Gelezen, gedacht, gehoord...

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Waarom zou dat niet zo zijn? Ik vind dat niet zo'n optimistische reactie...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Ik denk eerder andersom, eerlijk gezegd. Ik vraag me af of juist hoger opgeleiden zich hierdoor aangesproken voelen, omdat ik denk dat het meer een meditatief karakter krijgt.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Panny »

Ik las in een preek van McCheyne dit zeer heldere beeld.
Over het verharden van het hart naarmate we ouder worden en elke keer weer de boodschap van het Evangelie horen, maar deze verwerpen:
Op een winteravond, wanneer de koude met toenemende hevigheid invalt,
wanneer de zon verre de meridiaan gepasseerd heeft, en langzaam naar de westelijke
hemel afdaalt, is er een dubbele reden, waarom de grond ieder ogenblik harder en voor
de ploeg ondoordringbaarder is. Aan de ene zijde doet de nachtelijke koude, met
toenemende kracht, de bevroren kluiten nog harder worden, en aan de andere kant
trekken zich de verwarmende stralen, die ze alleen week maken kunnen, ieder
ogenblik meer terug, en verliezen hun levendmakende kracht.

O, mijn broeders, laat het zo niet met u zijn. Zolang u onbekeerd bent, bevindt ge u
onder een dubbele invloed van verharding. De koude van een eeuwige nacht valt neer
in uw zielen, en de Zon der gerechtigheid haast zich, met een westelijke wenteling,
om voor u eeuwig onder te gaan. Indien dus de ploeg van de genade niet heden een
weg door uw ijskoude harten kan banen, welke waarschijnlijkheid is er dat hij dit
morgen zal kunnen doen?
Uit de eerste preek: http://www.theologienet.nl/documenten/M ... 0deel1.pdf
Of het boek 'De Bron van zaligheid'.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

Het derde jaar van de verlosten is het jaar van de tentoongespreide verlossing. Daaronder versta ik het jaar van de Evangelie-bedeling onder een volk. Dat wordt in de Schrift soms een dag genoemd: Och, of gij ook bekendet, ook nog in deze uw dag, hetgeen tot uw vrede dient, zegt de Heere tot Jeruzalem. Als er gevraagd wordt wat de grote zaken van dit jaar zijn, dan antwoord ik dat er ook in dit jaar grote dingen worden gedaan voor de verlosten. Voordat ik evenwel overga tot de bijzonderheden, wil ik u eraan herinneren dat de verlossing in deze situatie, of zoals zij wordt geopenbaard of tentoongespreid, in haar algemeenheid voor allen is die het evangelie horen. Hier moeten we de geheime besluiten van de verkiezing en de verwerping buiten beschouwing laten, en de verlossende genade en liefde in Christus voor elk schepsel onder de hemel in het openbaar uitroepen. We moeten elke man en elke vrouw, die van Adam afstamt het goede nieuws vertellen dat God in Christus de wereld met Zichzelf verzoenende was, hun zonden hun niet toerekenende; dat de belofte voor u is, voor uw kinderen en voor allen die daar verre zijn, zovelen als er de Heere onze God door het geklank van het Evangelie toe roepen zal.
O, de verborgen dingen zijn voor de HEERE onze God, maar de geopenbaarde dingen zijn voor ons en voor onze kinderen. Laat daarom de verborgenheid van verkiezing en verwerping maar rusten. Die behoort God toe. Meng u niet in wat van Hem is, maar luister naar de geopenbaarde dingen, de dingen die door het heerlijk Evangelie in het licht worden geplaatst. Want dit komt u toe: tot u is het Woord dezer zaligheid gezonden! Wees er daarom met de grootste vrijmoedigheid door het geloof mee bezig. Het is geen aanmatiging als wij aanspraak maken op waarvan God zegt dat het ons en onze kinderen toekomt.

Uit: Verlossende liefde; Ebenezer Erskine
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Ad Anker schreef:
Het derde jaar van de verlosten is het jaar van de tentoongespreide verlossing. Daaronder versta ik het jaar van de Evangelie-bedeling onder een volk. Dat wordt in de Schrift soms een dag genoemd: Och, of gij ook bekendet, ook nog in deze uw dag, hetgeen tot uw vrede dient, zegt de Heere tot Jeruzalem. Als er gevraagd wordt wat de grote zaken van dit jaar zijn, dan antwoord ik dat er ook in dit jaar grote dingen worden gedaan voor de verlosten. Voordat ik evenwel overga tot de bijzonderheden, wil ik u eraan herinneren dat de verlossing in deze situatie, of zoals zij wordt geopenbaard of tentoongespreid, in haar algemeenheid voor allen is die het evangelie horen. Hier moeten we de geheime besluiten van de verkiezing en de verwerping buiten beschouwing laten, en de verlossende genade en liefde in Christus voor elk schepsel onder de hemel in het openbaar uitroepen. We moeten elke man en elke vrouw, die van Adam afstamt het goede nieuws vertellen dat God in Christus de wereld met Zichzelf verzoenende was, hun zonden hun niet toerekenende; dat de belofte voor u is, voor uw kinderen en voor allen die daar verre zijn, zovelen als er de Heere onze God door het geklank van het Evangelie toe roepen zal.
O, de verborgen dingen zijn voor de HEERE onze God, maar de geopenbaarde dingen zijn voor ons en voor onze kinderen. Laat daarom de verborgenheid van verkiezing en verwerping maar rusten. Die behoort God toe. Meng u niet in wat van Hem is, maar luister naar de geopenbaarde dingen, de dingen die door het heerlijk Evangelie in het licht worden geplaatst. Want dit komt u toe: tot u is het Woord dezer zaligheid gezonden! Wees er daarom met de grootste vrijmoedigheid door het geloof mee bezig. Het is geen aanmatiging als wij aanspraak maken op waarvan God zegt dat het ons en onze kinderen toekomt.

Uit: Verlossende liefde; Ebenezer Erskine
Door alle narigheid zouden we zo'n mooi stuk laten ondersneeuwen.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jongere »

Precies mijn gedachten, eilander, toen ik de woorden vanochtend las. Wat hadden de Erskines toch een helder én evenwichtig zicht op het evangelie.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jeremiah »

Ad Anker schreef:
Het derde jaar van de verlosten is het jaar van de tentoongespreide verlossing. Daaronder versta ik het jaar van de Evangelie-bedeling onder een volk. Dat wordt in de Schrift soms een dag genoemd: Och, of gij ook bekendet, ook nog in deze uw dag, hetgeen tot uw vrede dient, zegt de Heere tot Jeruzalem. Als er gevraagd wordt wat de grote zaken van dit jaar zijn, dan antwoord ik dat er ook in dit jaar grote dingen worden gedaan voor de verlosten. Voordat ik evenwel overga tot de bijzonderheden, wil ik u eraan herinneren dat de verlossing in deze situatie, of zoals zij wordt geopenbaard of tentoongespreid, in haar algemeenheid voor allen is die het evangelie horen. Hier moeten we de geheime besluiten van de verkiezing en de verwerping buiten beschouwing laten, en de verlossende genade en liefde in Christus voor elk schepsel onder de hemel in het openbaar uitroepen. We moeten elke man en elke vrouw, die van Adam afstamt het goede nieuws vertellen dat God in Christus de wereld met Zichzelf verzoenende was, hun zonden hun niet toerekenende; dat de belofte voor u is, voor uw kinderen en voor allen die daar verre zijn, zovelen als er de Heere onze God door het geklank van het Evangelie toe roepen zal.
O, de verborgen dingen zijn voor de HEERE onze God, maar de geopenbaarde dingen zijn voor ons en voor onze kinderen. Laat daarom de verborgenheid van verkiezing en verwerping maar rusten. Die behoort God toe. Meng u niet in wat van Hem is, maar luister naar de geopenbaarde dingen, de dingen die door het heerlijk Evangelie in het licht worden geplaatst. Want dit komt u toe: tot u is het Woord dezer zaligheid gezonden! Wees er daarom met de grootste vrijmoedigheid door het geloof mee bezig. Het is geen aanmatiging als wij aanspraak maken op waarvan God zegt dat het ons en onze kinderen toekomt.

Uit: Verlossende liefde; Ebenezer Erskine
Dank voor het plaatsen van dit zeer waardevolle citaat.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jeremiah »

Panny schreef:Ik las in een preek van McCheyne dit zeer heldere beeld.
Over het verharden van het hart naarmate we ouder worden en elke keer weer de boodschap van het Evangelie horen, maar deze verwerpen:
Op een winteravond, wanneer de koude met toenemende hevigheid invalt,
wanneer de zon verre de meridiaan gepasseerd heeft, en langzaam naar de westelijke
hemel afdaalt, is er een dubbele reden, waarom de grond ieder ogenblik harder en voor
de ploeg ondoordringbaarder is. Aan de ene zijde doet de nachtelijke koude, met
toenemende kracht, de bevroren kluiten nog harder worden, en aan de andere kant
trekken zich de verwarmende stralen, die ze alleen week maken kunnen, ieder
ogenblik meer terug, en verliezen hun levendmakende kracht.

O, mijn broeders, laat het zo niet met u zijn. Zolang u onbekeerd bent, bevindt ge u
onder een dubbele invloed van verharding. De koude van een eeuwige nacht valt neer
in uw zielen, en de Zon der gerechtigheid haast zich, met een westelijke wenteling,
om voor u eeuwig onder te gaan. Indien dus de ploeg van de genade niet heden een
weg door uw ijskoude harten kan banen, welke waarschijnlijkheid is er dat hij dit
morgen zal kunnen doen?
Uit de eerste preek: http://www.theologienet.nl/documenten/M ... 0deel1.pdf
Of het boek 'De Bron van zaligheid'.
Dank voor het plaatsen! Het boek is een aanrader. Heb t bijna uit.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Panny »

Jeremiah schreef:
Panny schreef:Dank voor het plaatsen! Het boek is een aanrader. Heb t bijna uit.
De preken van McCheyne zijn zeker een aanrader om te lezen!
Hij was nog maar 29 toen hij stief, maar wat was hij rijk begenadigd met geestelijke wijsheid. We weten ook hoe dicht hij dagelijks bij God leefde!

En de hertalingen van Den Hertog uitgeverij lezen ook nog eens heel erg prettig.
Gebruikersavatar
AnJa
Berichten: 225
Lid geworden op: 17 jul 2018, 08:14

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door AnJa »

Panny schreef:
Jeremiah schreef:
Panny schreef:Dank voor het plaatsen! Het boek is een aanrader. Heb t bijna uit.
De preken van McCheyne zijn zeker een aanrader om te lezen!
Hij was nog maar 29 toen hij stief, maar wat was hij rijk begenadigd met geestelijke wijsheid. We weten ook hoe dicht hij dagelijks bij God leefde!
Vandaag ook weer een heel mooi dagboek stukje van hem in "Geef mij uw hart".
R.M.McCheyne schreef: Ik ben de Deur; indien iemand door Mij ingaat, die zal behouden worden ~Joh.10:9

Er staan in de bijbel veel liefelijke nodigingen voor zondaren. Toch heb ik deze nodiging vaak het liefelijkst gevonden.
Sommige nodigingen zijn gericht tot dorstigen: "O alle gij dorstigen, komt tot de wateren'.
'Zo iemand dorst, die komt tot Mij en drinke.'
Er zijn ook nodigingen gericht tot belasten:
'Kom herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en ik zal u rust geven.'
Er zijn nodigingen tot gevangenen:
'Keert gijlieden weder tot de sterkte, gij gebondenen, die daar hoopt.'
Maar deze nodiging lijkt mij het liefelijkste, want er staat: 'Indien íemand.' Er staat niet: Indien een dorstige, een vermoeide, een belaste..., maar er staat: 'Indien íemand (...) ingaat, die zal behouden worden.' Christus' deur staat voor iedereen open, hoe uw leven of uw karakter ook mag zijn. Zijn deur staat open voor arme mensen. 'De armen wordt het Evangelie verkondigd'.
Sommige zeggen misschien wel: ik ben de slechtste van onze gemeente. Ondanks dat zegt Christus: 'Kom binnen!'
Weer anderen zeggen mogelijk: ik heb het meest van allen gezondigd; ik heb gezondigd tegen mijn vader en moeder, tegen de nodigingen van het Evangelie en tegen beter weten in. Toch roept Christus u toe: "Kom binnen! Ik ben de Deur; indien iemand door Mij ingaat, die zal behouden worden; en hij zal ingaan en uitgaan, en weide vinden.'
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mara »

Zesde gebod: ‘Gij zult niet doodslaan’

Het bovenstaande is één van de deelthema’s die als voorbeeld aangereikt werden vanuit de redactie. Woorden die me niet meer loslieten. Vandaar dat ik mijn vierdelige bijdrage hiermee begin.

Waarheid
Vasthoudend (strikt) zijn in de leer leidt tot geweld. Die gedachte horen we om ons heen. Juist wanneer het gaat om religie. Het ligt in de rede dat dit in deze tijd ook wordt veroorzaakt door (de dreiging van) het moslimterrorisme. Daar leidt religieuze orthodoxie tot gewelddadig gedrag. Het is daarbij goed te bedenken dat we ook geweld kennen van progressieven, links-radicalen. Daarom gaat het niet zozeer om orthodoxen tegenover progressieven. Wat gemakkelijk tot geweld leidt, is daarom het fundamenteel verbonden zijn aan een waarheidsopvatting. Voor een (gereformeerd) christen is dé waarheid uiteraard het Woord van de Heere, samengevat in de katholieke en gereformeerde belijdenis van de kerk.

Wapengeweld?
Een christen wordt niet geroepen tot het gebruiken van geweld ten dienste van het Koninkrijk van God. Zijn Koninkrijk wordt niet door menselijk machtsvertoon gevestigd. Het bewaren en uitbreiden van Zijn Koninkrijk heeft de Heere Zelf in handen. Hij werkt door de dwaasheid van de prediking. Wapengeweld of vuistslagen zullen we allemaal afwijzen. Maar de gedachte dat het bewaren en uitbreiden van Gods Koninkrijk in onze hand is, ligt toch niet al te ver van ons weg.
Zo worden we ‘strijders voor de waarheid’, ‘behouders van het bevindelijk-gereformeerd erfgoed’ etc. Juist daar ligt ‘geweld’ toch minder ver weg dan we denken.
Toch hoe orthodoxer, hoe gewelddadiger?

Onze naaste liefhebben als onszelf
Nee, wij plegen geen moorden als het gaat om de dienst van de Heere. Hooguit wordt er afluisterapparatuur onder een auto geplaatst, worden er ruiten ingegooid (op z’n minst ook strijdig met het achtste gebod) en (anonieme) brieven geschreven of commentaren geplaatst met kwetsende, hatelijke woorden. Verder wordt er al even hatelijk lustig op los geoordeeld en veroordeeld over de geestelijke staat van iemand (op z’n minst ook strijdig met het negende gebod), geweigerd om te groeten, genegeerd etc.
Hoewel het één en ander op z’n minst ook onder andere geboden valt, is de vraag gerechtvaardigd of dit niet het ‘geweld’ is waarvan het zesde gebod ook spreekt. In het zesde gebod gaat het over doodslaan. De Heidelbergse Catechismus spreekt bij dit gebod terecht van onteren, haten, kwetsen en doden (vergelijk bijvoorbeeld ook 1 Johannes 3 : 15). Dat maakt duidelijk dat in het zesde gebod ook het liefdesgebod resoneert: de naaste liefhebben als onszelf. Daarbij noemt de Heidelbergse Catechismus ook: ‘geduld, vrede, zachtmoedigheid, barmhartigheid, alle vriendelijkheid, schade afkeren en de vijanden goed doen’. Met andere woorden: we kunnen iemand ‘doodslaan’ door ons spreken, schrijven en handelen. Kwetsend en hatelijk in plaats van zachtmoedig en vriendelijk. Dat gevaar is er niet alleen bij hen die strikt zijn in de leer. Maar het gevaar is daar (en dus bij ons) wel levensgroot aanwezig. Maar het gaat toch ook om waarheid? Zeker! Maar wel om die waarheid te betrachten in liefde (Efeze 4 : 15a). De Bijbelse waarheid bevat immers ook het liefdegebod. Dat maakt het verschil.

Waarheid
De Schrift is scherp als het gaat om waarheid. Het valt op dat Paulus dat ook benadrukt. Onder meer in zijn laatste brieven: 1 en 2 Timotheüs en Titus. Paulus spreekt vaak over de ‘gezonde leer’, kennelijk tegenover een ‘ongezonde leer’, over het bewaren van het goede pand en over het getrouwe woord dat naar de leer is (bijv. 2 Tim. 1 : 13-14, Titus 1 : 9 en Titus 2 : 1). Ook in andere brieven is Paulus scherp, denk bijvoorbeeld aan de Galatenbrief en de brieven aan Korinthe. We moeten hier enerzijds wel bedenken dat Paulus schreef met apostolisch gezag onder inspiratie van de Heilige Geest. Anderzijds is het ook voor ons een roeping om te waken tegen dwaalleer. Dat geldt de hele Schrift, hoewel er vanwege ons beperkt en zondig verstand op punten soms verschillende inzichten bestaan. Maar waar de Schrift helder is, daar is onverzettelijkheid geboden. Zowel in leer als leven. In liefde, dat wel.

Liefde
Een tijd geleden las ik (als ik mij goed herinner): liefde zonder waarheid is soft en waarheid zonder liefde is hard. Waar nodig moeten we elkaar bevragen en dat moeten we ook kunnen waarderen. Op het scherpst van de snede soms. Maar uit liefde, waardig, met respect en gericht op behoud.
Juist hier gaat het vaak mis. Soms blijkt onmiskenbaar liefdeloosheid: niet-groeten, scheldwoorden of andere kwetsende, of denigrerende woorden. Soms weet alleen de Heere het motief.
Eens las ik een uitspraak die het waard is te overdenken: hoogmoed ergert zich aan de zonden van anderen, ootmoed heeft er verdriet van. Strijden voor de waarheid, wordt gezegd. Maar hoe vaak wordt er onder die vlag gestreden voor eigen naam, eer(gevoel), jaloezie etc. Zouden we niet verzuchten: Ontferm U, Heere!

In dit verband is van belang dat Paulus Titus opdracht geeft ambtsdragers te zoeken. Mannen die (onder meer) niet eigenzinnig zijn, niet genegen tot toornigheid, niet gewelddadig (smijter) etc. (Titus 1 : 7). Timotheüs moet tegensprekers tegenspreken. Hij moet ze eigenlijk onderwijzen, met zachtmoedigheid, nota bene. Want een dienstknecht van de Heere moet niet twisten, maar vriendelijk zijn jegens allen, bekwaam om te leren en de kwaden te kunnen verdragen (2 Tim. 2 : 23-24). Waarom? Opdat God hun te eniger tijd bekering gave (vers 25). Is dat niet het verlangen van de liefde? De eer van de Naam van de Heere en het behoud van de naaste. Zelfs van degenen die tegenstaan.

ds. A. Kos, kerkblad HHK Middelharnis
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

"Nu bent u overtuigd - immers dat behoort u te zijn - dat de Heere Jezus Christus door het Evangelie u Zijn volheid en de zaligheid aanbiedt. Ik zeg niet: dat Christus u, die in aardsgezindheid en goddeloosheid leeft, zalig spreekt en uw Zaligmaker is, maar dat Hij u roept, en dat u zich over dat grote geluk moet verblijden, en dat u daarom van harte uit uzelf en uit de wereld moet overgaan in Christus.
U moet die volheid aannemen en u aan Hem overgeven. Welaan dan, blijf niet staan. Als uw hart enigszins wordt geraakt, zie dan niet met Lots huisvrouw achterom.
Niemand komt tevergeefs. Dat is een grote zaak! Dat wordt ronduit beloofd in Joh. 6:37 Die tot Mij komt, zal ik geenszins uitwerpen. Joh. 3:36 Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven.
Dit neemt immers alle bezwaren weg. Kom dan, en verkrijg in Hem die grote, die eeuwige zaligheid."

Wilhelmus à Brakel, in: 'Hallelujah over het genadeverbond' pg. 144 (Utrecht, 2001)
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Adje »

Trashville

Op de puinhopen zie ik, terwijl kruitdampen optrekken, een Hulpverlener aan het werk. Hij staat met Zijn voeten in de modder, bewogenheid in Zijn gezicht, heelt en deelt Genade uit.

Nee, Dustin is het niet, al wordt ook Hij als een “dustbin” behandeld. Maar Hij gaat door, omdat het Liefde is Die Hem drijft.

Mensen vol rafels en raadsels, beschadigingen of die ‘gewoon’ kapot zijn (gemaakt), kunnen bij Hem terecht.

Hij weet hoe het in den beginne was. Hij was erbij. Hij weet ook hoe het nu is. Hij is erbij. En in Zijn Toekomst? Immanuël, God met ons.

http://www.blog.dburggraaf.nl/#home
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Wat een treffend artikel:

https://www.rd.nl/opinie/column-stop-me ... -1.1539975
Mooi geschreven, al staat het bol van de tijdgeest. Wees lief, wees niet te stellig en ga er vooral niet vanuit dat er één waarheid is.
Al vond ik de beknopte episode over de met pensioen gaande leraar wel mooi. Ik denk zomaar dat het over het Driestarcollege gaat.
Plaats reactie