Gelezen, gedacht, gehoord...

Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: Allemaal onzin. Vooral je laatste alinea is absoluut geen waar. Iedereen heeft daar een zwart pak aan, met zwarte stropdas, ik meen zelfs driedelig, al weet ik dat laatste niet helemaal zeker. Het zit er in ieder geval degelijker uit als sommige Gereformeerde Gemeenten. Ik vind het zwarte pak verder heel normaal. Maar dat was al bekend hier.
Op zondag hebben ze allemaal een zwart pak aan in de dorpskerk in Elspeet. Sommigen driedelig. Daar was sprake van toen ik daar naar de kerk ging in de jaren '87 - '92.

Nu zijn het PKN-ers, maar Elspeters kennende, zal daar weinig aan veranderd zijn.

Voor mij persoonlijk hoeft dat niet, al dat ellendige zwart voor in de kerk.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef: Allemaal onzin. Vooral je laatste alinea is absoluut geen waar. Iedereen heeft daar een zwart pak aan, met zwarte stropdas, ik meen zelfs driedelig, al weet ik dat laatste niet helemaal zeker. Het zit er in ieder geval degelijker uit als sommige Gereformeerde Gemeenten. Ik vind het zwarte pak verder heel normaal. Maar dat was al bekend hier.
Op zondag hebben ze allemaal een zwart pak aan in de dorpskerk in Elspeet. Sommigen driedelig. Daar was sprake van toen ik daar naar de kerk ging in de jaren '87 - '92.

Nu zijn het PKN-ers, maar Elspeters kennende, zal daar weinig aan veranderd zijn.

Voor mij persoonlijk hoeft dat niet, al dat ellendige zwart voor in de kerk.
Vorige week hadden ze niet allemaal een zwart pak aan in Elspeet in de dorpskerk, een paar weken ervoor ook niet. Op jouw postings afgaande kan ik het wel plaatsen dat het ellendige zwart voor jou persoonlijk niet hoeft.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:Misschien wel wit. ;) :langue
DDD schreef:Het gaat er om hoe dat in 1990 was.
Niet anders.
Misschien wel rood als een rabbi
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

pierre27 schreef:Vorige week hadden ze niet allemaal een zwart pak aan in Elspeet in de dorpskerk, een paar weken ervoor ook niet.
De kerkenraad wel hoor. De dominee heeft een toga aan, als ik me niet vergis.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

liz boer schreef:
Jantje schreef:Misschien wel wit. ;) :langue
DDD schreef:Het gaat er om hoe dat in 1990 was.
Niet anders.
Misschien wel rood als een rabbi
Even een rectificatie, een kleed werd wel met de kleurstof van een purperslak geverfd, maar door een bepaalde behandeling werd het hemelsblauw.

Of de Heere Jezus deze kleding ook droeg is niet zeker, het zou kunnen, maar als je dit leest: Hij had geen gedaante noch heerlijkheid; als wij Hem aanzagen, zo was er geen gestalte dat wij Hem zouden begeerd hebben. uit Jesaja zou je kunnen denken dat de Heere Jezus niet een speciaal iets droeg om herkend te worden, de herkenning zou een geestelijke herkenning zijn, klopt deze redenering? @ Valcke @JGW @ Roos @ huisman? ik heb geen idee...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Wet en Evangelie »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef: Allemaal onzin. Vooral je laatste alinea is absoluut geen waar. Iedereen heeft daar een zwart pak aan, met zwarte stropdas, ik meen zelfs driedelig, al weet ik dat laatste niet helemaal zeker. Het zit er in ieder geval degelijker uit als sommige Gereformeerde Gemeenten. Ik vind het zwarte pak verder heel normaal. Maar dat was al bekend hier.
Op zondag hebben ze allemaal een zwart pak aan in de dorpskerk in Elspeet. Sommigen driedelig. Daar was sprake van toen ik daar naar de kerk ging in de jaren '87 - '92.

Nu zijn het PKN-ers, maar Elspeters kennende, zal daar weinig aan veranderd zijn.

Voor mij persoonlijk hoeft dat niet, al dat ellendige zwart voor in de kerk.
Wat is er eigenlijk voor iets ellendigs aan dat zwart voor in de kerk?
Ik lees in Mal. 3:14 Gij zegt: Het is tevergeefs God te dienen; want wat nuttigheid is het dat wij Zijn wacht waarnemen, en dat wij in het zwart gaan voor het aangezicht des Heeren der heirscharen?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ditbenik »

Wet en Evangelie schreef:
Ambtenaar schreef:
Jantje schreef: Allemaal onzin. Vooral je laatste alinea is absoluut geen waar. Iedereen heeft daar een zwart pak aan, met zwarte stropdas, ik meen zelfs driedelig, al weet ik dat laatste niet helemaal zeker. Het zit er in ieder geval degelijker uit als sommige Gereformeerde Gemeenten. Ik vind het zwarte pak verder heel normaal. Maar dat was al bekend hier.
Op zondag hebben ze allemaal een zwart pak aan in de dorpskerk in Elspeet. Sommigen driedelig. Daar was sprake van toen ik daar naar de kerk ging in de jaren '87 - '92.

Nu zijn het PKN-ers, maar Elspeters kennende, zal daar weinig aan veranderd zijn.

Voor mij persoonlijk hoeft dat niet, al dat ellendige zwart voor in de kerk.
Wat is er eigenlijk voor iets ellendigs aan dat zwart voor in de kerk?
Ik lees in Mal. 3:14 Gij zegt: Het is tevergeefs God te dienen; want wat nuttigheid is het dat wij Zijn wacht waarnemen, en dat wij in het zwart gaan voor het aangezicht des Heeren der heirscharen?
Matth. Henry schrijft daar een helder stukje over. "Zij wezen er nadrukkelijk op, dat zij in het zwart gegaan hadden voor het aangezicht des Heeren, hoewel God hun had geboden, Hem met blijdschap te dienen en vroolijk voor Zijn aangezicht te wandelen. Door hun eigen bijgeloof hadden zij den dienst des Heeren een last en verdriet gemaakt en toen over een harden dienst geklaagd. Het juk van Christus is licht; dat van den antichrist is zwaar."
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

Ik zag vandaag een foto in de krant van de hervormde mannenbond. Veel donker en zwart... En dat zijn toch gewone hervormden. Wat is dat toch.
DDD
Berichten: 28660
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

De mannenbond is altijd de rechtsbuiten van de GB geweest. Maar ik vond het juist wel meevallen. Op de website zie je vier foto's.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ambtenaar »

pierre27 schreef:
Vorige week hadden ze niet allemaal een zwart pak aan in Elspeet in de dorpskerk, een paar weken ervoor ook niet. Op jouw postings afgaande kan ik het wel plaatsen dat het ellendige zwart voor jou persoonlijk niet hoeft.
De kerkenraad heeft geen zwart pak aan? En nee, ik heb geen zwart pak.
DDD
Berichten: 28660
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Ik had het niet over een zwart pak, maar over een zwarte stropdas, voor alle duidelijkheid. Dat is nog wel een nuanceverschil.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bezorgd »

Ad Anker schreef:Ik zag vandaag een foto in de krant van de hervormde mannenbond. Veel donker en zwart... En dat zijn toch gewone hervormden. Wat is dat toch.
Het gaat ook niet in de eerste plaats om een donker of zelfs zwart pak, het zijn de details die het sociologisch interessant maken.
De kleur van blouse en de strop geven aan wat je uit wilt stralen. En er kan zelfs verschil gemaakt worden of je in twee of drie delig pak verschijnt.
Maar goed, ook dit zal als onzin opgevat worden. En ik vind het ook prima als mensen het niet erg vinden.
Maar wat hier door verschillenden alleen maar aangegeven wordt, er is een ontwikkeling gaande waar deze kledingcode 'zwart', dus niet alleen pak, maar ook strop en gilet, steeds nadrukkelijker wordt uitgedragen, niet alleen door predikanten, maar in toenemende mate ook door ouderlingen en diakenen.

Ik probeer te begrijpen hoe het komt dat dit voor sommigen een volstrekt normaal verschijnsel is en voor anderen iets nieuws.
Zelf vermoed ik dat de reden hierin ligt: vroeger zag je dit misschien op bepaalde plaatsen op de biblebelt en in vissersdorpen als Urk en Katwijk. Maar tegenwoordig zie je het steeds breder, tot in gemeenten in het Westen aan toe.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Ik heb gedachtig aan de zwakheden van DDD een grijze trui aangetrokken afgelopen zaterdag. :nananere
Online
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:
Ad Anker schreef:Ik zag vandaag een foto in de krant van de hervormde mannenbond. Veel donker en zwart... En dat zijn toch gewone hervormden. Wat is dat toch.
Het gaat ook niet in de eerste plaats om een donker of zelfs zwart pak, het zijn de details die het sociologisch interessant maken.
De kleur van blouse en de strop geven aan wat je uit wilt stralen. En er kan zelfs verschil gemaakt worden of je in twee of drie delig pak verschijnt.
Maar goed, ook dit zal als onzin opgevat worden. En ik vind het ook prima als mensen het niet erg vinden.
Maar wat hier door verschillenden alleen maar aangegeven wordt, er is een ontwikkeling gaande waar deze kledingcode 'zwart', dus niet alleen pak, maar ook strop en gilet, steeds nadrukkelijker wordt uitgedragen, niet alleen door predikanten, maar in toenemende mate ook door ouderlingen en diakenen.

Ik probeer te begrijpen hoe het komt dat dit voor sommigen een volstrekt normaal verschijnsel is en voor anderen iets nieuws.
Zelf vermoed ik dat de reden hierin ligt: vroeger zag je dit misschien op bepaalde plaatsen op de biblebelt en in vissersdorpen als Urk en Katwijk. Maar tegenwoordig zie je het steeds breder, tot in gemeenten in het Westen aan toe.
Ik zie het juist andersom eigenlijk. Het is zo lang geleden dat ik een gilet in kerk zag, dat ik het wel weer eens zou waarderen :D
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bezorgd »

Zeeuw schreef:
Bezorgd schreef:
Ad Anker schreef:Ik zag vandaag een foto in de krant van de hervormde mannenbond. Veel donker en zwart... En dat zijn toch gewone hervormden. Wat is dat toch.
Het gaat ook niet in de eerste plaats om een donker of zelfs zwart pak, het zijn de details die het sociologisch interessant maken.
De kleur van blouse en de strop geven aan wat je uit wilt stralen. En er kan zelfs verschil gemaakt worden of je in twee of drie delig pak verschijnt.
Maar goed, ook dit zal als onzin opgevat worden. En ik vind het ook prima als mensen het niet erg vinden.
Maar wat hier door verschillenden alleen maar aangegeven wordt, er is een ontwikkeling gaande waar deze kledingcode 'zwart', dus niet alleen pak, maar ook strop en gilet, steeds nadrukkelijker wordt uitgedragen, niet alleen door predikanten, maar in toenemende mate ook door ouderlingen en diakenen.

Ik probeer te begrijpen hoe het komt dat dit voor sommigen een volstrekt normaal verschijnsel is en voor anderen iets nieuws.
Zelf vermoed ik dat de reden hierin ligt: vroeger zag je dit misschien op bepaalde plaatsen op de biblebelt en in vissersdorpen als Urk en Katwijk. Maar tegenwoordig zie je het steeds breder, tot in gemeenten in het Westen aan toe.
Ik zie het juist andersom eigenlijk. Het is zo lang geleden dat ik een gilet in kerk zag, dat ik het wel weer eens zou waarderen :D
Je ziet dus dat al deze gebruiken heel plaatselijk kunnen zijn.
In de Gereformeerde Gemeente waar ik opgegroeid ben, had zelfs de dominee door de weeks geen effen zwarte stropdas om, en zondags een witte strik. En de ouderlingen droegen alleen op zondag een zwart pak met zwarte das, de diakenen een zwart pak met gekleurde das. En door de weeks liep iedereen in een net blauw, bruin of grijs pak bij ambtelijke activiteiten.
En dat is nu geheel anders geworden. Ik vermoed dat DDD dat ook herkent.
Plaats reactie