Gelezen, gedacht, gehoord...

Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Framboos »

Lucas 2

7 En zij baarde haar eerstgeboren Zoon, en wond Hem in doeken, en legde Hem neder in de kribbe, omdat voor henlieden geen plaats was in de herberg.

Niet in de herberg, wel op een plaats waar een kribbe is..., dan is een stal toch niet zo gek gedacht.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8967
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Promovendus Ten Brinke: Zonde mens is daad en overmacht: https://www.rd.nl/kerk-religie/promoven ... -1.1535439

We zijn één met Adam in zijn schuld (reactie dr. van Vlastuin): https://www.rd.nl/opinie/we-zijn-%C3%A9 ... -1.1535932

Het is goed om deze leer nog eens goed op het netvlies te krijgen. Ik waardeer de inhoudelijke reactie van dr. van Vlastuin om de heldere verwoording van zijn standpunt, maar ook geniet ik van de respectvolle en waardige manier waarmee hij de discussie aangaat. Daar alleen al kunnen we veel van leren. Ik persoonlijk leer daarvan dat pal staan voor de waarheid, en respectvolle, liefdevolle en inhoudelijke discussie samen kunnen (en moeten) gaan. Ik wens niet voor 1 van beiden te moeten kiezen.

Ik zou het interessant vinden om er kennis van te nemen hoe deze doctrine zich in de vroege kerk heeft ontwikkeld. Ik begrijp dat de Oosters Orthodoxe kerken het concept erfzonde afwijzen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door ejvl »

Framboos schreef:Lucas 2

7 En zij baarde haar eerstgeboren Zoon, en wond Hem in doeken, en legde Hem neder in de kribbe, omdat voor henlieden geen plaats was in de herberg.

Niet in de herberg, wel op een plaats waar een kribbe is..., dan is een stal toch niet zo gek gedacht.
Dat is nog maar de vraag natuurlijk.
Aangezien het in Bethlehem enorm druk was vanwege het bevel van Augustus, was het logisch dat alle herbergen vol zaten.
Dieren werden in de winter vaak in een gedeelte van een huis geplaatst, hoogstwaarschijnlijk liepen de dieren rond het jaargetijde dat Jezus geboren werd buiten, het zou dus ook best een kamer in een huis kunnen zijn die in de winter tevens gebruikt werd om enkele dieren te stallen.
Beestenstal of niet, feit is dat het een zeer nederige geboorte was.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

Framboos schreef:Lucas 2

7 En zij baarde haar eerstgeboren Zoon, en wond Hem in doeken, en legde Hem neder in de kribbe, omdat voor henlieden geen plaats was in de herberg.

Niet in de herberg, wel op een plaats waar een kribbe is..., dan is een stal toch niet zo gek gedacht.
Kan ook een binnenplaats van de herberg zíjn, juíst de entourage rond de stal is verzonnen, er was geen plaats Hij lag in een voerbak, Hij was toegankelijk voor iedereen. Niets hield de herders tegen, ze gingen het dorp in om te vertellen dat de Christus geboren is, iedereen kon naar de Heere Jezus toe gaan, maar ze geloofden het niet, dat is nu nog, je mag knielen bij de kribbe...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8967
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Ik heb me weleens afgevraagd hoe de herders wisten waar ze de pasgeboren Christus konden vinden. Misschien was het wel in hun stal dat Christus is geboren.

Het blijft echter speculeren. Blijkbaar is het niet belangrijk genoeg voor ons om te weten, want de Heilige Geest heeft dit niet in het Evangelie op laten nemen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

De engelen zeiden dat toch?

12 En dit zal u het teken zijn: Gij zult het Kindeken vinden in doeken gewonden en liggende in de kribbe.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8967
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:De engelen zeiden dat toch?

12 En dit zal u het teken zijn: Gij zult het Kindeken vinden in doeken gewonden en liggende in de kribbe.
Daaruit zou je inderdaad kunnen vermoeden dat het de stal van deze herders was.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

liz boer schreef:an ook een binnenplaats van de herberg zíjn, juíst de entourage rond de stal is verzonnen, er was geen plaats Hij lag in een voerbak, Hij was toegankelijk voor iedereen. Niets hield de herders tegen, ze gingen het dorp in om te vertellen dat de Christus geboren is, iedereen kon naar de Heere Jezus toe gaan, maar ze geloofden het niet, dat is nu nog, je mag knielen bij de kribbe...
Doorgaans staan voerbakken van dieren op een plek waar beesten leven. Als dat een hok is dan noem je dat een stal en als het geen hok is noem je dat een weide.

Verder vind ik het niet overdreven om de os en de ezel uit Jesaja 1 vers 3 in dit decorum op te voeren. Een associatieve manier van bijbeluitleg is niet verboden als er geen betekenisverlies optreedt. En dat is volgens mij niet het geval.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

J.C. Philpot schreef:
Herman schreef:De engelen zeiden dat toch?

12 En dit zal u het teken zijn: Gij zult het Kindeken vinden in doeken gewonden en liggende in de kribbe.
Daaruit zou je inderdaad kunnen vermoeden dat het de stal van deze herders was.
Dat zou je er in kunnen leggen, maar toch is het belangrijkste dat er geen enkele belemmering was om te gaan.
Juist omdat Hij in een kribbe lag, dat was bekend voor de herders en ook de mensen uit Bethlehem mochten gaan, maar hun ongeloof hield hen tegen...
Het was zo eenvoudig...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8967
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

liz boer schreef:Dat zou je er in kunnen leggen, maar toch is het belangrijkste dat er geen enkele belemmering was om te gaan.
Juist omdat Hij in een kribbe lag, dat was bekend voor de herders en ook de mensen uit Bethlehem mochten gaan, maar hun ongeloof hield hen tegen...
Het was zo eenvoudig...
Ik heb deze toepassing weleens gehoord, maar nooit in de bijbel zelf gelezen. Maar het zou kunnen dat het daarom was dat Hij in een kribbe werd gelegd.

Sowieso is het waar wat je zegt. De Heere Jezus ging om met tollenaren en zondaren. De zonden waren geen verhindering om tot Hem tot komen. Iedereen was welkom bij Hem, maar het probleem was het ongeloof en de onwil. En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

De voerbak hangt laag vandaag, zei een predikant vorig jaar met kerst.

Kende de uitdrukking toen nog niet.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8967
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:De voerbak hangt laag vandaag, zei een predikant vorig jaar met kerst.

Kende de uitdrukking toen nog niet.
Ik vind het wel een mooie uitdrukking.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9199
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door parsifal »

Ik denk dat ik over de jaren heen wel wat van gedachten ben veranderd. Nu vind ik het wel goed als minder belangrijke zaken gekerstend worden. Er is best wat symbolische waarde om de geboorte van de Heere te vieren als de dagen weer langer worden. Mooi meegenomen dat je dan het onderwerp van een heidens feest kunt veranderen in de Heere Jezus. Zolang we onderscheid weten te maken tussen wat we er bij verzonnen hebben en wat niet (en of de bezoekers uit het oosten, nu koningen, wijzen of astrologen waren is niet zo heel belangrijk en of ze met zijn drieen waren of niet ook niet en wat maakt het uit of we ze namen geven?).

De associatie met Jesaja en de os en de ezel lijkt me ook wel mooi en heeft wat mij betreft veel meer waarde dan super sentimentelen kerstliedjes (waarbij de betekenis van de incarnatie eigenlijk wegvalt).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

J.C. Philpot schreef:
liz boer schreef:Dat zou je er in kunnen leggen, maar toch is het belangrijkste dat er geen enkele belemmering was om te gaan.
Juist omdat Hij in een kribbe lag, dat was bekend voor de herders en ook de mensen uit Bethlehem mochten gaan, maar hun ongeloof hield hen tegen...
Het was zo eenvoudig...
Ik heb deze toepassing weleens gehoord, maar nooit in de bijbel zelf gelezen. Maar het zou kunnen dat het daarom was dat Hij in een kribbe werd gelegd.

Sowieso is het waar wat je zegt. De Heere Jezus ging om met tollenaren en zondaren. De zonden waren geen verhindering om tot Hem tot komen. Iedereen was welkom bij Hem, maar het probleem was het ongeloof en de onwil. En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben.
Ja dat klopt, maar toch zijn we welkom bij Hem. Wat een wonder voor onwillige, vijanden, albedervers.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

Herman schreef:De voerbak hangt laag vandaag, zei een predikant vorig jaar met kerst.

Kende de uitdrukking toen nog niet.
Ja mooie uitdrukkingen...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie