Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

En dam te bedenken dat hij tijdens de scheuring van 51, verontwaardigd over de gang van zaken, overwogen heeft met de GGiN mee te gaan.

Dat is mij tenminste weleens ter ore gekomen. Misschien weet iemand hier meer van.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Dat verbaast mij niets. Dat zou ik denk ik ook hebben gedaan. Hij was jurist, ook, dus niet blij met procedurele onzorgvuldigheden.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

In een interview geef ds. Malan zelf ook aan dat ds. J.W. Kersten voor hem op kwam:
Ds Malan schreef:We hadden gegeten. Ds. De Blois bracht rapport uit. Toen stond ds. Van den Berg op en sprak heel lief over ds. Kersten: dat was zo''n vaderlijke docent geweest. Dan moet je weten - ikzelf heb het gezien-dat hij bij de begrafenis van ds. Kersten met zijn hoed achterover en een sigaret in zijn mond stond te lachen. Het kwam er ineens bij me uit: ''Ja, je doet zo lief over ds. Kersten, maar je hebt hem naar het graf geholpen.'' Toen stond ds. J.W. Kersten op en zei: ''Wat ds. Mallan zegt is de waarheid.
Dit interview laat wel zien hoe vleselijk / vreselijk het er aan toe ging op de vergaderingen. Verder had ds JW Kersten nooit in de GGiN gepast.

Ik vind het eerdere citaat van hem net als Eilander een opmerkelijke formulering. Wel erg mooi vind ik de bewogenheid en de gewilligheid van Christus die er in doorklinkt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Arja »

Ik heb alle boeken van J.W Kersten (en lees een preek over Paulus' doorn in het vlees).

Ik heb die preek over zondag 7 vroeger gehoord (volgens mij via een bandrecorder bij mij thuis). Ik googelde net voor jullie of deze preek op het www te vinden is. Verrassing...

Luister zelf. Dit is J.W. Kersten: https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/12345
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Arja schreef:Ik heb alle boeken van J.W Kersten (en lees een preek over Paulus' doorn in het vlees).

Ik heb die preek over zondag 7 vroeger gehoord (volgens mij via een bandrecorder bij mij thuis). Ik googelde net voor jullie of deze preek op het www te vinden is. Verrassing...

Luister zelf. Dit is J.W. Kersten: https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/12345
:super
Gisteren schreef je nog dit:
Arja schreef:Ik luister nooit naar preken van dominees uit de Gereformeerde Gemeente (of wat er op lijkt).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Arja »

Jantje schreef:
Arja schreef:Ik heb alle boeken van J.W Kersten (en lees een preek over Paulus' doorn in het vlees).

Ik heb die preek over zondag 7 vroeger gehoord (volgens mij via een bandrecorder bij mij thuis). Ik googelde net voor jullie of deze preek op het www te vinden is. Verrassing...

Luister zelf. Dit is J.W. Kersten: https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/12345
:super
Gisteren schreef je nog dit:
Arja schreef:Ik luister nooit naar preken van dominees uit de Gereformeerde Gemeente (of wat er op lijkt).
Ik heb hem vroeger gehoord, deze dominee. Lees wat ik schrijf. Ik herinner me zijn stem. Zelfde manier van praten/accent als mijn ouders.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Dat is tóch mooi?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Wet en Evangelie »

J.C. Philpot schreef:En dam te bedenken dat hij tijdens de scheuring van 51, verontwaardigd over de gang van zaken, overwogen heeft met de GGiN mee te gaan.

Dat is mij tenminste weleens ter ore gekomen. Misschien weet iemand hier meer van.
Waarschijnlijk wordt bedoeld de scheuring van 1953?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Wet en Evangelie schreef:Waarschijnlijk wordt bedoeld de scheuring van 1953?
Inderdaad.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Arja »

Wat vinden jullie van:
De preek is als een druif: Hij gaat pas schitteren als de dauw van Gods Geest erop komt.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Terri »

Arja schreef:Wat vinden jullie van:
De preek is als een druif: Hij gaat pas schitteren als de dauw van Gods Geest erop komt.
Ik las het eerst verkeerd denk ik, ik las duif en moest aan psalm 68:7 berijmd denken...
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Het is een uitspraak van ds. H.F. Kohlbrugge.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Arja »

Jantje schreef:Het is een uitspraak van ds. H.F. Kohlbrugge.
Dat wist ik. Ik ben op zoek in welke preek het voorkomt.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Arja »

Terri schreef:
Arja schreef:Wat vinden jullie van:
De preek is als een druif: Hij gaat pas schitteren als de dauw van Gods Geest erop komt.
Ik las het eerst verkeerd denk ik, ik las duif en moest aan psalm 68:7 berijmd denken...
O ... vind ik niet zo gek. Schitteren, d(r)uif ...
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Sinds een aantal weken worden er in het plaatselijk kerkblad gedeelten geschreven uit een preek over kleding, van ds. A.T. Vergunst. Deze week staat het 5de gedeelte er in. Ik meen dat die preek ook ergens online staat op https://www.sermonweb.org/en/, maar dat weet ik niet zeker. Uit het gedeelte wat deze week in het kerkblad verscheen, wil ik graag een gedeelte delen:
Als vrouwen weten hoe mannen in elkaar zitten, zullen ze beseffen dat hun kleding meer bedekkend dan onthullend moet zijn. Ik hoorde hierover een nuttige boodschap van ds. Smith, die een vrouwelijke auteur citeerde van een boek met de titel 'Girls gone wise'. Een hedendaagse auteur, die niet mijn achtergrond vertegenwoordigt. Dus niet iemand van de Ger. Gem. Ze scheef het volgende: 'Tegenwoordig is het zich kleden als een hoer iets van de grote massa geworden. Vroeger was het makkelijk om een prostituee te herkennen. Ze droeg hoge hakken, een minirokje of korte broek, make-up, haar contouren van het lichaam waren duidelijk zichtbaar, veel bloot en een laag uitgesneden decolleté. Tegenwoordig is dit de gewone verschijning en lichaamsstijl, niet alleen van prostituees, maar van veel vrouwen in onze cultuur. Meisjes zijn verwilderd. Het uiterlijk van een hoer is gewoon geworden. Dat is iets waar we vandaag de dag over moeten nadenken.' (Tot zover het aangehaalde citaat door ds. Smith. J.) Onlangs hoorde ik een uitspraak die me bijgebleven is. 'Kunst gaat over lijnen en hoe worden de lijnen getrokken? Dat valt op. Daar zit veel waarheid in. Satan weet wat de gedachten van mannen trekt, dat zijn de lijnen. Vrouwen, ik zeg het met al de liefde van mijn hart, dat u zich meer van dat aspect bewust bent als u zich in het openbaar vertoont.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie