Gelezen, gedacht, gehoord...

Bertiel
Berichten: 4614
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bertiel »

Ik weet niet of ik het hier moet plaatsen of in het topic van de synode GGIN
https://www.rd.nl/opinie/bart-jan-spruy ... -1.1580221
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Een mooi artikel.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8968
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Facinerend, een 18e eeuwse zwarte Nederlandse dominee in Nederland die voor slavernij was:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Jacobus_Capitein

En ds Smytegeld die er faliekant tegen was:

https://www.rd.nl/kerk-religie/historic ... -1.1580318
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Een mooi artikel.
Zal dat gespeeld hebben bij zijn overstap naar de HHK van de GGiN ?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

"Zegt u: O, wat moet ik doen? Hoe moet ik geloven? Hoe zal ik dat werk beginnen, enzovoort. Ik zeg hier als een gezant van Christus, ook tot u: 'U komt de belofte toe.' De Heere Jezus roept u door de stem van Zijn waarachtig Woord, dat u zo ellendig en arm, zo blind en verhard, zo rampzalig en onmachtig en ongelovig als u bent, geheel en zonder langer uitstel of beraad tot Hem zult komen, en dat u uzelf en alle schepselen voor altijd zult verzaken, en Hem aannemen tot uw almachtige Verlosser, opdat Hij u trekke en bekere van de duisternis tot het licht, van het ongeloof tot het geloof, en van de macht des satans tot God, en opdat Hij u een erfdeel geve onder de geheiligden in Zijn Naam.
Ach, veracht toch die dierbare en zalige belofte van Christus niet langer door uw ongelovigheid."

citaat van de veelgeprezen maar weinig gelezen Ds. Th. van der Groe, in: "Brieven van Theodorus van der Groe", Houten 2000 (pg. 219)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10603
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

eilander schreef:"Zegt u: O, wat moet ik doen? Hoe moet ik geloven? Hoe zal ik dat werk beginnen, enzovoort. Ik zeg hier als een gezant van Christus, ook tot u: 'U komt de belofte toe.' De Heere Jezus roept u door de stem van Zijn waarachtig Woord, dat u zo ellendig en arm, zo blind en verhard, zo rampzalig en onmachtig en ongelovig als u bent, geheel en zonder langer uitstel of beraad tot Hem zult komen, en dat u uzelf en alle schepselen voor altijd zult verzaken, en Hem aannemen tot uw almachtige Verlosser, opdat Hij u trekke en bekere van de duisternis tot het licht, van het ongeloof tot het geloof, en van de macht des satans tot God, en opdat Hij u een erfdeel geve onder de geheiligden in Zijn Naam.
Ach, veracht toch die dierbare en zalige belofte van Christus niet langer door uw ongelovigheid."

citaat van de veelgeprezen maar weinig gelezen Ds. Th. van der Groe, in: "Brieven van Theodorus van der Groe", Houten 2000 (pg. 219)
Mooi. Dank!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
eilander schreef:"Zegt u: O, wat moet ik doen? Hoe moet ik geloven? Hoe zal ik dat werk beginnen, enzovoort. Ik zeg hier als een gezant van Christus, ook tot u: 'U komt de belofte toe.' De Heere Jezus roept u door de stem van Zijn waarachtig Woord, dat u zo ellendig en arm, zo blind en verhard, zo rampzalig en onmachtig en ongelovig als u bent, geheel en zonder langer uitstel of beraad tot Hem zult komen, en dat u uzelf en alle schepselen voor altijd zult verzaken, en Hem aannemen tot uw almachtige Verlosser, opdat Hij u trekke en bekere van de duisternis tot het licht, van het ongeloof tot het geloof, en van de macht des satans tot God, en opdat Hij u een erfdeel geve onder de geheiligden in Zijn Naam.
Ach, veracht toch die dierbare en zalige belofte van Christus niet langer door uw ongelovigheid."

citaat van de veelgeprezen maar weinig gelezen Ds. Th. van der Groe, in: "Brieven van Theodorus van der Groe", Houten 2000 (pg. 219)
Mooi. Dank!
+1
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bertiel
Berichten: 4614
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bertiel »

Tegenwerping. Maar mogelijk was ik niet uitverkoren, en vertegenwoordigde
Christus mij niet in dat verbond.
Antwoord. Uw volmacht om in te treden in Christus' verbond, hangt in het geheel niet
af van uw verkiezing of verwerping, maar van de geopenbaarde wil van God, Die
daarvan een wezenlijk aanbod aan u doet. "De verborgene dingen zijn voor den Heere
onzen God, maar de geopenbaarde zijn voor ons en voor onze kinderen tot in
eeuwigheid, om te doen de woorden dezer wet", Deut. 29:29. Dat u het niet hebt, en
dat u het niet gelooft, dat is uw ongeloof van het Evangelie. "Wie heeft onze prediking
geloofd, en aan wien is de arm des Heeren geopenbaard?" Jes. 53:1. U maakt God tot
een leugenaar. "Die in den Zoon Gods gelooft, heeft de getuigenis in zichzelf; die God
niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, dewijl hij niet geloofd heeft de
getuigenis, die God getuigd heeft van Zijnen Zoon", 1 Joh. 5:10. En daarom moet u
omkomen. "Die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden", Markus 16:16. Waar
vindt u dat ooit iemands verkiezing de grond was van zijn geloven of van zijn intreden
in het verbond? Dat wordt niet aan de gelovigen geopenbaard om ze tot het geloof in
Christus te brengen; maar zij geloven eerst, en dan, door dat middel, zien zij dat zij
uitverkoren waren.
Daarenboven worden de beloften onbepaald voorgesteld. Zo was de eerste belofte: "Ik
zal vijandschap zetten tussen u en deze vrouw, en tussen uw zaad en haar zaad:
datzelve zal u de kop vermorzelen, en gij zult het de verzenen vermorzelen", Gen.
3:15. Zo zijn andere beloften van het verbond: "Neigt uw oor en komt tot Mij, hoort
en uwe ziel zal leven; want Ik zal met u een eeuwig verbond maken, en u geven de
gewisse weldadigheden Davids", Jes. 55:3. "Want dit is het verbond, dat Ik met het
huis Israëls maken zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand
geven, en in hun harten zal Ik die inschrijven; en Ik zal hun tot een God zijn en zij
zullen Mij tot een volk zijn. En zij zullen niet leren een iegelijk zijn na aste en een
iegelijk zijn broeder, zeggende: Ken den Heere, want zij zullen Mij allen kennen, van
de kleine onder hen tot de grote onder hen; want Ik zal hun ongerechtigheden genadig
zijn, en hun zonden en hun overtredingen zal Ik geenszins meer gedenken", Hebr.
8:10, 11 en 12. "Dan zal Ik .rein water op u sprengen, en gij zult rein worden: van alle
uw onreinheden en van alle uw drekgoden zal Ik u reinigen. En Ik zal u een nieuw hart
geven, en zal een nieuwe geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart
uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlezen hart geven. En Ik zal Mijn Geest geven in
het binnenste van u, en Ik zal maken dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen en Mijn
rechten zult bewaren en doen", Ezech. 36:25-27. Waar vindt gij hier enige beperking
of onderscheiding van personen?

2. Tegenwerping. De voorwaardelijke beloften zijn inderdaad voor allen, doch niet de
onvoorwaardelijke.
Antwoord. Er is in sommige beloften een verband van plicht en recht. Maar ik ken
geen beloften, die eigenlijk `voorwaardelijk zijn, dan alleen voor Christus, Die de
voorwaarden daarvan reeds vervuld heeft. "Nu, dengene die werkt, wordt het loon niet
toegerekend naar genade, maar. naar schuld; doch dengene die niet werkt, maar
gelooft in Hem, Die de Goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot
rechtvaardigheid, gelijk ook David de mens zalig. spreekt, welken God de
rechtvaardigheid toerekent zonder werken, zeggende: Zalig zijn zij welker
ongerechtigheden, vergeven zijn, en welker zonden bedekt zijn, zalig is de man
welken de Heere de zonden niet toerekent", Rom. 4
5-8. De beloften van het verbond, noem ze zoals gij wilt; voorwaardelijk of
onvoorwaardelijk, zijn voor allen onbepaald. Waar de wet geen onderscheid maakt,
moeten wij geen onderscheid maken. Daarom legt de apostel het tot een grond van
geloof voor de moordenaars van den Heere der heerlijkheid: "Bekeert u, en een
iegelijk van u worde gedoopt in de naam van Jezus Christus tot vergeving der zonden,
en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen. Want u komt de belofte toe en
uwen kinderen, en allen die daar verre zijn, zovelen als er de Heere onze God toe
roepen zal", Hand. 2:38, 39.

3. Tegenwerping. Indien deze beloften voor allen zijn, dan moeten zij ook vervuld
worden aan allen.
Antwoord. Die gevolgtrekking is onjuist. Dit blijkt uit de woorden van de apostel
Paulus: "Laat ons dan vrezen, dat niet te eniger tijd, de belofte van in Zijn rust in te
gaan, nagelaten zijnde, iemand van u schijne achtergebleven te zijn", Hebr. 4:1. Wel
moeten de beloften vervuld worden aan allen, die ze aannemen door geloof. En dat zal
zeker geschieden. Maar niet aan hen, die ze niet willen aannemen, geloven of er zich
toe wenden. De Belover is nooit gebonden door een belofte, indien ze niet wordt
aangenomen door de persoon aan wie ze gedaan is. Gods getrouwheid kan niet
beschuldigd worden, omdat de beloften niet worden vervuld aan de ongelovigen.

Thomas Boston - Verbondsonderhandelingen
Preek 5 over De verwelkoming bij Christus. III
Verzamelt Mij Mijn gunstgenoten, die Mijn verbond maken met offerande.
Psalm 50:5.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door FlyingEagle »

We verdrinken niet omdat we in het water vallen, wel als we in het water blijven liggen. We gaan niet verloren als we in de zonde vallen, maar wel als we zonder berouw in de zonde blijven liggen.

Thomas Watson
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Dodo »

Bezorgd schreef:Ik snap nooit waarom er bij een begrafenis van een predikant opeens allerlei andere predikanten het woord moeten voeren.
Bij een gemeentelid is dat er toch ook maar één?
Uit een ander topic gehaald.
Ik was gisteren begonnen iets dergelijks te tikken, maar toch weggehaald.
Maar mijn gevoel is dat de familie niet aan bod komt bij zo'n begrafenis. Veel dominees, met toespraken/preken. Er wordt toch vooral een echtgenoot, vader, grootvader begraven? Niet een dominee?
Ik vind dat wel lastig.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8968
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Dodo schreef:
Bezorgd schreef:Ik snap nooit waarom er bij een begrafenis van een predikant opeens allerlei andere predikanten het woord moeten voeren.
Bij een gemeentelid is dat er toch ook maar één?
Uit een ander topic gehaald.
Ik was gisteren begonnen iets dergelijks te tikken, maar toch weggehaald.
Maar mijn gevoel is dat de familie niet aan bod komt bij zo'n begrafenis. Veel dominees, met toespraken/preken. Er wordt toch vooral een echtgenoot, vader, grootvader begraven? Niet een dominee?
Ik vind dat wel lastig.
Ik neem aan dat de nabestaanden die beslissing genomen hebben. Als dit de wens van de overledene en de nabestaanden is dan is dat goed toch? Wie zijn wij dan om daar iets van te vinden?

In mijn eigen situatie zou ik ook een merr besloten plechtigheid wensen. Ik ben echter ook wat minder sociaal en kerkelijk actief, dus dat zou ook beter bij mij passen. Maar iedereen is daar weer anders in.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Dodo »

Ik vraag me dan af of er niet een druk is om al die dominees te laten spreken. Als ik zie hoe gretig hier op het forum wordt bediscussieerd of dominee X of Y zal spreken, en kan ik het wel! nee, niet! toch wel! maar waar dan? kan meeluisteren. Dan voelt de familie ook wel dat er wordt verwacht dat er veel gesproken wordt.
Ik moet er niet aan denken dat ik op zo'n emotioneel beladen dag ook nog veel redes moet beluisteren. Een kind van God ter aarde bestellen kan ook met weinig woorden.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8968
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Dodo schreef:Ik vraag me dan af of er niet een druk is om al die dominees te laten spreken. Als ik zie hoe gretig hier op het forum wordt bediscussieerd of dominee X of Y zal spreken, en kan ik het wel! nee, niet! toch wel! maar waar dan? kan meeluisteren. Dan voelt de familie ook wel dat er wordt verwacht dat er veel gesproken wordt.
Ik moet er niet aan denken dat ik op zo'n emotioneel beladen dag ook nog veel redes moet beluisteren. Een kind van God ter aarde bestellen kan ook met weinig woorden.
Die verwachting is er misschien ook wel. En sommige nabestaanden vinden het wellicht wel "fijn".

Maar dan nog is het aan de nabestaanden om te bepalen of ze hier in mee gaan of niet. De rest heeft dit te respecteren.

Maar ik snap je gedachtengang hoor. Volgens mij heeft er ook eens iets in het RD over gestaan in kerhistorie met een knipoog, van ds van Kooten.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door refo »

J.C. Philpot schreef:
Dodo schreef:
Bezorgd schreef:Ik snap nooit waarom er bij een begrafenis van een predikant opeens allerlei andere predikanten het woord moeten voeren.
Bij een gemeentelid is dat er toch ook maar één?
Uit een ander topic gehaald.
Ik was gisteren begonnen iets dergelijks te tikken, maar toch weggehaald.
Maar mijn gevoel is dat de familie niet aan bod komt bij zo'n begrafenis. Veel dominees, met toespraken/preken. Er wordt toch vooral een echtgenoot, vader, grootvader begraven? Niet een dominee?
Ik vind dat wel lastig.
Ik neem aan dat de nabestaanden die beslissing genomen hebben. Als dit de wens van de overledene en de nabestaanden is dan is dat goed toch? Wie zijn wij dan om daar iets van te vinden?

