Gelezen, gedacht, gehoord...

Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Brbndr »

Ditbenik schreef:
Brbndr schreef:Ik vind dat er dingen hier een beetje raar uitgedrukt zijn. Maar als het bedoeld is als het volgende voorbeeld dan kan ik het volgen:

Een kind des Heeren ontvangt de belofte van Psalm 37:5 en 6: Wentel uw weg op den HEERE, en vertrouw op Hem; Hij zal het maken; En zal uw gerechtigheid doen voortkomen als het licht, en uw recht als den middag. Met dit begrijpen we dat de belofte er wel is maar dat het niet vervuld word tot na dit leven. Een belofte als deze zal wel aangevochten worden maar het is de werk des Heeren en een mens zou kunnen zeggen denk ik dat de vervulling van deze belofte een gegeven Christus is.

Zo zie ik het tenminste. Misschien kan iemand het beter verwoorden. Maar we moeten wel zulke zaken goed duidelijk maken anders blijft er verwarring.
Nee, zonder een gegeven Christus ben je geen kind des Heeren.
Bedoeld u dat een kind des Heeren deze tekst niet kan ontvangen in hun leven? Iemand die met de zonde worstelt en die een kruimeltje van Boven afsmeekt en die dit ontvangt, zouden we die mens niet een kind des Heeren noemen? Al hebben ze voor eigen waarneming maar een klein beginsel van de kennis van de drie stukken dan is dit toch jaloers om te worden.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door JCRyle »

Brbndr schreef:Bedoeld u dat een kind des Heeren deze tekst niet kan ontvangen in hun leven? Iemand die met de zonde worstelt en die een kruimeltje van Boven afsmeekt en die dit ontvangt, zouden we die mens niet een kind des Heeren noemen? Al hebben ze voor eigen waarneming maar een klein beginsel van de kennis van de drie stukken dan is dit toch jaloers om te worden.
Je zou zulke zielen willen troosten én hoop willen geven. Troost en hoop, die ook in de Schrift te vinden zijn voor zoekende zielen.
Alleen we moet hier heel voorzichtig in zijn. Allereerst al omdat het om hele tere zaken gaat; het nieuwe leven uit God. En daarnaast omdat er helder geestelijke leiding gegeven moet woorden aan zulke zielen. Je mag en kan ze geen hoop en rust geven, vanwege hun worsteling en strijd met de zonde, met hun doorleving van de schuld. Op grond van Gods Woord mag je ze wel hoop geven als er een zoeken van leven buiten onszelf in Christus Jezus is. Dergelijke zielen worden zalig gesproken; 'Zalig zijn zij die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid.'

Overigens schrijf ik deze woorden vanuit een worsteling met dit onderwerp. Van mijzelf weet ik dat ik hierin een te harde lijn in had, maar hoe het dan vanuit de Schrift is? Voor mij een vraag.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Vagari »

JCRyle schreef:'Zalig zijn zij die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid.'
Dan moet er van Christus en Zijn gerechtigheid alleen gesproken worden, toch?

Die hongeren naar Zijn gerechtigheid wordt gegeven en zij die hongeren naar hun eigen gerechtigheid wordt onthouden. Die hondjes die hongeren naar de gerechtigheid zijn niet geholpen met een aai over de bol. Trouwens lees Psalm 119 eens. Misschien veranderd de betekenis van deze zaligspreking dan wel voor je. Wie heeft deze psalm geschreven en was dat voor of na zijn rechtvaardiging?
Psalmen 119:40 / STV
40 ‭‭Zie, ik heb‭⁴⁵‭ een begeerte tot Uw bevelen; maak mij levend door Uw gerechtigheid.‭
Gebruikersavatar
Volontair
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 jan 2018, 14:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Volontair »

Posthoorn schreef:
refo schreef:De vraag nu is: hoe gaat dat in zijn werk? Is er iets te zien of is de belofte afdoende?
Met een 'belofte' wordt dikwijls bedoeld het krijgen van een tekst die ziet op iets wat in de toekomst geschonken zal worden, dat kan geestelijke zaken betreffen of ook aardse zaken.
Als het gaat om 'het geloof in de belofte', ja, dan is dat geloof voldoende. Het Evangelie ís belofte en het is aan aan ons het door het geloof te aanvaarden.
Is het niet beter om ipv het noemen van een 'belofte' te spreken over een 'bemoediging'?
Betreffende persoon lag destijds voor eigen rekening en kon niet voor God bestaan. De Heere had immers nog niet gehandeld naar Zijn heilig recht! Toch kreeg persoon te 'zien', dat het vervuld zou worden na een aantal jaren.
Bij 'geloof in de belofte' waar Posthoorn van schrijft, gaat het om iemand die al wedergeboren is. Dat was bij persoon in kwestie niet het geval.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door JCRyle »

Vagari schreef:
JCRyle schreef:'Zalig zijn zij die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid.'
Dan moet er van Christus en Zijn gerechtigheid alleen gesproken worden, toch?

Die hongeren naar Zijn gerechtigheid wordt gegeven en zij die hongeren naar hun eigen gerechtigheid wordt onthouden. Die hondjes die hongeren naar de gerechtigheid zijn niet geholpen met een aai over de bol. Trouwens lees Psalm 119 eens. Misschien veranderd de betekenis van deze zaligspreking dan wel voor je. Wie heeft deze psalm geschreven en was dat voor of na zijn rechtvaardiging?
Psalmen 119:40 / STV
40 ‭‭Zie, ik heb‭⁴⁵‭ een begeerte tot Uw bevelen; maak mij levend door Uw gerechtigheid.‭
De vraag was of je mensen die worstelen met zonde en schuld en smeken om genade kinderen des Heeren mag noemen? Dat de gerechtigheid van God ook na ontvangen genade een plaats heeft in het leven van de gelovige is helder.
Het hongeren en dorsten naar de gerechtigheid laat een zoeken en verlangen zien naar het leven dat in Christus is. Je zou 'leven' ook kunnen vervangen door gerechtigheid. Juist zij die hun ongerechtigheid door het licht van Gods Geest hebben leren zien kunnen het zonder de gerechtigheid van Christus niet meer stellen. En als er dan een uitgaan naar Christus is?
Bij jou proef ik toch dat je het zoeken en verlangen naar Christus' gerechtigheid nog rekent onder het voorbereidende werk van Gods Geest. Waarom? Het is leven dat haakt naar Christus. Geeft de Bijbel voor zulke zielen dan geen hoop of troost? Wat moeten we dan verstaan onder het geloof als een mosterdzaad? Een klein geloof, van verre de Christus in het oog. Wat moeten we tegen hun zeggen?
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Framboos »

Zondekennis alleen is niet voldoende om iemand rust te geven, daar zal ieder het mee eens zijn. Maar er is een volk dat hun zonden moet inleven. Dat als een veroordeelde over de aarde gaat. Maar als je door gaat vragen, kunnen ze niet ontkennen dat ze de schoonheid en gepastheid van Christus hebben mogen zien en soms mogen geloven dat die ook hen is toegezegd. Daarmee noemen ze zichzelf nog geen kind van God. Maar we mogen zulken wel steeds wijzen op Christus. Als de oefeningen van het geloof verder gaan, zullen ze ook momenten kennen dat ze Christus als hun volkomen Gerechtigheid mogen omhelzen. Op die momenten is er zekerheid. Maar "zo genoten, zo weer toegesloten". Als de geloofsoefening voorbij is, lopen ze weer in de duisternis. Moeten we zulken weg stoten en tegen hen zeggen dat er niets van God bij was? Ik denk dat we dan op moeten passen dat we "de kleinen niet ergeren". Wel moeten zij nog leren om niet op hun geloofsoefening te leunen, maar steeds opnieuw naar Christus te gaan.
Het is toch niet zo dat we alleen degenen meenemen die verzekerd zijn van hun staat?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Framboos schreef:Zondekennis alleen is niet voldoende om iemand rust te geven, daar zal ieder het mee eens zijn. Maar er is een volk dat hun zonden moet inleven. Dat als een veroordeelde over de aarde gaat. Maar als je door gaat vragen, kunnen ze niet ontkennen dat ze de schoonheid en gepastheid van Christus hebben mogen zien en soms mogen geloven dat die ook hen is toegezegd. Daarmee noemen ze zichzelf nog geen kind van God. Maar we mogen zulken wel steeds wijzen op Christus. Als de oefeningen van het geloof verder gaan, zullen ze ook momenten kennen dat ze Christus als hun volkomen Gerechtigheid mogen omhelzen. Op die momenten is er zekerheid. Maar "zo genoten, zo weer toegesloten". Als de geloofsoefening voorbij is, lopen ze weer in de duisternis. Moeten we zulken weg stoten en tegen hen zeggen dat er niets van God bij was? Ik denk dat we dan op moeten passen dat we "de kleinen niet ergeren". Wel moeten zij nog leren om niet op hun geloofsoefening te leunen, maar steeds opnieuw naar Christus te gaan.
Het is toch niet zo dat we alleen degenen meenemen die verzekerd zijn van hun staat?
Ik zou met deze pastorale benadering best een eind mee kunnen. Maar ik wil in elk geval wel een voorbehoud maken: mensen die alleen maar spreken over het inleven van hun zonde, over het als een veroordeelde over de aarde gaan, over duisternis, enzovoorts en nooit of nauwelijks over de schoonheid en gepastheid van Christus, hebben een ernstige vermaning nodig om de toevlucht te nemen tot Christus.

Daar past geen praat over dat de Heere het werk van Zijn handen niet zal laten varen, enzovoorts.
Dan hoor ik nog veel liever iemand spreken over de heerlijkheid van de Heere Jezus, terwijl hij dat dan niet zo makkelijk op zichzelf durft toe te passen. Ook daarbij is onderwijs nodig, maar dat vind ik toch nog heel anders dan de eerste groep.

En tegenwoordig kunnen we juist positief horen spreken over die mensen. En dan kan het ook gebeuren dat er een keurig verhaal wordt verteld over het leven van Gods oude volk, waarin niet één keer de naam van de Heere Jezus in voorkomt. Dat heb ik onlangs zelf nog meegemaakt. Er gaat totaal niets van uit, ik kwam er verdrietig vandaan.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door refo »

Het is allemaal erg ingewikkeld geworden. Kunnen we niet met zijn allen overnieuw beginnen? Wie slaat 95 stellingen aan de deur van de Boezemsingelkerk? Of desnoods gaan we de Galatenbrief van Luther echt lezen, ipv het werk op een lijstje te zetten.
Dan wordt vanzelf duidelijk wat sola fide, sola gratia en sola Scriptura betekenen.
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Brbndr »

refo schreef:Het is allemaal erg ingewikkeld geworden. Kunnen we niet met zijn allen overnieuw beginnen? Wie slaat 95 stellingen aan de deur van de Boezemsingelkerk? Of desnoods gaan we de Galatenbrief van Luther echt lezen, ipv het werk op een lijstje te zetten.
Dan wordt vanzelf duidelijk wat sola fide, sola gratia en sola Scriptura betekenen.
We kunnen beter de 95 stellingen aan de deur van ons eigen hart slaan.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Wandelende »

Een gedeelte van Petrus Immens uit "De Godvruchtige Avondmaalganger" is wel toepasselijk. Uiteraard is het een citaat, dus het zal voor zich spreken dat het in een bredere context wordt beschreven.

"Kenmerken"
"Als een gelovige op goede gronden zeker wil zijn van zijn gemeenschap met God, moet hij in de eerste plaats letten op de kenmerken die horen tot het wezenlijke van de staat der genade. Die behoren in alle gelovigen in alle tijden aanwezig te zijn; en daarvan geeft de Heere ook Zelf getuigenis. Wie hiervan ondervinding heeft, is zalig. Laat ik een vijftal voorbeelden geven.

1. God verklaart in Zijn Woord dat ieder die gemeenschap aan Hem heeft, de Geest ontvangen moet hebben; zie 1 Joh. 4:13. Bij het ontdekkende en heldere licht van de Geest heeft hij leren zien hoe jammerlijk, arm, blind en naakt hij is en aan alle kanten gebrek heeft. Daardoor heeft hij ook leren zien dat hij zeker voor eeuwig moet verloren gaan, als hij in deze toestand blijft.

2. God verklaart dat men om zalig te worden deel moet hebben aan de Heere Jezus en aan het door Hem gebracht zoenoffer. Er is immers geen andere naam onder de hemel om zalig te worden, vgl. Hand. 4:12. Daarom moet men erkennen dat men niets in zichzelf heeft om mee voor God te kunnen bestaan, maar dat al het heil in Jezus is.

3. God zegt hoe het met een ziel gesteld moet zijn die deel aan Jezus heeft. Zij moet hebben leren ervaren hoe noodzakelijk, hoe beminnelijk en hoe algenoegzaam Hij voor haar is. Dan is 'al wat aan Hem is (..) gans begeerlijk', Hooglied 5:16. Uit dit kennen moet een hoogachting geboren worden, zoals in 1 Petrus 2:7 is verwoord: 'U dan die gelooft, is Hij dierbaar'. uit die hoogachting komt een honger en dorst van het hart voort: 'Zalig zijn die hongeren en dorsten', Matt. 5:6. Ook volgt daaruit een oprecht aannemen van Hem: 'Zovelen Hem aangenomen hebben, die heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven', Joh. 1:12.

4. God verklaart in Zijn Woord dat hij die deel aan Jezus heeft, naar Spreuken 9:6 moet handelen: 'Verlaat de slechtigheden en leeft; en treedt in de weg des verstands.' Dat betekent dat men de oude weg van zonde waarop men wandelde, vaarwel moet zeggen en moet verklaren dat men een vijand is van alle zonden. Men moet de weg van heuligmaking kiezen, die smalle weg van Gods geboden, met een ernstig voornemen in zijn hart om daarop te wandelen.

5. God zegt in Zijn Woord dat al wie uit de dood in het leven is overgegaan, de broeders lief moet hebben, 1 Joh. 3:14. Dat betekent dat hij allen moet hoogachten die God vrezen, welke rang of positie ze ook hebben, want ze dragen het beeld van God.

Welnu, al deze zaken moet men al onfeilbare kenmerken door God Zelf bepaald, goed kennen en aan de waarheid ervan ook niet twijfelen, omdat de God van de waarheid het getuigt."
(~)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Brbndr schreef:
refo schreef:Het is allemaal erg ingewikkeld geworden. Kunnen we niet met zijn allen overnieuw beginnen? Wie slaat 95 stellingen aan de deur van de Boezemsingelkerk? Of desnoods gaan we de Galatenbrief van Luther echt lezen, ipv het werk op een lijstje te zetten.
Dan wordt vanzelf duidelijk wat sola fide, sola gratia en sola Scriptura betekenen.
We kunnen beter de 95 stellingen aan de deur van ons eigen hart slaan.
Ik begrijp dat je in de tussentijd het advies van refo hebt opgevolgd?
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door CvdW »

Wandelende schreef:Een gedeelte van Petrus Immens uit "De Godvruchtige Avondmaalganger" is wel toepasselijk. Uiteraard is het een citaat, dus het zal voor zich spreken dat het in een bredere context wordt beschreven.

"Kenmerken"
"Als een gelovige op goede gronden zeker wil zijn van zijn gemeenschap met God, moet hij in de eerste plaats letten op de kenmerken die horen tot het wezenlijke van de staat der genade. Die behoren in alle gelovigen in alle tijden aanwezig te zijn; en daarvan geeft de Heere ook Zelf getuigenis. Wie hiervan ondervinding heeft, is zalig. Laat ik een vijftal voorbeelden geven.

1. God verklaart in Zijn Woord dat ieder die gemeenschap aan Hem heeft, de Geest ontvangen moet hebben; zie 1 Joh. 4:13. Bij het ontdekkende en heldere licht van de Geest heeft hij leren zien hoe jammerlijk, arm, blind en naakt hij is en aan alle kanten gebrek heeft. Daardoor heeft hij ook leren zien dat hij zeker voor eeuwig moet verloren gaan, als hij in deze toestand blijft.

2. God verklaart dat men om zalig te worden deel moet hebben aan de Heere Jezus en aan het door Hem gebracht zoenoffer. Er is immers geen andere naam onder de hemel om zalig te worden, vgl. Hand. 4:12. Daarom moet men erkennen dat men niets in zichzelf heeft om mee voor God te kunnen bestaan, maar dat al het heil in Jezus is.

3. God zegt hoe het met een ziel gesteld moet zijn die deel aan Jezus heeft. Zij moet hebben leren ervaren hoe noodzakelijk, hoe beminnelijk en hoe algenoegzaam Hij voor haar is. Dan is 'al wat aan Hem is (..) gans begeerlijk', Hooglied 5:16. Uit dit kennen moet een hoogachting geboren worden, zoals in 1 Petrus 2:7 is verwoord: 'U dan die gelooft, is Hij dierbaar'. uit die hoogachting komt een honger en dorst van het hart voort: 'Zalig zijn die hongeren en dorsten', Matt. 5:6. Ook volgt daaruit een oprecht aannemen van Hem: 'Zovelen Hem aangenomen hebben, die heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven', Joh. 1:12.

4. God verklaart in Zijn Woord dat hij die deel aan Jezus heeft, naar Spreuken 9:6 moet handelen: 'Verlaat de slechtigheden en leeft; en treedt in de weg des verstands.' Dat betekent dat men de oude weg van zonde waarop men wandelde, vaarwel moet zeggen en moet verklaren dat men een vijand is van alle zonden. Men moet de weg van heuligmaking kiezen, die smalle weg van Gods geboden, met een ernstig voornemen in zijn hart om daarop te wandelen.

5. God zegt in Zijn Woord dat al wie uit de dood in het leven is overgegaan, de broeders lief moet hebben, 1 Joh. 3:14. Dat betekent dat hij allen moet hoogachten die God vrezen, welke rang of positie ze ook hebben, want ze dragen het beeld van God.

Welnu, al deze zaken moet men al onfeilbare kenmerken door God Zelf bepaald, goed kennen en aan de waarheid ervan ook niet twijfelen, omdat de God van de waarheid het getuigt."
Ik hoor het ds Heemskerk nog zeggen de zekerheid (vastheid) ligt buiten mijzelf, in Christus.
En zonder Christuskennis is er geen leven.
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Brbndr »

Herman schreef:
Brbndr schreef:
refo schreef:Het is allemaal erg ingewikkeld geworden. Kunnen we niet met zijn allen overnieuw beginnen? Wie slaat 95 stellingen aan de deur van de Boezemsingelkerk? Of desnoods gaan we de Galatenbrief van Luther echt lezen, ipv het werk op een lijstje te zetten.
Dan wordt vanzelf duidelijk wat sola fide, sola gratia en sola Scriptura betekenen.
We kunnen beter de 95 stellingen aan de deur van ons eigen hart slaan.
Ik begrijp dat je in de tussentijd het advies van refo hebt opgevolgd?
Als we zo klaar staan met de 95 stellingen aan kerk deuren te slaan dan denk ik dat er iets mis is. We zijn van een gesprek van hoe de Heere werkt tot ineens 95 stellingen op de deur van de Boezemsingelkerk gekomen. Dan spoort er iets niet.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Framboos »

@CvdW: wat versta jij precies onder Christus kennis? Is dat alleen een zeker weten dat Christus ook persoonlijk voor jou gestorven is?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

refo schreef:Wie slaat 95 stellingen aan de deur van de Boezemsingelkerk?
Dan moet je wel opschieten, want binnen een paar jaar wordt hij afgebroken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie