Gelezen, gedacht, gehoord...

Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:
Je ziet dus dat al deze gebruiken heel plaatselijk kunnen zijn.
In de Gereformeerde Gemeente waar ik opgegroeid ben, had zelfs de dominee door de weeks geen effen zwarte stropdas om, en zondags een witte strik. En de ouderlingen droegen alleen op zondag een zwart pak met zwarte das, de diakenen een zwart pak met gekleurde das. En door de weeks liep iedereen in een net blauw, bruin of grijs pak bij ambtelijke activiteiten.
En dat is nu geheel anders geworden. Ik vermoed dat DDD dat ook herkent.
Dat zie ik soms ook wel. Ik begrijp dat niet. Ik kom ouderlingen dan tegen op de markt, waarbij ze erg zwart gekleed zijn. Ik denk dat ze dat puur doen om 'door de mensen gezien/geen aanstoot te geven' of iets dergelijks. En dat vind ik geen goede ontwikkeling. Dan wordt het nl kleding dragen om iets te zijn en dat is zorgelijk.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Klavart »

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Erasmiaan »

Bezorgd schreef: Ik vermoed dat DDD dat ook herkent.
Ik vermoed van niet.

Ik vind het wel een bepaalde krampachtigheid uitstralen dat je zo graag wilt aantonen dat de Gereformeerde Gemeenten 'verrechtst' zijn (notabene op basis van uiterlijke kenmerken) en dat je daar in DDD een medestander hebt gevonden die je nu pusht om dat te bevestigen.

Of ik moet het geheel verkeerd zien, dan hoor ik dat graag. Maar dan ben ik wel benieuwd wat de reden is dat je dit onderwerp telkens zo uitgebreid te berde brengt.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

Klavart schreef:Over zwart gesproken...
https://www.rd.nl/opinie/column-ds-j-be ... -1.1559843
Eigenlijk begrijp ik de gedachte achter de column niet zo. Gaat het over musea, over verwarring, over zich jongens noemende dames, over een ober?
Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door KGPHP »

Ad Anker schreef:Ik zag vandaag een foto in de krant van de hervormde mannenbond. Veel donker en zwart... En dat zijn toch gewone hervormden. Wat is dat toch.
Uit betrouwbare bron weet ik dat er ook GG'ers aanwezig waren!
Dat zal het probleem zijn denk ik... :humhihi
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

KGPHP schreef:
Ad Anker schreef:Ik zag vandaag een foto in de krant van de hervormde mannenbond. Veel donker en zwart... En dat zijn toch gewone hervormden. Wat is dat toch.
Uit betrouwbare bron weet ik dat er ook GG'ers aanwezig waren!
Dat zal het probleem zijn denk ik... :humhihi
:haha
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bezorgd »

Erasmiaan schreef:
Bezorgd schreef: Ik vermoed dat DDD dat ook herkent.
Ik vermoed van niet.

Ik vind het wel een bepaalde krampachtigheid uitstralen dat je zo graag wilt aantonen dat de Gereformeerde Gemeenten 'verrechtst' zijn (notabene op basis van uiterlijke kenmerken) en dat je daar in DDD een medestander hebt gevonden die je nu pusht om dat te bevestigen.

Of ik moet het geheel verkeerd zien, dan hoor ik dat graag. Maar dan ben ik wel benieuwd wat de reden is dat je dit onderwerp telkens zo uitgebreid te berde brengt.

Wat is je punt?
Dat ik DDD noem is omdat hij het in zijn eigen gemeente ook herkent vermoedelijk. Niets meer en niets minder.
Verder gaat het me helemaal niet om de GG. Ik gaf een voorbeeld over iets wat ik ter rechterzijde van onze gezindte signaleer.
Prima dat het jou niet interesseert. Maar ik vind het een opvallende ontwikkeling. En vraag me af hoe dat komt. Mag dat?

Volgens mij leg je meer in mijn postings dan dat ik bedoel. (Gezien je felheid van reageren, ook per PB, als ik wat post.)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Erasmiaan »

Bezorgd schreef:
Erasmiaan schreef:
Bezorgd schreef: Ik vermoed dat DDD dat ook herkent.
Ik vermoed van niet.

Ik vind het wel een bepaalde krampachtigheid uitstralen dat je zo graag wilt aantonen dat de Gereformeerde Gemeenten 'verrechtst' zijn (notabene op basis van uiterlijke kenmerken) en dat je daar in DDD een medestander hebt gevonden die je nu pusht om dat te bevestigen.

Of ik moet het geheel verkeerd zien, dan hoor ik dat graag. Maar dan ben ik wel benieuwd wat de reden is dat je dit onderwerp telkens zo uitgebreid te berde brengt.

Wat is je punt?
Dat ik DDD noem is omdat hij het in zijn eigen gemeente ook herkent vermoedelijk. Niets meer en niets minder.
Verder gaat het me helemaal niet om de GG. Ik gaf een voorbeeld over iets wat ik ter rechterzijde van onze gezindte signaleer.
Prima dat het jou niet interesseert. Maar ik vind het een opvallende ontwikkeling. En vraag me af hoe dat komt. Mag dat?

Volgens mij leg je meer in mijn postings dan dat ik bedoel. (Gezien je felheid van reageren, ook per PB, als ik wat post.)
Even goede vrienden dan. Maar ik begrijp gewoon niet zo goed waarom je het opvallend vindt dat ambtsdragers ambtskleding dragen en of ze het nu wel of niet doordeweeks doen, met wel of niet een zwarte stropdas, omdat je op andere vlakken erg ruimdenkend bent.

Verder heb ik je wel eens een pb gestuurd, maar het meest opmerkelijke aan die pb was dat ik er geen antwoord op heb gekregen. Want ik heb de pb nog eens teruggelezen, maar daar zit werkelijk waar geen enkele felheid bij, je zou hem bij wijze van spreken zo mogen publiceren.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door pierre27 »

Kortom samengevat, op een enkeling na zijn de zorgen/verwondering om de zwarte kleding in de kerk en op markt en andere plekken gedragen door ambtsdragers van de GG groter bij de ex-gergemmers en niet-gergemmers dan bij de gergemmers zelf. Althans dat ik voorzichtig mijn conclusie.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

pierre27 schreef:Kortom samengevat, op een enkeling na zijn de zorgen/verwondering om de zwarte kleding in de kerk en op markt en andere plekken gedragen door ambtsdragers van de GG groter bij de ex-gergemmers en niet-gergemmers dan bij de gergemmers zelf. Althans dat ik voorzichtig mijn conclusie.
Nee, ook bij die GerGemmers hoor je dit. Ook van de ambtsdragers zelf, die bepaalde kleding dragen, omdat het van ze verwacht lijkt te worden. Dan wordt het m.i. zorgelijk, omdat er teveel waarde aan kleding wordt gehecht. Tradities zijn wat mij betreft goed, maar geef ze niet een te hoge waarde.
Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door KGPHP »

Zeeuw schreef:
pierre27 schreef:Kortom samengevat, op een enkeling na zijn de zorgen/verwondering om de zwarte kleding in de kerk en op markt en andere plekken gedragen door ambtsdragers van de GG groter bij de ex-gergemmers en niet-gergemmers dan bij de gergemmers zelf. Althans dat ik voorzichtig mijn conclusie.
Nee, ook bij die GerGemmers hoor je dit. Ook van de ambtsdragers zelf, die bepaalde kleding dragen, omdat het van ze verwacht lijkt te worden. Dan wordt het m.i. zorgelijk, omdat er teveel waarde aan kleding wordt gehecht. Tradities zijn wat mij betreft goed, maar geef ze niet een te hoge waarde.
Ook in de GG (onder gergemmers) zelf speelt dit inderdaad.
Zelfs in de rechterflank van de CGK hoor ik dit steeds vaker; hoewel het dan om een enkele gemeente gaat.
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Wandelende »

In alle gemeenten van de GG is het een goed gebruik dat ambtsdragers in een zwart pak naar de erediensten komen, al dan niet met zwarte stropdas. Het verschil zit in de tijden en taken buiten de erediensten om. Eigenlijk heb je drie hoofdvarianten binnen de GG:

1. Een ambtsdrager is altijd bij ambtelijke taken gekleed in het zwart. In de niet-ambtelijke tijd loopt men hoofdzakelijk in het zwart, donkerblauw, grijs, gecombineerd met wit.
2. Een ambtsdrager is altijd bij ambtelijke taken gekleed in het zwart, al dan niet met stropdas in tinten of kleuren. In de niet-ambtelijke tijd loopt men in eigen kleding die men kan typeren als 'vrijetijdskleding'.
3. Een ambtsdrager draagt tijdens de erediensten een zwart pak. Bij de overige ambtelijke taken is men gekleed in nette kleding, d.w.z. een pak of colbert in een andere kleur òf een nette broek met overhemd. In de niet-ambtelijke tijd loopt men in eigen kleding die men kan typeren als 'vrijetijdskleding'.

Het lijkt mij niet dat er een algemene norm of regel gehanteerd hoeft te worden. Dit is overigens nu al niet het geval, hooguit dat sommigen een ongeschreven morele norm/regel hanteren. Zowel 1, 2 als 3 lijkt mij niet van dusdanig groot belang dat er enig geestelijke waarheid van af zou hangen. Persoonlijk valt deze hele discussie voor mij onder de norm die genoemd staat in 1 Joh. 3:18-24.
(~)
claus
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door claus »

Wie heeft het boek van J. Vermeulen, uitgekomen bij 'De Banier'te Apeldoorn en vorige week gepresenteerd: 'Vechten in Veenendaal' al gelezen? Dit boek handelt o.a. over het leven n en om de pastorie van ds. R. Kok te Veenendaal tijdens de oorlogsjaren. Negentig procent van wat er verteld wordtis echt gebeurd. Je raakt, vind ik, onder de indruk van de juiste houding tegenover de vijand van toen. Ds. Kok bad elke week voro het koningshuis en was anti-Duits tot en met. Hij liet twee joodse kinderen verbergen, maar, zo was hij - ging nergens prat op. Ook weerhielden hij en de gereformeerde ds. Van Enk, een studiegenoot van dr. Steenblok, stakers op de Schupse fabriek, die anders onherroepelijk of gedood of meegevoerd zouden zijn geworden door de Duitse Wehrmacht. Echt gebeurd!
Ook wijlen ds. Joh. van der Poel, toen t eHardinxveld, was fier met zijn houding tegenover de Duitsers.
Mooie voorbeelden zijn dat!
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door pierre27 »

Zeeuw schreef:
pierre27 schreef:Kortom samengevat, op een enkeling na zijn de zorgen/verwondering om de zwarte kleding in de kerk en op markt en andere plekken gedragen door ambtsdragers van de GG groter bij de ex-gergemmers en niet-gergemmers dan bij de gergemmers zelf. Althans dat ik voorzichtig mijn conclusie.
Nee, ook bij die GerGemmers hoor je dit. Ook van de ambtsdragers zelf, die bepaalde kleding dragen, omdat het van ze verwacht lijkt te worden. Dan wordt het m.i. zorgelijk, omdat er teveel waarde aan kleding wordt gehecht. Tradities zijn wat mij betreft goed, maar geef ze niet een te hoge waarde.
Zoals ik al zei, op een enkeling na. En ook daar het punt van maken is inderdaad tot een bepaalde categorie terug te brengen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bertiel
Berichten: 4596
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bertiel »

Bij ons (HHK rechtsback..) ambtelijke werkzaamheden in ambtskostuum. Daarbuiten zijn er wel enkelingen of zelfs oud-ambtsdragers die overall in driedelig zwart verschijnen, anderen gaan er wat soepeler mee om.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie