Gelezen, gedacht, gehoord...

Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

pierre27 schreef:
Zeeuw schreef:
pierre27 schreef:Kortom samengevat, op een enkeling na zijn de zorgen/verwondering om de zwarte kleding in de kerk en op markt en andere plekken gedragen door ambtsdragers van de GG groter bij de ex-gergemmers en niet-gergemmers dan bij de gergemmers zelf. Althans dat ik voorzichtig mijn conclusie.
Nee, ook bij die GerGemmers hoor je dit. Ook van de ambtsdragers zelf, die bepaalde kleding dragen, omdat het van ze verwacht lijkt te worden. Dan wordt het m.i. zorgelijk, omdat er teveel waarde aan kleding wordt gehecht. Tradities zijn wat mij betreft goed, maar geef ze niet een te hoge waarde.
Zoals ik al zei, op een enkeling na. En ook daar het punt van maken is inderdaad tot een bepaalde categorie terug te brengen.
Cryptisch..
Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

Wandelende schreef:In alle gemeenten van de GG is het een goed gebruik dat ambtsdragers in een zwart pak naar de erediensten komen, al dan niet met zwarte stropdas. Het verschil zit in de tijden en taken buiten de erediensten om. Eigenlijk heb je drie hoofdvarianten binnen de GG:

1. Een ambtsdrager is altijd bij ambtelijke taken gekleed in het zwart. In de niet-ambtelijke tijd loopt men hoofdzakelijk in het zwart, donkerblauw, grijs, gecombineerd met wit.
2. Een ambtsdrager is altijd bij ambtelijke taken gekleed in het zwart, al dan niet met stropdas in tinten of kleuren. In de niet-ambtelijke tijd loopt men in eigen kleding die men kan typeren als 'vrijetijdskleding'.
3. Een ambtsdrager draagt tijdens de erediensten een zwart pak. Bij de overige ambtelijke taken is men gekleed in nette kleding, d.w.z. een pak of colbert in een andere kleur òf een nette broek met overhemd. In de niet-ambtelijke tijd loopt men in eigen kleding die men kan typeren als 'vrijetijdskleding'.

Het lijkt mij niet dat er een algemene norm of regel gehanteerd hoeft te worden. Dit is overigens nu al niet het geval, hooguit dat sommigen een ongeschreven morele norm/regel hanteren. Zowel 1, 2 als 3 lijkt mij niet van dusdanig groot belang dat er enig geestelijke waarheid van af zou hangen. Persoonlijk valt deze hele discussie voor mij onder de norm die genoemd staat in 1 Joh. 3:18-24.
Helemaal eens.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door pierre27 »

Zeeuw schreef:
pierre27 schreef:
Zeeuw schreef:
pierre27 schreef:Kortom samengevat, op een enkeling na zijn de zorgen/verwondering om de zwarte kleding in de kerk en op markt en andere plekken gedragen door ambtsdragers van de GG groter bij de ex-gergemmers en niet-gergemmers dan bij de gergemmers zelf. Althans dat ik voorzichtig mijn conclusie.
Nee, ook bij die GerGemmers hoor je dit. Ook van de ambtsdragers zelf, die bepaalde kleding dragen, omdat het van ze verwacht lijkt te worden. Dan wordt het m.i. zorgelijk, omdat er teveel waarde aan kleding wordt gehecht. Tradities zijn wat mij betreft goed, maar geef ze niet een te hoge waarde.
Zoals ik al zei, op een enkeling na. En ook daar het punt van maken is inderdaad tot een bepaalde categorie terug te brengen.
Cryptisch..
Tja, iets van muggen....:)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

pierre27 schreef:
Tja, iets van muggen....:)
Had niet anders van je verwacht Pierre. Zelfs als ik een erg genuanceerde reactie geef, dat ik tradities belangrijk vind, maar we ze ook weer niet te belangrijk moeten vinden, zie je het als een aanval op de GerGem of zo. En dat is nogal kortzichtig, omdat je mij persoonlijk niet kent.
Hetzelfde voorbeeld kan ik voor iedere andere kerk en zelf voor mijn werk geven. Ook daar wordt soms een pak en soms niet gedragen en vind ik het beide goed.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door pierre27 »

Zeeuw schreef:
pierre27 schreef:
Tja, iets van muggen....:)
Had niet anders van je verwacht Pierre. Zelfs als ik een erg genuanceerde reactie geef, dat ik tradities belangrijk vind, maar we ze ook weer niet te belangrijk moeten vinden, zie je het als een aanval op de GerGem of zo. En dat is nogal kortzichtig, omdat je mij persoonlijk niet kent.
Hetzelfde voorbeeld kan ik voor iedere andere kerk en zelf voor mijn werk geven. Ook daar wordt soms een pak en soms niet gedragen en vind ik het beide goed.

Niet persoonlijk bedoeld Zeeuw, meer de discussie erom vind ik muggengedoe. Helemaal mee eens dat we dat niet te belangrijk moeten maken. Wanneer ik dan termen hoor als het ellendige zwart dan haak ik al gauw af. En dat je niet anders van mij verwacht is voor mij een leerpunt.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bezorgd »

Natuurlijk zijn er belangrijkere zaken. Je hoeft er geen punt van te maken. Maar het is een interessant gegeven.
Vinden jullie het dan niet opvallend of ontken je dat er zulke verschuivngen zijn?
En als je deze verschuivingen herkent, wat is daarvan de achtergrond?
Want het gebeurd niet voor niets vermoed ik.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door FlyingEagle »

Tweets over de predikanten conferentie van de Banner of Truth. Hashtag #bannerconf
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ditbenik »

Bertiel schreef:Bij ons (HHK rechtsback..) ambtelijke werkzaamheden in ambtskostuum. Daarbuiten zijn er wel enkelingen of zelfs oud-ambtsdragers die overall in driedelig zwart verschijnen, anderen gaan er wat soepeler mee om.
Wij, HHG, alleen tijdens de diensten een tweedelig zwart pak met stropdas naar smaak. Tijdens andere ambtelijke bezigheden een pak of combi zonder stropdas. Tijdens kerkenraadsvergadering casual.
Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:Natuurlijk zijn er belangrijkere zaken. Je hoeft er geen punt van te maken. Maar het is een interessant gegeven.
Vinden jullie het dan niet opvallend of ontken je dat er zulke verschuivngen zijn?
En als je deze verschuivingen herkent, wat is daarvan de achtergrond?
Want het gebeurd niet voor niets vermoed ik.
Ik zie in mijn omgeving niet veel verschuivingen tov 10 jaar terug eigenlijk.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door JCRyle »

Behoed uw hart met alle ijver, want daaruit zijn de uitgangen des levens - Spreuken 4:23 (KJV)

“(...) Gevolgtrekking 2 - Hieruit leid ik ook af, tot verootmoediging van oprechte harten, dat het onwaarschijnlijk is dat Gods volk Hem ooit veel dienst zal bewijzen of ooit veel troost in deze wereld zal bezitten, tenzij ze meer tijd en moeite aan hun besteden dan ze doorgaans en gewoonlijk doen.

Van de christen die nalatig en zorgeloos is in het behoeden van zijn, kan ik zeggen wat Jakob van Ruben zei: ‘Gij zult de voortreffelijkste niet zijn.’ (Gen.49:4). Het stemt mij droevig als ik zie hoeveel christenen er zij dien terneergeslagen en klagend rondlopen; die op een armzalig, laag peil leven, zowel wat betreft hun dienst als hun troost. En hoe kunnen ze ook anders verwachten, zolang ze op zoń zorgeloos peil leven? O, hoe weinig tijd brengen ze in hun binnenskamers door, in het onderzoeken, verootmoedigen en verlevendigen van hun hart! U zegt dat uw hart dood is. Is het u een wonder dat uw hart dood is, zolang u het niet bij de Fontein des levens houdt? Als u uw lichaam net zo gevoed had als uw ziel, zou het ook dood geweest zijn. Verwacht nooit een beter hart voordat u er meer moeite voor doet. ‘Hij die de molensteen ontloopt, ontloopt ook het meel.’ Hij die het zweet van de godsdienst niet wil hebben, moet ook de zoetheid ervan niet verwachten.

O christenen, ik vrees dat uw ijver en energie door het verkeerde kanaal hebben gevloeid! Ik vrees dat de meesten van ons de klacht van de kerk kunnen overnemen: ‘Zij hebben mij gezet tot een hoedster der wijngaarden. Mijn wijngaard dien ik heb, heb ik niet gehoed’ (Hoogl. 1:6). Twee zaken hebben de tijd en energie van de belijders van deze generatie verteerd en hen droevig afgeleid van het hartewerk:

(1) Vruchteloze discussies - Ik twijfel er niet aan dat deze door de satan op gang zijn gebracht, juist met het doel dat ze on zouden aftrekken van de praktische godzaligheid en zouden maken dat we ons hoofd breken, terwijl we ons hart zouden moeten onderzoeken. O, hoe weinig hebben we gedacht om die uitspraak van de apostel: ‘Het is goed dat het hart gesterkt wordt door genade, niet door spijzen’, dat wil zeggen, door twistgesprekken en discussies over spijzen, ‘door welke geen nuttigheid bekomen hebben die daarin gewandeld hebben’ (Hebr. 13,9).
O, hoeveel beter is het als we mensen precies zien leven dan dat we ze spitsvondig horen twisten! Deze onvruchtbare vraagstukken, hoe hebben de kerken verdeeld, tijd en energie verspild en de christenen weggeroepen van hun hoofdbezigheid, van het omkijken naar hun eigen wijngaard!

Wat dunkt u, mensen? Was het niet beter geweest als de kwesties die recentelijk onder Gods volk zijn besproken, vragen waren geweest als deze:
- Hoe kan iemand de bijzondere werkingen van de Geest onderscheiden van Zijn algemene werkingen?
- Hoe kan een ziel haar eerste afwijkingen van God opmerken?
- Hoe kan een verachterde christen zijn eerste liefde terugkrijgen?
- Hoe kan het hart bewaard worden voor ongepaste gedachten tijdens de plicht?
- Hoe kan een boezemzonde ontdekt en gedood worden?

Zou dit niet méér hebben bijgedragen aan de geloofwaardigheid van de godsdienst en de troost van uw ziel? O, het is tijd om berouw te hebben en ons te schamen over deze dwaasheid!

Als ik lees wat Suarez (een papist die veel boeken met disputen schreef) gezegd heeft, dat hij de tijd die hij apart had gezet voor het onderzoeken en nagaan van zijn hart met betrekking tot God, hoger waardeerde dan alle tijd die hij ooit aan andere studies besteed had, dan schaam ik mij als ik zie dat de belijders van deze eeuw zich nog steeds niet van hun dwaasheid bewust zijn. Zal het geweten van een Suarez een boetvaardige wroeging voelen, wegens de energie en tijd die zo slecht gebruikt zijn, en zal uw geweten dat niet voelen? Dit is het waarvoor uw predikanten u al zo lang gewaarschuwd hebben. Uw geestelijke voedsterheren waren bang voor rachitis, toen ze zagen dat alleen uw hoofd groeide en uw hart verschrompelde. O, wanneer zal God onze zwaarden tot spaden slaan (Ik bedoel, onze twistgesprekken en discussie tot praktische godzaligheid?”. (...)”

Bron: John Flavel, in: Een ware heilige, blz. 142-144
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Orchidee »

Ditbenik schreef:
Wij, HHG, alleen tijdens de diensten een tweedelig zwart pak met stropdas naar smaak. Tijdens andere ambtelijke bezigheden een pak of combi zonder stropdas. Tijdens kerkenraadsvergadering casual.
Bij ons ongeveer net zo.
Maar op huisbezoek komen er ook gewoon in een nette broek en overhemd of pullover hoor.
Prima toch, ik vind het zo opgeprikt in pak een huisbezoek.
Ik bewaar daar géén goede herinneringen aan!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Erasmiaan »

Orchidee schreef:
Ditbenik schreef:
Wij, HHG, alleen tijdens de diensten een tweedelig zwart pak met stropdas naar smaak. Tijdens andere ambtelijke bezigheden een pak of combi zonder stropdas. Tijdens kerkenraadsvergadering casual.
Bij ons ongeveer net zo.
Maar op huisbezoek komen er ook gewoon in een nette broek en overhemd of pullover hoor.
Prima toch, ik vind het zo opgeprikt in pak een huisbezoek.
Ik bewaar daar géén goede herinneringen aan!
Waar bewaar je wel goede herinneringen aan?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Orchidee »

Erasmiaan schreef:
Orchidee schreef:
Ditbenik schreef:
Wij, HHG, alleen tijdens de diensten een tweedelig zwart pak met stropdas naar smaak. Tijdens andere ambtelijke bezigheden een pak of combi zonder stropdas. Tijdens kerkenraadsvergadering casual.
Bij ons ongeveer net zo.
Maar op huisbezoek komen er ook gewoon in een nette broek en overhemd of pullover hoor.
Prima toch, ik vind het zo opgeprikt in pak een huisbezoek.
Ik bewaar daar géén goede herinneringen aan!
Waar bewaar je wel goede herinneringen aan?
Dat mensen komen zoals ze zijn.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:
Erasmiaan schreef:
Orchidee schreef:
Ditbenik schreef:
Wij, HHG, alleen tijdens de diensten een tweedelig zwart pak met stropdas naar smaak. Tijdens andere ambtelijke bezigheden een pak of combi zonder stropdas. Tijdens kerkenraadsvergadering casual.
Bij ons ongeveer net zo.
Maar op huisbezoek komen er ook gewoon in een nette broek en overhemd of pullover hoor.
Prima toch, ik vind het zo opgeprikt in pak een huisbezoek.
Ik bewaar daar géén goede herinneringen aan!
Waar bewaar je wel goede herinneringen aan?
Dat mensen komen zoals ze zijn.
Maar zit dat in de kleding dan?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Precies, praat toch over inhoud mensen...
Plaats reactie