Dat maakt het nog logischer. Bethlehem had in die tijd ongeveer nul inwoners. Er was beslist niet zo'n herberg.Dus de aanwijzing 'kribbe' was genoeg. Er was er maar één.Ambtenaar schreef:De vraag is of er vroeger aparte stallen waren. Dier en mens leefden in een ruimte. In het lagere deel de dieren, in het hogere deel de mensen.
Gelezen, gedacht, gehoord...
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Daarom is de gedachte ook zo mooi dat juist daarom aan deze herders als eerste werd verkondigd dat het Lam Gods dat de zonde der wereld wegneemt, is geboren. De offerdienst loopt ten einde......Roos2018 schreef:De herders beheerden de kudde van de Tempeldienst in Beit-Lechem. Dat waren duizenden schapen. De lammeren die bestemd waren voor de offerdienst en de zieke dieren werden ondergebracht in de plaatselijke grotten die als stal diende.helma schreef:De herders hadden een kudde. Die verbleven vast niet in huis.Ambtenaar schreef:De vraag is of er vroeger aparte stallen waren. Dier en mens leefden in een ruimte. In het lagere deel de dieren, in het hogere deel de mensen.
Als de engel als aanwijzing zegt dat ze het Kind zullen vinden in de kribbe, weten ze blijkbaar genoeg.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Nou, inderdaad, het Offerlam als vervulling voor de offerlammeren.Terri schreef: Daarom is de gedachte ook zo mooi dat juist daarom aan deze herders als eerste werd verkondigd dat het Lam Gods dat de zonde der wereld wegneemt, is geboren. De offerdienst loopt ten einde......
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
https://www.digibron.nl/search/detail/f ... /meditatie
Lezenswaardig voor een tobber, die het steeds maar weer aan de verkeerde kant zoekt, namelijk in zichzelf.
Lezenswaardig voor een tobber, die het steeds maar weer aan de verkeerde kant zoekt, namelijk in zichzelf.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Inderdaad. Er zitten meer patronen en structuren verborgen dan we weten.Terri schreef:Daarom is de gedachte ook zo mooi dat juist daarom aan deze herders als eerste werd verkondigd dat het Lam Gods dat de zonde der wereld wegneemt, is geboren. De offerdienst loopt ten einde......Roos2018 schreef:De herders beheerden de kudde van de Tempeldienst in Beit-Lechem. Dat waren duizenden schapen. De lammeren die bestemd waren voor de offerdienst en de zieke dieren werden ondergebracht in de plaatselijke grotten die als stal diende.helma schreef:
De herders hadden een kudde. Die verbleven vast niet in huis.
Als de engel als aanwijzing zegt dat ze het Kind zullen vinden in de kribbe, weten ze blijkbaar genoeg.
Ik las pas over het grondwoord wat als kribbe is vertaald. Ook vertaald kan worden met broodbak. Prachtige gedachte die ook verwijst naar Johannes 6 waar Jezus zegt Het Brood des Levens te zijn.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Dank voor het plaatsen!Framboos schreef:https://www.digibron.nl/search/detail/f ... /meditatie
Lezenswaardig voor een tobber, die het steeds maar weer aan de verkeerde kant zoekt, namelijk in zichzelf.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Wat het Griekse woord voor krib is weet ik niet.Nasrani schreef: Inderdaad. Er zitten meer patronen en structuren verborgen dan we weten.
Ik las pas over het grondwoord wat als kribbe is vertaald. Ook vertaald kan worden met broodbak. Prachtige gedachte die ook verwijst naar Johannes 6 waar Jezus zegt Het Brood des Levens te zijn.
Het Hebreeuwse woord is אבוס (eboes), wat krib of voerbak betekent.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Mat. 2 :refo schreef:Dat maakt het nog logischer. Bethlehem had in die tijd ongeveer nul inwoners. Er was beslist niet zo'n herberg.Dus de aanwijzing 'kribbe' was genoeg. Er was er maar één.Ambtenaar schreef:De vraag is of er vroeger aparte stallen waren. Dier en mens leefden in een ruimte. In het lagere deel de dieren, in het hogere deel de mensen.
16 Als Herodes zag, dat hij van de wijzen bedrogen was, toen werd hij zeer toornig, en enigen afgezonden hebbende, heeft omgebracht al de kinderen, die binnen Bethlehem, en in al deszelfs landpalen waren, van twee jaren oud en daaronder, naar den tijd, dien hij van de wijzen naarstiglijk onderzocht had.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Even verder wordt Rachel genoemd. Zij had twee kinderen.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Natuurlijk wordt Rachel genoemd.refo schreef:Even verder wordt Rachel genoemd. Zij had twee kinderen.
Dat is een joodse spreekwijze van onuitsprekelijk verdriet voor een vrouw die een kind verliest.
De jongetjes die in (de omgeving van) Beit-Lechem werden gedood waren 2 jaar of jonger.
Een vrouw die het betrof zou hooguit 2 kinderen hebben kunnen verliezen (of 3 wanneer er sprake was van een tweeling).
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Maar dat is toch geen enkel bewijs en zelfs geen aanwijzing dat er maar weinig kinderen in Bethlehem waren?refo schreef:Even verder wordt Rachel genoemd. Zij had twee kinderen.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Wat me opvalt is dat er verschillende interpretaties zijn van het kerstverhaal. Als je dicht bij de Bijbel blíjft kun je veer laten scr.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
liz boer schreef:Wat me opvalt is dat er verschillende interpretaties zijn van het kerstverhaal. Als je dicht bij de Bijbel blíjft kun je veer laten scr.
Wat bedoel je hier?
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Ik denk dat ik aan slapen toe was.Terri schreef:liz boer schreef:Wat me opvalt is dat er verschillende interpretaties zijn van het kerstverhaal. Als je dicht bij de Bijbel blíjft kun je veer laten scr.
Wat bedoel je hier?
Ik weet het echt niet meer...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
- J.C. Philpot
- Berichten: 8966
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield