Gelezen, gedacht, gehoord...

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:Ik merk wel meer hier op het forum dat er zijn die geen benul hebben hoe een gemiddeld eenverdieners gezin met een aantal kinderen met geld om moet gaan om alles draaiend te houden. Zie het niet als persoonlijk verwijt maar dat leeft kerkbreed. Ik ken voorbeelden genoeg die bij elke uitgave van boven de €5,- twijfelen wat te doen, dus ook bij lezingen, uitjes van verenigingen, schoolreisjes etc, etc. (En ja ze praten er niet over, dat is gelijk het probleem, het is niet zo zichtbaar)

Die € 10,- kan echt een drempel zijn om te komen.
Jawel, ik ben ook eenverdiener.
Maar bekijk het eens van de andere kant, de kant van de spreker.
Misschien is hij kostwinner in een eenverdienergezin. Dan moet hij zo'n lezing uren- zo niet avondenlang voorbereiden, vervolgens een avond zijn gezin uit, en vervolgens wordt hij afgescheept met een boekenbon van een tientje... Gezellig voor je gezin is dat niet.
Betaal dan gewoon die 100 euro; dan kan hij met zijn gezin een andere avond ter compensatie een avondje uit eten in een niet te duur tentje, of zo.
Ditbenik schreef:Nee, dat heeft er niet mee te maken dat ik niet zou weten hoe een gemiddeld eenverdieners gezin met een aantal kinderen met geld om moet gaan om alles draaiend te houden. Ik heb het in het verleden ook een tijd met minder moeten doen en van het 'gegeef' geleefd. Maar de rekening daarvan kun je niet bij een spreker neerleggen. Als je het als vereniging niet kunt betalen, moet je geen spreker uitnodigen.
Ben ik zo onduidelijk of lezen jullie niet goed ;) ( en het geldt niet voor elke éénverdiener) ;)
Ik zeg niets over de spreker. Ja die in zijn loon waardig.

Ik reageerde op een reactie van ZPW die voorstelde om van elke luisteraar € 10,- te vragen . Dat moet je mi niet doen.
Sterk voorstander zoals DDD het voorstelt:
DDD schreef:Dat is ook zo. Maar daarom horen zulke kosten door de kerk te worden betaald. Zo draagt ieder bij naar draagkracht.
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

Lilian1975 schreef:
Zeeuw schreef:
Herman schreef:
Lilian1975 schreef:Ha, :yahoo zouden ze eens moeten toepassen bij alle (parttimers en niet parttimers)leerkrachten die s avonds op komen draven voor ouderavonden, contactavonden, ouderbezoeken. Bovenop de normale uren die ze draaien. Zeg maar een soort toeslag. Of voor de partimers die op hun niet werkdagen op komen draven voor vergaderingen en leerlingbesprekingen etc. En dat naast hun gewone werkdagen. ( en ja die ook in hun vakanties voor school bezig zijn). ;) ::bye
Daar willen we dus vanaf. Al die vrijblijvendheid.

Overigens vind ik het zeer onverstandig dat je als werknemer meer werkt dan contractueel overeen is gekomen op basis van vage argumentatie en dat je daar dan geen vergoeding voor krijgt. Dan moet je daar wat aan doen.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik was ook zo een werknemer voor burnout. Alles voor de baas. 36 uur werken? Nee joh, 70 kan ook. Tot je eigen draadje knapt.
Dat is ook de reden dat ik gestopt ben. Het was niet te combineren met gezin met extra zorg kinderen. En gezin gaat voor. Ik werkte niet 20 uur per week ernaast. Maar al snel 30 uur. Plus dat het een contact beroep is. Wat op een andere manier energie vraagt als een beroep op kantoor.... en dan kan je zeggen grenzen aangeven. Maar het werk moet toch gebeuren. Linkso om of rechtsom.
Klopt. Ook op kantoor heb je trouwens contactberoepen hoor. Met veel uitdaging in de communicatie met burgers/ondernemers etc. Mijn stelregel was ook altijd 'het werk moet toch gebeuren'. Misschien moet onderwijzend personeel dit eens gewoon loslaten. Dan worden de effecten pijnlijk zichtbaar en zal de geldschieter een keuze moeten maken.
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Gabrielle »

Tip voor Lilian:

Ga in een invalpool werken.

Is echt ideaal. Je kiest zelf welke groep je wil en hoe vaak je wilt werken.
Je beheert je eigen agenda, heb je geen tijd of zin, dan werk je niet. Lang leve de vrijheid.
Geen vergaderingen, geen overleg, geen administratie etc.
Ik vind het geweldig. Je komt overal....
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Lilian1975 »

Gabrielle schreef:Tip voor Lilian:

Ga in een invalpool werken.

Is echt ideaal. Je kiest zelf welke groep je wil en hoe vaak je wilt werken.
Je beheert je eigen agenda, heb je geen tijd of zin, dan werk je niet. Lang leve de vrijheid.
Geen vergaderingen, geen overleg, geen administratie etc.
Ik vind het geweldig. Je komt overal....
Zodra de thuissituatie dat toelaat wil ik dat misschien wel weer gaan doen. Nu is de situatie zo dat dat even niet te handelen is. Jammer wel om geen "eigen" groep meer te hebben. Misschien dat ik dan eens bij Klaswijs ga kijken. :super
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Lilian1975 »

Zeeuw schreef:
Lilian1975 schreef:
Zeeuw schreef:
Herman schreef:
Daar willen we dus vanaf. Al die vrijblijvendheid.

Overigens vind ik het zeer onverstandig dat je als werknemer meer werkt dan contractueel overeen is gekomen op basis van vage argumentatie en dat je daar dan geen vergoeding voor krijgt. Dan moet je daar wat aan doen.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik was ook zo een werknemer voor burnout. Alles voor de baas. 36 uur werken? Nee joh, 70 kan ook. Tot je eigen draadje knapt.
Dat is ook de reden dat ik gestopt ben. Het was niet te combineren met gezin met extra zorg kinderen. En gezin gaat voor. Ik werkte niet 20 uur per week ernaast. Maar al snel 30 uur. Plus dat het een contact beroep is. Wat op een andere manier energie vraagt als een beroep op kantoor.... en dan kan je zeggen grenzen aangeven. Maar het werk moet toch gebeuren. Linkso om of rechtsom.
Klopt. Ook op kantoor heb je trouwens contactberoepen hoor. Met veel uitdaging in de communicatie met burgers/ondernemers etc. Mijn stelregel was ook altijd 'het werk moet toch gebeuren'. Misschien moet onderwijzend personeel dit eens gewoon loslaten. Dan worden de effecten pijnlijk zichtbaar en zal de geldschieter een keuze moeten maken.
Het vervelende is, als jij je werk gewoon niet doet omdat het teveel is. Jij en de kinderen ermee belast wordt. Het de verhoudingen binnen een team op scherp zal zetten. De pijnlijke effecten zijn er al. Burn outs, geen vervanging, moeilijk personeel te krijgen etc.
En ja ik bedoelde niet dat je alleen in onderwijs contact beroep hebt.
Wel merk ik zelf dat een dag in een groep 4 of 5 minder energie op de dag vraagt dan een dag met kleuters. Wat overigens en heerlijke doelgroep is.
ZWP
Berichten: 1669
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door ZWP »

Bezorgd schreef: Ben ik zo onduidelijk of lezen jullie niet goed ;) ( en het geldt niet voor elke éénverdiener) ;)
Ik zeg niets over de spreker. Ja die in zijn loon waardig.

Ik reageerde op een reactie van ZPW die voorstelde om van elke luisteraar € 10,- te vragen . Dat moet je mi niet doen.
Ik was blijkbaar ook onduidelijk. Ik rekende de kosten voor, maar iedereen blijft op die € 10 hangen.

Stel:
-1x per 2 jaar een externe, deskundige spreker op een vereniging.
-40 leden
-kosten spreker € 200
-je betaalt contributie per jaar

Dan kost je dit per lid per jaar aan extra contribuatie : € 2,50

Iedereen blij :)
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

In een gemiddelde kerk zitten er niet 40 vrouwen op één vrouwenvereniging. Maar goed. Dat is een bijzaak. Als iets de kosten niet waard is, dan moet je het ook niet doen. Dat vind ik een algemeen principe.
Online
Bertiel
Berichten: 4595
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bertiel »

wij hebben een vrouwenvereniging van 20 en de ochtendvrouwenvereniging van 80!

Sprekers worden altijd in samenwerking met andere vrouwenverenigingen in de classis uitgenodigd
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Dodo »

Het zou mij leuk lijken zoiets een keer met de vrouwenvereniging van de GerGem ter plaatse te doen. Dan deel je de kosten, de spreker heeft een zaal vol belangstellenden en voor de onderlinge contacten is het ook leuk.
Misschien toch eens werk van maken. Alleen, welke spreker/welk onderwerp zou het moeten worden...
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Ik vind het ook nog verschil maken of de spreker zelf het onderwerp mag bedenken. In dat geval vergt het immers minder voorbereiding om een goede voordacht te geven.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Alleen, welke spreker/welk onderwerp zou het moeten worden...
Nodig mevrouw Hoek- van Kooten uit, ze heeft de lezing "Medische verrassingen in de Bijbel" op diverse plaatsen in het land gegeven.
Boeiend en leerzaam!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Dodo »

Mara schreef:
Dodo schreef:Alleen, welke spreker/welk onderwerp zou het moeten worden...
Nodig mevrouw Hoek- van Kooten uit, ze heeft de lezing "Medische verrassingen in de Bijbel" op diverse plaatsen in het land gegeven.
Boeiend en leerzaam!
Goed idee, hou ik in gedachten. Dank je.
Online
Bertiel
Berichten: 4595
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bertiel »

vorige week is dhr. Bor geweest, waar ik veel mensen nog over hoorde napraten!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Dodo »

Wie is dhr Bor?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Dodo schreef:Wie is dhr Bor?
Lerend-Ouderling te Poederooijen en voorheen evangelist in Gent (België).
Plaats reactie