Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4067
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Maanenschijn »

Overigens zijn vergoedingen voor koster en organisten bij rouw en trouw diensten ook heel divers. Voor de kosters en organisten vaak ook nog onder werktijd.

Deze vergoedingen variëren van nul tot 100 euro. Ik vind het best lastig om hier een standaard bedrag te vragen. Ik kan me voorstellen dat een kerkverband of individuele gemeente een vergoeding richtlijn maakt voor lezingen, preekbeurten, organist en koster.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Zeeuw
Berichten: 11587
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

Hendrikus schreef:
Zeeuw schreef:
DDD schreef:Nou dat is toch vrij simpel. Minder dan 200 euro is onfatsoenlijk.
Vind ik helemaal afhankelijk of het aan een functie gerelateerd is.
Neem de standaard vergoeding voor een preekbeurt in de PKN als uitgangspunt: € 127. Da's zeker niet teveel, ook niet voor een lezing op een verenigingsavond....
Ik bedoel, als bv iemand van de SGP landelijk komt spreken op een lokale vereniging, vind ik dat gewoon in het salaris zitten. Bloemetje vind ik genoeg. Ook bij zo een lezing denk ik echt aan welk onderwerp, op welke vereniging.
ZWP
Berichten: 1669
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door ZWP »

Bezorgd schreef: Klopt, maar als het onderdeel is van zijn of haar betaald werk , ligt dat weer anders.
En wat het laatste betrreft. Ik ken ook predikanten die zo vol vuur zitten en genoeg hebben aan hun normale salaris dat ze gaag een lezing willen geven, ook als er geen middelen zijn. Dat weet ik uit ervaring. Het is dus heel persoonlijk.
Sterker, ik er zijn predikanten die zelf een preekbeurt gratis doen in bepaalde kleine gemeenten, en dat zelf aanbieden.
Geen middelen? Als het hebt over € 200 kosten en er komen 20 personen: € 10 per persoon moet toch wel te betalen zijn!? En bij een beetje onderwerp komen er wel (een stuk) meer dan 20?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Dodo »

Wij zouden er als vrouwenkring niet over peinzen om tien euro per persoon te vragen voor een lezing. De totale contributie is 27 euro, dat is inclusief het tijdschrift De Hervormde vrouw. Voor het dagje uit betalen ze rond de 15 euro. Dan is tien euro extra voor een lezing een flinke hap geld, en wij zouden dan liever kiezen voor een andere invulling van de middag.
ZWP
Berichten: 1669
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door ZWP »

Dodo schreef:Wij zouden er als vrouwenkring niet over peinzen om tien euro per persoon te vragen voor een lezing. De totale contributie is 27 euro, dat is inclusief het tijdschrift De Hervormde vrouw. Voor het dagje uit betalen ze rond de 15 euro. Dan is tien euro extra voor een lezing een flinke hap geld, en wij zouden dan liever kiezen voor een andere invulling van de middag.
Die 10 euro ging over 20 personen. De gemiddelde VV heeft toch wel wat meer betalende leden en wellicht nog wat geld in kas zodat het niet direct wordt doorberekend?
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

@Dodo:
Het maakt mijns inziens inderdaad verschil of het iemands professie is. Als een hobbyist uit de gemeente iets komt vertellen, is dat heel iets anders. In dit geval lijkt me het probleem meer dat de voordracht inhoudelijk niet de moeite waard was. Dan kun je dat aan de orde stellen. Dat lijkt mij beter dan iemand die wel doet wat je van hem of haar mag verwachten met een schijntje naar huis sturen.

Ik heb ook wel eens meegemaakt dat een dominee voor een gemeente-avond kwam en een verhaal hield waarvoor geen kwartier voorbereiding nodig was en wat veel aanwezigen erg teleurstelde, omdat het totaal niet ging over het onderwerp waarover het zou moeten gaan. Dat onderwerp was ook in de gemeente gemeld en daarop had iedereen zich ook voorbereid. Maar dat alles lijkt me geen reden om de standaardvergoeding naar beneden aan te passen. Je zou hooguit kunnen mailen wat je bevindingen zijn en vragen wat dat voor gevolgen heeft voor de afgesproken vergoeding. Dat lijkt me een mooi leermoment voor de spreker ook. Want ik vrees dat die vaak erg weinig relevante terugkoppeling krijgen.

@Bezorgd:
Maar iedereen kan toch weten dat minimumloon ongeveer 20 euro per uur is, inclusief werkgeverslasten? Als ik een nieuwe presentatie moet voorbereiden van drie kwartier, dan ben ik daar een paar dagen mee bezig.

Er is niets mis mee als een dominee gratis preekt in gemeenten die armlastig zijn. Maar dat is iets anders dan iemand vragen om een specifiek onderwerp voor te bereiden en daarvoor geen vergoeding te geven. Ik ben het helemaal met Ditbenik eens.

@Hendrikus:
De standaardvergoeding van 127 euro is voor zover ik weet bedoeld voor een reeds gehouden preek buiten het leesrooster en de reiskosten worden dan apart vergoed tegen een ruime vergoeding, waar dus ook een urencomponent in zit (denk ik).

@Helma:
Gaat het om een uur of twee? Ik vind in zo'n geval 75 euro voor het goede doel per presenterend persoon een prima te verdedigen bedrag. Overigens, als het voor een goed doel is, hoe regel je dan in zo'n geval de belastingaftrek? Die moet je er dan eigenlijk bij optellen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door helma »

De lezing heb ik idd met PowerPoint. Tussen de 2 laatste keren zit langer dan een jaar. Dan neem ik er echt wel flink tijd voor om me weer voor te bereiden en in te lezen. Dus ook al heb je een lezing liggen (waar ik overigens maanden mee bezig geweest ben door van alles te lezen) is het niet dat je het zomaar weer uit je mouw schudt.

Ik doe het ter plekke uit mijn hoofd. En praat zo'n anderhalf uur (incl de vragen die gesteld worden) Ik ben een uur bezig geweest met koekjes bakken, mijn vriendin deed twee baksels, is daar ook anderhalf uur zoet mee geweest. Voor de presentatie zelf ben je toch wel een dagdeel kwijt. Je bent aanwezig voordat de mensen komen en je ruimt op als ze weggaan.
Vorige week gingen we hier half 1 weg en was ik half 5 weer terug.

Scheelt dat ik het ook wel als een stukje ontspanning ervaar. Anders deed ik het natuurlijk niet. Maar het is wel leuk als het voor een goed doel toch een aardig bedrag oplevert zodat je het gevoel hebt dat het ook een goed bestede bezigheid is. :huhu
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door helma »

DDD, we hebben die €35 aangevuld met een deel van de reiskostenvergoeding en €50 voor de collectezak bestemd. Dus in dit geval geen aftrek. Kunnen we idd volgende keer beter overmaken.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:Ik bedoel, als bv iemand van de SGP landelijk komt spreken op een lokale vereniging, vind ik dat gewoon in het salaris zitten. Bloemetje vind ik genoeg. Ook bij zo een lezing denk ik echt aan welk onderwerp, op welke vereniging.
Dat is vanuit mijn perspectief dus een vergissing. Dat salaris is gebaseerd op een normale werkweek en niet op basis van 80 uur.
Nu weten we allemaal wat Cees van der Staaij verdiend. Maar dat betekent dus niet dat je hem dus maar gratis kan komen laten opdraven omdat de overheid al betaald. De waarde van zijn bijdrage zou dan op zijn minst naar de partijkas moeten vloeien als hij het privé niet nodig heeft.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Dodo schreef:Wij zouden er als vrouwenkring niet over peinzen om tien euro per persoon te vragen voor een lezing. De totale contributie is 27 euro, dat is inclusief het tijdschrift De Hervormde vrouw. Voor het dagje uit betalen ze rond de 15 euro. Dan is tien euro extra voor een lezing een flinke hap geld, en wij zouden dan liever kiezen voor een andere invulling van de middag.
Dit is dus een lezing in de hobbysfeer. Dat is wat anders als bezinning, want dan zou je altijd nog de diaconie kunnen vragen voor een bijdrage..
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Tiberius »

Eens met DDD.

@Helma: mooi dat je het als ontspanning ervaart, anders deed je het inderdaad niet. Maar dat mag geen reden zijn om iemand met een habbekrats naar huis te sturen (als het althans een serieuze lezing is, en niet zoals Dodo omschrijft; charlatans heb je in elk vak wel).
Ik denk namelijk dat iedereen die een lezing houdt, daar wel op één of andere manier positieve energie uit haalt. Anders doe je het niet.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:Ik bedoel, als bv iemand van de SGP landelijk komt spreken op een lokale vereniging, vind ik dat gewoon in het salaris zitten. Bloemetje vind ik genoeg. Ook bij zo een lezing denk ik echt aan welk onderwerp, op welke vereniging.
Dat is vanuit mijn perspectief dus een vergissing. Dat salaris is gebaseerd op een normale werkweek en niet op basis van 80 uur.
Nu weten we allemaal wat Cees van der Staaij verdiend. Maar dat betekent dus niet dat je hem dus maar gratis kan komen laten opdraven omdat de overheid al betaald. De waarde van zijn bijdrage zou dan op zijn minst naar de partijkas moeten vloeien als hij het privé niet nodig heeft.
Dat ben ik dan weer totaal niet met je eens. Voor een politicus geldt mijns inziens dat hij dit gewoon doet als onderdeel van zijn volksvertegenwoordigende taak. Daar staat landelijk een prima schadeloosstelling tegenover en plaatselijk een zeer bescheiden vergoeding maar, daar hoeft een vrouwenvereniging bij landelijke kopstukken heus geen bijdrage aan te leveren.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:Ik bedoel, als bv iemand van de SGP landelijk komt spreken op een lokale vereniging, vind ik dat gewoon in het salaris zitten. Bloemetje vind ik genoeg. Ook bij zo een lezing denk ik echt aan welk onderwerp, op welke vereniging.
Dat is vanuit mijn perspectief dus een vergissing. Dat salaris is gebaseerd op een normale werkweek en niet op basis van 80 uur.
Nu weten we allemaal wat Cees van der Staaij verdiend. Maar dat betekent dus niet dat je hem dus maar gratis kan komen laten opdraven omdat de overheid al betaald. De waarde van zijn bijdrage zou dan op zijn minst naar de partijkas moeten vloeien als hij het privé niet nodig heeft.
Ha, :yahoo zouden ze eens moeten toepassen bij alle (parttimers en niet parttimers)leerkrachten die s avonds op komen draven voor ouderavonden, contactavonden, ouderbezoeken. Bovenop de normale uren die ze draaien. Zeg maar een soort toeslag. Of voor de partimers die op hun niet werkdagen op komen draven voor vergaderingen en leerlingbesprekingen etc. En dat naast hun gewone werkdagen. ( en ja die ook in hun vakanties voor school bezig zijn). ;) ::bye
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

DDD schreef:Dat ben ik dan weer totaal niet met je eens. Voor een politicus geldt mijns inziens dat hij dit gewoon doet als onderdeel van zijn volksvertegenwoordigende taak. Daar staat landelijk een prima schadeloosstelling tegenover en plaatselijk een zeer bescheiden vergoeding maar, daar hoeft een vrouwenvereniging bij landelijke kopstukken heus geen bijdrage aan te leveren.
Juist. Overigens sprak Zeeuw over 'iemand van de SGP' en daar heb ik een volksvertegenwoordiger van gemaakt. Maar je kan dat dus breder trekken en dan is een andere spreker die acteert op bestuurlijk en ambtelijk niveau daar niet aan gelijk.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Lilian1975 schreef:Ha, :yahoo zouden ze eens moeten toepassen bij alle (parttimers en niet parttimers)leerkrachten die s avonds op komen draven voor ouderavonden, contactavonden, ouderbezoeken. Bovenop de normale uren die ze draaien. Zeg maar een soort toeslag. Of voor de partimers die op hun niet werkdagen op komen draven voor vergaderingen en leerlingbesprekingen etc. En dat naast hun gewone werkdagen. ( en ja die ook in hun vakanties voor school bezig zijn). ;) ::bye
Daar willen we dus vanaf. Al die vrijblijvendheid.

Overigens vind ik het zeer onverstandig dat je als werknemer meer werkt dan contractueel overeen is gekomen op basis van vage argumentatie en dat je daar dan geen vergoeding voor krijgt. Dan moet je daar wat aan doen.
Plaats reactie