Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Orchidee »

Mara schreef:
Orchidee schreef:
Erasmiaan schreef:
Orchidee schreef: Bij ons ongeveer net zo.
Maar op huisbezoek komen er ook gewoon in een nette broek en overhemd of pullover hoor.
Prima toch, ik vind het zo opgeprikt in pak een huisbezoek.
Ik bewaar daar géén goede herinneringen aan!
Waar bewaar je wel goede herinneringen aan?
Dat mensen komen zoals ze zijn.
Maar zit dat in de kleding dan?
Ik vind het meestal een opgeprikte boel als mensen in kostuum en vooral een zwart kostuum op bezoek komen.
Als de ds in een nette broek met overhemd en vest langs komt op de fiets, vind ik dat fijner als dat hij in zijn 3 delig zwarte pak zou langs komen.
Toen ik ziek was een paar jaar geleden kwam er een ouderling zeer regelmatig langs voor een bezoekje (gelukkig) nooit in pak oid.
Heb ik dan minder respect voor hen?
Nee!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Ik vind het meestal een opgeprikte boel als mensen in kostuum en vooral een zwart kostuum op bezoek komen.
Als de ds in een nette broek met overhemd en vest langs komt op de fiets, vind ik dat fijner als dat hij in zijn 3 delig zwarte pak zou langs komen.
Toen ik ziek was een paar jaar geleden kwam er een ouderling zeer regelmatig langs voor een bezoekje (gelukkig) nooit in pak oid.
Heb ik dan minder respect voor hen?
Nee!
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. ;)
Persoonlijk houd ik van correct gekleed (dressed for the occasion) maar daar zijn allerlei varianten op mogelijk.
Als het maar schoon en heel is.
Dus geen trendy kapotte knieën in zijn spijkerbroek. :D Wat een verschrikking is dat trouwens.
In de CGK dragen sommige jonge predikanten een blauw kostuum, ik heb daar niets op tegen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

Ad Anker schreef:Ik zag vandaag een foto in de krant van de hervormde mannenbond. Veel donker en zwart... En dat zijn toch gewone hervormden. Wat is dat toch.
Laat duidelijk zijn dat dit van mij echt een 'spotpost' was. Wat een geneuzel allemaal over de kleuren van de pakken. Allen die zich hier druk over maken hebben weinig verstand van de inhoud.
Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door KGPHP »

Mara schreef:
Orchidee schreef:Ik vind het meestal een opgeprikte boel als mensen in kostuum en vooral een zwart kostuum op bezoek komen.
Als de ds in een nette broek met overhemd en vest langs komt op de fiets, vind ik dat fijner als dat hij in zijn 3 delig zwarte pak zou langs komen.
Toen ik ziek was een paar jaar geleden kwam er een ouderling zeer regelmatig langs voor een bezoekje (gelukkig) nooit in pak oid.
Heb ik dan minder respect voor hen?
Nee!
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. ;)
Persoonlijk houd ik van correct gekleed (dressed for the occasion) maar daar zijn allerlei varianten op mogelijk.
Als het maar schoon en heel is.
Dus geen trendy kapotte knieën in zijn spijkerbroek. :D Wat een verschrikking is dat trouwens.
In de CGK dragen sommige jonge predikanten een blauw kostuum, ik heb daar niets op tegen.
In de gemeenten waar ik mij begeef heb ik dat nog niet opgemerkt.
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zita »

Op de middelbare school had ik een docent Frans (meneer dH) die te allen tijde in een zwart pak liep. Volgens mij driedelig, maar het is vijfentwintig jaar geleden, dus ik kan mij wat dat betreft vergissen. Wellicht was hij ambtsdrager. Maar het was een lieve en enorm vriendelijke man, in zijn zwarte pak. Ik herinner me na vijfentwintig jaar nog steeds zijn gebeden aan het einde van de dag (vervuld van ootmoed en eerbied) en ook wel zijn aardige grapjes. En dat zwarte pak deed er toch echt niet toe.

Waarom ambtsdragers de beslissing nemen om ook in het dagelijks leven hun zwarte pak te dragen, begrijp ik niet helemaal. Wellicht is het voor hen juist onnatuurlijk om alleen tijdens kerkdiensten hun ambtskleding te dragen, omdat het ambt hun hele leven doortrekt. Maar waarom mensen zich zo enorm laten afschrikken door een zwart pak, snap ik nog veel minder.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Dat was in de zomer i.i.g geen driedelig pak, Zita.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Ad Anker schreef:Ik zag vandaag een foto in de krant van de hervormde mannenbond. Veel donker en zwart... En dat zijn toch gewone hervormden. Wat is dat toch.
Laat duidelijk zijn dat dit van mij echt een 'spotpost' was. Wat een geneuzel allemaal over de kleuren van de pakken. Allen die zich hier druk over maken hebben weinig verstand van de inhoud.
https://www.rd.nl/opinie/column-ds-j-be ... -1.1559843 Erg toepasselijk! ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:
Ad Anker schreef:Ik zag vandaag een foto in de krant van de hervormde mannenbond. Veel donker en zwart... En dat zijn toch gewone hervormden. Wat is dat toch.
Laat duidelijk zijn dat dit van mij echt een 'spotpost' was. Wat een geneuzel allemaal over de kleuren van de pakken. Allen die zich hier druk over maken hebben weinig verstand van de inhoud.
https://www.rd.nl/opinie/column-ds-j-be ... -1.1559843 Erg toepasselijk! ;)
Is al eerder genoemd. Ik snap de centrale boodschap niet.
Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door KGPHP »

Zita schreef:Op de middelbare school had ik een docent Frans (meneer dH) die te allen tijde in een zwart pak liep. Volgens mij driedelig, maar het is vijfentwintig jaar geleden, dus ik kan mij wat dat betreft vergissen. Wellicht was hij ambtsdrager. Maar het was een lieve en enorm vriendelijke man, in zijn zwarte pak. Ik herinner me na vijfentwintig jaar nog steeds zijn gebeden aan het einde van de dag (vervuld van ootmoed en eerbied) en ook wel zijn aardige grapjes. En dat zwarte pak deed er toch echt niet toe.

Waarom ambtsdragers de beslissing nemen om ook in het dagelijks leven hun zwarte pak te dragen, begrijp ik niet helemaal. Wellicht is het voor hen juist onnatuurlijk om alleen tijdens kerkdiensten hun ambtskleding te dragen, omdat het ambt hun hele leven doortrekt. Maar waarom mensen zich zo enorm laten afschrikken door een zwart pak, snap ik nog veel minder.
Wij hebben dezelfde leraar Frans gehad.
Deze man was ouderling in de GGiN. Ik heb hier met hem het gesprek wel eens over gevoerd. Hij gaf aan geen andere kleding te hebben. Het was voor hem een teken van ootmoed. Ondanks dat ik het niet begreep, was dit zeker niet aanstootgevend.
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

JCRyle schreef:
Behoed uw hart met alle ijver, want daaruit zijn de uitgangen des levens - Spreuken 4:23 (KJV)

“(...) Gevolgtrekking 2 - Hieruit leid ik ook af, tot verootmoediging van oprechte harten, dat het onwaarschijnlijk is dat Gods volk Hem ooit veel dienst zal bewijzen of ooit veel troost in deze wereld zal bezitten, tenzij ze meer tijd en moeite aan hun besteden dan ze doorgaans en gewoonlijk doen.

Van de christen die nalatig en zorgeloos is in het behoeden van zijn, kan ik zeggen wat Jakob van Ruben zei: ‘Gij zult de voortreffelijkste niet zijn.’ (Gen.49:4). Het stemt mij droevig als ik zie hoeveel christenen er zij dien terneergeslagen en klagend rondlopen; die op een armzalig, laag peil leven, zowel wat betreft hun dienst als hun troost. En hoe kunnen ze ook anders verwachten, zolang ze op zoń zorgeloos peil leven? O, hoe weinig tijd brengen ze in hun binnenskamers door, in het onderzoeken, verootmoedigen en verlevendigen van hun hart! U zegt dat uw hart dood is. Is het u een wonder dat uw hart dood is, zolang u het niet bij de Fontein des levens houdt? Als u uw lichaam net zo gevoed had als uw ziel, zou het ook dood geweest zijn. Verwacht nooit een beter hart voordat u er meer moeite voor doet. ‘Hij die de molensteen ontloopt, ontloopt ook het meel.’ Hij die het zweet van de godsdienst niet wil hebben, moet ook de zoetheid ervan niet verwachten.

O christenen, ik vrees dat uw ijver en energie door het verkeerde kanaal hebben gevloeid! Ik vrees dat de meesten van ons de klacht van de kerk kunnen overnemen: ‘Zij hebben mij gezet tot een hoedster der wijngaarden. Mijn wijngaard dien ik heb, heb ik niet gehoed’ (Hoogl. 1:6). Twee zaken hebben de tijd en energie van de belijders van deze generatie verteerd en hen droevig afgeleid van het hartewerk:

(1) Vruchteloze discussies - Ik twijfel er niet aan dat deze door de satan op gang zijn gebracht, juist met het doel dat ze on zouden aftrekken van de praktische godzaligheid en zouden maken dat we ons hoofd breken, terwijl we ons hart zouden moeten onderzoeken. O, hoe weinig hebben we gedacht om die uitspraak van de apostel: ‘Het is goed dat het hart gesterkt wordt door genade, niet door spijzen’, dat wil zeggen, door twistgesprekken en discussies over spijzen, ‘door welke geen nuttigheid bekomen hebben die daarin gewandeld hebben’ (Hebr. 13,9).
O, hoeveel beter is het als we mensen precies zien leven dan dat we ze spitsvondig horen twisten! Deze onvruchtbare vraagstukken, hoe hebben de kerken verdeeld, tijd en energie verspild en de christenen weggeroepen van hun hoofdbezigheid, van het omkijken naar hun eigen wijngaard!

Wat dunkt u, mensen? Was het niet beter geweest als de kwesties die recentelijk onder Gods volk zijn besproken, vragen waren geweest als deze:
- Hoe kan iemand de bijzondere werkingen van de Geest onderscheiden van Zijn algemene werkingen?
- Hoe kan een ziel haar eerste afwijkingen van God opmerken?
- Hoe kan een verachterde christen zijn eerste liefde terugkrijgen?
- Hoe kan het hart bewaard worden voor ongepaste gedachten tijdens de plicht?
- Hoe kan een boezemzonde ontdekt en gedood worden?

Zou dit niet méér hebben bijgedragen aan de geloofwaardigheid van de godsdienst en de troost van uw ziel? O, het is tijd om berouw te hebben en ons te schamen over deze dwaasheid!

Als ik lees wat Suarez (een papist die veel boeken met disputen schreef) gezegd heeft, dat hij de tijd die hij apart had gezet voor het onderzoeken en nagaan van zijn hart met betrekking tot God, hoger waardeerde dan alle tijd die hij ooit aan andere studies besteed had, dan schaam ik mij als ik zie dat de belijders van deze eeuw zich nog steeds niet van hun dwaasheid bewust zijn. Zal het geweten van een Suarez een boetvaardige wroeging voelen, wegens de energie en tijd die zo slecht gebruikt zijn, en zal uw geweten dat niet voelen? Dit is het waarvoor uw predikanten u al zo lang gewaarschuwd hebben. Uw geestelijke voedsterheren waren bang voor rachitis, toen ze zagen dat alleen uw hoofd groeide en uw hart verschrompelde. O, wanneer zal God onze zwaarden tot spaden slaan (Ik bedoel, onze twistgesprekken en discussie tot praktische godzaligheid?”. (...)”

Bron: John Flavel, in: Een ware heilige, blz. 142-144
!!!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door windorgel »

Zita schreef:Op de middelbare school had ik een docent Frans (meneer dH) die te allen tijde in een zwart pak liep. Volgens mij driedelig, maar het is vijfentwintig jaar geleden, dus ik kan mij wat dat betreft vergissen. Wellicht was hij ambtsdrager. Maar het was een lieve en enorm vriendelijke man, in zijn zwarte pak. Ik herinner me na vijfentwintig jaar nog steeds zijn gebeden aan het einde van de dag (vervuld van ootmoed en eerbied) en ook wel zijn aardige grapjes. En dat zwarte pak deed er toch echt niet toe.

Waarom ambtsdragers de beslissing nemen om ook in het dagelijks leven hun zwarte pak te dragen, begrijp ik niet helemaal. Wellicht is het voor hen juist onnatuurlijk om alleen tijdens kerkdiensten hun ambtskleding te dragen, omdat het ambt hun hele leven doortrekt. Maar waarom mensen zich zo enorm laten afschrikken door een zwart pak, snap ik nog veel minder.
Die leraar had ik ook. Hij was, en is meen ik nog steeds, ouderling in een GGiN. Heel aardige man. En wat gunde hij de jongelui het leven met de Heere... Dat voelde je.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door refo »

Wat is je punt? Ga je vertrekken?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zita »

refo schreef:Wat is je punt? Ga je vertrekken?
Op wie reageer je?
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door windorgel »

refo schreef:Wat is je punt? Ga je vertrekken?
Heb je het tegen mij??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

windorgel schreef:
Zita schreef:Op de middelbare school had ik een docent Frans (meneer dH) die te allen tijde in een zwart pak liep. Volgens mij driedelig, maar het is vijfentwintig jaar geleden, dus ik kan mij wat dat betreft vergissen. Wellicht was hij ambtsdrager. Maar het was een lieve en enorm vriendelijke man, in zijn zwarte pak. Ik herinner me na vijfentwintig jaar nog steeds zijn gebeden aan het einde van de dag (vervuld van ootmoed en eerbied) en ook wel zijn aardige grapjes. En dat zwarte pak deed er toch echt niet toe.

Waarom ambtsdragers de beslissing nemen om ook in het dagelijks leven hun zwarte pak te dragen, begrijp ik niet helemaal. Wellicht is het voor hen juist onnatuurlijk om alleen tijdens kerkdiensten hun ambtskleding te dragen, omdat het ambt hun hele leven doortrekt. Maar waarom mensen zich zo enorm laten afschrikken door een zwart pak, snap ik nog veel minder.
Die leraar had ik ook. Hij was, en is meen ik nog steeds, ouderling in een GGiN. Heel aardige man. En wat gunde hij de jongelui het leven met de Heere... Dat voelde je.
Mooi om te lezen. Ik hoop dat mijn kinderen ook zulke identificatiefiguren mogen hebben onder de leraren als ze op de middelbare school zitten. Met of zonder zwart pak is me dan helemaal om het even.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie