Gelezen, gedacht, gehoord...

Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Brbndr »

Gelezen in Thomas Boston's Viervoudige Staat:

De absolute noodzakelijkheid om door het geloof te vlieden tot de Heere Jezus Christus en dezelfde noodzakelijkheid tot berouw, en heiligheid van hart en leven.

De bloedwreker achtervolgt u. O zondaar, haast u en ontkom naar de vrijstad. Was u nu in de fontein van het bloed van de Middelaar, opdat u niet zult omkomen in de "poel des verderfs". Open uw hart voor Hem, opdat de put des afgronds zijn mond niet over u zal toesluiten. Verlaat uw zonden, want anders zullen ze u verderven. Dood ze, want anders zullen ze voor eeuwig uw dood zijn! Laat de schrik van het helse vuur u er niet toe aanzetten om uw hart nog meer te verharden, zoals misschien zou gebeuren, als u die zondige gedachte koestert, dat "het buiten hoop is (Jer. 2:25). Deze gedachte komt misschien vaker voor onder de hoorders van het Evangelie dan velen zich ervan bewust zijn. Maar er is hoop voor de ergste der zondaren die tot Christus wil komen. Indien er geen goede hoedanigheden in u zijn (zoals er zeker geen kunnen zijn in een natuurlijk mens; ja, geen enkele in welk mens ook, dan alleen die ontvangen worden uit Christus), weet dan, dat Hij uw welkom niet laat afhangen van enige goede hoedanigheden. Neem Hemzelf en Zijn genade aan, die om niet wordt aangeboden" aan allen tot wie het Evangelie komt. "Die wil, neme het water des levens om niet (Openbaring 22:17). "Die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen" (Joh. 6:37).

Het is waar dat u een zondig schepsel bent en dat u zich niet kunt bekeren. U bent onheilig en u kunt uzelf niet heilig maken. Ja, u hebt getracht uzelf te bekeren, uw zonde te verlaten en heilig te zijn, maar het ontbrak u nog aan berouw, verbetering en heiligheid en daarom zegt gij: "Het is buiten hoop; neen, want ik heb de vreemden lief, en die zal ik nawandelen."

Het is waarlijk geen wonder dat de uitkomst niet beantwoord heeft aan uw verwachting, aangezien u uw werk verkeerd begonnen bent. Eer echter in de eerste plaats God door de getuigenis die Hij gaf van Zijn Zoon, te geloven, namelijk dat het eeuwige leven in Hem is. Eer de Zoon van God door in Hem te geloven en dat houdt in: omhels en stem toe in het vrije aanbod van Christus en van Zijn verlossing van de zonde en van de toorn, die in het Evangelie aan u gedaan wordt. Stel een vast vertrouwen op Hem dat Hij u rechtvaardigheid zal schenken tot uw rechtvaardigmaking en dat Hij u heilig zal maken, aangezien "Hij ons geworden is wijsheid van God, en rechtvaardigheid en heiligmaking" (1 Kor. 1:30).
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Wet en Evangelie »

Vagari schreef:Het Lam en de Leeuw.
Psalm 89:9
Ik heb bij enen Held voor Isrel hulp beschoren,
Hem uit het volk verhoogd; Hem had Ik uitverkoren.
Math.26 De olijvenpersDaar kwam de Olie uit 133 vandaan.
Mattheüs 26:39 / STV
39 ‭‭En een weinig voortgegaan zijnde, viel Hij op Zijn aangezicht, biddende en zeggende: Mijn Vader, indien het mogelijk is, laat dezen drinkbeker‭⁴¹‭ van Mij voorbijgaan!‭⁴²‭ doch niet, gelijk Ik wil, maar gelijk Gij‭⁴³‭ ‭wilt‭.‭
In mijn Jongbloed-Bijbeltje en ook in mijn GBS-Bijbel staat held met kleine letter eveneens het tweede hem.
Waarom bij u hoofdletters? Heb ik soms een verkeerde druk? Met die held wordt toch David bedoeld?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

Wet en Evangelie schreef:
Vagari schreef:Het Lam en de Leeuw.
Psalm 89:9
Ik heb bij enen Held voor Isrel hulp beschoren,
Hem uit het volk verhoogd; Hem had Ik uitverkoren.
Math.26 De olijvenpersDaar kwam de Olie uit 133 vandaan.
Mattheüs 26:39 / STV
39 ‭‭En een weinig voortgegaan zijnde, viel Hij op Zijn aangezicht, biddende en zeggende: Mijn Vader, indien het mogelijk is, laat dezen drinkbeker‭⁴¹‭ van Mij voorbijgaan!‭⁴²‭ doch niet, gelijk Ik wil, maar gelijk Gij‭⁴³‭ ‭wilt‭.‭
In mijn Jongbloed-Bijbeltje en ook in mijn GBS-Bijbel staat held met kleine letter eveneens het tweede hem.
Waarom bij u hoofdletters? Heb ik soms een verkeerde druk? Met die held wordt toch David bedoeld?
Klopt: 19 Toen hebt Gij in een gezicht gesproken van Uw heilige, en gezegd: Ik heb hulp besteld bij een held; Ik heb een verkorene uit het volk verhoogd.

20 Ik heb David, Mijn knecht, gevonden; met Mijn heilige olie heb Ik hem gezalfd; Ik heb een verbond gemaakt met Mijn uitverkorene, Ik heb Mijn knecht David gezworen
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Huismoeder
Verbannen
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 sep 2018, 21:52

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Huismoeder »

Misschien moet u Brahé over Psalm 89 eens lezen. Te vinden op theologienet.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Wet en Evangelie schreef:
Vagari schreef:Het Lam en de Leeuw.
Psalm 89:9
Ik heb bij enen Held voor Isrel hulp beschoren,
Hem uit het volk verhoogd; Hem had Ik uitverkoren.
Math.26 De olijvenpersDaar kwam de Olie uit 133 vandaan.
Mattheüs 26:39 / STV
39 ‭‭En een weinig voortgegaan zijnde, viel Hij op Zijn aangezicht, biddende en zeggende: Mijn Vader, indien het mogelijk is, laat dezen drinkbeker‭⁴¹‭ van Mij voorbijgaan!‭⁴²‭ doch niet, gelijk Ik wil, maar gelijk Gij‭⁴³‭ ‭wilt‭.‭
In mijn Jongbloed-Bijbeltje en ook in mijn GBS-Bijbel staat held met kleine letter eveneens het tweede hem.
Waarom bij u hoofdletters? Heb ik soms een verkeerde druk? Met die held wordt toch David bedoeld?
De kanttekeningen: 41 Dat is, Ik heb een held verordend en met kloekheid begiftigd, om te zijn een helper en voorvechter van Mijn volk tegen hun vijanden; en versta hier David, als blijkt vers 21, die Gods volk hielp en verloste, kloekelijk voor hetzelve vechtende, 1 Sam. 18:13, 14, enz., David hierin zijnde een voorbeeld van onzen Heere Christus.

Overigens wordt door Vagari niet de bijbel maar de berijming geciteerd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bezorgd »

Erasmiaan schreef:
JCRyle schreef:
Erasmiaan schreef:
JCRyle schreef:Blijkbaar stond ds. Kater op enkele lange tenen, wat meestal genoeg zegt. Men wringt zich in allerlei bochten om hun leer voor waarheid te houden en stelt daarbij de bevinding van Gods kinderen boven het Woord van God. Je ziet ds. Zippro ook deze verdedigingstechniek teruggrijpen.
Maar wat ik nu interessant zou vinden als men vanuit Gods Woord, daarna de Belijdenis en uit de kerk der eeuwen deze leer zou onderbouwen.
Hij onderbouwt het dus uit de belijdenis(sen) gegrond op Gods Woord en beleden door de kerk der eeuwen. Je bent dus op je wenken bediend.
Bij een punt haalt hij de Westminster aan. De rest is bevinding etc. Maar als deze leer volgens Gods Woord is, dan is mijn vraag bewijs het. Ik ben oprecht geïnteresseerd.
Sorry hoor, in elke zin staat een verwijzing naar een paragraaf uit de Dordtse Leerregels en inderdaad naar de Westminster Confessie.

Er stond gisteren een mooie reactie van ds Kater in het RD. Met verwijzingen naar de DL.
Ds Kater schreef: Gezonde woorden
Van mijn in Oldebroek gehouden lezing getiteld ”Gezonde woorden”, naar aanleiding van het 400-jarig bestaan van de Dordtse Leerregels, werd beknopt verslag gedaan (RD 30-8). Enkele uitspraken werden geciteerd, maar vanwege de beperkte ruimte in de krant bleef veel van de eigenlijke inhoud ongenoemd. Omdat het (ook) rondom de genoemde thema’s van groot belang is om dit belijdenisgeschrift volledig na te spreken, geef ik graag nog een samenvatting hiervan.
1. De Dordtse Leerregels (DL) belijden dat de diepste oorzaak van de zaligheid van zondaren alleen in Gods verkiezend welbehagen ligt (I, 7). De Evangelieprediking is echter niet gegrond op de verkiezing, maar op de algenoegzaamheid van Christus’ offer én de opdracht aan Zijn dienaren om de belofte van het Evangelie aan alle volken te verkondigen (I, 3; II, 4-6). Het rationalisme wil beide Bijbelse zaken ‘kloppend’ maken.
2. De DL weten dat waar geloof woont in een verbroken zondaarshart (III-IV, 5), en weten ook bemoedigend onderwijs te geven aan „zuigelingen in de genade” (I, 16). Niettemin zien zij wedergeborenen als mensen die „metterdaad geloven” en „hun Zaligmaker liefhebben” (III-IV, 12-13). Wedergeboorte en geloof mogen niet van elkaar gescheiden worden.
3. De DL spreken zich nergens expliciet uit over de rechtvaardiging, maar sluiten zich impliciet geheel aan bij de Nederlandse Geloofsbelijdenis en de Heidelbergse Catechismus. De rechtvaardiging geldt niet slechts enkelen van Gods kinderen, maar elk waar geloof in Christus (hoe zwak dat ook is) is rechtvaardigend van aard (I, 4). De troost hieruit en de zekerheid ervan zijn echter onderscheiden (I, 12).
4. De DL belijden dat elke ware gelovige enige zekerheid kent, naar de maat van het geloof (V, 9). Dat blijft altijd een aangevochten zekerheid (V, 11). Zij sporen aan om een toename hiervan niet te verwachten van een bijzondere (onmiddellijke) openbaring buiten de Schrift, maar van het gebruik van de genademiddelen die God geeft, in het gebed om de werking van Zijn Geest (V, 10).
Ds. G. Kater
Waarder
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

ds Zippro schreef:Ds. G. Kater, hersteld hervormd predikant, uitte zijn zorgen in een lezing getiteld ”Gezonde woorden”, over ontwikkelingen „in bevindelijk gereformeerde kring” (RD 30-8).
Zijn zorgen betreffen een viertal zaken: 1. de verkiezing als uitgangspunt van ons theologisch denken; 2. een scheiding van wedergeboorte en geloofskennis; 3. de vergeving van zonden als een nadere weldaad; 4. dat maar weinig kinderen van God in de zekerheid van het geloof delen.
Hierop wil ik kort reageren:
1. Zou het werkelijk zo erg zijn als we de verkiezing als het uitgangspunt van ons theologisch denken nemen (Dordtse Leerregels I, 10)?
2. Het feit dat vele gelovigen het moment van hun wedergeboorte niet weten aan te geven alleen al wijst op enig onderscheid tussen wedergeboorte en geloofskennis (I, 16). Was dit er niet, dan zouden de jonggestorven kinderen verloren zijn (I, 17).
3. De hele kerk is in Christus wel gerechtvaardigd (II, 8), maar de rechtvaardiging en vergeving zijn inderdaad een grote weldaad, die niet door al Gods kinderen zo bewust beleefd wordt.
4. In de Westminster Confessie (hfdst. 18) wordt de verzekering van de genade inderdaad als een ”nadere weldaad” gezien.
Ik bedoel maar: laten we nu eens ophouden om bovengenoemde zaken weg te zetten als ”hypercalvinisme” en ”ongereformeerd” enzovoort. Met de wens of de Heere eens bijeen zou willen brengen wat bijeen hoort...
Even een reactie n.a.v. de genoemde opmerkingen i.c.m. met de bewijsplaatsen in de DL
1. Artikel 1.10 handelt over het welbehagen van God als grond van de verkiezing. Daarmee heeft de Heere een vast fundament gegeven waarin het geloof verankerd is en dat is een zekere grond dat Gods beloften waar zijn. Uit dit artikel kan ik niet afleiden dat de verkiezing dus het uitgangspunt moet zijn van het theologisch denken. Hierin speelt op de achtergrond mee dat de DL infralapsarisch is en in artikel 1 insteekt met de val van de mens en daarna pas de verkiezing te sprake brengt. Hier staat Kater (infra) en Zippro (vermoedelijk supra) tegenover elkaar. Helaas voor de laatste is de DL infralapsarisch en daarmee is de DL zelf een toonbeeld (in haar geheel) dat de verkiezing niet alle theologische thema's beheerst.
2. Artikel 1.16 kan niet worden aangevoerd voor het onderscheid tussen wedergeboorte en geloof omdat de zinsnede luidt: 'noch niet krachtiglijk gevoelen', dus je voelt de werkingen van het geloof wel, maar niet krachtig. Het tweede is dat artikel 16 ingaat op het probleem van het afwezig zijn van geloofsvertrouwen terwijl de verzekering van het heil eerder al in artikel 1.12 aan de orde komt. En in dat artikel is in de verste verte geen onderscheid tussen wedergeboorte en geloofskennis te zien, maar zijn ze alle twee vrucht van de verkiezing en het waar geloof hoort daar volledig bij en wordt ook als eerste genoemd.
2b. Dit artikel geeft zelf al een bijbelse reden voor de zaligheid van hun kinderen aan, namelijk dat zij geheiligd zijn met hun ouders. (Overigens geven mijn kinderen van 2 en 3 jaar meer blijk van echt kinderlijke godsvreze dan ds Zippro hier voor mogelijk houdt. Hoewel ik weet dat zulke zaken rond het 8e levensjaar kunnen verdwijnen)

Tot zover een nadere onderbouwing van hetgeen JCRyle al poneerde. Het rammelt wat in de brief van Zippro. (punt 3 en 4 heb ik laten liggen omdat daar geen bewijsplaats genoemd wordt en omdat ik de bron niet ken).

Dit is tevens weer een bevestiging van mijn voorlopige oordeel naar aanleiding van de behandeling van de DL in onze gemeente, dat hoe rechtser een dominee is, hoe minder hij in staat blijkt te zijn de DL letterlijk te volgen. E.e.a. lijkt ook een gevolg van de plek hoe het soeverein handelen van God een plaats heeft in zijn of haar denk- en leefwereld. En dat hoop ik te respecteren, maar begrijpen doe ik dat niet.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Maar ik denk toch dat vrijwel alle GG-dominees het met de brief van ds. Kater eens zijn, ook degenen ter rechterflank die de rechtvaardigmaking in het geweten als een afzonderlijk heilsordelijk stadium beschouwen, misschien met uitzondering van diegenen die het onderscheid tussen een bewuste rechtvaardigmaking en de rechtvaardigmaking zelf niet begrijpen.

Als iemand dan reageert op die punten waarover géén overeenstemming is, dan vind ik het wel wat wonderlijk om aan te komen met punten die iedereen onderschrijft. Niemand heeft toch ook beweerd dat ds. Kater niets juists heeft gemeld?

Met Herman ben ik het wel eens: dominees in de rechterflank van de GG kunnen niet uit de DL preken, net zo goed als zij in de HC zondagen overslaan, of hooguit afraffelend voorlezen om er een heel ander verhaal naast te zetten. Maar dat gaat dan niet over deze punten.

Hooguit dat er misschien een enkeling is die de beheersing van de verkiezing van het Evangelie, en het opkomen van het evangelie uit het eeuwig welbehagen verwart met het preken van de uitverkiezing. Ook dat is over het algemeen gewoon domheid en geen onwil.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

DDD schreef:Met Herman ben ik het wel eens: dominees in de rechterflank van de GG kunnen niet uit de DL preken, net zo goed als zij in de HC zondagen overslaan, of hooguit afraffelend voorlezen om er een heel ander verhaal naast te zetten. Maar dat gaat dan niet over deze punten.
Dat kan wel. Maar dan moet je de betekenis van belijdenis nuanceren en uitleggen waarom je in deze op bijbelse gronden je eigen minderheidsstandpunt volgt. Maar dat nuanceren neemt natuurlijk niemand onder ons voor zijn rekening.
Persoonlijk heb ik i.i.g. meer begrip gekregen voor deze groep mensen en hun plek in de gereformeerde traditie als echte gomaristen.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Erasmiaan »

Herman schreef:
ds Zippro schreef:Ds. G. Kater, hersteld hervormd predikant, uitte zijn zorgen in een lezing getiteld ”Gezonde woorden”, over ontwikkelingen „in bevindelijk gereformeerde kring” (RD 30-8).
Zijn zorgen betreffen een viertal zaken: 1. de verkiezing als uitgangspunt van ons theologisch denken; 2. een scheiding van wedergeboorte en geloofskennis; 3. de vergeving van zonden als een nadere weldaad; 4. dat maar weinig kinderen van God in de zekerheid van het geloof delen.
Hierop wil ik kort reageren:
1. Zou het werkelijk zo erg zijn als we de verkiezing als het uitgangspunt van ons theologisch denken nemen (Dordtse Leerregels I, 10)?
2. Het feit dat vele gelovigen het moment van hun wedergeboorte niet weten aan te geven alleen al wijst op enig onderscheid tussen wedergeboorte en geloofskennis (I, 16). Was dit er niet, dan zouden de jonggestorven kinderen verloren zijn (I, 17).
3. De hele kerk is in Christus wel gerechtvaardigd (II, 8), maar de rechtvaardiging en vergeving zijn inderdaad een grote weldaad, die niet door al Gods kinderen zo bewust beleefd wordt.
4. In de Westminster Confessie (hfdst. 18) wordt de verzekering van de genade inderdaad als een ”nadere weldaad” gezien.
Ik bedoel maar: laten we nu eens ophouden om bovengenoemde zaken weg te zetten als ”hypercalvinisme” en ”ongereformeerd” enzovoort. Met de wens of de Heere eens bijeen zou willen brengen wat bijeen hoort...
Even een reactie n.a.v. de genoemde opmerkingen i.c.m. met de bewijsplaatsen in de DL
1. Artikel 1.10 handelt over het welbehagen van God als grond van de verkiezing. Daarmee heeft de Heere een vast fundament gegeven waarin het geloof verankerd is en dat is een zekere grond dat Gods beloften waar zijn. Uit dit artikel kan ik niet afleiden dat de verkiezing dus het uitgangspunt moet zijn van het theologisch denken. Hierin speelt op de achtergrond mee dat de DL infralapsarisch is en in artikel 1 insteekt met de val van de mens en daarna pas de verkiezing te sprake brengt. Hier staat Kater (infra) en Zippro (vermoedelijk supra) tegenover elkaar. Helaas voor de laatste is de DL infralapsarisch en daarmee is de DL zelf een toonbeeld (in haar geheel) dat de verkiezing niet alle theologische thema's beheerst.
2. Artikel 1.16 kan niet worden aangevoerd voor het onderscheid tussen wedergeboorte en geloof omdat de zinsnede luidt: 'noch niet krachtiglijk gevoelen', dus je voelt de werkingen van het geloof wel, maar niet krachtig. Het tweede is dat artikel 16 ingaat op het probleem van het afwezig zijn van geloofsvertrouwen terwijl de verzekering van het heil eerder al in artikel 1.12 aan de orde komt. En in dat artikel is in de verste verte geen onderscheid tussen wedergeboorte en geloofskennis te zien, maar zijn ze alle twee vrucht van de verkiezing en het waar geloof hoort daar volledig bij en wordt ook als eerste genoemd.
2b. Dit artikel geeft zelf al een bijbelse reden voor de zaligheid van hun kinderen aan, namelijk dat zij geheiligd zijn met hun ouders. (Overigens geven mijn kinderen van 2 en 3 jaar meer blijk van echt kinderlijke godsvreze dan ds Zippro hier voor mogelijk houdt. Hoewel ik weet dat zulke zaken rond het 8e levensjaar kunnen verdwijnen)

Tot zover een nadere onderbouwing van hetgeen JCRyle al poneerde. Het rammelt wat in de brief van Zippro. (punt 3 en 4 heb ik laten liggen omdat daar geen bewijsplaats genoemd wordt en omdat ik de bron niet ken).

Dit is tevens weer een bevestiging van mijn voorlopige oordeel naar aanleiding van de behandeling van de DL in onze gemeente, dat hoe rechtser een dominee is, hoe minder hij in staat blijkt te zijn de DL letterlijk te volgen. E.e.a. lijkt ook een gevolg van de plek hoe het soeverein handelen van God een plaats heeft in zijn of haar denk- en leefwereld. En dat hoop ik te respecteren, maar begrijpen doe ik dat niet.
Wat een nonsens.

Edit: om des tijds wille alleen een reactie op punt 2 en de laatste algemene opmerking. Artikel 1.16 is juist wel een artikel dat het onderscheid leert tussen wedergeboorte en (vol) geloof in de zin zoals ds. Kater daartegen strijdt. Met de wedergeboorte komt ook het geloof (als een bloembol) waaruit uitlopers komen die steeds groter worden. In strikte zin heeft ds. Kater dus inderdaad gelijk, maar... dit is een punt dat ook nooit is ontkend door zijn opponenten. Lees maar wat ds. Comrie, ds. Moerkerken en ds. Kersten daar altijd over schreven. Het geloof in eerste aanvang na de wedergeboorte in een punt des tijds (welk moment niet iedereen precies kan aanwijzen) uit zich in een droefheid naar God over de zonden, een hongeren en dorsten naar de Gerechtigheid, totdat - soms na kortere en soms na langere tijd - het geloof zich ten volle openbaart in de bewuste kennisneming en toe-eigening van de borggerechtigheid van Christus.

Hoe rechtser een dominee, hoe minder hij in staat blijkt de DL letterlijk te volgen is natuurlijk complete nonsens. De enige reden die je hiervoor aanvoerde was immers je schrijfsel en dat is nu in ieder geval op één punt onwaar.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 14 sep 2018, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Huismoeder
Verbannen
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 sep 2018, 21:52

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Huismoeder »

Worden in de HHK van Haaften/Waardenburg de Dordtse Leerregels behandeld?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Herman schreef:
DDD schreef:Met Herman ben ik het wel eens: dominees in de rechterflank van de GG kunnen niet uit de DL preken, net zo goed als zij in de HC zondagen overslaan, of hooguit afraffelend voorlezen om er een heel ander verhaal naast te zetten. Maar dat gaat dan niet over deze punten.
Dat kan wel. Maar dan moet je de betekenis van belijdenis nuanceren en uitleggen waarom je in deze op bijbelse gronden je eigen minderheidsstandpunt volgt. Maar dat nuanceren neemt natuurlijk niemand onder ons voor zijn rekening.
Persoonlijk heb ik i.i.g. meer begrip gekregen voor deze groep mensen en hun plek in de gereformeerde traditie als echte gomaristen.
Ik heb er geen moeite mee als dominees teksten creatief herinterpreteren, maar doe dan niet net of dat traditioneel gereformeerd is. En in sommige dingen, vooral als ik het er zelf niet mee eens ben, vind ik het ook heel vervelend.

Maar goed, dat is een zijpad.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Klavart »

Erasmiaan schreef:Wat een nonsens.
Wat een inhoudelijke reactie...
Plaats reactie