Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
liz boer schreef:
-DIA- schreef:
Ditbenik schreef:"Ik geloof in Gelderland". Vanaf minuut 6:30 een inkijkje bij onze dominee: https://goo.gl/dt256f
Het is een teken des tijds dat men het christendom op gelijke hoogte stelt met de islam, het boeddhisme enz. En eigenlijk zonder dat iemand dat opmerkt. Dat is nog het meest tekenend voor deze tijd. we dreigen er aan gewend te raken of zijn dat al.
Het was het eerste wat me opviel, maar aangewend raken nee... geloof en religie is een verschil tussen wit en zwart. Religie vind je in alle lagen van de bevolking, ook in het reformatorische gedeelte, religie is opnieuw (re) binden (legato)
Geloven is vetrouwen, je overgeven aan God... Geloven in Zijn genade, naar ook in Zijn oordelen als we het offer van Christus verachten.
' geloven ' zonder geloof is religie, laten we daar allemaal van bewust zijn, zonder de Heere Jezus voor eeuwig verloren, met de Heere Jezus voor eeuwig behouden. Verlost van mijn zware schuld.
Ik bedoel met name in het algemeen. Laat Omroep Gelderland eens het lef hebben om het Christendom apart, en ten voordele van andere religies te noemen. De algemene opinie in Nederland zou dit discriminerend vinden naar andere geloven. En klinkt er eens iets in die richten dan is men in de ogen van velen nog bekrompen en discriminerend ook. Dát bedoelde ik dus.
Zo kwam het niet over, dus vandaar mijn reactie.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
liz boer schreef:
-DIA- schreef:
Ditbenik schreef:"Ik geloof in Gelderland". Vanaf minuut 6:30 een inkijkje bij onze dominee: https://goo.gl/dt256f
Het is een teken des tijds dat men het christendom op gelijke hoogte stelt met de islam, het boeddhisme enz. En eigenlijk zonder dat iemand dat opmerkt. Dat is nog het meest tekenend voor deze tijd. we dreigen er aan gewend te raken of zijn dat al.
Het was het eerste wat me opviel, maar aangewend raken nee... geloof en religie is een verschil tussen wit en zwart. Religie vind je in alle lagen van de bevolking, ook in het reformatorische gedeelte, religie is opnieuw (re) binden (legato)
Geloven is vetrouwen, je overgeven aan God... Geloven in Zijn genade, naar ook in Zijn oordelen als we het offer van Christus verachten.
' geloven ' zonder geloof is religie, laten we daar allemaal van bewust zijn, zonder de Heere Jezus voor eeuwig verloren, met de Heere Jezus voor eeuwig behouden. Verlost van mijn zware schuld.
Ik bedoel met name in het algemeen. Laat Omroep Gelderland eens het lef hebben om het Christendom apart, en ten voordele van andere religies te noemen. De algemene opinie in Nederland zou dit discriminerend vinden naar andere geloven. En klinkt er eens iets in die richten dan is men in de ogen van velen nog bekrompen en discriminerend ook. Dát bedoelde ik dus.
Dat kun je van een publieke omroep in een land met godsdienstvrijheid niet verwachten. Dat is niet de taak van de omroep. Het is de taak van de kerken en van individuele christenen om het contact met moslims aan te gaan en hen het evangelie te verkondigen. Ik neem aan dat er ook in Rijssen moslims zijn dus ga het gesprek eens met ze aan DIA.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

Ditbenik schreef: Dat kun je van een publieke omroep in een land met godsdienstvrijheid niet verwachten. Dat is niet de taak van de omroep. Het is de taak van de kerken en van individuele christenen om het contact met moslims aan te gaan en hen het evangelie te verkondigen. Ik neem aan dat er ook in Rijssen moslims zijn dus ga het gesprek eens met ze aan DIA.

Dat begrijp ik wel, maar het feit dat is zo is mag toch wel eens onder de aandacht komen. Het kan inzicht verschaffen, als we er ogen voor hebben, voor de staat van land en volk, kerk en staat. Dan kunnen we niet anders concluderen dat Nederland zeer diep gezonken is. Wij hebben massaal het Woord verworpen. En dan is het ook Bijbels: Wat wijsheid zouden we dan nog hebben? En niemand die opmerkt dat de oordelen Gods laag over Nederland en de wereld hangen. Wie dat wel openbaar zegt kan op veel kritiek en tegenstand rekenen, of het wordt genuanceerd tot een gewoon tijdverschijnsel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Ditbenik schreef: Dat kun je van een publieke omroep in een land met godsdienstvrijheid niet verwachten. Dat is niet de taak van de omroep. Het is de taak van de kerken en van individuele christenen om het contact met moslims aan te gaan en hen het evangelie te verkondigen. Ik neem aan dat er ook in Rijssen moslims zijn dus ga het gesprek eens met ze aan DIA.

Dat begrijp ik wel, maar het feit dat is zo is mag toch wel eens onder de aandacht komen. Het kan inzicht verschaffen, als we er ogen voor hebben, voor de staat van land en volk, kerk en staat. Dan kunnen we niet anders concluderen dat Nederland zeer diep gezonken is. Wij hebben massaal het Woord verworpen. En dan is het ook Bijbels: Wat wijsheid zouden we dan nog hebben? En niemand die opmerkt dat de oordelen Gods laag over Nederland en de wereld hangen. Wie dat wel openbaar zegt kan op veel kritiek en tegenstand rekenen, of het wordt genuanceerd tot een gewoon tijdverschijnsel.
En is het niet zo dat de oordelen laag hangen omdat kerkgangers weigeren gehoorzaam te zijn aan de opdracht om getuigen van Christus te zijn? Dan is het niet meer de schuld van omroep Gelderland of van vrijwel alle kerken, gemeenten en predikanten maar van jou en mij. Dat kunnen we stoppen met het wijzen naar anderen en er zelf op uit gaan 'omdat ik enigen behouden mocht'.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Nasrani »

Ditbenik schreef:"Ik geloof in Gelderland". Vanaf minuut 6:30 een inkijkje bij onze dominee: https://goo.gl/dt256f
Mooi stukje. Bedankt voor het delen....
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
Ditbenik schreef: Dat kun je van een publieke omroep in een land met godsdienstvrijheid niet verwachten. Dat is niet de taak van de omroep. Het is de taak van de kerken en van individuele christenen om het contact met moslims aan te gaan en hen het evangelie te verkondigen. Ik neem aan dat er ook in Rijssen moslims zijn dus ga het gesprek eens met ze aan DIA.

Dat begrijp ik wel, maar het feit dat is zo is mag toch wel eens onder de aandacht komen. Het kan inzicht verschaffen, als we er ogen voor hebben, voor de staat van land en volk, kerk en staat. Dan kunnen we niet anders concluderen dat Nederland zeer diep gezonken is. Wij hebben massaal het Woord verworpen. En dan is het ook Bijbels: Wat wijsheid zouden we dan nog hebben? En niemand die opmerkt dat de oordelen Gods laag over Nederland en de wereld hangen. Wie dat wel openbaar zegt kan op veel kritiek en tegenstand rekenen, of het wordt genuanceerd tot een gewoon tijdverschijnsel.
En is het niet zo dat de oordelen laag hangen omdat kerkgangers weigeren gehoorzaam te zijn aan de opdracht om getuigen van Christus te zijn? Dan is het niet meer de schuld van omroep Gelderland of van vrijwel alle kerken, gemeenten en predikanten maar van jou en mij. Dat kunnen we stoppen met het wijzen naar anderen en er zelf op uit gaan 'omdat ik enigen behouden mocht'.
Als ik mocht zeggen wat ik werkelijk wilde zou ik meteen van het forum worden verbannen. Zo liggen de zaken thans in Nederland, ook in het 'christelijk Nederland'. De claim op de enige ware godsdienst is verboden.

Overigens kijk ik persoonlijk nooit naar de naam van een kerk. Als de waarheid er is kan ik er ook zijn. De waarheid is wel scherp, en dat kan niet iedereen hebben.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
Ditbenik schreef: Dat kun je van een publieke omroep in een land met godsdienstvrijheid niet verwachten. Dat is niet de taak van de omroep. Het is de taak van de kerken en van individuele christenen om het contact met moslims aan te gaan en hen het evangelie te verkondigen. Ik neem aan dat er ook in Rijssen moslims zijn dus ga het gesprek eens met ze aan DIA.

Dat begrijp ik wel, maar het feit dat is zo is mag toch wel eens onder de aandacht komen. Het kan inzicht verschaffen, als we er ogen voor hebben, voor de staat van land en volk, kerk en staat. Dan kunnen we niet anders concluderen dat Nederland zeer diep gezonken is. Wij hebben massaal het Woord verworpen. En dan is het ook Bijbels: Wat wijsheid zouden we dan nog hebben? En niemand die opmerkt dat de oordelen Gods laag over Nederland en de wereld hangen. Wie dat wel openbaar zegt kan op veel kritiek en tegenstand rekenen, of het wordt genuanceerd tot een gewoon tijdverschijnsel.
En is het niet zo dat de oordelen laag hangen omdat kerkgangers weigeren gehoorzaam te zijn aan de opdracht om getuigen van Christus te zijn? Dan is het niet meer de schuld van omroep Gelderland of van vrijwel alle kerken, gemeenten en predikanten maar van jou en mij. Dat kunnen we stoppen met het wijzen naar anderen en er zelf op uit gaan 'omdat ik enigen behouden mocht'.
Als ik mocht zeggen wat ik werkelijk wilde zou ik meteen van het forum worden verbannen. Zo liggen de zaken thans in Nederland, ook in het 'christelijk Nederland'. De claim op de enige ware godsdienst is verboden.

Overigens kijk ik persoonlijk nooit naar de naam van een kerk. Als de waarheid er is kan ik er ook zijn. De waarheid is wel scherp, en dat kan niet iedereen hebben.
Dan begrijp je niet wat ik schreef. Ik schreef niet dat de claim op de enige ware godsdienst verboden is maar ik schreef dat wij de plicht hebben om er op uit te gaan om anderen, en dus ook moslims, bekend te maken met het evangelie. Daar ga je in je reactie aan voorbij.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

Ditbenik schreef: Dan begrijp je niet wat ik schreef. Ik schreef niet dat de claim op de enige ware godsdienst verboden is maar ik schreef dat wij de plicht hebben om er op uit te gaan om anderen, en dus ook moslims, bekend te maken met het evangelie. Daar ga je in je reactie aan voorbij.
Blijkbaar ben ik niet zo goed in uitleggen... er wordt maar doorgevraagd. Even nadenken is ook gezond voor hersentraining. Of het altijd aan onduidelijkheid ligt is voor mij althans, soms wel een vraag, maar daarin ben ik niet bevoegd een oordeel te vellen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Ditbenik schreef: Dan begrijp je niet wat ik schreef. Ik schreef niet dat de claim op de enige ware godsdienst verboden is maar ik schreef dat wij de plicht hebben om er op uit te gaan om anderen, en dus ook moslims, bekend te maken met het evangelie. Daar ga je in je reactie aan voorbij.
Blijkbaar ben ik niet zo goed in uitleggen... er wordt maar doorgevraagd. Even nadenken is ook gezond voor hersentraining. Of het altijd aan onduidelijkheid ligt is voor mij althans, soms wel een vraag, maar daarin ben ik niet bevoegd een oordeel te vellen.
Als nadenken gezond is voor hersentraining lijkt het me goed voor je om daar eens mee te beginnen. Wellicht dat je dan je kwetsende manier van discussiëren ook wat kunt aanpassen.
::bye
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
Ditbenik schreef: Dan begrijp je niet wat ik schreef. Ik schreef niet dat de claim op de enige ware godsdienst verboden is maar ik schreef dat wij de plicht hebben om er op uit te gaan om anderen, en dus ook moslims, bekend te maken met het evangelie. Daar ga je in je reactie aan voorbij.
Blijkbaar ben ik niet zo goed in uitleggen... er wordt maar doorgevraagd. Even nadenken is ook gezond voor hersentraining. Of het altijd aan onduidelijkheid ligt is voor mij althans, soms wel een vraag, maar daarin ben ik niet bevoegd een oordeel te vellen.
Als nadenken gezond is voor hersentraining lijkt het me goed voor je om daar eens mee te beginnen. Wellicht dat je dan je kwetsende manier van discussiëren ook wat kunt aanpassen.
::bye
Ik bedoel niemand te kwetsen. Dus ik begrijp niet waar dit op slaat? U mag het wel bij name noemen hoor. Dan weet ik meteen wat kwetsend overkomt.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 25 mar 2019, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
Ditbenik schreef: Dan begrijp je niet wat ik schreef. Ik schreef niet dat de claim op de enige ware godsdienst verboden is maar ik schreef dat wij de plicht hebben om er op uit te gaan om anderen, en dus ook moslims, bekend te maken met het evangelie. Daar ga je in je reactie aan voorbij.
Blijkbaar ben ik niet zo goed in uitleggen... er wordt maar doorgevraagd. Even nadenken is ook gezond voor hersentraining. Of het altijd aan onduidelijkheid ligt is voor mij althans, soms wel een vraag, maar daarin ben ik niet bevoegd een oordeel te vellen.
Als nadenken gezond is voor hersentraining lijkt het me goed voor je om daar eens mee te beginnen. Wellicht dat je dan je kwetsende manier van discussiëren ook wat kunt aanpassen.
::bye
Ik bedoel niemand te kweten. Dus ik begrijp niet waar dit op slaat? U mag het wel bij name noemen hoor. Dan weet ik meteen wat kwetsend overkomt.
Ik geef aan dat je in je reactie voorbij gaat aan wat ik schrijft. Vervolgens geef je aan dat het je goed lijkt dat ik eens moet gaan nadenken. Dit terwijl jezelf weigert in te gaan op wat ik schrijft. Dat vind ik kwetsend en beledigend. Schrijf dan gewoon dat je niet wilt reageren op wat ik schrijf. Niemand is verplicht om ergens op te reageren maar om op de vraag op een reactie te suggereren dat de vraagsteller te dom of te lui is om na te denken vind ik onbeschoft.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

