Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12052
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Mijn insteek zou zijn om deze bezwaren met de organisatie te bespreken. Als er publiek geflyerd gaat worden, verspreid dan het ware kerstevangelie. In plaats van dat je op deze manier jezelf te kijk zet voor de buitenwacht.
Nou, volgens mij is hier gewoon sprake van een 'dorpsfittie' dat al loopt sinds in Nunspeet ook gedoe was rondom the passion. Het gaat om hetzelfde, maar dan in een nieuw kerstjasje.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8967
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Zeeuwse huisvrouw schreef: Vanaf de tijd dat ik hoorde dat de Heere Jezus eigenlijk niet in december maar waarschijnlijk in september geboren is en in vroegere tijden besloten is om onze kerstviering samen te voegen naar de tijd dat het feest van het licht werd gevierd heb ik wat moeite dat wij als Christenen dan gaan klagen over al dat gefeest van de wereld wat niet met de werkelijke boodschap te maken heeft. het valt niet terug te draaien, maar denk wanneer wij in september kerst zouden vieren, deze waarschuwingen niet de deur uit hoeven en kerst wat meer gevierd zou worden zoals bedoeld.
We hebben nu wereldwijd twee datums voor kerstfeest. Een Oosters orthodoxe en een westerse. Als iedereen kerstfeest gaat vieren op de datum waarvan hij denkt dat de Heere Jezus geboren is, krijg je heel verschillende datums.

Dan kies ik persoonlijk niet voor verdeeldheid maar voor eenheid met de kerk der eeuwen en voor eenheid met de gehele westerse kerk.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Auto »

Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:Mijn insteek zou zijn om deze bezwaren met de organisatie te bespreken. Als er publiek geflyerd gaat worden, verspreid dan het ware kerstevangelie. In plaats van dat je op deze manier jezelf te kijk zet voor de buitenwacht.
Nou, volgens mij is hier gewoon sprake van een 'dorpsfittie' dat al loopt sinds in Nunspeet ook gedoe was rondom the passion. Het gaat om hetzelfde, maar dan in een nieuw kerstjasje.
Inderdaad, ze eisen respect voor elkaars mening, maar ds Schot moet zijn mond houden. Hetzelfde zie je terug in de 'domme' reacties die ene De Vrij heeft gegeven op de benoeming van dhr Kats als burgermeester van Veenendaal. De SGP wordt voor rotte vis uitgemaakt. Gisteren werden er 3 ingezonden brieven afgedrukt waar duidelijk werd aangegeven dat De Vrij de plank heeft misgeslagen en dat zo is na te gaan dat het niet klopt wat De Vrij had geschreven. Alleen het publiek luistert en leest niet, maar redeneert: het is SGP, we gaan 50 jaar terug in de tijd en ze accepteren onze mening niet dus SGP is intollerant en door hen is er geen scheiding van kerk en staat dus moet SGP verboden worden.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8967
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:Mijn insteek zou zijn om deze bezwaren met de organisatie te bespreken. Als er publiek geflyerd gaat worden, verspreid dan het ware kerstevangelie. In plaats van dat je op deze manier jezelf te kijk zet voor de buitenwacht.
Nou, volgens mij is hier gewoon sprake van een 'dorpsfittie' dat al loopt sinds in Nunspeet ook gedoe was rondom the passion. Het gaat om hetzelfde, maar dan in een nieuw kerstjasje.
Ik denk dat je gelijk hebt. Wat mij wel aangrijpt is het verkeerde getuigenis wat hier vanuit gaat richting de wereld.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuwse huisvrouw
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 mei 2018, 08:32

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuwse huisvrouw »

J.C. Philpot schreef:
Zeeuwse huisvrouw schreef: Vanaf de tijd dat ik hoorde dat de Heere Jezus eigenlijk niet in december maar waarschijnlijk in september geboren is en in vroegere tijden besloten is om onze kerstviering samen te voegen naar de tijd dat het feest van het licht werd gevierd heb ik wat moeite dat wij als Christenen dan gaan klagen over al dat gefeest van de wereld wat niet met de werkelijke boodschap te maken heeft. het valt niet terug te draaien, maar denk wanneer wij in september kerst zouden vieren, deze waarschuwingen niet de deur uit hoeven en kerst wat meer gevierd zou worden zoals bedoeld.
We hebben nu wereldwijd twee datums voor kerstfeest. Een Oosters orthodoxe en een westerse. Als iedereen kerstfeest gaat vieren op de datum waarvan hij denkt dat de Heere Jezus geboren is, krijg je heel verschillende datums.

Dan kies ik persoonlijk niet voor verdeeldheid maar voor eenheid met de kerk der eeuwen en voor eenheid met de gehele westerse kerk.
mee eens om de datum zo te laten, maar ik denk dan wel, dan moeten we niet gaan piepen over hoe een ander dit feest viert. We hebben zelf voor de vermenging gezorgd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12052
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Ik denk dat je gelijk hebt. Wat mij wel aangrijpt is het verkeerde getuigenis wat hier vanuit gaat richting de wereld.
Christenen worden vervolgt en gesmaad om der gerechtigheid wil.
Ik denk dat daar een les in ligt, maar ik lees daarvoor eerst de preek af die ik gisterenavond startte.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

https://nos.nl/artikel/2264373-dominee- ... speet.html

Toch wel bijzonder: ds. Schot die de NOS weet te halen. :slurp

Het hoeft verder geen ondertiteling dat ik het helemaal met hem eens ben.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

Zeeuwse huisvrouw schreef:
J.C. Philpot schreef:
Zeeuwse huisvrouw schreef: Vanaf de tijd dat ik hoorde dat de Heere Jezus eigenlijk niet in december maar waarschijnlijk in september geboren is en in vroegere tijden besloten is om onze kerstviering samen te voegen naar de tijd dat het feest van het licht werd gevierd heb ik wat moeite dat wij als Christenen dan gaan klagen over al dat gefeest van de wereld wat niet met de werkelijke boodschap te maken heeft. het valt niet terug te draaien, maar denk wanneer wij in september kerst zouden vieren, deze waarschuwingen niet de deur uit hoeven en kerst wat meer gevierd zou worden zoals bedoeld.
We hebben nu wereldwijd twee datums voor kerstfeest. Een Oosters orthodoxe en een westerse. Als iedereen kerstfeest gaat vieren op de datum waarvan hij denkt dat de Heere Jezus geboren is, krijg je heel verschillende datums.

Dan kies ik persoonlijk niet voor verdeeldheid maar voor eenheid met de kerk der eeuwen en voor eenheid met de gehele westerse kerk.
mee eens om de datum zo te laten, maar ik denk dan wel, dan moeten we niet gaan piepen over hoe een ander dit feest viert. We hebben zelf voor de vermenging gezorgd.
In Maassluis, vierde ze lichtjesfeest als tegenhanger van halloween, dt werd in een zaaltje gevierd, ze kregen snoep en iets uit de Bijbel mee, deze kinderen zijn niet meegegaan met het halloweengebeuren, Kerst is op de datum van de verjaardag van Mitras, ingesteld door Constantijn, maar hier in de Germaanse gebieden was er ook een soortgelijk feest, er zitten twee kanten aan, je haalt de mensen bij de heidense gebruiken weg of je krijgt vermenging.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8967
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Jantje schreef: Het hoeft verder geen ondertiteling dat ik het helemaal met hem eens ben.
Natuurlijk zijn we het met hem eens. Het is alleen de vraag of het zijn roeping is om zijn grieven via de media te verspreiden, of om zijn grieven om Christus wil te dragen en het evangelie te verkondigen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

J.C. Philpot schreef:
Jantje schreef: Het hoeft verder geen ondertiteling dat ik het helemaal met hem eens ben.
Natuurlijk zijn we het met hem eens. Het is alleen de vraag of het zijn roeping is om zijn grieven via de media te verspreiden, of om smaad om Christus wil te dragen en het evangelie te verkondigen.
Ik hoor geen grieven en vind dat hier wel iets vanuit gaat.

Ik heb het andere filmpje ook bekeken, ook deze man doet het netjes en ook hij wil het kerstverhaal vertolken, de folder slaat hier dan weer niet op.
Laatst gewijzigd door liz boer op 20 dec 2018, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
TSD
Berichten: 2111
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door TSD »

Precies. Gewoon rustig uitgelegd dat het echte kerstverhaal en het hele commerciële gedoe helemaal niets met elkaar te maken hebben.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8967
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

liz boer schreef:
J.C. Philpot schreef:
Jantje schreef: Het hoeft verder geen ondertiteling dat ik het helemaal met hem eens ben.
Natuurlijk zijn we het met hem eens. Het is alleen de vraag of het zijn roeping is om zijn grieven via de media te verspreiden, of om smaad om Christus wil te dragen en het evangelie te verkondigen.
Ik hoor geen grieven en vind dat hier wel iets vanuit gaat.
Ik hoor hem in het fimpje aangeven dat hij het moeilijk vind dat er in de samenleving zo weinig rekening word gehouden met zijn achterban, en aangeven wat hij niet goed vind aan activiteiten die mensen rond kerst uitvoeren (musical, kerstbomen, commercie). En dat hij daar een flyer over heeft geschreven. Ik had liever gehoord dat kerst betekent dat Jezus Christus op aarde is gekomen om zondaren zalig te maken, waarvan ik de grootste ben.

Maar ik ben benieuwd naar wat jou precies aansprak. Kun je ons daar deelgenoot van maken? Misschien geeft het me een ander gezichtspunt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

J.C. Philpot schreef:
liz boer schreef:
J.C. Philpot schreef:
Jantje schreef: Het hoeft verder geen ondertiteling dat ik het helemaal met hem eens ben.
Natuurlijk zijn we het met hem eens. Het is alleen de vraag of het zijn roeping is om zijn grieven via de media te verspreiden, of om smaad om Christus wil te dragen en het evangelie te verkondigen.
Ik hoor geen grieven en vind dat hier wel iets vanuit gaat.
Ik hoor hem in het fimpje aangeven dat hij het moeilijk vind dat er in de samenleving zo weinig rekening word gehouden met zijn achterban, een aangeven wat hij niet goed vind aan activiteiten die mensen rond kerst uitvoeren (musical, kerstbomen, commercie). En dat hij daar een flyer over heeft geschreven. Ik had liever gehoord dat kerst betekent dat Jezus Christus op aarde is gekomen om zondaren zalig te maken, waarvan ik de grootste ben.

Maar ik ben benieuwd naar wat jou precies aansprak. Kun je ons daar deelgenoot van maken? Misschien geeft het me een ander gezichtspunt.
Ik heb nog eens geluisterd en ja ik was in eerste plaats verrast dat er vanuit de Ger Gem iets gezegd werd, maar idd er gaat niets over de Heere Jezus, over het waarom Hij op aarde kwam en dat iedereen Hem nodig heeft om zalig te worden, en zoals ik al zei, de folder heeft niet met de andere activiteiten te maken, die gaan niet over kerstbomen en lekker eten, maar die willen de kerstboodschap vertellen, wel op een andere manier dan wij gewend zijn, maar niet voor commerciële doeleinden
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
DDD
Berichten: 28712
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Ik ben helemaal geen fan van de wat extreme benadering van ds. Schot en ik zou mij echt hier niet druk om kunnen maken, maar ik vind het heel goed dat hij de pers netjes te woord staat. Daar kunnen veel broeders nog van leren.

Hem werd niet gevraagd om een preek te houden, maar om een antwoord te geven op vragen. Als hij wat beter geoefend had, had hij vast iets meer over het Evangelie kunnen vertellen. Maar ik vind dat je voorzichtig moet zijn om dat als commentaar te geven.

Wat mij betreft, is het keurig dat hij de pers netjes te woord staat. Dat zie je ook wel eens anders. Ik moet dat ook regelmatig doen, en alleen bij live-interviews kun je precies zeggen wat je wilt zeggen, maar dan is nog de vraag of je dat goed doet. Zeker bij een dominee zal de interviewer opletten dat hij niet gaat preken.

Wat ik dan weer schokkend vindt, is dat een dominee iets schrijft over kerstbomen. Een volkomen onbelangrijke kwestie, mijns inziens. Ik ben erg blij met mijn kerstboom en ik zou niet erg blij worden als mijn dominee aan de hele buurt ging schrijven dat de kerstboom niets met kerst te maken heeft. Het lijkt me dat er wel belangrijker zaken te melden zijn.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

DDD schreef:Ik ben helemaal geen fan van de wat extreme benadering van ds. Schot en ik zou mij echt hier niet druk om kunnen maken, maar ik vind het heel goed dat hij de pers netjes te woord staat. Daar kunnen veel broeders nog van leren.

Hem werd niet gevraagd om een preek te houden, maar om een antwoord te geven op vragen. Als hij wat beter geoefend had, had hij vast iets meer over het Evangelie kunnen vertellen. Maar ik vind dat je voorzichtig moet zijn om dat als commentaar te geven.

Wat mij betreft, is het keurig dat hij de pers netjes te woord staat. Dat zie je ook wel eens anders. Ik moet dat ook regelmatig doen, en alleen bij live-interviews kun je precies zeggen wat je wilt zeggen, maar dan is nog de vraag of je dat goed doet. Zeker bij een dominee zal de interviewer opletten dat hij niet gaat preken.

Wat ik dan weer schokkend vindt, is dat een dominee iets schrijft over kerstbomen. Een volkomen onbelangrijke kwestie, mijns inziens. Ik ben erg blij met mijn kerstboom en ik zou niet erg blij worden als mijn dominee aan de hele buurt ging schrijven dat de kerstboom niets met kerst te maken heeft. Het lijkt me dat er wel belangrijker zaken te melden zijn.
Het klopt ook niet met die beestenstal, dat staat nl niet in de Bijbel.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie