.T.-gelovigen zagen de beloften van verre.

Nog een bewijstekst voor mij persoonlijk dan:
En daarom is Hij de Middelaar des nieuwen testaments, opdat, de dood daartussen gekomen zijnde, tot verzoening der overtredingen, die onder het eerste testament waren, degenen, die geroepen zijn, de beloftenis der eeuwige erve ontvangen zouden. Hebreeën 9:15

Maar daarover later D.V. misschien meer in het daarvoor bestemde topic.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef:
-DIA- schreef:Ik geloof niet dat je dit zomaar van ds. Verschuure kunt zeggen. Wie hem vaker hoort zal dit ook kunnen bevestigen. Wel is het vanzelf zo dat elke prediker in feite uniek is.
Ik zeg niks over ds. Verschuure. Ik stel enkel de vraag, of het 1zijdig gebruiken van de preken van Spurgeon, ook niet gedaan wordt bij b.v. de preken van ds Verschuure
Spurgeon is meer evangelisch in zijn preken, en wel zo dat men (als men dat zo wil lezen) het gevaar bestaat over de wet heen te springen en dat men zo Spurgeon misbruikt tot een leer die we ook in de Evangelische beweging wel zien. Dat zal Spurgeon zelf niet zo bedoeld hebben.
Ik merk zelf (als ik het niet zo opmerk, sta ik open voor voorbeelden) dat dit bij genoemde predikant toch minder het geval is.
Er staat wel: Predik het Evangelie, dat moet ook, maar voor wie heeft het Evangelie nut? En wat werkt de verkondiging van het Evangelie uit? Een oppervlakkig geloven, een smartelijk gemis, een droefheid naar God, of misschien wel een soort van heimwee?
Ik denk dat we toch het evenwicht tussen Wet en Evangelie moeten proberen te bewaren. En dan hebben we toch als eerste met de wet van doen: Doet dat, en gij zult leven. Maar het is wel het verbroken werkbond, waardoor de mens uit de werken der wet nooit meer gerechtvaardigd kan worden.
Toch geloof ik ook dat het Evangelie, in ernst en bewogenheid voorgehouden, een ziel kan raken. Maar die ziel zal nooit de beloften des Evangelies uit zichzelf kunnen aannemen. Daar zie ik, bij een verkeerde toepassing van verschillende preken van Spurgeon een aansluiting bij de meer moderne mens die de bevindelijke leer wat scherp vindt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
eilander schreef:
Jantje schreef:
Ad Anker schreef:We moeten natuurlijk wel oppassen om uitzonderingen tot norm te verheffen. Het is Bijbels en onze vaderen leren dat allemaal dat een zondaar te doen krijgt met een vertoornd Rechter en het besef dat het aan de kant een verloren en onmogelijke zaak is. Dus om zo'n citaat van Spurgeon een 'zie-je-nu-wel status' te geven is op grond van Schrift en belijdenis niet juist.
Exact. Dat is precies wat ik ook bedoelde. Laten we daar maar niet vanaf stappen.
Het gaat vooral om de vraag: beleeft iedereen dit eerst, en pas daarna wordt iets van de liefde van Christus gezien... Of... Niemand zal hier ontkennen dat je moet weten dat het van onze kant verloren is.
Hoe lezen jullie dan de citaten die Jeremiah plaatste?
Ik sta daar van harte achter. Maar ik ben zo bang om deze citaten te laten gebruiken om een makkelijkere weg te propageren. Laat dat niet zo zijn.
Precies. Je hoort zoveel tegenwoordig. Laten we maar de drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid aanhouden, in die volgordelijke weg.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bertiel »

-DIA- schreef:Spurgeon is meer evangelisch in zijn preken, en wel zo dat men (als men dat zo wil lezen) het gevaar bestaat over de wet heen te springen en dat men zo Spurgeon misbruikt tot een leer die we ook in de Evangelische beweging wel zien. Dat zal Spurgeon zelf niet zo bedoeld hebben.
Ik merk zelf (als ik het niet zo opmerk, sta ik open voor voorbeelden) dat dit bij genoemde predikant toch minder het geval is.
Er staat wel: Predik het Evangelie, dat moet ook, maar voor wie heeft het Evangelie nut? En wat werkt de verkondiging van het Evangelie uit? Een oppervlakkig geloven, een smartelijk gemis, een droefheid naar God, of misschien wel een soort van heimwee?
Ik denk dat we toch het evenwicht tussen Wet en Evangelie moeten proberen te bewaren. En dan hebben we toch als eerste met de wet van doen: Doet dat, en gij zult leven. Maar het is wel het verbroken werkbond, waardoor de mens uit de werken der wet nooit meer gerechtvaardigd kan worden.
Toch geloof ik ook dat het Evangelie, in ernst en bewogenheid voorgehouden, een ziel kan raken. Maar die ziel zal nooit de beloften des Evangelies uit zichzelf kunnen aannemen. Daar zie ik, bij een verkeerde toepassing van verschillende preken van Spurgeon een aansluiting bij de meer moderne mens die de bevindelijke leer wat scherp vindt.
Ik weet niet hoe veel je van Spurgeon hebt gelezen, maar ik ben nu bezig in de wonderen van de Heiland.
Spurgeon hanteert daar voluit de wet en voluit het evangelie en ook de bevinding schuwt hij niet!

Ik was ook altijd in de veronderstelling dat Spurgeon een stuk evangelischer was dan wat wij gewend zijn, maar dat is absoluut niet het geval. Ik lees tegelijkertijd ook Smijtegelds gekrookte riet en hoewel ik accentverschillen lees, kan ik er geen leerverschillen vinden.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef:
-DIA- schreef:Spurgeon is meer evangelisch in zijn preken, en wel zo dat men (als men dat zo wil lezen) het gevaar bestaat over de wet heen te springen en dat men zo Spurgeon misbruikt tot een leer die we ook in de Evangelische beweging wel zien. Dat zal Spurgeon zelf niet zo bedoeld hebben.
Ik merk zelf (als ik het niet zo opmerk, sta ik open voor voorbeelden) dat dit bij genoemde predikant toch minder het geval is.
Er staat wel: Predik het Evangelie, dat moet ook, maar voor wie heeft het Evangelie nut? En wat werkt de verkondiging van het Evangelie uit? Een oppervlakkig geloven, een smartelijk gemis, een droefheid naar God, of misschien wel een soort van heimwee?
Ik denk dat we toch het evenwicht tussen Wet en Evangelie moeten proberen te bewaren. En dan hebben we toch als eerste met de wet van doen: Doet dat, en gij zult leven. Maar het is wel het verbroken werkbond, waardoor de mens uit de werken der wet nooit meer gerechtvaardigd kan worden.
Toch geloof ik ook dat het Evangelie, in ernst en bewogenheid voorgehouden, een ziel kan raken. Maar die ziel zal nooit de beloften des Evangelies uit zichzelf kunnen aannemen. Daar zie ik, bij een verkeerde toepassing van verschillende preken van Spurgeon een aansluiting bij de meer moderne mens die de bevindelijke leer wat scherp vindt.
Ik weet niet hoe veel je van Spurgeon hebt gelezen, maar ik ben nu bezig in de wonderen van de Heiland.
Spurgeon hanteert daar voluit de wet en voluit het evangelie en ook de bevinding schuwt hij niet!

Ik was ook altijd in de veronderstelling dat Spurgeon een stuk evangelischer was dan wat wij gewend zijn, maar dat is absoluut niet het geval. Ik lees tegelijkertijd ook Smijtegelds gekrookte riet en hoewel ik accentverschillen lees, kan ik er geen leerverschillen vinden.
Ik heb eerlijk gezegd weinig van Spurgeon. Ik heb het mooie boekje "Alles uit genade" en verder ook preken van de Reveil-serie. Ik weet ook dat het boekje dat ik noemde tot zegen is geweest. Toch zal ik het persoonlijk niet zo snel ter hand nemen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Hendrien
Berichten: 1327
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Hendrien »

Toch heeft de Heere de prediking van Spurgeon zeer rijk willen zegenen! Misschien toch iets minder gevaarlijk dan sommigen denken?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Ik heb exact dezelfde ervaring als @Bertiel: als iemand moeite heeft met Spurgeon, zeg ik altijd dat ze de Wonderen van de Heiland, of Gelijkenissen van de Heiland maar eens moeten lezen. Bijzonder mooi om te lezen, en ook wat evenwichtiger dan wat vaak van Spurgeon wordt aangehaald.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:
eilander schreef:Hoe lezen jullie dan de citaten die Jeremiah plaatste?
Ik sta daar van harte achter. Maar ik ben zo bang om deze citaten te laten gebruiken om een makkelijkere weg te propageren. Laat dat niet zo zijn.
Precies. Je hoort zoveel tegenwoordig. Laten we maar de drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid aanhouden, in die volgordelijke weg.
Maar nu even eerlijk: lees even terug, het citaat van Justus Vermeer: wordt dit op de preekstoel doorgaans gebracht op deze manier?
Bij mij niet in elk geval. In het pastoraat is dit geluid wat dichterbij, moet ik zeggen.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jongere »

eilander schreef:Ik heb exact dezelfde ervaring als @Bertiel: als iemand moeite heeft met Spurgeon, zeg ik altijd dat ze de Wonderen van de Heiland, of Gelijkenissen van de Heiland maar eens moeten lezen. Bijzonder mooi om te lezen, en ook wat evenwichtiger dan wat vaak van Spurgeon wordt aangehaald.
Dit is het probleem met Spurgeon: hij is in de breedte van zijn prediking evenwichtig, maar wordt vaak nogal eenzijdig geciteerd om dingen te bewijzen. En omdat hij zich heel helder, scherp en radicaal kon uitdrukken, komen geïsoleerde citaten soms nogal op zichzelf te staan.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Terri »

Bertiel schreef:I.
Om onze verhandeling nuttig te doen zijn voor velen, wil ik beginnen met op te merken, in de eerste plaats, dat het een onloochenbaar feit is, DAT VELE MENSEN VEEL MOEITE HEBBEN OM TOT CHRISTUS TE KOMEN.
Het is een feit dat niet bestreden kan worden, dat niet allen zo geredelijk komen als deze blinde mannen. Er zijn voorbeelden, in levensbeschrijvingen verhaald - er zijn er ons verscheiden bekend en misschien is het wel met ons zelf het geval geweest - in welke het komen tot Christus een zaak van worsteling, van strijd, van teleurstelling, van lang wachten, en ten laatste een soort van wanhoop was, waardoor wij gedreven werden om te komen. U hebt ongetwijfeld de beschrijving van Bunyan wel eens gelezen, hoe de pelgrims bij de enge poort kwamen. U herinnert u, dat zij door Evangelist werden gewezen op een licht en een poort, en dat zij op zijn aanwijzing die kant opgingen.
Ik heb u wel eens de geschiedenis vertelt van een jonge man in Edinburg, die zeer naarstig was in het spreken tot anderen over de belangen van hun ziel. Zo richtte hij zich op zekere morgen tot een oude visvrouw. En hij begon met tot haar te zeggen: "Gij hebt daar een vrij zware last te dragen."
"Ja," zei zij. Hij vroeg haar vervolgens: "Hebt u wel eens een geestelijke last gevoeld?"
"Ja," zei zij, even rustende, "ik heb de geestelijke last jaren geleden gevoeld, vóór u geboren waart, en ik ben hem kwijt geraakt ook; maar ik ben niet op dezelfde wijze te werk gegaan als de pelgrim van Bunyan."
Onze jonge vriend was grotelijks verwonderd haar zoiets te horen zeggen; hij dacht dat zij zich schromelijk vergiste en verzocht haar daarom zich nader te verklaren. "Nee," zei zij, "toen ik bekommerd was over het heil van mijn ziel hoorde ik een echte evangeliedienaar die tot mij zei, dat ik op het kruis van Christus moest zien. En daar verloor ik mijn last van de zonde. Die ik daar hoorde was niet een van die melk- en water-predikers, gelijk Bunyan's Evangelist."
"Hoe," zei onze jonge vriend, "kunt u dat uitmaken?" "Wel, die Evangelist, toen die de man met zijn last op de rug ontmoette, zei tot hem: ziet u die enge poort?" "Nee," zei hij. "Ziet u dan dat licht?" "Ik geloof het wel."
"Och man," ging zij voort, "hij moest niet over enge poorten of lichten gesproken hebben, maar hij moest gezegd hebben: "Ziet u Jezus Christus hangende aan het kruis? Zie op Hem, en uw last zal u van de schouder vallen. Hij stuurde die man de verkeerde kant uit, toen hij hem naar de enge poort verwees, en het liep nog goed met hem af, want hij was al lang in groot gevaar geweest om in de poel der wanhoop om te komen. Ik zeg u, ik zag dadelijk op het kruis, en weg ging mijn last."
"Wat," zei die jonge man, "bent u de poel der wanhoop in 't geheel niet doorgekomen?"
"O," zei zij, "tal van malen, meer dan ik u wel graag zeggen wil. Maar in 't begin hoorde ik de prediker zeggen: "Zie op Christus," en ik zag op Hem. Na die tijd ben ik wel door de poel der wanhoop gekomen; maar laat mij u dit zeggen, mijnheer, dat het veel gemakkelijker is om door die poel te komen met uw last ván uw schouder, dan met uw last op de schouders. En zo is het. Zalig zijn zij, wiens ogen geheel en alleen op de Gekruisigde zijn. Hoe ouder ik word, hoe zekerder ik hiervan ben, dat wij, als wij vrede willen hebben, op alle manier van ons zelf moeten afzien en alleen de blik op Jezus richten.
30
Had John Bunyan het niet hij het rechte eind? Zeker had hij gelijk; alleen, hij beschreef de dingen zoals het gewoonlijk toegaat. Was de oude vrouw op een dwaalspoor? Nee, zij had volkomen gelijk. Zij beschreef de dingen, zoals het behoort toe te gaan en zoals ik zou wensen, dat het altijd toeging. Nochtans is de bevinding niet altijd gelijk zij behoorde te zijn, en veel van de bevinding der christenen is geen christelijke bevinding. Het is een feit, dat ik bejammer, maar niettegenstaande dat moet erkennen, dat zeer veel mensen, voor zij tot het kruis komen en hun last kwijtraken, verbazend grote omwegen maken, nu eens dit plan en dan weer dat plan opzettende, met slechts zeer weinig gevolg wel is waar, in plaats van rechtstreeks tot Christus te komen zoals zij zijn, om op Hem te zien en terstond licht en leven te ontvangen.

C. H. Spurgeon - wonderen van de Heiland
Wat Spurgeon hier schrijft is denk ik het antwoord.
Het niet komen tot de zekerheid heeft meestal te maken met onderwijs.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

Jongere schreef:
eilander schreef:Ik heb exact dezelfde ervaring als @Bertiel: als iemand moeite heeft met Spurgeon, zeg ik altijd dat ze de Wonderen van de Heiland, of Gelijkenissen van de Heiland maar eens moeten lezen. Bijzonder mooi om te lezen, en ook wat evenwichtiger dan wat vaak van Spurgeon wordt aangehaald.
Dit is het probleem met Spurgeon: hij is in de breedte van zijn prediking evenwichtig, maar wordt vaak nogal eenzijdig geciteerd om dingen te bewijzen. En omdat hij zich heel helder, scherp en radicaal kon uitdrukken, komen geïsoleerde citaten soms nogal op zichzelf te staan.
Dat gebeurt met alle citaten, zowel uit de Bijbel als uit oudvaders en zowel links als rechts om het maar ev zo te noemen, maar in de Bijbel staat een Paulus, met veel schrik en ook een Levi waar de Heere zegt : volg Mij.
Laten we beiden laten staan en niet het een boven het ander stellen, de Heere gaat met iedereen een andere weg, de boetvaardigheid is het hele leven, hoe meer je van de Heere Jezus mag houde, hoe meer last van je zonden je krijgt, omdat het Hem zoveel gekost heeft en je zonden zo duur betaald zijn.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

eilander schreef:
Jantje schreef:
Ad Anker schreef:
eilander schreef:Hoe lezen jullie dan de citaten die Jeremiah plaatste?
Ik sta daar van harte achter. Maar ik ben zo bang om deze citaten te laten gebruiken om een makkelijkere weg te propageren. Laat dat niet zo zijn.
Precies. Je hoort zoveel tegenwoordig. Laten we maar de drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid aanhouden, in die volgordelijke weg.
Maar nu even eerlijk: lees even terug, het citaat van Justus Vermeer: wordt dit op de preekstoel doorgaans gebracht op deze manier?
Bij mij niet in elk geval. In het pastoraat is dit geluid wat dichterbij, moet ik zeggen.
Prachtig citaat. Inderdaad hoor je dit zo niet vaak vanaf de preekstoel. Wellicht ook vanwege de zorg die ik deelde. En ja, ik geef toe, die zorg kan deels onterecht zijn.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Posthoorn »

Ook oude schrijvers moeten met onderscheid gelezen worden...
Plaats reactie