In mijn eigen situatie zou ik ook een merr besloten plechtigheid wensen. Ik ben echter ook wat minder sociaal en kerkelijk actief, dus dat zou ook beter bij mij passen. Maar iedereen is daar weer anders in.
Ik denk dat de nabestaanden in dit geval de begrafenis in besloten kring zouden hebben doen plaatsvinden.
Daarom zal de betreffende predikant wel een codicil gemaakt hebben met namen van sprekers.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mara »

Een bekeringsgeschiedenis

Jongens, Vader mocht bediend worden en uit liefde kracht mij aanprijzen, en vermanen, om toch in de binnenkamer den Heere te gaan zoeken, want dat Hij toch zo goed was, en dat wij God nooit de schuld kunnen geven, en dat ’t nu de welaangename tijd is, de dag der zaligheid, en dat ’t zo ontzettend zal wezen, op zo’n grote zaligheid geen acht te slaan, terwijl Hij Zijn Zoon niet spaarde, ons als we zo voortleefden ook niet zou sparen.

Wat was nu de uitwerking van m’n Vaders vermaan? Dat ik heel veel in ’t verborgen m’n knieën boog, en om bekering, en ontdekking smeekte, ja vrienden ik ging de Heere in m’n blindheid vertellen, dat ik nu zo gewillig was om bekeerd te worden, en eigenlijk heel maar niet kon begrijpen, waarom de Heere nu toch wegbleef. En dat ik Hem voor m’n ziel zoo begeerde, en ‘k vond dat ik Hem al half lief had ook, de Heere kwam me dan ook menigmaal onder de prediking zo met lout’re goedheid en liefdekoorden te trekken, dat ik tegen een vriend van me zei: moet men nu persé als een vijand worden verzoend, dat begrijp ik maar niet want ik ben den Heere heel niet vijandig gezind, integendeel, ik ben een vriendin des Heeren, heel geen vijandin o, neen, en dat er nu in de Schrift staat van: Ik ben gevonden van degenen die naar Mij niet vraagden nu dat was ook niet voor mij; dat was zeker voor degenen, die zo uit de wereld werden gegrepen net als Vader, want dat de Heere toch wel wist dat ik Hem zocht en naar Hem vraagde, vrienden ik wist niet dat ik blind was, ik dacht, er zijn allerlei wegen, ik dacht dat ik ook al op den weg was, ik dacht dat de Heere m’n zonden zou vergeven zonden, die ik wel wist maar in t geheel geen gevoel voor hadt, nochtans verontruste ‘s Heeren uitblijven wel eens, maar zo Hij vertoeft te komen, verbeidt Hem; Hij zal gewisselijk komen en niet achterblijven.

Dan weer nam ik mij stilletjes voor, dat als Hij niet kwam, dan zou ik m’n geheele leven op Zijn Beloften blijven pleitten, en als Hij dan nog niet gekomen was in m’n leven, dan kon Hij nooit tot mij zeggen: Gij hebt niet gewild. Vrienden Zijn vermaak is met de menschenkinderen, en we dwalen allen als schapen, de Heere laat ons net zolang tobben, en op een heuvel zitten totdat Hijzelf eens een daadzaak in ’t hart komt te verrichten en dan moeten we voor Zijn Heilig Aangezicht verstommen. Kijk bij Zijn volk, komt eerst Zijn Geest over de wateren te zweven, maar als Hij nu eens gaat spreken: Er zij Licht, dan gaat men pas zien dat de aarde hierbinnen woest en ledig is.

Jongens doe nu maar net als je Moeder hoor! Ga maar alvast aan de gang, probeert ’t maar,
‘t is nu nog ‘t heden der Genade, we zitten in ‘t eerst allemaal te hoog, dat in de laagte zitten komt wel! t Is zo de slechtste tijd nog niet, als men straks veel beleefd heeft, komt men als de Heere ‘t niet verhoed ook weer op een hoogte want dat is ’t eigenschap van schapen, de hoge kale plekken, en dan alles maar herkauwen, en dan telkens onze bevinding maar weer kauwen, maar de Heere brengt Zijn volkje telkens weer in de laagte hoor!.

We gaan weer terug.
Sara en ik willen u allen – met inbegrip van de drie zusters! – hartelijk groeten en vooral toewensen dat u iets van de kracht van de opgestane Levensvorst mag ervaren hebben of anders nog mag ervaren. Hij is immers opgestaan om doden het leven te schenken!

ds. W.J. Op 't Hof,
eerder gepubliceerd in de Hervormde Kerkbode van Driedorp

N.B. De oplettende lezer ziet de taalfoutjes vast wel, maar ik heb het letterlijk gekopieerd en niet gecorrigeerd dus. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie