Gelezen, gedacht, gehoord...

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Ik vond het een heel mooi stukje en juist goed dat hij vrijmoedig-bevindelijk voor zijn mening uitkwam. Daar zou menigeen vandaag de dag een voorbeeld aan kunnen nemen. Overigens heb ik zijn bijdrages (sorry @Eilander, voor het 'aanprijzen') van 'Kijken in de ziel' ook met grote waardering gezien.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door emigrant »

Ditbenik schreef:
emigrant schreef:
vrijmoedig bevindelijk..... weer wat nieuws. “Nee, ik ben niet van de gereformeerde gezindte, ik ben vrijmoedig bevindelijk”. De mop van vandaag.
Wat een akelige reactie. Als een predikant onbeschroomd over zijn bevinding spreekt, zelfs voor een onkerkelijk of anti-christelijk publiek, dan wordt dat 'de mop van vandaag genoemd'. Eén van de regels op dit forum is dat met respect over ambtsdragers gesproken wordt. In dit geval hoeft dan blijkbaar niet. Ik ben benieuwd naar de reden daarvan.
het is ook niet aan deze of gene dominee of ambtsdrager , alle respect voor hen, bedoeld maar meer algemeen. Dan noemen we ons zo, en twee jaar later weer zus.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ditbenik »

emigrant schreef:
Ditbenik schreef:
emigrant schreef:
vrijmoedig bevindelijk..... weer wat nieuws. “Nee, ik ben niet van de gereformeerde gezindte, ik ben vrijmoedig bevindelijk”. De mop van vandaag.
Wat een akelige reactie. Als een predikant onbeschroomd over zijn bevinding spreekt, zelfs voor een onkerkelijk of anti-christelijk publiek, dan wordt dat 'de mop van vandaag genoemd'. Eén van de regels op dit forum is dat met respect over ambtsdragers gesproken wordt. In dit geval hoeft dan blijkbaar niet. Ik ben benieuwd naar de reden daarvan.
het is ook niet aan deze of gene dominee of ambtsdrager , alle respect voor hen, bedoeld maar meer algemeen. Dan noemen we ons zo, en twee jaar later weer zus.
Je zet het neer als een citaat. Je hebt het niet voor niks tussen aanhalingstekens gezet. Dat betekent dat je het wil doen voorkomen alsof dit de woorden zijn van ds Van Binsbergen terwijl dat niet het geval is. Het zijn jouw woorden en niet die van hem of van het ND. Je kiest er dus bewust voor om hem iets te laten zeggen wat hij niet gezegd heeft. Dat noem ik respectloos.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door emigrant »

ik citeer de doorsnee Jan Modaal refo die ik om mij heen hoor. Mijn excuus dat jij of dominee zich dat persoonlijk aantrekken. Zo is het niet bedoeld.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
DDD
Berichten: 28670
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Je begrijpt het artikel gewoon niet. Dan moet je niet verbaasd zijn als mensen wat geprikkeld reageren.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

emigrant schreef:ik citeer de doorsnee Jan Modaal refo die ik om mij heen hoor.
Ook dat is grote onzin. Want niemand heeft dat nog in de mond genomen. Het is niets meer dan een valse veronderstelling.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door emigrant »

een gesprek hoorde ik eens in de trein:

- bent u protestants?
-Ja, ik ben Hervormd-Gereformeerd.
- Wablief?
- Hervormd Gereformeerd
- (even stil)
- nou, dat is dan dubbel op!
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jeremiah »

Openbaring 21:23 - En de stad behoeft de zon en de maan niet, dat zij in dezelve zouden schijnen; want de heerlijkheid Gods heeft haar verlicht, en het Lam is haar Kaars.

En waar dan Jeruzalem verlicht zal zijn door God in Christus, waar zonnelicht- en maan-glanzen niet meer noodig zullen zijn, daar zal dan ook geen schaduw meer wezen. Alle schaduwen des doods en der verdrukking voor eeuwig geweken.

Maar zulk licht is van hoge waarde, het is een duurachtig goed. Het is door het bloed des Lams verkregen. O, bedenken we dit toch veel, gij volk der „verlichting." Waardeloos zijn alle onze kunstlichten. Inderdaad, het is niet zoo gemakkelijk, om tot dat licht te komen. Het grootste bezwaar schuilt in de kaarsen, die wij zelf ontsteken.

Onlangs zat ik in een tram. Deze was zeer vol. Vele reizigers moesten staan; onder hen was een eenvoudige man; toen enkelen de tram verlieten, maakte hij de opmerking en zeide:
,,Dat geeft ruimte, mijnheer; ja ruimte en licht, dat hebben we nodig." ,,Maar," zoo ging hij voort, ,,'t is ,,maar zoo ongelukkig, dat zoovele menschen zichzelf zo „makkelijk ruimte en licht kunnen maken."
Ik moest uitstappen, maar had nog gelegenheid om tot hem te zeggen (we kenden elkaar niet) : „ik versta je wel, je hebt gelijk, vriend, ik ben 't met u eens."

Ja inderdaad, zullen we ooit in dat hémelsche licht wandelen, dan moeten we door de genade Gods allereerst in onszelf niets dan duisternis leeren bevinden, maar dan tevens alle onze kunstlichten, die wij zoo gemakkelijk zelf ontsteken, als waardeloos, en zelfs als goddeloos leeren verachten.
Wie goed in 't licht wil komen, voor hem moet het eerst goed donker worden. Maar met dat al kan niemand van zijn donkerheid licht ontvangen. De Heere moet zelf onze kunstlichten uitdraaien. Maar ook nog iets anders moet geschieden.
Als de ziel alle licht van haar zelf ziet gedoofd, dan roepe zij door de kracht des H. Geestes.. om het licht, dat van den Heere afdaalt in hare duisternis. Dan is de Heere daar als de lichtbron, die de nevels op doet klaren. En wat wordt dan één straal van dat licht begeerlijk boven duizend werelden geacht. Dan wordt het een vragen, een weenen om die genade, dat de Heere Zijn aangezicht mocht verheffen.

Zulke lichtmissers en toch-begeerders kunnen we bood- schappen, dat de Heere niet liever doet dan hooren naar zulke smeeking; dat Hij nooit in duisternis om laat komen„ die het Hem leeren belijden: ,,o Heere, ik ben niet dan duisternis in mij zelf." — En, niet waar, als er, om zoo te zeggen, ook maar één lichtstraal van dien God neer- valt in de donkere groeve van ons hart, dan wordt daar- binnen een ongekende vreugde en zaligheid gesmaakt. Dan geeft dit licht, vreugde, kennis, onderscheidingsvermogen,, dan kunnen we bij dat licht weêr wandelen zelfs door de donkere doodsvalleien heen. Dan wordt er een vreugde- psalm geboren:

Gods vriendelijk aangezicht, heeft vrolijkheid en licht,
voor alle oprechte harten, ten troost verspreid in smarten.


Wat zal het dan eenmaal wezen, als alle donkerheid voor eeuwig geweken zal zijn, en het hoogste, Volle, zalige licht, het licht Gods Jeruzalem zal doorstralen. Ja, dan zal de gansche kerk het opheffen:

Juicht vromen om uw lot, Verblijdt u steeds in God!


Prof. G. Wisse - Het nieuwe Jeruzalem
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

Heel typisch de stijl van prof. Wisse - om zo te zeggen. Dank voor het plaatsen!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Wet en Evangelie »

Gehoord: De classis Oost van de GGiN vergadert D.V. 2 dagen waarvan 1 geheel besteed zal worden aan de problematiek van Opheusden. Mocht de Heere de afgevaardigden inzicht, wijsheid en verstand geven en dat de besluiten die genomen worden mogen zijn in Zijn gunst tot welzijn van die verstrooide gemeente.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door pierre27 »

Jeremiah schreef:Openbaring 21:23 - En de stad behoeft de zon en de maan niet, dat zij in dezelve zouden schijnen; want de heerlijkheid Gods heeft haar verlicht, en het Lam is haar Kaars.

En waar dan Jeruzalem verlicht zal zijn door God in Christus, waar zonnelicht- en maan-glanzen niet meer noodig zullen zijn, daar zal dan ook geen schaduw meer wezen. Alle schaduwen des doods en der verdrukking voor eeuwig geweken.

Maar zulk licht is van hoge waarde, het is een duurachtig goed. Het is door het bloed des Lams verkregen. O, bedenken we dit toch veel, gij volk der „verlichting." Waardeloos zijn alle onze kunstlichten. Inderdaad, het is niet zoo gemakkelijk, om tot dat licht te komen. Het grootste bezwaar schuilt in de kaarsen, die wij zelf ontsteken.

Onlangs zat ik in een tram. Deze was zeer vol. Vele reizigers moesten staan; onder hen was een eenvoudige man; toen enkelen de tram verlieten, maakte hij de opmerking en zeide:
,,Dat geeft ruimte, mijnheer; ja ruimte en licht, dat hebben we nodig." ,,Maar," zoo ging hij voort, ,,'t is ,,maar zoo ongelukkig, dat zoovele menschen zichzelf zo „makkelijk ruimte en licht kunnen maken."
Ik moest uitstappen, maar had nog gelegenheid om tot hem te zeggen (we kenden elkaar niet) : „ik versta je wel, je hebt gelijk, vriend, ik ben 't met u eens."

Ja inderdaad, zullen we ooit in dat hémelsche licht wandelen, dan moeten we door de genade Gods allereerst in onszelf niets dan duisternis leeren bevinden, maar dan tevens alle onze kunstlichten, die wij zoo gemakkelijk zelf ontsteken, als waardeloos, en zelfs als goddeloos leeren verachten.
Wie goed in 't licht wil komen, voor hem moet het eerst goed donker worden. Maar met dat al kan niemand van zijn donkerheid licht ontvangen. De Heere moet zelf onze kunstlichten uitdraaien. Maar ook nog iets anders moet geschieden.
Als de ziel alle licht van haar zelf ziet gedoofd, dan roepe zij door de kracht des H. Geestes.. om het licht, dat van den Heere afdaalt in hare duisternis. Dan is de Heere daar als de lichtbron, die de nevels op doet klaren. En wat wordt dan één straal van dat licht begeerlijk boven duizend werelden geacht. Dan wordt het een vragen, een weenen om die genade, dat de Heere Zijn aangezicht mocht verheffen.

Zulke lichtmissers en toch-begeerders kunnen we bood- schappen, dat de Heere niet liever doet dan hooren naar zulke smeeking; dat Hij nooit in duisternis om laat komen„ die het Hem leeren belijden: ,,o Heere, ik ben niet dan duisternis in mij zelf." — En, niet waar, als er, om zoo te zeggen, ook maar één lichtstraal van dien God neer- valt in de donkere groeve van ons hart, dan wordt daar- binnen een ongekende vreugde en zaligheid gesmaakt. Dan geeft dit licht, vreugde, kennis, onderscheidingsvermogen,, dan kunnen we bij dat licht weêr wandelen zelfs door de donkere doodsvalleien heen. Dan wordt er een vreugde- psalm geboren:

Gods vriendelijk aangezicht, heeft vrolijkheid en licht,
voor alle oprechte harten, ten troost verspreid in smarten.


Wat zal het dan eenmaal wezen, als alle donkerheid voor eeuwig geweken zal zijn, en het hoogste, Volle, zalige licht, het licht Gods Jeruzalem zal doorstralen. Ja, dan zal de gansche kerk het opheffen:

Juicht vromen om uw lot, Verblijdt u steeds in God!


Prof. G. Wisse - Het nieuwe Jeruzalem

Geweldig, om zulk soort postings ben ik ooit in 2005 lid van Refoforum geworden. Van harte mee eens.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Wandelende »

Wet en Evangelie schreef:Gehoord: De classis Oost van de GGiN vergadert D.V. 2 dagen waarvan 1 geheel besteed zal worden aan de problematiek van Opheusden. Mocht de Heere de afgevaardigden inzicht, wijsheid en verstand geven en dat de besluiten die genomen worden mogen zijn in Zijn gunst tot welzijn van die verstrooide gemeente.
Hoezo verstrooide gemeente? Velen zijn toch al lid elders geworden dus niet meer behorend bij de gemeente? Is het nog steeds verstrooid?
(~)
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mannes »

Wandelende schreef:
Wet en Evangelie schreef:Gehoord: De classis Oost van de GGiN vergadert D.V. 2 dagen waarvan 1 geheel besteed zal worden aan de problematiek van Opheusden. Mocht de Heere de afgevaardigden inzicht, wijsheid en verstand geven en dat de besluiten die genomen worden mogen zijn in Zijn gunst tot welzijn van die verstrooide gemeente.
Hoezo verstrooide gemeente? Velen zijn toch al lid elders geworden dus niet meer behorend bij de gemeente? Is het nog steeds verstrooid?
Juist doordat er zo velen elders kerken is het daar nogal verstrooid te noemen, een groot gedeelte is namelijk nog lid in opheusden. [knip] Oncontroleerbare berichten verwijderd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Er lopen nog genoeg appelzaken. En er kerken weliswaar veel leden elders, maar die hebben nog lang geen antwoord op hun bezwaren.
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Wet en Evangelie »

Herman schreef:Er lopen nog genoeg appelzaken. En er kerken weliswaar veel leden elders, maar die hebben nog lang geen antwoord op hun bezwaren.
Als je 't Kerkelijk Erf, het kerkblad van de GGiN te Opheusden leest, wat ik ook doe, dan kun je er uit opmaken dat er dit jaar al rond de 350 (doop)leden bedankt hebben waarvan een gedeelte niet heeft aangegeven waar zij heen gaan. De rest gaat naar GGiN te Ochten en Rhenen, de OGGiN te Ochten-Echteld en Lienden, de HHK te Kesteren en Opheusden en verder naar de GG in Opheusden.
Dus een ware verstrooing!
Plaats reactie