Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Arja »

Herkenning in de hemel

Verloren kind terugvinden
Iedere ware christen, die ons vanuit deze wereld is voorgegaan, is een verloste geest, die wacht om ons te verwelkomen in de hemel. Daar zal zijn een kind van een paar dagen oud dat we hier beneden verloren, maar door genade daarboven vinden. Jonathan Edwards
Zeeuw
Berichten: 11587
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

Arja schreef:Een christen moet ook eens op een heuveltje klimmen en kijken, of hij iemand ziet met wie hij lief en leed kan delen. 'Je moet ze met een lantaarntje zoeken', zegt men wel eens. Dat kan wel zo zijn, maar laten we dat lantaarntje dan maar eens ter hand nemen en op pad gaan. 'Ik geloof in de gemeenschap der heiligen.' (Gedachten over Bunyans Christenreis)
Helemaal mee eens! En die mensen waar je dat mee kan delen, vind je soms op de meest onverwachte plaatsen.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Arja »

Zeeuw schreef:
Arja schreef:Een christen moet ook eens op een heuveltje klimmen en kijken, of hij iemand ziet met wie hij lief en leed kan delen. 'Je moet ze met een lantaarntje zoeken', zegt men wel eens. Dat kan wel zo zijn, maar laten we dat lantaarntje dan maar eens ter hand nemen en op pad gaan. 'Ik geloof in de gemeenschap der heiligen.' (Gedachten over Bunyans Christenreis)
Helemaal mee eens! En die mensen waar je dat mee kan delen, vind je soms op de meest onverwachte plaatsen.
Hoe verrassend is dat!
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

Voor wie 'De Saambinder' leest: Er staat een lezenswaardig artikel in:
'Bereid tot verantwoording'
Er staat een foto bij, een splitsing van wegen, met daaronder de tekst:
Waar heeft men de verkeerde afslag genomen en wie ging daarbij in de fout?

Als ik er de kracht toe krijg wil ik het wel uittypen, want het geeft wel een duidelijk beeld van de tijd waarin wij samen zijn terechtgekomen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jeremiah »

Dat getal der uitverkorenen? Dat kon nog wel eens meevallen. In ieder geval: het evangelie komt tot u! Je durft haast de oude schrijvers niet meer na te preken. Dat durf je haast niet, want dat klinkt ons zo raar in de oren. Je kunt het heel gewoon nalezen, uitdrukkingen zoals deze: Onbekeerde toehoorder, als de Heere je nou achterna wandelt, en je onder Zijn Woord brengt en je zit zondag aan zondag onder het evangelie. Zou de Heere dan niets goeds met je voorhebben?

Gedraag je alsof je uitverkoren was, bid veel, roep de Heere aan! Ze zouden zeggen: je mag er haast wel op rekenen dat je bij het getal der verkorenen behoort, anders zou de Heere niet zoveel moeite aan je ten koste leggen.

Is dat even ruim opgeven van de mogelijkheid om zalig te worden! Wij durven t haast niet meer, want dan springt iedereen je op de nek en dan zeggen ze: ja maar zo gaat dat niet, je moet meer afsnijden en meer ontdekken en meer.... nietwaar?

Maar ik geef dat toch eens een keer door want het is toch wel verkwikkelijk, ik denk dat ze meer van de liefde van Christus in hun hart hadden ten opzichte van hun onbekeerde medemens dan wij met zn allen.. En dat ze het hun medemens zo gunden dat ze je wel aan de haren erbij zouden willen trekken en zeggen: kom toch! En vlucht tot Jezus en God zoekt je dood niet!

Maar gedraag je alsof je uitverkoren was! Dat wil zeggen: zit niet te wachten totdat er een wonder gebeurt maar -met eerbied gesproken- neem het maar aan dat je naam ook in het boek des levens staat. Ga nu maar bidden en vragen en zuchten of de Heere je dat bekend wil maken.

Ds. J. W. Kersten - zondag 7
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Dank voor het delen!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:Voor wie 'De Saambinder' leest: Er staat een lezenswaardig artikel in:
'Bereid tot verantwoording'
Er staat een foto bij, een splitsing van wegen, met daaronder de tekst:
Waar heeft men de verkeerde afslag genomen en wie ging daarbij in de fout?

Als ik er de kracht toe krijg wil ik het wel uittypen, want het geeft wel een duidelijk beeld van de tijd waarin wij samen zijn terechtgekomen.
Inderdaad. Ik vond het een zeer aansprekend stuk. Wat mij betreft zeker de moeite waard om hier te delen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11587
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

Jeremiah schreef:Dat getal der uitverkorenen? Dat kon nog wel eens meevallen. In ieder geval: het evangelie komt tot u! Je durft haast de oude schrijvers niet meer na te preken. Dat durf je haast niet, want dat klinkt ons zo raar in de oren. Je kunt het heel gewoon nalezen, uitdrukkingen zoals deze: Onbekeerde toehoorder, als de Heere je nou achterna wandelt, en je onder Zijn Woord brengt en je zit zondag aan zondag onder het evangelie. Zou de Heere dan niets goeds met je voorhebben?

Gedraag je alsof je uitverkoren was, bid veel, roep de Heere aan! Ze zouden zeggen: je mag er haast wel op rekenen dat je bij het getal der verkorenen behoort, anders zou de Heere niet zoveel moeite aan je ten koste leggen.

Is dat even ruim opgeven van de mogelijkheid om zalig te worden! Wij durven t haast niet meer, want dan springt iedereen je op de nek en dan zeggen ze: ja maar zo gaat dat niet, je moet meer afsnijden en meer ontdekken en meer.... nietwaar?

Maar ik geef dat toch eens een keer door want het is toch wel verkwikkelijk, ik denk dat ze meer van de liefde van Christus in hun hart hadden ten opzichte van hun onbekeerde medemens dan wij met zn allen.. En dat ze het hun medemens zo gunden dat ze je wel aan de haren erbij zouden willen trekken en zeggen: kom toch! En vlucht tot Jezus en God zoekt je dood niet!

Maar gedraag je alsof je uitverkoren was! Dat wil zeggen: zit niet te wachten totdat er een wonder gebeurt maar -met eerbied gesproken- neem het maar aan dat je naam ook in het boek des levens staat. Ga nu maar bidden en vragen en zuchten of de Heere je dat bekend wil maken.

Ds. J. W. Kersten - zondag 7
Heerlijk!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Is er inderdaad een oudvader/puritein etc. te vinden die zegt 'gedraag je alsof je uitverkoren bent?' Daar ben ik wel benieuwd naar, eerlijk gezegd vind ik het een vreemde uitspraak.
Uitverkiezing is een troost voor Gods kinderen, en niet bedoeld als drempel of wat dan ook. Deze uitspraak is in mijn ogen een wonderlijke manier van de uitverkiezing aan de verkeerde kant benaderen, en een poging om de belemmering waar sommigen mee worstelen, weg te nemen. Dat begrijp ik wel.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jeremiah »

eilander schreef:Is er inderdaad een oudvader/puritein etc. te vinden die zegt 'gedraag je alsof je uitverkoren bent?' Daar ben ik wel benieuwd naar, eerlijk gezegd vind ik het een vreemde uitspraak.
Uitverkiezing is een troost voor Gods kinderen, en niet bedoeld als drempel of wat dan ook. Deze uitspraak is in mijn ogen een wonderlijke manier van de uitverkiezing aan de verkeerde kant benaderen, en een poging om de belemmering waar sommigen mee worstelen, weg te nemen. Dat begrijp ik wel.
Lijkt me niet dat de ds zoiets verzint, zeker deze ds niet die erg thuis was in de oudvaders en puriteinen..

Ik begrijp m wel, er zijn veel mensen die wachten en twijfelen. Maar alleen Gods volk moet wel eens wachten, de onbekeerden wordt in de hele Bijbel toegeroepen: haast u en spoed u...! Heden...!
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Arja »

eilander schreef:Is er inderdaad een oudvader/puritein etc. te vinden die zegt 'gedraag je alsof je uitverkoren bent?' Daar ben ik wel benieuwd naar, eerlijk gezegd vind ik het een vreemde uitspraak.
Uitverkiezing is een troost voor Gods kinderen, en niet bedoeld als drempel of wat dan ook. Deze uitspraak is in mijn ogen een wonderlijke manier van de uitverkiezing aan de verkeerde kant benaderen, en een poging om de belemmering waar sommigen mee worstelen, weg te nemen. Dat begrijp ik wel.
Ja precies @eilander, zo zie ik dat ook. Een poging om iets weg te nemen. Ik denk dat dit stuk in het verlengde ligt van wat Th. van der Groe zei: "Velen nemen Christus niet aan, omdat ze niet geloven dat Hij hen geschonken is."
Zeeuw
Berichten: 11587
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:Is er inderdaad een oudvader/puritein etc. te vinden die zegt 'gedraag je alsof je uitverkoren bent?' Daar ben ik wel benieuwd naar, eerlijk gezegd vind ik het een vreemde uitspraak.
Uitverkiezing is een troost voor Gods kinderen, en niet bedoeld als drempel of wat dan ook. Deze uitspraak is in mijn ogen een wonderlijke manier van de uitverkiezing aan de verkeerde kant benaderen, en een poging om de belemmering waar sommigen mee worstelen, weg te nemen. Dat begrijp ik wel.
Ik begrijp je punt, maar begrijp toch ook deze ds wel. Misschien moet je het ook lezen in de situatie/tijd waarin hij het schreef. Ik weet overigens niet welke dit was, maar wellicht was er veel,valse schroom en lijdelijk denken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:Misschien moet je het ook lezen in de situatie/tijd waarin hij het schreef. Ik weet overigens niet welke dit was
Ds. J.W. Kersten is betrekkelijk kort predikant geweest. Hij werd kandidaat in 1948, predikant in Genemuiden in 1950 en in Scheveningen in 1956. In 1960 stierf hij, nog maar 44 jaar oud zijnde.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11587
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:Misschien moet je het ook lezen in de situatie/tijd waarin hij het schreef. Ik weet overigens niet welke dit was
Ds. J.W. Kersten is betrekkelijk kort predikant geweest. Hij werd kandidaat in 1948, predikant in Genemuiden in 1950 en in Scheveningen in 1956. In 1960 stierf hij, nog maar 44 jaar oud zijnde.
Ok, zou deze tijd juist een degelijke uitspraak nodig hebben gehad?
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Ik vind de uitspraak niet veel anders dan wat de DL hierover zeggen, namelijk niet verdrietig worden en vasthoudend verder gaan in het gebruikmaken van de middelen, en verlangen naar de tijd van een overvloediger genade (lees: een persoonlijke verzekering).
Plaats reactie