Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Luther »

Jongere schreef:
Luther schreef:Zeker niet bang om dit te weerleggen. Maar dat de gedachte van verzoening door voldoening zeer betwijfeld zou worden, geloof ik niet. Buiten de reformatorische kerken misschien, maar dan denk ik in dit geval: zullen we het maar gewoon laten rusten? Het is zo evident ver bij de Bijbelse boodschap vandaan, dat het onder ons geen issue zou moeten zijn.
Voor de helderheid: ik stem geheel in met de kop boven de recensie van dr. G.A. van den Brink: Een boek dat nooit had mogen verschijnen.
Je moest eens weten hoeveel mensen uit de gereformeerde gezindte de boeken van Sonneveld lezen. En helaas vaak als zoete koek slikken. Die zorg uitte ook dr. Van den Brink. Sonneveld weet zijn visie vaardig te presenteren als nieuwe ontdekking.
Heel goed en logisch dat hier aandacht voor is. Op Twitter las ik vooral kritiek dat het RD zo'n scherpe recensie van Van den Brink had geplaatst. Maar ik was er blij mee, voor zover je dat kunt zeggen over zoiets heftigs.
Ik vond de recensie heel goed en terecht zeer scherp. Onbegrijpelijk dat mensen zulke boeken lezen en bijv De kruistriomf van Vorst Messias ongelezen laten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door ZWP »

Luther schreef:
Jongere schreef:
Luther schreef:Zeker niet bang om dit te weerleggen. Maar dat de gedachte van verzoening door voldoening zeer betwijfeld zou worden, geloof ik niet. Buiten de reformatorische kerken misschien, maar dan denk ik in dit geval: zullen we het maar gewoon laten rusten? Het is zo evident ver bij de Bijbelse boodschap vandaan, dat het onder ons geen issue zou moeten zijn.
Voor de helderheid: ik stem geheel in met de kop boven de recensie van dr. G.A. van den Brink: Een boek dat nooit had mogen verschijnen.
Je moest eens weten hoeveel mensen uit de gereformeerde gezindte de boeken van Sonneveld lezen. En helaas vaak als zoete koek slikken. Die zorg uitte ook dr. Van den Brink. Sonneveld weet zijn visie vaardig te presenteren als nieuwe ontdekking.
Heel goed en logisch dat hier aandacht voor is. Op Twitter las ik vooral kritiek dat het RD zo'n scherpe recensie van Van den Brink had geplaatst. Maar ik was er blij mee, voor zover je dat kunt zeggen over zoiets heftigs.
Ik vond de recensie heel goed en terecht zeer scherp. Onbegrijpelijk dat mensen zulke boeken lezen en bijv De kruistriomf van Vorst Messias ongelezen laten.
Zeer begrijpelijk (helaas) als je weet hoe makkelijk de boeken van Sonneveld weglezen. Dat las ik ergens en ooit heb ik eens een boekje gelezen van hem.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Toch kunnen we ook wel weer van Sonnevelt leren wat de betekenis van het van het kruis mbt het Overwinnaarschap van Christus
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23854
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door refo »

Luther schreef:
Jongere schreef:
Luther schreef:Zeker niet bang om dit te weerleggen. Maar dat de gedachte van verzoening door voldoening zeer betwijfeld zou worden, geloof ik niet. Buiten de reformatorische kerken misschien, maar dan denk ik in dit geval: zullen we het maar gewoon laten rusten? Het is zo evident ver bij de Bijbelse boodschap vandaan, dat het onder ons geen issue zou moeten zijn.
Voor de helderheid: ik stem geheel in met de kop boven de recensie van dr. G.A. van den Brink: Een boek dat nooit had mogen verschijnen.
Je moest eens weten hoeveel mensen uit de gereformeerde gezindte de boeken van Sonneveld lezen. En helaas vaak als zoete koek slikken. Die zorg uitte ook dr. Van den Brink. Sonneveld weet zijn visie vaardig te presenteren als nieuwe ontdekking.
Heel goed en logisch dat hier aandacht voor is. Op Twitter las ik vooral kritiek dat het RD zo'n scherpe recensie van Van den Brink had geplaatst. Maar ik was er blij mee, voor zover je dat kunt zeggen over zoiets heftigs.
Ik vond de recensie heel goed en terecht zeer scherp. Onbegrijpelijk dat mensen zulke boeken lezen en bijv De kruistriomf van Vorst Messias ongelezen laten.
Ik had tot voor kort nog nooit van dat boek gehoord.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Luther »

refo schreef:
Luther schreef: Ik vond de recensie heel goed en terecht zeer scherp. Onbegrijpelijk dat mensen zulke boeken lezen en bijv De kruistriomf van Vorst Messias ongelezen laten.
Ik had tot voor kort nog nooit van dat boek gehoord.
Voor de zekerheid: Ik neem aan dat je het boek van Sonneveld bedoelt en niet dat van Hellenbroek?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Boertje »

Wie heeft dit boek van Hellenbroek gelezen? Vertel er eens wat over want ik overweeg de aanschaf.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10606
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

Boertje schreef:Wie heeft dit boek van Hellenbroek gelezen? Vertel er eens wat over want ik overweeg de aanschaf.
Heldere, diepgaand Schriftuurlijke preken. Bij ons is er een aantal jaren terug een preek uit gelezen in de leesdienst. Daar zijn ze ook geschikt voor. Het aanschaffen waard wat mij betreft.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Geytenbeekje schreef:Toch kunnen we ook wel weer van Sonnevelt leren wat de betekenis van het van het kruis mbt het Overwinnaarschap van Christus
Het is Sonneveld met een d. Ik wilde het maar even zeggen, want ik vond het een vervelende fout. Met de prediking van ds. C. Sonnevelt (met t) is gelukkig niks mis.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jeremiah »

Boertje schreef:Wie heeft dit boek van Hellenbroek gelezen? Vertel er eens wat over want ik overweeg de aanschaf.
Ben er nu in bezig. Preek 3. Echt prachtig om te lezen. Zeer lezenswaardig. Er is een nieuwe uitgave voor €35.

De Kruistriomf van Vorst Messias bevat 48 lijdenspredicaties van Abraham Hellenbroek. Deze preken zijn zeer aan te aanbevelen voor persoonlijke meditatie in de lijdensweken en Avondmaalstijden. Bovendien zijn de preken ook goed geschikt voor leesdiensten.

Aan de preken gaat een lezenswaardige voorrede vooraf, geschreven door zijn neef Frederik Hendrik Hellenbroek.

De weg naar en het behalen van de 'triomf' of overwinning door Christus, de Koning der Joden, staat in deze preken centraal. Zijn borglijden, van Gethsémané naar Gabbatha, tot het volbrachte werk op de kruisheuvel Golgotha, wordt uitvoerig beschreven.

De auteur heeft voor elke lezer of hoorder een woord van toepassing. Zo worden de onbekeerden ernstig gewaarschuwd en opgeroepen tot bekering. Gods volk wordt onderwezen en vertroost, maar ook gewezen op hun plichten.
Deze uitgave is tot stand gekomen in samenwerking met de Stichting Gereformeerd Erfgoed. Deze stichting heeft als doelstelling om uitgave mogelijk te maken van boeken die gegrond zijn op het gedachtegoed van de Reformatie, het puritanisme, de Nadere Reformatie, en het piëtisme. Dit is de eerste uitgave in een serie werken van Abraham Hellenbroek.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
Geytenbeekje schreef:Toch kunnen we ook wel weer van Sonnevelt leren wat de betekenis van het van het kruis mbt het Overwinnaarschap van Christus
Het is Sonneveld met een d. Ik wilde het maar even zeggen, want ik vond het een vervelende fout. Met de prediking van ds. C. Sonnevelt (met t) is gelukkig niks mis.
Maar je begrijpt wel mijn verdere mening mbt het boek ?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Om eerlijk te zijn: nee, dat begrijp ik ook niet. Het is allemaal niets meer dan een verkapte remonstrantse leer.

Matthéüs 24 vers 23 en 24
Alsdan, zo iemand tot ulieden zal zeggen: Zie, hier is de Christus, of daar, gelooft het niet. Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan en zullen grote tekenen en wonderheden doen, alzo dat zij (indien het mogelijk ware) ook de uitverkorenen zouden verleiden.

Ik hoop niet dat ik nu te scherp overkom, maar ik zie, met betrekking tot dit boek, wel parallellen met deze twee tekstverzen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8971
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Jantje schreef:Om eerlijk te zijn: nee, dat begrijp ik ook niet. Het is allemaal niets meer dan een verkapte remonstrantse leer.

Matthéüs 24 vers 23 en 24
Alsdan, zo iemand tot ulieden zal zeggen: Zie, hier is de Christus, of daar, gelooft het niet. Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan en zullen grote tekenen en wonderheden doen, alzo dat zij (indien het mogelijk ware) ook de uitverkorenen zouden verleiden.

Ik hoop niet dat ik nu te scherp overkom, maar ik zie, met betrekking tot dit boek, wel parallellen met deze twee tekstverzen.
Ik zie in dit geval nog geen grote tekenen en wonderheden. Alleen een postmodern boekje.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

De eerste helft is in mijn ogen in ieder geval wel degelijk zo.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:Om eerlijk te zijn: nee, dat begrijp ik ook niet. Het is allemaal niets meer dan een verkapte remonstrantse leer.

Matthéüs 24 vers 23 en 24
Alsdan, zo iemand tot ulieden zal zeggen: Zie, hier is de Christus, of daar, gelooft het niet. Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan en zullen grote tekenen en wonderheden doen, alzo dat zij (indien het mogelijk ware) ook de uitverkorenen zouden verleiden.

Ik hoop niet dat ik nu te scherp overkom, maar ik zie, met betrekking tot dit boek, wel parallellen met deze twee tekstverzen.
Ik heb het zelf ook niet gelezen hoor maar hoorde het ook via via.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ditbenik »

Jantje schreef:De eerste helft is in mijn ogen in ieder geval wel degelijk zo.
Ik ben het totaal oneens met Sonneveld maar 'Zie, hier is de Christus, of daar' zegt hij nergens. Je tegenstanders lasteren vind ik absoluut niet kunnen.
Plaats reactie