Ditbenik schreef:
Ik geef aan dat je in je reactie voorbij gaat aan wat ik schrijft. Vervolgens geef je aan dat het je goed lijkt dat ik eens moet gaan nadenken. Dit terwijl jezelf weigert in te gaan op wat ik schrijft. Dat vind ik kwetsend en beledigend. Schrijf dan gewoon dat je niet wilt reageren op wat ik schrijf. Niemand is verplicht om ergens op te reageren maar om op de vraag op een reactie te suggereren dat de vraagsteller te dom of te lui is om na te denken vind ik onbeschoft.
Dat was niet mijn bedoeling. Ik bedoel, wie het christendom als de enige weg proclameert, in het openbaar, die wordt al snel van bevooroordeling beschuldigd, en komt discriminerend over naar andere godsdiensten. Dat bedoelde ik ook t.a.v. Omroep Gelderland en alle publieke omroepen. Ik wist niet dat ik hierin onduidelijk was. Dank voor de toelichting.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Adagio »

Elk maatschappelijk veld heeft wel zeker haar eigen kenmerken en roeping, maar een ‘neutrale roeping’ bestaat niet. “Er is geen macht dan van God, en de machten die er zijn, die zijn van God geordineerd.” De overheid is Gods dienares (Rom. 13:4), en zal ook over haar werk (kleur bekennen, bijv. de abortuswetgeving) eenmaal rekenschap moeten afleggen. Jezus getuigt Zelf tegen de Groten Raad (Matth. 26): "Gij hebt het gezegd. Doch Ik zeg ulieden: Van nu aan zult gij zien den Zoon des mensen, zittende ter rechterhand der kracht Gods en komende op de wolken des hemels." Zie ook de analogie in Ef 6:12 (“Want wij hebben den strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden…”) en de kanttekening daarbij.

Los hiervan: ook voor de burgers geldt het spreken met twee woorden. Paulus nam inderdaad de gelegenheid te baat om Gods Woord te verkondigen, bijv. Hand. 17: “En Paulus staande in het midden van de plaats genaamd Areópagus, zeide: Gij mannen van Athene, ik bemerk dat gij alleszins gelijk als godsdienstiger zijt. Want de stad doorgaande, en aanschouwende uw heiligdommen, heb ik ook een altaar gevonden op hetwelk een opschrift stond: DEN ONBEKENDEN GOD. Dezen dan, Dien gij niet kennende dient, verkondig ik ulieden.”

Maar let wel, daarentegen was Paulus ook vastbesloten, wanneer de verkondiging van Gods Woord in de beeldvorming gelijk werd geschakeld aan allerlei valse godsdienst, bijv. door een vertegenwoordiger van dit laatste, zie Hand. 16: “En het geschiedde als wij tot het gebed heengingen, dat een zekere dienstmaagd, hebbende een waarzeggenden geest, ons ontmoette, welke haar heren groot gewin toebracht met waarzeggen. Dezelve volgde Paulus en ons achterna, en riep, zeggende: Deze mensen zijn dienstknechten Gods des Allerhoogsten, die ons den weg der zaligheid verkondigen. En dit deed zij vele dagen lang. Maar Paulus daarover ontevreden zijnde, keerde zich om en zeide tot den geest: Ik gebied u in den Naam van Jezus Christus, dat gij van haar uitgaat. En hij ging uit te zelver ure.”
Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Gritje »

Jongere schreef:
Ditbenik schreef:"Ik geloof in Gelderland". Vanaf minuut 6:30 een inkijkje bij onze dominee: https://goo.gl/dt256f
Dit is de predikant van Apeldoorn, toch? *edit ivm privacy*
Ja, hij stond eerst in Abbenbroek, daar wonen weinig christenen. Volgens mij is het een echte streekgemeente. Wij hebben daar een zondag gekerkt toen we in de buurt op vakantie waren, was toen een heel goede zondag.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4080
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Maanenschijn »

liz boer schreef:
Ditbenik schreef:"Ik geloof in Gelderland". Vanaf minuut 6:30 een inkijkje bij onze dominee: https://goo.gl/dt256f
Prachtig, wat een mooie kerk.
Inderdaad een hele mooie kerk. Ik heb er gekerkt toen ik een weekeindje met één van mijn zoons kampeerde 'bij de boswacher' (SBB). Goede organisten ook.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie