Gelezen, gedacht, gehoord...

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

heusden-op schreef:Ik heb begrepen dat dr. G.A. van den Brink al zijn belijdende leden als kinderen van God en ware gelovigen beoordeelt. Want dat is het oordeel der liefde volgens hem. Intussen leeft een deel van deze mensen heel werelds en spreken ze heel lelijk over de 'zwaardere kerken' waar ze vandaan komen.

Het oordeel der liefde betekent voor dr. G.A. van den Brink ook, dat hij gedoopte kinderen overwegend beschouwt als kinderen die wedergeboren zullen worden.

Ds. Kievit leerde iets anders. Het oordeel der liefde is volgens hem rekenen met het gegeven dat er bekeerden en onbekeerden zijn in de gemeente. Het oordeel der liefde is volgens hem iets anders!
Misschien mogen we opmerken dat de gedachten van dr. v.d. Brink wellicht wijder verspreid zijn in de van origine gereformeerde gezindte dan we wel zouden willen weten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Wandelende »

heusden-op schreef:Intussen leeft een deel van deze mensen heel werelds en spreken ze heel lelijk over de 'zwaardere kerken' waar ze vandaan komen.
En hoe zit dat in het spreken van mensen uit 'zwaardere kerken' over en naar de mensen uit de zgn. 'lichtere kerken'?

(Deze vraag behoeft geen antwoord, ik denk dat je dat wel begrijpt.)
(~)
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door heusden-op »

Als je de toespraken van dr. G.A. van den Brink bekijkt, moet je eens tellen hoeveel steken onder de gordel hij geeft naar de zwaardere kerken. En dan zo'n artikel schrijven? :nonnon :nonnon
dam-leer
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Orchidee »

Wandelende schreef:
heusden-op schreef:Intussen leeft een deel van deze mensen heel werelds en spreken ze heel lelijk over de 'zwaardere kerken' waar ze vandaan komen.


(
Nogmaals:
Vertel...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Tiberius »

Orchidee schreef:
Wandelende schreef:
heusden-op schreef:Intussen leeft een deel van deze mensen heel werelds en spreken ze heel lelijk over de 'zwaardere kerken' waar ze vandaan komen.


(
Nogmaals:
Vertel...
Misschien bedoelt hij hoe ze spreken over gemoedsbezwaarden?
Johannes 3:16
Berichten: 910
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Johannes 3:16 »

Tiberius schreef:
Orchidee schreef:
Wandelende schreef:
heusden-op schreef:Intussen leeft een deel van deze mensen heel werelds en spreken ze heel lelijk over de 'zwaardere kerken' waar ze vandaan komen.


(
Nogmaals:
Vertel...
Misschien bedoelt hij hoe ze spreken over gemoedsbezwaarden?
Grappig hoor.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Tiberius »

Johannes 3:16 schreef:
Tiberius schreef:
Orchidee schreef:Nogmaals:
Vertel...
Misschien bedoelt hij hoe ze spreken over gemoedsbezwaarden?
Grappig hoor.
Vind je?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bezorgd »

-DIA- schreef:
heusden-op schreef:Ik heb begrepen dat dr. G.A. van den Brink al zijn belijdende leden als kinderen van God en ware gelovigen beoordeelt. Want dat is het oordeel der liefde volgens hem. Intussen leeft een deel van deze mensen heel werelds en spreken ze heel lelijk over de 'zwaardere kerken' waar ze vandaan komen.

Het oordeel der liefde betekent voor dr. G.A. van den Brink ook, dat hij gedoopte kinderen overwegend beschouwt als kinderen die wedergeboren zullen worden.

Ds. Kievit leerde iets anders. Het oordeel der liefde is volgens hem rekenen met het gegeven dat er bekeerden en onbekeerden zijn in de gemeente. Het oordeel der liefde is volgens hem iets anders!
Misschien mogen we opmerken dat de gedachten van dr. v.d. Brink wellicht wijder verspreid zijn in de van origine gereformeerde gezindte dan we wel zouden willen weten.
Ik meende dat ook Calvijn zo zijn gemeente aansprak.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Wandelende »

heusden-op schreef:Als je de toespraken van dr. G.A. van den Brink bekijkt, moet je eens tellen hoeveel steken onder de gordel hij geeft naar de zwaardere kerken. En dan zo'n artikel schrijven? :nonnon :nonnon
Ik kan heus begrijpen welke inslag je probeert te bestrijden.
Echter is het andersom toch ook zo?
Predikanten die in de zwaardere kerken zeer regelmatig op dergelijke wijzen spreken over de 'lichtere kerken'. Nee, niet alleen over de leer, maar ook over de kerk (en dus de mensen) als geheel.

Dat toont maar weer eens aan dat we ver heen zijn als we op persoon (of kerk) 'bestrijden' en niet alleen op de inhoud onszelf richten.
(~)
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door ejvl »

heusden-op schreef:Ik heb begrepen dat dr. G.A. van den Brink al zijn belijdende leden als kinderen van God en ware gelovigen beoordeelt. Want dat is het oordeel der liefde volgens hem. Intussen leeft een deel van deze mensen heel werelds en spreken ze heel lelijk over de 'zwaardere kerken' waar ze vandaan komen.

Het oordeel der liefde betekent voor dr. G.A. van den Brink ook, dat hij gedoopte kinderen overwegend beschouwt als kinderen die wedergeboren zullen worden.

Ds. Kievit leerde iets anders. Het oordeel der liefde is volgens hem rekenen met het gegeven dat er bekeerden en onbekeerden zijn in de gemeente. Het oordeel der liefde is volgens hem iets anders!
Ken je de verklaring van vd Groe over de doop, en hoe de pas gedoopten moeten worden beschouwd?
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door dennis »

Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:
heusden-op schreef:Ik heb begrepen dat dr. G.A. van den Brink al zijn belijdende leden als kinderen van God en ware gelovigen beoordeelt. Want dat is het oordeel der liefde volgens hem. Intussen leeft een deel van deze mensen heel werelds en spreken ze heel lelijk over de 'zwaardere kerken' waar ze vandaan komen.

Het oordeel der liefde betekent voor dr. G.A. van den Brink ook, dat hij gedoopte kinderen overwegend beschouwt als kinderen die wedergeboren zullen worden.

Ds. Kievit leerde iets anders. Het oordeel der liefde is volgens hem rekenen met het gegeven dat er bekeerden en onbekeerden zijn in de gemeente. Het oordeel der liefde is volgens hem iets anders!
Misschien mogen we opmerken dat de gedachten van dr. v.d. Brink wellicht wijder verspreid zijn in de van origine gereformeerde gezindte dan we wel zouden willen weten.
Ik meende dat ook Calvijn zo zijn gemeente aansprak.
Dat ligt volgens mij een stuk genuanceerder. Maar mocht hij het toch zo gedaan hebben, dan was dat niet verstandig van hem.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Adagio »

Dr. G.A. van den Brink schrijft in het RD: "Door te beslissen wie er wel wordt gedoopt en wie niet, oordeelt de gemeente wie er in Christus zijn en wie buiten Hem." en bijna aan het slot: "Geen aannames of gissingen maar beoordelingen moeten bepalen wie er als leden van de gemeente worden beschouwd."

Bedoelt dr. Van den Brink hiermee, dat hij in zijn houding richting zijn hoorders ervan uitgaat dat de leden van de gemeente in Christus zijn? Of zit ik er dan misschien naast? Houdt hij zijn hoorders dan niet meer voor wat Jesaja deed: "Zegt den rechtvaardige, dat het hem welgaan zal; dat zij de vrucht hunner werken zullen eten. Wee den goddeloze, het zal hem kwalijk gaan."

Want hoe dan ook, wij zijn geen hartenkenner, en ons zelfoordeel blijkt een wankele grond te zijn: "De farizeeër staande, bad dit bij zichzelven: O God, ik dank U dat ik niet ben gelijk de andere mensen enz."
Hoe begon de Heere Jezus Zijn arbeid onder de´gemeenteleden´? In de synagoge las Hij voor uit Jesaja: "Hij heeft Mij gezonden om den armen het Evangelie te verkondigen, om te genezen die gebroken zijn van hart", en preekte vervolgens: "Er waren vele melaatsen in Israël ten tijde van den profeet Elísa; en geen van hen werd gereinigd dan Naäman, de Syriër. En zij werden allen in de synagoge met toorn vervuld als zij dit hoorden." En in Joh. 9 preekt de Heere Jezus tot ambtsdragers, leden van de gemeente: "Jezus zeide tot hen: Indien gij blind waart, zo zoudt gij geen zonde hebben; maar nu zegt gij: Wij zien; zo blijft dan uw zonde."
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mara »

Een samenleving zonder mensen met een beperking, die ook zoveel goeds bij ons bovenhalen, verarmt - in elk geval geestelijk.
Omgang met gehandicapten vormt een lakmoesproef voor het beschavingsgehalte van een maatschappij.


prof. H.G.L. Peels
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

Heel kort gezegd: Alles schijnt warrig te worden. Een helder en duidelijke verklaring van de weg wijzen hoor je nog maar op een enkele plaats. Dat is geen pessimistisch denken, maar ik vrees dat het realistisch is, en het is ook wel opmerkelijk dat er een voedingsbodem is ontstaan over allerlei nieuwe verklaringen waar de "oude Kerk" zich niet meer in herkent. De "nieuwe kerk" weet veelal niet eens meer waar het over gaat. Zij hebben nooit anders gehoord, en is het hun dan kwalijk te nemen? Maar het zou ons wel bewogen moeten doen zijn, allereerst over onszelf: Hoe sta ik ervoor, hoe ligt het vanbinnen, kan ik iets verstaan van het bevindelijke werk. Ik zou iedereen aan kunnen raden om het eerste hoofdstukje van 'Der vromen ondervinding' van Lambertus Myseras eens na te speuren. Hij geeft daar zes punten om te overdenken in welke staat de lezer verkeert. Is er een beginsel uit God? Kunnen wij hartelijk 'ja' antwoorden op die zes vragen die hij zo praktisch stelt. En niet om daaruit per conclusie te geloven dat ik een wedergeboren mens ben, maar we dienen toch wel de wegen die God houdt met Zijn volk, wat te kennen. Kennen we dat niet, dat liggen we open voor alle wind van leer en onderscheiden de geesten niet meer. Lees ook hierover de andere oudvaders (voor zover we ze in huis hebben). Anders is er via theologienet en digibron ook nog wel een en ander te lezen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Bookreader
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2007, 16:24

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bookreader »

heusden-op schreef:Ds. I. Kievit sprak héél anders over het oordeel der liefde dan vandaag door dr. G.A. van den Brink werd geschreven in het RD:

"..."
Tot zover ds. I. Kievit.
Ik kwam gisteren inderdaad een artikel tegen van ds. G.A. van den Brink. Ik heb het nog niet in zijn geheel gelezen, maar een bepaalde zin viel mij wel op: "Het is beter om tien schijngelovigen als oprechte gelovigen te beschouwen (want dat is onze roeping), dan één oprechte gelovige voor schijngelovige uit te maken"
Dat vond ik wel een wat vreemde zin. Eerst was er even de gedachte dat dat een vondst van ds. G.A. van den Brink was, maar al snel zag ik dat ervoor stond: Boston schrijft:...
Toch vind ik het een nogal vreemde zin. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat je een schijngelovige als ware gelovige gaat beschouwen en benoemen? Dan bedrieg je toch mensen? Dat kan toch geen liefde zijn?

Er zijn in deze zaak twee uitersten, die mijns inziens niet goed zijn. Het ene uiterste is dat van het verbondsautomatisme, waarin het niet meer gaat over het ware geloof en de kenmerken daarvan, en een prediking waaronder de ongeïnteresseerde lekker onderuit gezakt kan blijven zitten en niet wakker geschud wordt, een gemeente waarin iedereen a priori als ware gelovige wordt gezien ook al getuigt het leven niet van het in het geloof zijn. En het andere uiterste, dat van "och mocht het nog eens gebeuren!", waarbij het er eerst wel héél diep doorheen moet wil het wat wezen, en waarin de heersende gedachte is dat er maar zéér weinig uitverkorenen zijn, en waar dus maar zeer weinig avondmaalsgangers zijn, en waarin de Bijbel in het keurslijf van een filosofie wordt gelezen.
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
Plaats reactie