Gelezen, gedacht, gehoord...

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Nasrani »

Uitzien naar Jezus
Een brief van R.M. McCheyne aan een onbekende


20 maart 1840
Mijn beste vriend,
Ik ken niet eens uw naam, maar ik denk dat ik wel iets ken van de toestand van uw ziel. Uw vriend is bij mij geweest en heeft mij iets verteld van uw gedachten. Ik schrijf daarom een paar regels om u aan te sporen op Jezus te zien en te leven. Lees Numeri 21:9 en u zult uw ziekte en het geneesmiddel ervoor zien. U bent gebeten door de grote slang. Het gif van de zonde heeft zich door heel uw hart verspreid, maar Christus is verhoogd aan het kruis, zodat u mag zien en leven.
Kijk nu niet zo lang en kwellend naar uw eigen hart en gevoel. Wat zult u daar anders vinden dan de beet van de slang? U bent in ongerechtigheid geboren en uw hele natuurlijke leven hebt u in de zonde doorgebracht. Hoe meer God uw ogen opent, hoe meer u zult voelen dat u in uzelf verloren bent. Dit is uw ziekte. Het geneesmiddel voor deze ziekte is: zie op Christus! De heerlijke Zoon van God heeft verloren zielen zó liefgehad, dat Hij een lichaam aannam en voor ons stierf. Hij droeg onze vloek en gehoorzaamde de wet in onze plaats. Zie op Hem en leef. U hebt geen voorbereiding nodig en u hoeft zelf niets te proberen. U hebt geen plichten en ook geen inspanningen nodig. U hoeft slechts te zien en te leven. Lees Johannes 17:3. De weg om zalig te worden is om Gods hart te kennen en het hart van Jezus.

Om tot leven gewekt te worden, moet u uw eigen hart kennen. Als u uw verloren staat wilt kennen, kijk dan in uw eigen hart. Zie wat een vuiligheid daar is: het vergeten van God, doodsheid en ongevoeligheid voor Zijn liefde. Als u geoordeeld wordt zoals u bent in uzelf, gaat u verloren. Om zalig te worden, moet u het hart van God en Christus kennen. Het hart van Christus wordt beschreven in de vier evangeliën. Zij vertonen Zijn medelijden met zondaren en het heerlijke werk dat Hij deed in hun plaats. Als u dat hart zou kennen zoals het is, dan zou u met Johannes uw moede hoofd op Zijn borst leggen. Besteed niet zoveel tijd aan het bestuderen van uw eigen hart als aan het bestuderen van Christus’ hart. ‘Sla voor één blik op uzelf tien blikken op Christus!’
Lees Romeinen 15:13 eens. Dat is mijn gebed voor u. U zoekt naar vrede door inspanningen, vrede in plichten of vrede in het reformeren van uw geest. Maar o, lees in Zijn Woord! ‘De God nu der hoop vervulle u met alle blijdschap en vrede in het geloven.’ Al uw vrede is te vinden in het geloven van Gods Woord over Zijn Zoon. Als u eens een ogenblik uw eigen toestand helemaal vergeet en nadenkt over de heerlijke weg van zalig worden door Christus, gloeit er dan nooit eens een straal van vrede in uw hart? Behoud die vrede; het is de vrede in het geloven. Zie net zo rechtstreeks op Christus, als u soms naar de op- of ondergaande zon kijkt. Zie regelrecht op Christus.
U vreest dat uw overtuigingen van zonde niet diep genoeg zijn geweest. Dit is geen reden om u bij Christus vandaan te houden. Uw hart zal pas echt verbroken zijn als u werkelijk in Christus bent (zie Ez. 36:25-31). Let op de volgorde: eerst sprenkelt God rein water op de ziel. Dit duidt erop dat we gewassen worden in het bloed van Christus. Daarna geeft Hij een nieuw hart. Als derde geeft Hij een doordringende herinnering aan vroegere zonden. Nu, de Heere geve u al deze dingen! Dat u gebracht mag worden, zoals u bent, tot het bloed van het Lam! Dat Hij uw hart, gewassen en gerechtvaardigd, veranderen zal. Hij geve u een zacht hart en Zijn Heilige Geest in uw hart. En zo geve Hij u een verbroken hart over uw vroegere zonden.

Lees ook Romeinen 5:19 eens. Door de zonde van Adam zijn velen tot zondaars gemaakt. Wij hebben Adams zonde niet bedreven en toch komt de schuld ervan op ons. Wij hebben onze hand niet naar de appel uitgestoken en toch zijn de zonde en ellende voor onze deur gelegd. Op dezelfde manier worden ‘door de gehoorzaamheid van Christus velen tot rechtvaardigen gesteld’. Christus is de Verheerlijkte Die in de plaats van velen stond. Zijn volmaakte kleed is voldoende om u te bedekken. U had niet de hand in Zijn gehoorzaamheid. U leefde niet toen Hij in de wereld kwam, leefde en stierf. En toch, in die volmaakte gehoorzaamheid mag u rechtvaardig voor God staan. Dit is al mijn bedekking voor het aangezicht van een heilige God. Ik voel mij oneindig goddeloos in mijzelf; als een slang of een pad in Gods ogen. En toch, wanneer ik sta in Christus alleen, dan voel ik dat God geen zonde in mij ziet en mij vrijwillig liefheeft. Dezelfde gerechtigheid is vrij beschikbaar voor u. Ze zal net zo wit en rein zijn voor uw ziel als voor de mijne. O, slaap toch niet één nacht langer zonder deze gerechtigheid! Stem slechts toe om in Christus te zijn en niet in uw arme zelf.
Ik moet u niet vermoeien. Nog één woord. Lees Openbaring 22:17. Wat een heerlijke, zoete woorden! ‘Die wil, neme het water des levens om niet.’ Dit is de laatste nodiging in de Bijbel en de ruimste: Christus’ afscheidswoord aan een wereld van zondaren! Een ieder die wil, mag deze heerlijke weg van zalig worden aannemen. Kunt u het weigeren? Ik weet zeker van niet. Beste vriend, laat u overtuigen door een medeworm om het niet nog één moment uit te stellen. Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt.
U zit, net als Hagar, in het bereik van de bron. Moge de Heere uw ogen openen en u alles laten zien dat in Christus is! Ik bid voor u, dat u Jezus geestelijk mag zien en verblijd zult zijn; dat u tot Hem zult gaan en rust zult vinden. Vaarwel.


http://www.tabernakel.nl/preken/jaargan ... e-woestijn
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door emigrant »

uit een artikel in de Anglicaanse Church Times over Ethisch bankieren:

during the Reformation, John Calvin signalled a shift in the interpretation of usury, suggesting a distinction between lending money at high interest rates and lending at low interest rates, which was seen as acceptable for Christians.

Dr Natan Mladin, from the think tank Theos, is leading a project on debt with the St Paul’s Institute, looking at the moral and ethical underpinning of debt. He argues that the original prohibition on usury was part and parcel of the economic context of its day.

“The usury laws in the Old Testament related to the subsistence agrarian economy of the time, when to practise usury would be to throw someone into poverty which they couldn’t escape from. . . That is where the usury law came from. There was then no distinction between usury and interest, but, over time, that has changed: it has been influenced by urbanisation and commerce, and is now used to mean excessive interest. In some ways, the cap on the interest rates of pay-day lenders is the modern application of the law on usury.”

He believes that interest is not intrinsically “bad”, but that there is a need to question what relationship an interest rate establishes between the debtor and the creditor, and whether it leads to exploitation, or contributes to the wider good of society.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Dodo »

Ik heb een stukje beluisterd van de Friedenstimme-dag. Indrukwekkend!
Zeker dat gedeelte dat er in een Oezbekistan vrij veel dove mensen zijn, en dat er van hen tot geloof komen. Als je ooit wilde weten dat het Gods werk is dat mensen tot verandering komen... Mensen die doof zijn en niet kunnen spreken. Maar, zoals er opgemerkt werd, we zijn van nature allemaal doof voor Gods Woord en Zijn liefde.
Daarna nog een stukje reportage beluisterd en bekeken. Indrukwekkend. Mooi zingen, ook.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Isala »

Dodo schreef:Ik heb een stukje beluisterd van de Friedenstimme-dag. Indrukwekkend!
Zeker dat gedeelte dat er in een Oezbekistan vrij veel dove mensen zijn, en dat er van hen tot geloof komen. Als je ooit wilde weten dat het Gods werk is dat mensen tot verandering komen... Mensen die doof zijn en niet kunnen spreken. Maar, zoals er opgemerkt werd, we zijn van nature allemaal doof voor Gods Woord en Zijn liefde.
Daarna nog een stukje reportage beluisterd en bekeken. Indrukwekkend. Mooi zingen, ook.
Ja Dodo, het was een heerlijke dag, de Heere en Zijn grote daden stonden centraal, dat oversteeg alle kerkmuren!
Wat hebben wij hier nog veel geloofsvrijheid! We waarderen het veel en veel te weinig (ik ook hoor!). Ons gehakketak op elkaar is een blijk van het feit dat we het waarschijnlijk nog té goed hebben, en dat we onszelf nog erg belangrijk vinden...
Wat mag ons het volgen van de Heere Jezus kosten?
Hora est!
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Nasrani »

Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door emigrant »

vrijmoedig bevindelijk..... weer wat nieuws. “Nee, ik ben niet van de gereformeerde gezindte, ik ben vrijmoedig bevindelijk”. De mop van vandaag.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12052
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Ik vind het geen mop. Ik denk dat er een treffend onderscheid valt met hen die met minder vrijmoedigheid bedeeld zijn en dus al treurend over de aarde gaan.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10602
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23851
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door refo »

Ad Anker schreef:https://www.rd.nl/vandaag/economie/los- ... -1.1519144

Wat denken we hiervan?
Ik zou juist schulden maken. Als de boel instort, verdwijnt je schuld ook in de draaikolk van de crisis.
Overigens verwacht ik ook dat het geldsysteem inmiddels onhoudbaar verzwakt is. Maar het gaat nog steeds goed.
Een persoon kan niet stelselmatig meer uitgeven dan er binnen komt. Een land kan dat wel. Daar zit al een vergissing die velen maken.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

refo schreef:
Ad Anker schreef:https://www.rd.nl/vandaag/economie/los- ... -1.1519144

Wat denken we hiervan?
Ik zou juist schulden maken. Als de boel instort, verdwijnt je schuld ook in de draaikolk van de crisis.
Overigens verwacht ik ook dat het geldsysteem inmiddels onhoudbaar verzwakt is. Maar het gaat nog steeds goed.
Een persoon kan niet stelselmatig meer uitgeven dan er binnen komt. Een land kan dat wel. Daar zit al een vergissing die velen maken.
Dit soort praat begrijp ik niet.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
DDD
Berichten: 28710
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

emigrant schreef:
vrijmoedig bevindelijk..... weer wat nieuws. “Nee, ik ben niet van de gereformeerde gezindte, ik ben vrijmoedig bevindelijk”. De mop van vandaag.
Wat een bijzonder nare reactie! Het is niet eens een uitspraak van de dominee zelf. Maar het is wel een goede typering, anders dan rare figuren die zelfs als politicus niet voor de tv willen komen en zich toch voor bevindelijk uitgeven, wat dat dan in hun specifieke geval in moge houden.


Er zijn heel wat mensen die tot de gereformeerde gezindte behoren die niet vrijmoedig en niet bevindelijk zijn, dus deze typering voegt echt wat toe.
DDD
Berichten: 28710
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

refo schreef:
Ad Anker schreef:https://www.rd.nl/vandaag/economie/los- ... -1.1519144

Wat denken we hiervan?
Ik zou juist schulden maken. Als de boel instort, verdwijnt je schuld ook in de draaikolk van de crisis.
Overigens verwacht ik ook dat het geldsysteem inmiddels onhoudbaar verzwakt is. Maar het gaat nog steeds goed.
Een persoon kan niet stelselmatig meer uitgeven dan er binnen komt. Een land kan dat wel. Daar zit al een vergissing die velen maken.
Het is de vraag over wat voor schulden je het dan hebt. Gaat het om met hypotheek bezwaarde schulden? Ik voel wel erg met deze man mee, al vraag ik mij af of de banken voldoende macht hebben om in een democratische samenleving alle bezit te confisqueren. Dat betwijfel ik toch.


Als er flinke inflatie op wordt losgelaten (nu al) kun je ook voordeel hebben van schulden. Maar verder deel ik zijn analyse over het economische stelsel geheel.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12052
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Ik herinner me verschillende waarschuwingen van economen dat het alleen maar slechter zal gaan en de volgende crisis is nog groter en het staat op korte termijn te gebeuren en en en en.

Volgens mij kan je hier als economiestudent al doorheen prikken. Net wat refo zegt. Ook de schulden zullen meegezogen worden in de volgende crisis.

Het tweede is de link dat hij vanuit Openbaringen een economische crisis denkt te kunnen duiden. Dat zijn gevaarlijke voorspellingen, die ik niet deel.

Verder heeft een hypotheek doorgaans een looptijd van zo'n 30 jaar. Dus als je net 5 jaar bezig bent, dan is het in de verste verte niet mogelijk om dat bedrag in de komende 4 jaar af te lossen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ditbenik »

emigrant schreef:
vrijmoedig bevindelijk..... weer wat nieuws. “Nee, ik ben niet van de gereformeerde gezindte, ik ben vrijmoedig bevindelijk”. De mop van vandaag.
Wat een akelige reactie. Als een predikant onbeschroomd over zijn bevinding spreekt, zelfs voor een onkerkelijk of anti-christelijk publiek, dan wordt dat 'de mop van vandaag genoemd'. Eén van de regels op dit forum is dat met respect over ambtsdragers gesproken wordt. In dit geval hoeft dan blijkbaar niet. Ik ben benieuwd naar de reden daarvan.
Plaats reactie