Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8974
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:Als je niet wilt betalen, koop je het toch gewoon niet
Zeker. Het is 1 van de redenen dat ik veel in het Engels lees.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Carrie »

Inderdaad! Ontzettend mooi geschreven.
Zowel inhoud als stijl!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Je valt in herhaling:
Jantje schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-w-vis ... -1.1558968

Ik heb eens zitten nadenken. Maar ik ben het toch niet eens met ds. Visscher in deze, hij maakt zich er hiet wel erg makkelijk vanaf. Ds. Van 't Spijker heeft wel gelijk, mijns inziens.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
TSD
Berichten: 2117
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door TSD »

Jantje schreef:
Je valt in herhaling:
Jantje schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-w-vis ... -1.1558968

Ik heb eens zitten nadenken. Maar ik ben het toch niet eens met ds. Visscher in deze, hij maakt zich er hiet wel erg makkelijk vanaf. Ds. Van 't Spijker heeft wel gelijk, mijns inziens.
Je hebt gelijk, jou reactie had ik gemist.

Maar ik val niet helemaal in herhaling, vind ik. Want ik post wat ik gelezen heb en wat ik opmerkenswaardig vond :).

Overigens ben ik niet helemaal jou mening toegedaan. Ik vind dat ds. Visscher zich er niet te makkelijk vanaf maakt. Ik denk dat je hem gemakkelijk verkeerd kan opvatten obv dit beperkte verslag.

Ik geloof namelijk niet dat ds. Visscher bedoeld heeft dat het allemaal maar goed is en dat je het zo moet laten. Maar ds. Visscher bedoelt imo wel dat je niet geforceerd de eenheid moet zoeken en verschillen (die je zelf wel van belangrijke aard vindt, zoals het voorbeeld van de doop in dit artikel) moet gaan verdoezelen. Dan is het in zijn ogen beter om in zeker zin te accepteren dat er een kerkmuur is en gaat het er vooral over dat je elkaar wel kunt herkennen over die kerkmuur heen. En dat ben ik eigenlijk wel met hem eens.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Floppy »

Jantje schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-w-vis ... -1.1558968

Ik heb eens zitten nadenken. Maar ik ben het toch niet eens met ds. Visscher in deze, hij maakt zich er hiet wel erg makkelijk vanaf. Ds. Van 't Spijker heeft wel gelijk, mijns inziens.
Ook hier kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat men de olifant in de kamer niet ziet of wil zien. Men bediscussieert heftig of de paar kerkelijke snippers in Nederland de onderlinge katholiciteit niet uit het oog verloren zijn, en of een paar microsnippers niet eens samen moeten werken zodat er een iets groter kerkelijk microsnippertje ontstaat. Maar over de échte scheuringen in de kerkgeschiedenis mogen we het niet hebben. Of willen we het niet hebben.
TSD
Berichten: 2117
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door TSD »

Floppy schreef:
Jantje schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-w-vis ... -1.1558968

Ik heb eens zitten nadenken. Maar ik ben het toch niet eens met ds. Visscher in deze, hij maakt zich er hiet wel erg makkelijk vanaf. Ds. Van 't Spijker heeft wel gelijk, mijns inziens.
Ook hier kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat men de olifant in de kamer niet ziet of wil zien. Men bediscussieert heftig of de paar kerkelijke snippers in Nederland de onderlinge katholiciteit niet uit het oog verloren zijn, en of een paar microsnippers niet eens samen moeten werken zodat er een iets groter kerkelijk microsnippertje ontstaat. Maar over de échte scheuringen in de kerkgeschiedenis mogen we het niet hebben. Of willen we het niet hebben.
Wat versta je precies onder de olifant in de kamer? En wat denk je dat daaraan moet gebeuren? (Als vervolgvraag?)
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Floppy »

Eén zo'n olifant is het schisma uit 1054. Dat heeft zulke verstrekkende gevolgen gehad, daar zijn alle geschillen in Nederland tussen GG, CGK, HHK, ... peanuts bij vergeleken.
Ik snap wel waarom men het daar niet over heeft, omdat we inmiddels zo enorm zijn afgegroeid van de oosters orthodoxie dat we niet eens zouden weten waar we moesten beginnen. Daarom praten we maar over onze eigen kleine verschilletjes, want die zijn behapbaar. De olifant is heel groot en ook heel moeilijk te temmen. Het heeft iets weg van de keuken opruimen terwijl het huis is afgebrand. Zolang we niet buiten de keuken van Nederland kijken, zien we de afgebrande wereld verder weg niet.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door windorgel »

Een tijdje geleden was er een cursus voor diakenen in de GG. Op refoforum was er toen nogal wat verbazing over het feit dat vrijwel iedereen in een zwart pak aanwezig was.
Ik zie nu deze foto in het RD: https://www.rd.nl/kerk-religie/hhk-ambt ... -1.1559471
Ook binnen de HHK is het dus niet ongebruikelijk om in ambtskleding naar een toerustingsdag te komen.
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

windorgel schreef:Een tijdje geleden was er een cursus voor diakenen in de GG. Op refoforum was er toen nogal wat verbazing over het feit dat vrijwel iedereen in een zwart pak aanwezig was.
Ik zie nu deze foto in het RD: https://www.rd.nl/kerk-religie/hhk-ambt ... -1.1559471
Ook binnen de HHK is het dus niet ongebruikelijk om in ambtskleding naar een toerustingsdag te komen.
En?
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Het viel mij ook op. Het is een ontwikkeling die zich dus breder voordoet. Misschien is de HHK wel de oorzaak van deze bredere ontwikkeling. Het valt in ieder geval in tijd goed samen.

De HHK moet natuurlijk zijn bestaansrecht ook bewijzen. Dus wellicht tellen dit soort dingen daarin ook mee. Ik heb er uitvoerig naar zitten kijken. En wellicht dat dan de GG-ambtsdragers niet achter willen blijven. De kleurenfoto's in het RD hebben natuurlijk ook een uniformerende werking. Dat valt in tijd ook ongeveer samen. Het is jammer dat er nauwelijks serieus onderzoek naar dit soort ontwikkelingen plaatsvindt, terwijl dat toch net zo boeiend is als stammen in het regenwoud.

Ik kwam zo nu en dan in de degelijke bondsgemeente op ons dorp, maar zo heb ik de kerkenraad nooit gezien. Dat was meer wat voor Garderen.

Ik geloof bijvoorbeeld dat mij dat ook in Elspeet in de hervormde kerk nooit is opgevallen, als ik daar als klein kind naar de kerk ging. Maar misschien is dat iets om uit te zoeken.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Nasrani »

DDD schreef:Het viel mij ook op. Het is een ontwikkeling die zich dus breder voordoet. Misschien is de HHK wel de oorzaak van deze bredere ontwikkeling. Het valt in ieder geval in tijd goed samen.

De HHK moet natuurlijk zijn bestaansrecht ook bewijzen. Dus wellicht tellen dit soort dingen daarin ook mee. Ik heb er uitvoerig naar zitten kijken. En wellicht dat dan de GG-ambtsdragers niet achter willen blijven. De kleurenfoto's in het RD hebben natuurlijk ook een uniformerende werking. Dat valt in tijd ook ongeveer samen. Het is jammer dat er nauwelijks serieus onderzoek naar dit soort ontwikkelingen plaatsvindt, terwijl dat toch net zo boeiend is als stammen in het regenwoud.

Ik kwam zo nu en dan in de degelijke bondsgemeente op ons dorp, maar zo heb ik de kerkenraad nooit gezien. Dat was meer wat voor Garderen.

Ik geloof bijvoorbeeld dat mij dat ook in Elspeet in de hervormde kerk nooit is opgevallen, als ik daar als klein kind naar de kerk ging. Maar misschien is dat iets om uit te zoeken.
Zoals @Zeeuw al vraagt: En?
Waarom moet daar weer over gediscussieerd worden? Laat kerkenraden toch lekker zelf beslissen of ze voor ambtelijke taken en bijeenkomsten uniform gekleed gaan of dat ze dat aan de mensen zelf over laten...
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ditbenik »

windorgel schreef:Een tijdje geleden was er een cursus voor diakenen in de GG. Op refoforum was er toen nogal wat verbazing over het feit dat vrijwel iedereen in een zwart pak aanwezig was.
Ik zie nu deze foto in het RD: https://www.rd.nl/kerk-religie/hhk-ambt ... -1.1559471
Ook binnen de HHK is het dus niet ongebruikelijk om in ambtskleding naar een toerustingsdag te komen.
Ja, dit is echt een ramp. Ik heb er vanmorgen ook met verbazing naar zitten kijken. In 2004 werd beloofd dat we hervormd zouden blijven, maar dat hervormde is in rap tempo gesloopt. In veel hervormde gemeenten was het gebruikelijk dat ambtsdragers tijdens de diensten op zondag een zwart pak aan hadden (tweedelig) en daar zelf een leuke stropdas bij zochten. Door de week werd geen zwart pak gedragen. Na de scheuring is dat in rap tempo veranderd. Ik ben regelmatig op classisvergaderingen geweest waar ik de enige ouderling was die niet in het zwart gekleed was. Dat wordt niet echt gewaardeerd. Ambtsdragers die na 2004 lid geworden zijn van de HHK lopen in driedelig zwart en verwachten toch eigenlijk dat degene die voor 2004 hervormd waren zich aanpassen of vertrekken.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door windorgel »

Zeeuw schreef:
windorgel schreef:Een tijdje geleden was er een cursus voor diakenen in de GG. Op refoforum was er toen nogal wat verbazing over het feit dat vrijwel iedereen in een zwart pak aanwezig was.
Ik zie nu deze foto in het RD: https://www.rd.nl/kerk-religie/hhk-ambt ... -1.1559471
Ook binnen de HHK is het dus niet ongebruikelijk om in ambtskleding naar een toerustingsdag te komen.
En?
Wat mij betreft is het helemaal prima dat de ambtsdragers zich zo kleden, maar het viel mij op. Toen het de GG betrof werd het uitgebreid besproken op refoforum. Ik wilde maar gewoon laten zien dat het dus in meer kerkverbanden gebruikelijk is en helemaal niets is om je druk over te maken.
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bertiel »

Ditbenik schreef:
Ja, dit is echt een ramp. Ik heb er vanmorgen ook met verbazing naar zitten kijken. In 2004 werd beloofd dat we hervormd zouden blijven, maar dat hervormde is in rap tempo gesloopt. In veel hervormde gemeenten was het gebruikelijk dat ambtsdragers tijdens de diensten op zondag een zwart pak aan hadden (tweedelig) en daar zelf een leuke stropdas bij zochten. Door de week werd geen zwart pak gedragen. Na de scheuring is dat in rap tempo veranderd. Ik ben regelmatig op classisvergaderingen geweest waar ik de enige ouderling was die niet in het zwart gekleed was. Dat wordt niet echt gewaardeerd. Ambtsdragers die na 2004 lid geworden zijn van de HHK lopen in driedelig zwart en verwachten toch eigenlijk dat degene die voor 2004 hervormd waren zich aanpassen of vertrekken.
De hervormde gemeente waar ik bij hoor, was ook zo gekleed voor 2004, denk dat het meer iets lokaals is dan iets wat landelijk te benoemen valt.
Zie juist na alle perikelen die er zijn geweest, meer openheid in onze gemeente, een wat bredere kijk. Een vernauwing kan ik het niet noemen. De dooppraktijk en de begrafenispraktijk is niet veranderd, denk dat daar meer aan te zien is of een gemeenten hervormd is gebleven dan aan de kleur van de stropdas
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie