En waaruit concludeer je dat vrijwel alle GG-dominees het met Ds. G. Kater eens zijn? Alleen al op het punt van de verhouding wedergeboorte-geloof-rechtvaardiging zou je een hiaat moeten opmerken? Of ben je jij die mening niet toegedaan?DDD schreef:Maar ik denk toch dat vrijwel alle GG-dominees het met de brief van ds. Kater eens zijn, ook degenen ter rechterflank die de rechtvaardigmaking in het geweten als een afzonderlijk heilsordelijk stadium beschouwen, misschien met uitzondering van diegenen die het onderscheid tussen een bewuste rechtvaardigmaking en de rechtvaardigmaking zelf niet begrijpen.
Als iemand dan reageert op die punten waarover géén overeenstemming is, dan vind ik het wel wat wonderlijk om aan te komen met punten die iedereen onderschrijft. Niemand heeft toch ook beweerd dat ds. Kater niets juists heeft gemeld?
Met Herman ben ik het wel eens: dominees in de rechterflank van de GG kunnen niet uit de DL preken, net zo goed als zij in de HC zondagen overslaan, of hooguit afraffelend voorlezen om er een heel ander verhaal naast te zetten. Maar dat gaat dan niet over deze punten.
Hooguit dat er misschien een enkeling is die de beheersing van de verkiezing van het Evangelie, en het opkomen van het evangelie uit het eeuwig welbehagen verwart met het preken van de uitverkiezing. Ook dat is over het algemeen gewoon domheid en geen onwil.
Interessante laatste alinea van jou overigens. Als je het Evangelie onder de beheersing van de verkiezing/welbehagen Gods zet, dan komt dat in de Evangelieprediking naar voren. Ook als je als thema de verkiezing behandeld. Juist dan komt het naar voren. Of niet?
Overigens een mooie beantwoording van Ds. Kater en een inhoudsvolle reactie van Herman; beide van harte eens!