Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5397
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door pierre27 »

Marion schreef:
Bezorgd schreef:Zeker een mooi interview. Helder bijbels getuigenis.
De opmerkingen over de gangen van Gods volk zou veel over te zeggen zijn.
Je ziet dat veel predikanten gestempeld zijn door een gezelschapsklimaat. Maar daar moet je doorheen lezen.

Verder wel opvallende foto's waaraan je ziet dat het een oude predikant is en de GG gebruiken van vroeger nog heeft meegemaakt. De meeste predikanten ter rechterzijde kleden zich tegenwoordig stemmiger.
Mensen kleden zich nu sowieso stemmiger. Ik denk dat dit ook een beetje meebeweegt met de tijd. Zwart is nu eenmaal een modekleur even als lang haar weer mode is bij vrouwen en meisjes. Tegelijk vind ik het jammer dat hier dan weer de vinger bij moet worden gelegd. Kom op, hebben we niet iets beters om over te praten dan stropdassen?

Laten we liever ter harte nemen wat hij zegt over de ontwikkelingen die Ds. Rijksen al zag, die hij ziet en die zich helaas steeds breder doorzetten. Ik ben wel eens bang dat de betweterige godsdienst de plaats gaat innemen van de tere godsvrucht. Lees de levensbeschrijvingen van predikanten uit de begintijd van de GG, je komt daar authentieke getuigenissen tegen van een rijk geoefend geloofsleven. Ook van ambtsdragers met veel geestelijke bagage. Ik ken meerdere plaatsen (o.a. een gemeente waar ik jarenlang toe heb behoord..) waar dit absoluut niet meer terug te vinden is, en waar de beredeneerde godsdienst de dienst uitmaakt, en zelfs ouderlingen niet in staat zijn om te vertellen hoe God ze opzocht en als een door de wet verbrijzelde en verloren zondaar in Christus wilde zaligen. Nee, ze zijn gaan geloven en hebben zich aan Jezus gegeven. Maar iets in omgekeerde richting kunnen ze niet vertellen. Ik bedoel hoe Jezus Zich aan hen geopenbaard en weggeschonken heeft. Ik geef hier helaas praktijkvoorbeelden. Nee, geef mij dan ds. Mijnders maar. Daar sprankelt het ware werk van God. Hij aan de grond, en met Christus in het verbond!! En hij weet glashelder te vertellen hoe dat gegaan is. En verder hoop ik dat hij gauw naar Huis mag. En dat wij er met elkaar ook mogen komen.
Beste Marion,

Je legt de vinger mijns inziens terecht bij een punt wat ernstig zichtbaar is. Ik denk dat DIA met alle gebrek dit regelmatig aangeeft. Als ik hieraan denk moet ik altijd aan Paulus denken wat hij schrijft aan de Korinthiërs. ''Maar het dwaze der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij de wijzen beschamen zou; en het zwakke der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij het sterke zou beschamen;''. Nietemin prachtig aangegeven in het interview: Zie, Ik ben met ulieden al de dagen tot aan de voleinding der wereld. Niet somber zijn, wel bedroefd wat er aan het gebeuren is.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11418
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mister »

Vanmorgen in de vroegte dit gelezen. Bleef wel hangen vandaag. Authentiek. Steeds van zichzelf afwijzen en Christus aanprijzen. Beste bijdrage in de bijlage.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5397
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door pierre27 »

Mister schreef:Vanmorgen in de vroegte dit gelezen. Bleef wel hangen vandaag. Authentiek. Steeds van zichzelf afwijzen en Christus aanprijzen. Beste bijdrage in de bijlage.
Absoluut Mister. Wie het vatte kan die vatte het. Wel of niet inhoudelijk, het is gewoon onbeschrijfelijk. Ik heb met smaak het verhaal van Ds Mijnders gelezen en dacht een beetje met weemoed terug aan de tijden toen ik hem met enige regelmaat hoorde.
Laatst gewijzigd door pierre27 op 02 feb 2019, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Probeer alsjeblieft wel een inhoudelijk antwoord te geven. Het valt me vaker op dat jij alleen maar schrijft dat je het er mee eens bent. Ik kan me ook vinden in de post van @Mister, maar dat hoef ik hem (of is het haar?) niet te zeggen. Als hij (of zij?) de discussie gelezen heeft, weet hij (of zij?) dat toch wel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bertiel
Berichten: 4609
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bertiel »

Ik heb het bewuste interview ook gelezen. Deed me denken aan het interview met ds. M.C. Tanis.
Ik zit nu wat van de schrijfsels van ds Doornenbal te lezen. Wat ik in die drie lees is de verwondering om Gods goedheid en de vreugde om met Hem te leven. Zij het wel dat bij de laatste meer in zn memoriams voorkomt dan uit zn eigen zielenleven.
Dat is nu iets wat ik maar zo weinig hoor. Hoe goed het is om de Heere te vrezen en te dienen. Veel preken gaan over de diepten en de hoogten hoor je niet over. Laat staan verwondering.
Lijkt mij een medicijn voor de kerk van 2019 van de Kerk van 2019: laat maar horen hoe goed het leven met de Heere is en maak maar jaloers.
Laatst gewijzigd door Bertiel op 02 feb 2019, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5397
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door pierre27 »

Jantje schreef:Probeer alsjeblieft wel een inhoudelijk antwoord te geven. Het valt me vaker op dat jij alleen maar schrijft dat je het er mee eens bent. Ik kan me ook vinden in de post van @Mister, maar dat hoef ik hem (of is het haar?) niet te zeggen. Als hij (of zij?) de discussie gelezen heeft, weet hij (of zij?) dat toch wel.
Ik dacht dat mijn spaarzame woorden inhoudelijk genoeg waren. Wie het vatte kan die vatte het. Das toch een rijke inhoud beste Jan? Na dat vorige week een andere poster mij erop wees dat ik soms erg kort was in mijn reactie ben ik uitgebreider in mijn reageren geworden. Zie verder mijn mee eens antwoorden als een beste onderstreping van het gezegde. Mooier kan ik het niet maken.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door huisman »

Bertiel schreef:Ik heb het bewuste interview ook gelezen. Deed me denken aan het interview met ds. M.C. Tanis.
Ik zit nu wat van de schrijfsels van ds Doornenbal te lezen. Wat ik in die drie lees is de verwondering om Gods goedheid en de vreugde om met Hem te leven. Zij het wel dat bij de laatste meer in zn memoriams voorkomt dan uit zn eigen zielenleven.
Dat is nu iets wat ik maar zo weinig hoor. Hoe goed het is om de Heere te vrezen en te dienen. Veel preken gaan over de diepten en de hoogten hoor je niet over. Laat staan verwondering.
Lijkt mij een medicijn voor de kerk van 2019 van de Kerk van 2019: laat maar horen hoe goed het leven met de Heere is en maak maar jaloers.

In de schrijfsels van ds J.T. Doornenbal zit echt leven....zeker in zijn "in memoriam's". Echt zinvol om die te lezen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5397
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door pierre27 »

huisman schreef:
Bertiel schreef:Ik heb het bewuste interview ook gelezen. Deed me denken aan het interview met ds. M.C. Tanis.
Ik zit nu wat van de schrijfsels van ds Doornenbal te lezen. Wat ik in die drie lees is de verwondering om Gods goedheid en de vreugde om met Hem te leven. Zij het wel dat bij de laatste meer in zn memoriams voorkomt dan uit zn eigen zielenleven.
Dat is nu iets wat ik maar zo weinig hoor. Hoe goed het is om de Heere te vrezen en te dienen. Veel preken gaan over de diepten en de hoogten hoor je niet over. Laat staan verwondering.
Lijkt mij een medicijn voor de kerk van 2019 van de Kerk van 2019: laat maar horen hoe goed het leven met de Heere is en maak maar jaloers.

In de schrijfsels van ds J.T. Doornenbal zit echt leven....zeker in zijn "in memoriam's". Echt zinvol om die te lezen.
Hoorde pas ds M. van Kooten in Elspeet een overlevering van ds J.T. Doornebal vertellen. Ongelooflijk hoe markant hij mede in zijn pastoraat was.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

Ad Anker schreef:
DDD schreef:Ik vond het interview met ds. Mijnders prettig om te lezen. Ik zou echt wel slechtere dingen weten om te lezen. De foto's waren ook mooi. Er zijn een hoop mensen die zich hem herinneren. Hij heeft misschien niet heel veel bijzonders gezegd, maar dat hoeft op die leeftijd ook niet meer.
Mooi! Ben het met je eens hoor. Hij zeg toch wel iets bijzonders:
ds. Mijnders schreef:Ook ben ik verontrust over veel ontwikkelingen in het kerkelijk leven. de gangen van Gods Kerk worden zo gemist. Nee, nee, ik ben geen pessimist, want Zijn raad zal bestaan, dus ik hef het hoofd omhoog en mijn hart naar boven, want hier benden is het niet. Maar er is veel dat mij bezwaart. Soms denk ik: Er lijkt in de wereldgeschiedenis nog nooit zoveel geloof te zijn geweest als vandaag. Tegelijkertijd lijkt de noodzakelijkheid van de waarachtige bekering tot God te gaan ontbreken. Ik hoor zo weinig oefeningen in het geloof en zo weinig oefeningen in het geloof en zo weinig afdelingen in het werk der verlossing. Ik hoop dat we de oude palen niet gaan verzetten. Maar ik mag niet somber doen, want somberheid is geen vrucht van het nieuwe leven. Ik ben er wel bedroefd om.
Woorden om over na te denken.
Eigenlijk vind ik het best zorgelijk. Zo'n interview wordt op z'n minst door sommigen gelezen alsof men een schilderij bekijkt: beoordelend, lovend over de schoonheid en iets wat minder mooi is maar voor lief nemen en niet serieus nemen. Een foutje mag. Terwijl ds. Mijnders zelf in dat interview zegt dat je alles volledig moet lezen:
ds. Mijnders schreef:We moeten wel goed lezen. Dat wil ik er graag bij zeggen, want we lezen vaak zo selectief. We lezen het liefst de bladzijden, die ons het best uitkomen.
Getuige ook deze opmerking:
Bezorgd schreef:De opmerkingen over de gangen van Gods volk zou veel over te zeggen zijn.
Je ziet dat veel predikanten gestempeld zijn door een gezelschapsklimaat. Maar daar moet je doorheen lezen.
Ik lees het zo: deze predikant is gestempeld door een klimaat, dus wat die gangen betreft, dat moet je maar niet al te serieus nemen. Maar wellicht lees ik dat helemaal verkeerd. Corrigeer gerust!
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bezorgd »

Ad Anker schreef:
Ad Anker schreef:
DDD schreef:Ik vond het interview met ds. Mijnders prettig om te lezen. Ik zou echt wel slechtere dingen weten om te lezen. De foto's waren ook mooi. Er zijn een hoop mensen die zich hem herinneren. Hij heeft misschien niet heel veel bijzonders gezegd, maar dat hoeft op die leeftijd ook niet meer.
Mooi! Ben het met je eens hoor. Hij zeg toch wel iets bijzonders:
ds. Mijnders schreef:Ook ben ik verontrust over veel ontwikkelingen in het kerkelijk leven. de gangen van Gods Kerk worden zo gemist. Nee, nee, ik ben geen pessimist, want Zijn raad zal bestaan, dus ik hef het hoofd omhoog en mijn hart naar boven, want hier benden is het niet. Maar er is veel dat mij bezwaart. Soms denk ik: Er lijkt in de wereldgeschiedenis nog nooit zoveel geloof te zijn geweest als vandaag. Tegelijkertijd lijkt de noodzakelijkheid van de waarachtige bekering tot God te gaan ontbreken. Ik hoor zo weinig oefeningen in het geloof en zo weinig oefeningen in het geloof en zo weinig afdelingen in het werk der verlossing. Ik hoop dat we de oude palen niet gaan verzetten. Maar ik mag niet somber doen, want somberheid is geen vrucht van het nieuwe leven. Ik ben er wel bedroefd om.
Woorden om over na te denken.
Eigenlijk vind ik het best zorgelijk. Zo'n interview wordt op z'n minst door sommigen gelezen alsof men een schilderij bekijkt: beoordelend, lovend over de schoonheid en iets wat minder mooi is maar voor lief nemen en niet serieus nemen. Een foutje mag. Terwijl ds. Mijnders zelf in dat interview zegt dat je alles volledig moet lezen:
ds. Mijnders schreef:We moeten wel goed lezen. Dat wil ik er graag bij zeggen, want we lezen vaak zo selectief. We lezen het liefst de bladzijden, die ons het best uitkomen.
Getuige ook deze opmerking:
Bezorgd schreef:De opmerkingen over de gangen van Gods volk zou veel over te zeggen zijn.
Je ziet dat veel predikanten gestempeld zijn door een gezelschapsklimaat. Maar daar moet je doorheen lezen.
Ik lees het zo: deze predikant is gestempeld door een klimaat, dus wat die gangen betreft, dat moet je maar niet al te serieus nemen. Maar wellicht lees ik dat helemaal verkeerd. Corrigeer gerust!

Je leest scherp.
Ik heb het inderdaad bedoeld zoals het er staat.
Deze predikant is gebakerd en opgegroeid in kringen waar dit als waarheid gesteld werd. Waar allerlei gangen gedetailleerd werden omschreven en gevat werden in een bepaalde gezelschappelijke standenleer. Bij onze vaders lees je daar niet over.
Dus daar zit een verschil. Ondanks al het andere lezenswaardige in het interview.
Ik houd me wat die gangen betreft het liefst bij "de ouden" : drie stukken, twee wegen en Eén naam.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Marion »

Bezorgd schreef:
Marion schreef:
Ditbenik schreef:
Dan moet je dat met die ambtsdragers bespreken maar in geen geval op een forum. Dan heet het roddel en achterklap. Daar zíjn al veel te veel mensen in geoefend.
Je hebt gelijk! Ik heb me daarin wat laten gaan. Het weegt me soms zo zwaar dat ik toch de verleiding niet kan weerstaan om te reageren wanneer ik dan bepaalde dingen lees op dit forum. Maar achteraf heb ik er toch vaak weer spijt van omdat het mezelf alleen maar ergernis en geen stichting brengt. En dat ik anderen daarmee ook verkeerd prikkel. Ik hoop me in het vervolg te kunnen beheersen.

Dan ben ik in dit geval wel nieuwsgierig waar je dan op reageert. Er werd alleen maar met instemming over het interview gesproken. Blijkbaar wilde je het zonder enige aanleiding, toch kwijt. Naast roddel en achterklap is het nog laster ook.
Je reactie (vooral je laatste zin) doet me pijn. Ik hoopte zaterdag duidelijk te hebben gemaakt hoe ik mezelf tot de orde moest roepen. En als je terug leest kun je zien waar ik op een reactie van jou gereageerd heb. Ik wil het hier verder graag bij laten.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bezorgd »

Marion schreef:
Bezorgd schreef:
Marion schreef:
Ditbenik schreef:
Dan moet je dat met die ambtsdragers bespreken maar in geen geval op een forum. Dan heet het roddel en achterklap. Daar zíjn al veel te veel mensen in geoefend.
Je hebt gelijk! Ik heb me daarin wat laten gaan. Het weegt me soms zo zwaar dat ik toch de verleiding niet kan weerstaan om te reageren wanneer ik dan bepaalde dingen lees op dit forum. Maar achteraf heb ik er toch vaak weer spijt van omdat het mezelf alleen maar ergernis en geen stichting brengt. En dat ik anderen daarmee ook verkeerd prikkel. Ik hoop me in het vervolg te kunnen beheersen.

Dan ben ik in dit geval wel nieuwsgierig waar je dan op reageert. Er werd alleen maar met instemming over het interview gesproken. Blijkbaar wilde je het zonder enige aanleiding, toch kwijt. Naast roddel en achterklap is het nog laster ook.
Je reactie (vooral je laatste zin) doet me pijn. Ik hoopte zaterdag duidelijk te hebben gemaakt hoe ik mezelf tot de orde moest roepen. En als je terug leest kun je zien waar ik op een reactie van jou gereageerd heb. Ik wil het hier verder graag bij laten.
Prima, maar vanuit het niets meen je ambtsdragers uit je vorige gemeente , bij sommigen hier zeer waarschijnlijk ook bekend, aan te moeten vallen.
Zonder aanleiding.
En naar die aanleiding, die jij klaarblijkelijk zag in postings om zo te reageren, vraag ik, niet meer en niet minder.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Wim Anker »

n.a.v. het interview met ds. Mijnders geeft @Ad prima weer hoe de (merendeels) waardering voor dit interview gepositioneerd moet worden. Een mooi verhaal "uit de oude doos". Een beschrijving over "Zo dachten ze toen". Een inkijkje in het museum "kerk".
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bezorgd »

Wim Anker schreef:n.a.v. het interview met ds. Mijnders geeft @Ad prima weer hoe de (merendeels) waardering voor dit interview gepositioneerd moet worden. Een mooi verhaal "uit de oude doos". Een beschrijving over "Zo dachten ze toen". Een inkijkje in het museum "kerk".

Het is toch om verdrietig van te worden.
Nu is er eens een interview waar hier op het forum grotendeels overeenstemming over is. Een interview die door het merendeel hier grotendeels inhoudelijk instemmend is gelezen. En dan is het voor de hardliners ook weer niet goed. Gaan ze zitten wroeten en graven of er toch nog verschillen zijn die we op kunnen blazen.

Het is ingewikkeld geworden. :bobo
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ditbenik »

Wim Anker schreef:n.a.v. het interview met ds. Mijnders geeft @Ad prima weer hoe de (merendeels) waardering voor dit interview gepositioneerd moet worden. Een mooi verhaal "uit de oude doos". Een beschrijving over "Zo dachten ze toen". Een inkijkje in het museum "kerk".
"moet worden". Vind je het heel erg als ik zelf wel bepaal hoe ik de waardering voor dit interview positioneer?
Plaats reactie