Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Delftenaar »

In het besef dat dit makkelijk klinkt, tenzij je er zelf mee geconfronteerd wordt, maar toch: lid van een gemeente ben je omdat je je verbonden weet met die gemeente. Dieper gezegd: met God zelf die spreekt middels de verkondiging in de gemeente waarin je geplaatst bent.
Dat gaat op in goede dagen, maar ook in slechte dagen. Is het niet wat makkelijk om een gemeente te verlaten als er iets speelt? Waar is dan de trouw aan de gemeente waarin je Gods Woord hoort, zelfs als er kwesties zijn?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Wet en Evangelie schreef:
Herman schreef:Er lopen nog genoeg appelzaken. En er kerken weliswaar veel leden elders, maar die hebben nog lang geen antwoord op hun bezwaren.
Als je 't Kerkelijk Erf, het kerkblad van de GGiN te Opheusden leest, wat ik ook doe, dan kun je er uit opmaken dat er dit jaar al rond de 350 (doop)leden bedankt hebben waarvan een gedeelte niet heeft aangegeven waar zij heen gaan. De rest gaat naar GGiN te Ochten en Rhenen, de OGGiN te Ochten-Echteld en Lienden, de HHK te Kesteren en Opheusden en verder naar de GG in Opheusden.
Dus een ware verstrooing!
Staan die allemaal met naam in het kerkblad vermeld, ja?
Ik lees ook het kerkblad waar de GG van Kruiningen o.a. onder valt, maar daar stonden al die namen (ik schat een evenzoveel aantal als hierboven genoemd) niet vermeld hoor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Framboos »

Delftenaar schreef:In het besef dat dit makkelijk klinkt, tenzij je er zelf mee geconfronteerd wordt, maar toch: lid van een gemeente ben je omdat je je verbonden weet met die gemeente. Dieper gezegd: met God zelf die spreekt middels de verkondiging in de gemeente waarin je geplaatst bent.
Dat gaat op in goede dagen, maar ook in slechte dagen. Is het niet wat makkelijk om een gemeente te verlaten als er iets speelt? Waar is dan de trouw aan de gemeente waarin je Gods Woord hoort, zelfs als er kwesties zijn?
Inderdaad makkelijk om vanaf de zijlijn te roepen. Wat te doen als je voor je gevoel steeds niet gehoord wordt als er bezwaren zijn? Wat te doen als de kerkenraad voor je gevoel hooghartig en zonder zelfreflectie over de gemeente heerst (Let op: voor mijn gevoel, dus mijn mening). En als dit al 9 maanden speelt, zonder enig proces van herstel? Waar eerder uitgezien kon worden naar de zondag, is het nu een opzien tegen de zondag geworden.. is dit dan een gemeente waar je de kinderen wilt laten opgroeien?
Als je weet wat er afgeworsteld wordt (ook in het gebed), er dagelijks verdriet beleefd wordt, maar uiteindelijk blijven kerken in deze gemeente als vrijwel onmogelijk beleefd wordt, dan vind ik het wel heel makkelijk om dit makkelijk te noemen...
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Wet en Evangelie »

Jantje schreef:
Wet en Evangelie schreef:
Herman schreef:Er lopen nog genoeg appelzaken. En er kerken weliswaar veel leden elders, maar die hebben nog lang geen antwoord op hun bezwaren.
Als je 't Kerkelijk Erf, het kerkblad van de GGiN te Opheusden leest, wat ik ook doe, dan kun je er uit opmaken dat er dit jaar al rond de 350 (doop)leden bedankt hebben waarvan een gedeelte niet heeft aangegeven waar zij heen gaan. De rest gaat naar GGiN te Ochten en Rhenen, de OGGiN te Ochten-Echteld en Lienden, de HHK te Kesteren en Opheusden en verder naar de GG in Opheusden.
Dus een ware verstrooing!
Staan die allemaal met naam in het kerkblad vermeld, ja?
Ik lees ook het kerkblad waar de GG van Kruiningen o.a. onder valt, maar daar stonden al die namen (ik schat een evenzoveel aantal als hierboven genoemd) niet vermeld hoor.
Ze worden inderdaad met naam genoemd, dus niet tegelijk maar elke veertien dagen een aantal.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Delftenaar »

Framboos schreef:Inderdaad makkelijk om vanaf de zijlijn te roepen. Wat te doen als je voor je gevoel steeds niet gehoord wordt als er bezwaren zijn? Wat te doen als de kerkenraad voor je gevoel hooghartig en zonder zelfreflectie over de gemeente heerst (Let op: voor mijn gevoel, dus mijn mening). En als dit al 9 maanden speelt, zonder enig proces van herstel? Waar eerder uitgezien kon worden naar de zondag, is het nu een opzien tegen de zondag geworden.. is dit dan een gemeente waar je de kinderen wilt laten opgroeien?
Als je weet wat er afgeworsteld wordt (ook in het gebed), er dagelijks verdriet beleefd wordt, maar uiteindelijk blijven kerken in deze gemeente als vrijwel onmogelijk beleefd wordt, dan vind ik het wel heel makkelijk om dit makkelijk te noemen...
Daarom stelde ik de vraag: om begrip te krijgen voor dingen zoals jij nu noemt.
Door jouw reactie begrijp ik het gedrag van mensen die uit Opheusden wegtrekken beter.

Ook dat is refoforum: begrip krijgen voor mensen die in een andere, onverwacht moeilijke, situatie keuzes maken. Door dit soort berichten snap ik de overwegingen,
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Framboos »

Sorry als ik te heftig reageerde. Was nogal vanuit emotie..
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Delftenaar »

Geeft niet.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Wet en Evangelie schreef:
Jantje schreef:
Wet en Evangelie schreef:
Herman schreef:Er lopen nog genoeg appelzaken. En er kerken weliswaar veel leden elders, maar die hebben nog lang geen antwoord op hun bezwaren.
Als je 't Kerkelijk Erf, het kerkblad van de GGiN te Opheusden leest, wat ik ook doe, dan kun je er uit opmaken dat er dit jaar al rond de 350 (doop)leden bedankt hebben waarvan een gedeelte niet heeft aangegeven waar zij heen gaan. De rest gaat naar GGiN te Ochten en Rhenen, de OGGiN te Ochten-Echteld en Lienden, de HHK te Kesteren en Opheusden en verder naar de GG in Opheusden.
Dus een ware verstrooing!
Staan die allemaal met naam in het kerkblad vermeld, ja?
Ik lees ook het kerkblad waar de GG van Kruiningen o.a. onder valt, maar daar stonden al die namen (ik schat een evenzoveel aantal als hierboven genoemd) niet vermeld hoor.
Ze worden inderdaad met naam genoemd, dus niet tegelijk maar elke veertien dagen een aantal.
Maar dat is dan misschien een kerkblad van alleen de GGiN van Opheusden? Of is het ook in combinatie met andere gemeenten in de omgeving?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28710
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

In ieder geval is mijns inziens het begrip verstrooide gemeente bijzonder van toepassing. Ik begrijp niet dat iemand kan zeggen dat de gemeente niet meer verstrooid zou zijn als de leden daarvan zich bij andere gemeenten hebben aangesloten.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door emigrant »

het lijkt mij niet zo gepast hier te roddelen uit een plaatselijk kerkblad en te speculeren. Ga liever over onderwerpen in discussie di er toe doen en ons opbouwen.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door pierre27 »

Goed geschreven stuk, een materie waar ik met enige regelmaat mijn hervormde vrienden (ambtdragers) met zorg over hoor spreken. Ik denk eerlijk gezegd wel dat het iets is wat in de hele gezindte speelt.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Marion »

pierre27 schreef:
Goed geschreven stuk, een materie waar ik met enige regelmaat mijn hervormde vrienden (ambtdragers) met zorg over hoor spreken. Ik denk eerlijk gezegd wel dat het iets is wat in de hele gezindte speelt.
Inderdaad een helder stuk. Deze praktijk zie je ook onder ons (ter linkerzijde van de GG) langzaam binnensijpelen. Daarom is dit een goed stuk tot opscherping.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bezorgd »

Marion schreef:
pierre27 schreef:
Goed geschreven stuk, een materie waar ik met enige regelmaat mijn hervormde vrienden (ambtdragers) met zorg over hoor spreken. Ik denk eerlijk gezegd wel dat het iets is wat in de hele gezindte speelt.
Inderdaad een helder stuk. Deze praktijk zie je ook onder ons (ter linkerzijde van de GG) langzaam binnensijpelen. Daarom is dit een goed stuk tot opscherping.
Ik begrijp de zorg. Of je ditzelfde ook in de GG tegenkomt waag ik echt te betwijfelen. Wel zie je een verband met een ruime prediking, dat je ook in de kerkhistorie wel zag: hoe rijker de prediking, hoe meer vrucht op de prediking.
Tegelijkertijd is de zorg voor hypocrieten iets dat altijd al gespeeld heeft. Calvijns gemeente was ook een Avondmaals houdende gemeente, Calvijn geloofde dat er kaf tussen het koren was, toch ging hij er niet anders door preken. Iets wat je in onze kringen wel tegenkomt. Een ds kan het dan bijna als vrucht gaan zien als er minder HA gangers komen.
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:
Marion schreef:
pierre27 schreef:
Goed geschreven stuk, een materie waar ik met enige regelmaat mijn hervormde vrienden (ambtdragers) met zorg over hoor spreken. Ik denk eerlijk gezegd wel dat het iets is wat in de hele gezindte speelt.
Inderdaad een helder stuk. Deze praktijk zie je ook onder ons (ter linkerzijde van de GG) langzaam binnensijpelen. Daarom is dit een goed stuk tot opscherping.
Ik begrijp de zorg. Of je ditzelfde ook in de GG tegenkomt waag ik echt te betwijfelen. Wel zie je een verband met een ruime prediking, dat je ook in de kerkhistorie wel zag: hoe rijker de prediking, hoe meer vrucht op de prediking.
Tegelijkertijd is de zorg voor hypocrieten iets dat altijd al gespeeld heeft. Calvijns gemeente was ook een Avondmaals houdende gemeente, Calvijn geloofde dat er kaf tussen het koren was, toch ging hij er niet anders door preken. Iets wat je in onze kringen wel tegenkomt. Een ds kan het dan bijna als vrucht gaan zien als er minder HA gangers komen.
Eens met dat laatste. Ik vind het steeds bijzonder als men terug lijkt te willen naar de tijd waarin bekeringen zeer moeilijk verliepen en vooral zoveel mogelijk werd gezegd hoe moeilijk bekering is, hoe makkelijk je dichtbij komt maar niet echt etc.
Plaats reactie