Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Dan het innerlijke getuigenis van de Heilige Geest. Dat heeft overigens niks te maken met een "hoorbare stem".

De Bijbel:
Romeinen 8:9 - Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe.
Romeinen 8:16 - Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn.


Volgens mij is de schrift er hier bijzonder duidelijk over dat het nodig is dat de Heilige Geest in je woont wil je een ware gelovige zijn, en dat deze Geest ook innerlijk getuigenis geeft dat je een kind van God bent. Ik snap niet waarom we als bijbelgetrouwe forummers hier van mening over hoeven te verschillen.

En nee, dit is geen plus op het ware geloof. Een ieder die werkelijk geloof met een levend geloof, heeft de Geest van Christus, die inwendig getuigd van het kindschap. Heb je de Geest van Christus niet, geloof je ook niet werkelijk, en behoor je Christus niet toe.

Hoe willen degenen die het hier niet mee eens zijn deze bijbelgedeelten dan uitleggen?
Laat ik op voorhand benadrukken dat je helder en klaar spreekt over de functie van het geloof.

Niettemin stelt de Heere Jezus zelf dat de schapen Zijn stem zullen horen. Op dat moment gaat achter deze woorden de vraag spelen naar een algemene werking van de Geest en de bijzondere toepassing.

Die wordt wel onderscheiden door de kracht waarmee die stem gepaard gaat en dat vinden velen van Gods kinderen bijvoorbeeld bevestigd in Psalm 56 waar men erkent het zelf uit Zijn mond gehoord te hebben. Dat heeft plaats binnen de geloofsoefening, maar de klaarheid van Gods stem wordt nu zo indringend gehoord in tegenstelling tot hun eertijds en oppervlakkig horen van toen.

Ten tweede wil ik graag wel onderscheiden. Niet om de gelovige een opvolgend schema voor te schrijven maar gewoon omdat niet alle weldaden op hetzelfde moment hun kracht doen gelden.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Arja »

Herman schreef: Niettemin stelt de Heere Jezus zelf dat de schapen Zijn stem zullen horen. Op dat moment gaat achter deze woorden de vraag spelen naar een algemene werking van de Geest en de bijzondere toepassing.

Die wordt wel onderscheiden door de kracht waarmee die stem gepaard gaat en dat vinden velen van Gods kinderen bijvoorbeeld bevestigd in Psalm 56 waar men erkent het zelf uit Zijn mond gehoord te hebben. Dat heeft plaats binnen de geloofsoefening, maar de klaarheid van Gods stem wordt nu zo indringend gehoord in tegenstelling tot hun eertijds en oppervlakkig horen van toen.
Helder.

Johannes 10:16 "Ik heb nog andere schapen, die van dezen stal niet zijn; deze moet Ik ook toebrengen; en zij zullen Mijn stem horen; en het zal worden een kudde, en een Herder."

Toen ik je stukje las dacht ik aan Lydia, de eerste bekeerlinge van Europa (eentje die niet uit de stal was). De Heere opende haar hart, dat zij acht nam op hetgeen van Paulus gesproken werd. Gods voorzienigheid bracht Paulus en Lydia samen. Spurgeon zegt in een preek over Lydia: "Het zou een geen goede ontmoeting voor hen zijn geweest als de Geest van God daar ook niet was geweest."
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

pierre27 schreef:
J.C. Philpot schreef:Dan het innerlijke getuigenis van de Heilige Geest. Dat heeft overigens niks te maken met een "hoorbare stem".

De Bijbel:
Romeinen 8:9 - Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe.
Romeinen 8:16 - Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn.


Volgens mij is de schrift er hier bijzonder duidelijk over dat het nodig is dat de Heilige Geest in je woont wil je een ware gelovige zijn, en dat deze Geest ook innerlijk getuigenis geeft dat je een kind van God bent. Ik snap niet waarom we als bijbelgetrouwe forummers hier van mening over hoeven te verschillen.

En nee, dit is geen plus op het ware geloof. Een ieder die werkelijk geloof met een levend geloof, heeft de Geest van Christus, die inwendig getuigd van het kindschap. Heb je de Geest van Christus niet, geloof je ook niet werkelijk, en behoor je Christus niet toe.

Hoe willen degenen die het hier niet mee eens zijn deze bijbelgedeelten dan uitleggen?
Helemaal helder en juist. Het ontkracht elk ander geluid wat de noodzakelijke toepassing door Gods Geest ontkend.
Er is niemand die dat ontkend hier op RF
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door pierre27 »

liz boer schreef:
pierre27 schreef:
J.C. Philpot schreef:Dan het innerlijke getuigenis van de Heilige Geest. Dat heeft overigens niks te maken met een "hoorbare stem".

De Bijbel:
Romeinen 8:9 - Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe.
Romeinen 8:16 - Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn.


Volgens mij is de schrift er hier bijzonder duidelijk over dat het nodig is dat de Heilige Geest in je woont wil je een ware gelovige zijn, en dat deze Geest ook innerlijk getuigenis geeft dat je een kind van God bent. Ik snap niet waarom we als bijbelgetrouwe forummers hier van mening over hoeven te verschillen.

En nee, dit is geen plus op het ware geloof. Een ieder die werkelijk geloof met een levend geloof, heeft de Geest van Christus, die inwendig getuigd van het kindschap. Heb je de Geest van Christus niet, geloof je ook niet werkelijk, en behoor je Christus niet toe.

Hoe willen degenen die het hier niet mee eens zijn deze bijbelgedeelten dan uitleggen?
Helemaal helder en juist. Het ontkracht elk ander geluid wat de noodzakelijke toepassing door Gods Geest ontkend.
Er is niemand die dat ontkend hier op RF
Dat is dan geweldig mooi.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:Dan het innerlijke getuigenis van de Heilige Geest. Dat heeft overigens niks te maken met een "hoorbare stem".

De Bijbel:
Romeinen 8:9 - Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe.
Romeinen 8:16 - Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn.


Volgens mij is de schrift er hier bijzonder duidelijk over dat het nodig is dat de Heilige Geest in je woont wil je een ware gelovige zijn, en dat deze Geest ook innerlijk getuigenis geeft dat je een kind van God bent. Ik snap niet waarom we als bijbelgetrouwe forummers hier van mening over hoeven te verschillen.

En nee, dit is geen plus op het ware geloof. Een ieder die werkelijk geloof met een levend geloof, heeft de Geest van Christus, die inwendig getuigd van het kindschap. Heb je de Geest van Christus niet, geloof je ook niet werkelijk, en behoor je Christus niet toe.

Hoe willen degenen die het hier niet mee eens zijn deze bijbelgedeelten dan uitleggen?
Laat ik op voorhand benadrukken dat je helder en klaar spreekt over de functie van het geloof.

Niettemin stelt de Heere Jezus zelf dat de schapen Zijn stem zullen horen. Op dat moment gaat achter deze woorden de vraag spelen naar een algemene werking van de Geest en de bijzondere toepassing.

Die wordt wel onderscheiden door de kracht waarmee die stem gepaard gaat en dat vinden velen van Gods kinderen bijvoorbeeld bevestigd in Psalm 56 waar men erkent het zelf uit Zijn mond gehoord te hebben. Dat heeft plaats binnen de geloofsoefening, maar de klaarheid van Gods stem wordt nu zo indringend gehoord in tegenstelling tot hun eertijds en oppervlakkig horen van toen.

Ten tweede wil ik graag wel onderscheiden. Niet om de gelovige een opvolgend schema voor te schrijven maar gewoon omdat niet alle weldaden op hetzelfde moment hun kracht doen gelden.
Volgens mij zitten we redelijk op dezelfde lijn. De "hoorbare stem" waar ik tegenin ging, is een fysiek hoorbare stem. Het ware geloof richt zich echter door het Woord op Christus. Een prachtig bijbelgedeelte wat je aanhaalt:

Johannes 10:27 Mijn schapen horen Mijn stem, en Ik ken dezelve, en zij volgen Mij.

Ik erken een uitwendige en een inwendige roeping, maar vind de termen in het Nederlands wat ongelukkig. Hierdoor is men in gezelschapskringen de uitwendige roeping gaan devalueren, als zijnde slechts de uitwendige roeping. Zo is dit echter nooit bedoeld geweest door de Reformatie. In het Engels spreken de Gereformeerde theologen in plaats van de inwendige roeping over de effectual calling (effectieve roeping). Hierin komt tot uitdrukking dat het dezelfde roeping is als de uitwendige, en dat het verschil daarin ligt dat de Heilige Geest bij de effectual calling de dode zondaar levend maakt, en in staat stelt de roeping werkelijk te horen. De Herder riep al eerder door het Woord en de prediking, maar pas nu hoort de zondaar de stem van de Heiland werkelijk, zoals nooit te voren.

Het tweede punt vind ik ook legitiem. Net als jij wil ik er geen stappenplan van maken, maar ik verwoord het zo: in het kleinste geloof is alles in beginsel al aanwezig (dat punt vind ik belangrijk om te benadrukken, om een "second blessing-leer" te voorkomen). Christus geeft echter de wasdom, en de zondaar zal van zijn kant telkens iets meer zien van wat hem in en door Christus is geschonken. En dan kan de Heilige Geest het licht op een bepaalde weldaad laten vallen, en de kracht daarvan doen gelden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

Dat is voor ingewijden, ik bedoel voor wie een account heeft. Ik kan dit dus niet lezen. Een account aanmaken bij die krant doe ik liever niet, daar ik die krant een beetje te goed ken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Dr. H.F. Kohlbrugge, in een preek over 'Jezus en de zondares':

Waarom schreide deze vrouw? In de eerste plaats, omdat niemand Hem de eer gaf, die Hem toekwam. Waar kwam het door, dat haar tranen zo rijkelijk vloeiden, dat zij daarmee Zijn voeten natmaakte?
O, dat was liefde, geloof, dankbaarheid, diepe verslagenheid vanwege haar zonden. De tranen kwamen voort uit een gebroken hart, een verslagen geest.
Maar geloofde ze dan reeds, dat haar zonden waren vergeven? Wat doet dat ter zake, of ze het geloofd heeft of niet? Dit geloofde zij: "Hij is het!" en dan bekommert ze zich verder weinig over zichzelf. Maar hoe heeft ze dat durven wagen voor de ogen van een farizeeër? Ach, wat vraagt men nog naar mensen, als men liefheeft en zich verloren weet?
Maar hoe heeft zij, zulk een zondares, het durven wagen, de voeten van de Heere aan te raken, en die te ontwijden met haar onheilige tranen? Het was water uit de rots, die de Heilige Geest bearbeidde! En wagen? Inderdaad, er is een nood, waarin men niets wagen wil, om zichzelf niet te verliezen. Doch er is ook een nood, waarin men zich zo verloren gevoelt, dat het alleen om de eer des Heeren te doen is en waarbij men door de Geest gedragen, onverwijld - men weet zelf niet hoe - op de grond komt te staan, die men als zeker en betrouwbaar kent.

Gehouden op 1 september 1850
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Johannes S »

Jeremiah schreef:De Geest van Christus hebben, en kennis hebben aan de Persoon van de Heilige Geest is een groot verschil. Gods volk zei vroeger al: de Heilige Geest werkt als eerste en wordt als laatste gekend...
Wie heeft dit gezegd? De term 'Gods volk' wordt trouwens nogal vaak subjectief gebruikt is mijn indruk. Ik kan weinig met zulk soort kwalificaties als ze in het vage blijven hangen.

Is de bewering wel waar overigens? Als je de Bijbel onbevooroordeeld leest en alle theologie loslaat? Ik zeg niet van niet en ik zeg niet van wel. Er valt wel nogal veel over te zeggen vind ik.

De Heilige Geest als apart losstaand persoon zien kan m.i. niet. God werkt door Woord en Geest en deze drie zijn niet te scheiden.
Er staan wel eigenschappen beschreven, zoals 'overtuigen van zonde, omdat ze niet in Mij geloven', troosten en verzegelen bijvoorbeeld, maar nochtans is Hij God en de Geest van God en van Christus. Romeinen 8.
Zo zijn ook de gaven van de Geest de gave van God(s Geest).

Het vleesgeworden Woord, God (Johannes 1), de verhoogde Jezus Christus spreekt door de Geest (zie Op.1:1 en 3:6) en zegt door de Geest: 'Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen,ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij'. Openb. 3:20.

Jezus komt in je hart en elders staat dat de Geest die Jezus uit de doden heeft opgewekt in je hart komt.
Jezus zegt ook: Ik ben de Opstanding....Johannes 11:25
En ook: 'Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven'.
Elders staat: Indien iemand de Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe. Romeinen 8.

Ergens anders staat dat Jezus (als Mens) zijn Vader heeft verheerlijkt. Weer ergens anders staat dat de Heilige Geest Jezus zal verheerlijken. Jezus zegt: 'Ik en de Vader zijn één en die Mij heeft gezien heeft de Vader gezien'.

In Johannes 17:3-5 staat: 'En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, den enigen waarachtigen God, en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt. Ik heb U verheerlijkt op de aarde; Ik heb voleindigd het werk, dat Gij Mij gegeven hebt om te doen;
En nu verheerlijk Mij, Gij Vader, bij Uzelven, met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereld was'.

In Jesaja 9:5 staat geprofeteerd: 'Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op Zijn schouder; en men noemt Zijn naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst';

Ik denk dat de Geest van God indien Hij zaligmakend werkt vooral door het Woord leidt en leert verstaan (het Woord doet leven), Jezus Christus en de Vader leert kennen. Zonder de Geest kennen we God eigenlijk helemaal niet.

Ps; Ik besef dat er echt veel meer valt te schrijven en dat dit geen eindeloos discussietopic is.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Vagari »

Johannes 14:13 / STV schreef:13 ‭‭En zo wat‭²⁸‭ gij begeren zult in Mijn Naam,‭²⁹‭ dat zal Ik doen; opdat de Vader in den Zoon‭³⁰‭ verheerlijkt worde.‭
Zie hoe lief Zij Elkaar hebben. Wat wij van de Vader begeren zal de Heere Jezus doen. Om Zijn Vader in Zichzelf te verheerlijken.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Arja »

Vagari schreef:
Johannes 14:13 / STV schreef:13 ‭‭En zo wat‭²⁸‭ gij begeren zult in Mijn Naam,‭²⁹‭ dat zal Ik doen; opdat de Vader in den Zoon‭³⁰‭ verheerlijkt worde.‭
Zie hoe lief Zij Elkaar hebben. Wat wij van de Vader begeren zal de Heere Jezus doen. Om Zijn Vader in Zichzelf te verheerlijken.
Heel de bespreking van de Heere Jezus met Zijn discipelen (Johannes 14) is zo de moeite van lezen en bestuderen waard. Vooral in de context van hoofdstuk 13 en 15.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Arja schreef:
Vagari schreef:
Johannes 14:13 / STV schreef:13 ‭‭En zo wat‭²⁸‭ gij begeren zult in Mijn Naam,‭²⁹‭ dat zal Ik doen; opdat de Vader in den Zoon‭³⁰‭ verheerlijkt worde.‭
Zie hoe lief Zij Elkaar hebben. Wat wij van de Vader begeren zal de Heere Jezus doen. Om Zijn Vader in Zichzelf te verheerlijken.
Heel de bespreking van de Heere Jezus met Zijn discipelen (Johannes 14) is zo de moeite van lezen en bestuderen waard. Vooral in de context van hoofdstuk 13 en 15.
Welke verklaring gebruik jij erbij ?
Matthew Henry ? Die heb ik thuis in de kast.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Arja »

Geytenbeekje schreef:
Arja schreef:
Vagari schreef:
Johannes 14:13 / STV schreef:13 ‭‭En zo wat‭²⁸‭ gij begeren zult in Mijn Naam,‭²⁹‭ dat zal Ik doen; opdat de Vader in den Zoon‭³⁰‭ verheerlijkt worde.‭
Zie hoe lief Zij Elkaar hebben. Wat wij van de Vader begeren zal de Heere Jezus doen. Om Zijn Vader in Zichzelf te verheerlijken.
Heel de bespreking van de Heere Jezus met Zijn discipelen (Johannes 14) is zo de moeite van lezen en bestuderen waard. Vooral in de context van hoofdstuk 13 en 15.
Welke verklaring gebruik jij erbij ?
Matthew Henry ? Die heb ik thuis in de kast.
Ja ook.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Nasrani »

De raadselachtige roepstem van God (Lucas 18:31-34)

God riep Jezus Christus tot wat een onherstelbare ramp leek. Jezus Christus riep zijn discipelen om Hem ter dood gebracht te zien worden. Hij leidde ze allemaal naar de plaats waar hun hart brak. Jezus Christus' leven was een volkomen mislukking, hoe men het ook bekijkt, behalve vanuit Gods standpunt. Wat een mislukking leek vanuit menselijk standpunt bezien, werd een geweldige triomf voor God, omdat Gods plan altijd anders is dan de opzet van de mensen.
Ook in ons leven komt de raadselachtige roepstem van God. Gods roepstem is nooit onder woorden te brengen; het is een innerlijke stem. De roepstem van God is als de roep van de zee - alleen wie het wezen van de zee in zich draagt, kan haar vernemen. Men kan niet precies zeggen waartoe de stem van God oproept, want Hij roept op met Hem mee te werken voor zijn eigen doeleinden. En het gaat erom of wij geloven dat God weet wat Hij voor heeft. De dingen die gebeuren, gebeuren niet bij toeval - zij gebeuren volkomen naar Gods verordening. God verwerkelijkt zijn bedoelingen op soevereine wijze.
Als wij met God verbonden zijn en zien dat Hij ons in zijn plannen betrekt, zullen wij niet langer proberen te ontdekken wat die plannen zijn. Hoe verder wij vorderen in het christelijke leven, hoe eenvoudiger het wordt, omdat wij dan minder geneigd zijn te zeggen: 'Waarom heeft God nu dit of dat toegelaten?' Achter alles ligt Gods dwingende plan, en dat Hij ons op goddelijke wijze een maakt met dat plan. Een christen is iemand die vertrouwt op verstand en wijsheid van God, en niet op zijn eigen verstand. Als wij ons eigen doel nastreven, verstoort dit de eenvoud en de rust die Gods kinderen moeten kenmerken.

Oswald Chambers
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Johannes S »

Jongere schreef:
Zo ja, wie zijn dan deze mensen waarover de ds. spreekt:
preek schreef:...oprecht gemaakte mensen, die door Gods genade met een oprecht verbroken en nederig gemaakt hart gezegend zijn...
Zij zijn het adres van zijn oproep om "het" te geloven. Die oproep is niet algemeen, maar geadresseerd.
Ik begrijp wel dat dat nog steeds problematisch kan zijn. In zekere zin voel ik met je mee dat ook voor wedergeboren zondaren die verbroken en verslagen van hart zijn de boodschap niet is "geloof het maar", maar "geloof in Hem".
(citaat van pagina 329) Dat kan niet, Jongere. Wedergeboren zijn zonder geloof.
Door het geloof in Christus wordt men rechtvaardig voor God en wedergeboren. Daarvoor ben je dus onrechtvaardig voor God. En dus niet levend gemaakt en niet wedergeboren. Buiten Christus is geen leven. Zie o.a. Kolossenzen 2, Galaten 2, Romeinen 6.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Plaats reactie